Gå til innhold

Hvilke tiltak kommer til uka?


iskremm

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Example skrev:

Stenging av skoler blir det helt sikkert ikke. Det var et dårlig tiltak i mars, og et enda dårligere tiltak nå. 

Barn og unge skal ikke ofres en gang til. 

Ofret? De er da ingen som har blitt ofret.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, MorTil2 said:

Jeg tror råd om munnbind virker mot sin hensikt, og at feil bruk kan være noe av grunnen til økningen. Så jeg tviler på at det fremheves. Solberg sa det selv - avstand, håndvask, hold deg hjemme hvis du er syk. Det hjelper ikke med munnbind, hvis hendene dine er over alt.

 

Munnbind handler ikke bare om å forhindre smitte, men også forhindre spredning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, MorTil2 skrev:

I Danmark må man fra 29.10 bruke munnbind i lokaler med offentlig tilgang. Hva betyr det egentlig? Hva ligger i begrepet "lokaler med offentlig tilgang"? Er det f eks matbutikker, treningssentre osv, eller er det mer NAV og slike offentlige lokaler?

Alt du nevner over. Alt unntatt private sammenkomster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, OPIgirl skrev:

Ofret? De er da ingen som har blitt ofret.

Det må du gjerne si til barn og unge i sårbare hjem. Eller alle de barna som ikke fikk et skikkelig tilbud hjemme med hjemmeskole. 

Selv for normalt godt tilpassede barn og unge med ryddige forhold på hjemmebane, var dette en tøff tid, og er fortsatt en tøff tid. 

Nå får de voksne og eldre ta hovedbyrden, om man vil stenge ned igjen. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, 000VF000 skrev:

Munnbind handler ikke bare om å forhindre smitte, men også forhindre spredning. 

Det er jo akkurat det samme?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blekkulfina skrev:

Det tror jeg stemmer, dessverre! De maser stadig om disse private festene, men de mener tydeligvis at det fortsatt er trygt å stue Oslo-folk tett sammen som sild i tønne på kollektivtransport, kjøpesentre osv. Forstå det den som kan, når ca 30 % av alle smittetilfellene i Oslo har ukjent smittevei og meget mulig kommer fra nettopp slike situasjoner... 

Ja det er så inkonsekvent. Og i tillegg dette med alle unntakene for tett kontakt med mange folk, feks barnehager, skoler, helsetjenester, en-til-en tjenester, skuespillere... alle disse stedene kan man omgås folk tett og normalt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, rosemarin said:

Det er jo akkurat det samme?

Folk tror man skal bruke munnbind for at de ikke skal bli smittet, men munnbind kan også forhindre spredning der hvor folk er symptomfrie men er bærere av viruset. Personen jeg siterte har ikke fått med seg dette.

9B053379-4B48-4959-937F-4B0E8B64BF21.thumb.jpeg.2a1799750ce3b8606edaa67a023bdb9b.jpeg

 

Endret av 000VF000
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blekkulfina skrev:

De maser stadig om disse private festene, men de mener tydeligvis at det fortsatt er trygt å stue Oslo-folk tett sammen som sild i tønne på kollektivtransport, kjøpesentre osv. Forstå det den som kan, når ca 30 % av alle smittetilfellene i Oslo har ukjent smittevei og meget mulig kommer fra nettopp slike situasjoner... 

De situasjonen er jo ikke spesielt sammenlignbare. 

Dvs. myndighetene anbefaler jo ikke noen av de - mens kollektivtransport må mange bruke for å komme seg på jobb/skole osv. 

Man må ikke ha private fester med mange folk som sitter tett sammen . Man tilbringer også mye mer tid sammen på fester samt sanns. tar mer på de samme tingene. 

På kollektivtransport så er man bedt om å bruke munnbind når man ikke kan holde avstand , ser ikke helt for meg at det skjer på hjemmefester. 

 

Like "morsomt" er litt klaging fra Carina Dahl som ikke skjønner at man ikke kan ha konserter o.l. med masse folk når man kan fly og oppholde seg på fly. Var sånt sett nokså skeptisk til flyreiser selv da man jo sitter test , men der har man jo erfart at det nesten ikke smitter i det hele tatt.  På selve flyplassen så er det vel ikke krav om munnbind så der bør folk holde avstand - der vil det jo selvsagt være unntaksregler for nordmenn på tur som må stå kliss inntil bagasjebåndet slik at de får bagasjen sin først og ingen andre ser noe som helst (hvis noen lurer så er dette siste ironi) 

Vil ikke helt sammenligne noen av de situasjonene ifm. fly med at man er på konsert hvor man inntar alkohol , skal tilbringe en del tid der og bevege seg rundt i lokalet på do osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, punkyB skrev:

De situasjonen er jo ikke spesielt sammenlignbare. 

Dvs. myndighetene anbefaler jo ikke noen av de - mens kollektivtransport må mange bruke for å komme seg på jobb/skole osv. 

Man må ikke ha private fester med mange folk som sitter tett sammen . Man tilbringer også mye mer tid sammen på fester samt sanns. tar mer på de samme tingene. 

På kollektivtransport så er man bedt om å bruke munnbind når man ikke kan holde avstand , ser ikke helt for meg at det skjer på hjemmefester. 

 

Like "morsomt" er litt klaging fra Carina Dahl som ikke skjønner at man ikke kan ha konserter o.l. med masse folk når man kan fly og oppholde seg på fly. Var sånt sett nokså skeptisk til flyreiser selv da man jo sitter test , men der har man jo erfart at det nesten ikke smitter i det hele tatt.  På selve flyplassen så er det vel ikke krav om munnbind så der bør folk holde avstand - der vil det jo selvsagt være unntaksregler for nordmenn på tur som må stå kliss inntil bagasjebåndet slik at de får bagasjen sin først og ingen andre ser noe som helst (hvis noen lurer så er dette siste ironi) 

Vil ikke helt sammenligne noen av de situasjonene ifm. fly med at man er på konsert hvor man inntar alkohol , skal tilbringe en del tid der og bevege seg rundt i lokalet på do osv. 

Problemet med kollektivtrafikk er todelt. Det er dessverre fortsatt en god del som ikke bruker munnbind, samt at det er helt bak mål at mange nå tvinges til å bruke kollektiv fordi arbeidsgivere i de store byene velger å overse anbefalingen om hjemmekontor. Det må sterkere lut til for å dempe presset på kollektiv, f.eks et PÅBUD om hjemmekontor for de som kan det- ikke bare en løselig anbefaling.
 

Samtidig vil tett kontakt på kollektivtrafikk gjøre smittesporing vanskelig, se for deg en times reisevei daglig hvor man sitter/ står tett sammen med 50-100 ulike mennesker HVER dag. 50-100 forskjellige mennesker daglig altså, ikke bare 20-30 stk på en fest.

Sier ikke at fester ikke er noe problem, for det er det helt åpenbart, men jeg synes det er så rart at de har fjernet alle avstands-markører inne på kollektiv og har fri flyt av mennesker inn til de store byene, mens i resten av samfunnet er det en meters avstand, redusert kontakt og fy-fy å stå tett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Example skrev:

Stenging av skoler blir det helt sikkert ikke. Det var et dårlig tiltak i mars, og et enda dårligere tiltak nå. 

Barn og unge skal ikke ofres en gang til. 

Det ble sagt på pressekonferansen at stenging av skoler og barnehager ikke er aktuelt nå. Det er et tiltak som kan brukes, men ikke i den situasjonen vi er i nå. 

Men å si at det var et dårlig tiltak er jeg ikke enig i. Hvis man kun tenker smittevern så er det jo særdeles effektivt. Når man stenger småskole og barnehage så sørger man i realiteten for at en million mennesker som vanligvis ville surret rundt på kollektivtransport og møtt hverandre på skoler osv nå sitter hjemme med barna sine i stedet. Det er klart det er effektivt. I mars / april funket det som bare juling. 

1 time siden, OPIgirl skrev:

Så lenge noen oppfører seg som idioter og ikke tar dette alvorlig, vil ikke smittetrenden snu med det første. Hadde folk fulgt smitteværnreglene etter forrige nedstengning, hadde vi ikke hatt det trykket vi har nå.

Absolutt. Hvis alle bare kunne gjøre det lille vi er bedt om, så hadde situasjonen vært en helt annen. Men i stedet har vi tusenvis av folk som er selverklærte eksperter på virus, pandemi og alt som hører med etter å ha lest litt på nett og diskutert litt på Facebook, og de skal hvertfall ikke høre på noen råd fra myndighetene. 

Skjerpings! 

300 nye tilfeller bare i går. Noen som har lyst til å vente "to uker" nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blekkulfina skrev:

Problemet med kollektivtrafikk er todelt. Det er dessverre fortsatt en god del som ikke bruker munnbind, samt at det er helt bak mål at mange nå tvinges til å bruke kollektiv fordi arbeidsgivere i de store byene velger å overse anbefalingen om hjemmekontor. Det må sterkere lut til for å dempe presset på kollektiv, f.eks et PÅBUD om hjemmekontor for de som kan det- ikke bare en løselig anbefaling.
 

Samtidig vil tett kontakt på kollektivtrafikk gjøre smittesporing vanskelig, se for deg en times reisevei daglig hvor man sitter/ står tett sammen med 50-100 ulike mennesker HVER dag. 50-100 forskjellige mennesker daglig altså, ikke bare 20-30 stk på en fest.

Sier ikke at fester ikke er noe problem, for det er det helt åpenbart, men jeg synes det er så rart at de har fjernet alle avstands-markører inne på kollektiv og har fri flyt av mennesker inn til de store byene, mens i resten av samfunnet er det en meters avstand, redusert kontakt og fy-fy å stå tett. 

Litt enig med deg men ikke alt 

Sløvt av folk å ikke bruke munnbind. 

Jeg tenker hvis alle reiser litt mindre og til ulike tider OG bruker munnbind så burde det fungere bedre .

Jeg drar på jobb selv 1-2 ganger i uka selv - så her kjenner jeg litt på det men unngår det verste rushet og har ikke opplevd å måtte sitte under 1 meter fra folk - og bruker selvfølgelig munnbind.  

Jeg tror vel på en løsning at bedrifter som kan det bør på minimere antall mennesker fysisk på jobben , men over tid vil det ikke fungere hvis alle bare sitter hjemme. Det vil gå utover hvordan man utfører jobben sin og det kan gå utover den enkeltes psykiske helse.   Dette igjen i jobber hvor man er avhengig av at man samarbeider/jobber sammen med andre. 

Er jo ikke mulig å smittespore i kollektivtrafikk annet enn å sannsynliggjøre at man kan ha blitt smittet der - det er jo litt uheldig. 

Det er vel den lille nyansen jeg ikke er helt enig med deg i - myndighetene sier jo ikke at det er ok å drite i 1m-regel på  kollektivt - de kan jo ikke forby det siden folk må komme seg på jobb (tenker da på leger/sykepleiere/lærere/rengjøringsfolk som må utføre jobben sin fysisk på stedet) MEN de kommer jo med klare anbefalinger om hvordan man skal oppføres seg for å minimere riskene. 

Tenker fremdeles at man i de fleste tilfeller sitter trangere på en fest og alltid uten munnbind enn på kollektivreise. Opplever man at det hele tiden er stappfullt på kollektiv er jeg med på at man bør vurdere om det er noe man kan endre på , enten ikke reise eller reise til andre tider eller på annen måte.  (gjelder de som kan velge dette )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OPIgirl skrev:

Ofret? De er da ingen som har blitt ofret.

Man kan si at noen er et offer når de utsettes for noe negativt og/eller må gi avkall på noe. Barnas skolegang ble ofret, og dermed er de et offer for mangelfull undervisning og ble tvunget til å gi avkall på noe de har en lovbestemt rett til. Tror du alle foreldre sitter med kompetanse og ressurser til å følge opp barn og unge når de over tid er hjemme fra skolen? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guile skrev:

Det ble sagt på pressekonferansen at stenging av skoler og barnehager ikke er aktuelt nå. Det er et tiltak som kan brukes, men ikke i den situasjonen vi er i nå. 

Men å si at det var et dårlig tiltak er jeg ikke enig i. Hvis man kun tenker smittevern så er det jo særdeles effektivt. Når man stenger småskole og barnehage så sørger man i realiteten for at en million mennesker som vanligvis ville surret rundt på kollektivtransport og møtt hverandre på skoler osv nå sitter hjemme med barna sine i stedet. Det er klart det er effektivt. I mars / april funket det som bare juling. 

Absolutt. Hvis alle bare kunne gjøre det lille vi er bedt om, så hadde situasjonen vært en helt annen. Men i stedet har vi tusenvis av folk som er selverklærte eksperter på virus, pandemi og alt som hører med etter å ha lest litt på nett og diskutert litt på Facebook, og de skal hvertfall ikke høre på noen råd fra myndighetene. 

Skjerpings! 

300 nye tilfeller bare i går. Noen som har lyst til å vente "to uker" nå? 

Det funket så bra at vi er tilbake hit igjen allerede nå. 

Er det noe vi også lærte fra våren er at smitten kommer tilbake. Da kan man ikke kjøre en strategi som koster enormt både økonomisk og psykologisk, særlig blant våre mest sårbare, bare for å få noen få måneder med litt smitte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Dalila skrev:

Alt du nevner over. Alt unntatt private sammenkomster. 

Vet du, eller tror du? Jeg tenker at offentlig tilgang, er lokaler som er regulert av det offentlige, f eks NAV, Politiet, Skatteetaten. Kjøpesenter er jo eid og driftet av private. 

Det er nettopp slike, for mange, vage begreper, som skaper usikkerhet. Hadde vært bedre om de sa "Alle voksne skal ha på munnbind når de forlater hjemmet sitt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guile skrev:

Men å si at det var et dårlig tiltak er jeg ikke enig i. Hvis man kun tenker smittevern så er det jo særdeles effektivt. Når man stenger småskole og barnehage så sørger man i realiteten for at en million mennesker som vanligvis ville surret rundt på kollektivtransport og møtt hverandre på skoler osv nå sitter hjemme med barna sine i stedet. Det er klart det er effektivt. I mars / april funket det som bare juling. 

Alle disse som "surrer rundt", de har ikke en jobb å gå til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MorTil2 skrev:

Vet du, eller tror du? Jeg tenker at offentlig tilgang, er lokaler som er regulert av det offentlige, f eks NAV, Politiet, Skatteetaten. Kjøpesenter er jo eid og driftet av private. 

Det er nettopp slike, for mange, vage begreper, som skaper usikkerhet. Hadde vært bedre om de sa "Alle voksne skal ha på munnbind når de forlater hjemmet sitt."

 

34D5B729-D003-422C-A917-50AC2B904BC3.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, Example skrev:

Det funket så bra at vi er tilbake hit igjen allerede nå. 

Er det noe vi også lærte fra våren er at smitten kommer tilbake. Da kan man ikke kjøre en strategi som koster enormt både økonomisk og psykologisk, særlig blant våre mest sårbare, bare for å få noen få måneder med litt smitte. 

Det funka bra i våres. Hvis Ola og Kari Apekatt hadde etterlevd smittevernsreglene i etterkant så hadde status vært en helt annen nå. Vi ville hatt noen tilfeller, så klart, men forhåpentligvis ikke mer enn at systemet med testing, sporing og karantene ville funka fint. 

Men, da smitten gikk ned så begynte folk å leve som vanlig igjen. Så kan man godt si at regjeringen har "skylden" fordi de åpnet for utlandsreise og den typen ting, men det er ren og skjær ansvarsfraskrivelse. Det ble aldri sagt "lev som før, reis hvor du vil, gjør hva du vil". Folk ønsket at budskapet skulle være sånn, og hørte det de ville høre. 

At tallene går til værs nå er bare vår skyld. 

Og det hjelper egentlig ikke hva som blir sagt fra regjeringen på mandag. Det er fortsatt vi som må gjøre jobben. 

Jeg håper flertallet er klar for å brette opp ermene igjen og ta noen uker sammen med bare de nærmeste. Men jeg har mine tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Guile skrev:

Det funka bra i våres. Hvis Ola og Kari Apekatt hadde etterlevd smittevernsreglene i etterkant så hadde status vært en helt annen nå. Vi ville hatt noen tilfeller, så klart, men forhåpentligvis ikke mer enn at systemet med testing, sporing og karantene ville funka fint. 

Men, da smitten gikk ned så begynte folk å leve som vanlig igjen. Så kan man godt si at regjeringen har "skylden" fordi de åpnet for utlandsreise og den typen ting, men det er ren og skjær ansvarsfraskrivelse. Det ble aldri sagt "lev som før, reis hvor du vil, gjør hva du vil". Folk ønsket at budskapet skulle være sånn, og hørte det de ville høre. 

At tallene går til værs nå er bare vår skyld. 

Og det hjelper egentlig ikke hva som blir sagt fra regjeringen på mandag. Det er fortsatt vi som må gjøre jobben. 

Jeg håper flertallet er klar for å brette opp ermene igjen og ta noen uker sammen med bare de nærmeste. Men jeg har mine tvil. 

Det fungerte bedre i vår fordi det var varmere tider i været, og det var veldig få som var smittet totalt sett. Da er det selvsagt også mye lettere å slå ned et første utbrudd. Nesten uansett hva man gjør nå, så er det høst, og virus/bakterier trives generelt bedre da, så det er så å si umulig å slå dette ned nå. Det er også flere smittede, av den enkle grunn at man er lengre ut i pandemien nå. 

Så nei, dette vil man ikke bli kvitt. Selv med meget strenge tiltak som portforbud vil dette antakeligvis fortsette å spre seg mye. Alt annet er egentlig en illuasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi blir ikke kvitt det uten vaksine. Men, som det ble kommunisert i begynnelsen, "flate ut kurven". 

Grafen viser noe ganske annet. 

Skjerpings. På oss alle. 

Screenshot_20201024-133552_Chrome.thumb.jpg.4513a89b6007bee49f767e71e8701d26.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guile skrev:

Nei, vi blir ikke kvitt det uten vaksine. Men, som det ble kommunisert i begynnelsen, "flate ut kurven". 

Grafen viser noe ganske annet. 

Skjerpings. På oss alle. 

Screenshot_20201024-133552_Chrome.thumb.jpg.4513a89b6007bee49f767e71e8701d26.jpg

Tviler på at man får flatet ut kurven så mye mer heller. Smittebasen er større nå, og det er som skrevet høst, med bedre vilkår for smittsomme virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...