Gå til innhold

Hvilke tiltak kommer til uka?


iskremm

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Capt. Obvious skrev:

Tviler på at man får flatet ut kurven så mye mer heller. Smittebasen er større nå, og det er som skrevet høst, med bedre vilkår for smittsomme virus.

Vel, det må vi. Og det er åpenbart at hvis alle går i hi og begrenser sosial omgang til et absolutt minimum så går smittespredningen ned. Ikke at jeg forsvarer lockdown i Kina-style, vi må finne en løsning som funker for oss, men vi kan helt klart gjøre det bedre enn i dag. 

Det var jo Nakstad inne på i pressekonferansen også, "etterlevelsen av smittevernsreglene kan forbedres" eller hvordan han nå ordla seg.. Har vært for mye sammen med politikere han nå. 😂 Men poenget. Nok slurv. På tide å ta seg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Guile skrev:

Nei, vi blir ikke kvitt det uten vaksine. Men, som det ble kommunisert i begynnelsen, "flate ut kurven". 

Grafen viser noe ganske annet. 

Skjerpings. På oss alle. 

Screenshot_20201024-133552_Chrome.thumb.jpg.4513a89b6007bee49f767e71e8701d26.jpg

Du er klar over at høyre og venstre side av denne kurven ikke er sammenlignbare?
I vår hadde de bare kapasitet til å teste helsepersonell og de aller sykeste.
I løpet av sommeren har de utvidet kapasiteten slik at de kan teste omtrent hver eneste person som snufser og hoster.
I tillegg har viruset vært i sirkulasjon mye lenger og mange fler vil kunne gå rundt med rester av virus i kroppen som ikke fører til hverken sykdom eller videresmitte, men som likevel kan gi positiv test.
Ved testing av nærkontakter, ifm jobb eller andre uten symptomer der sannsynligheten for faktisk smitte er veldig lav, vil man også kunne få en stor andel falskt positive tester.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagatelliseringer og bortforklaringer gjør bare at vi ender på samme galeien som Belgia, Polen og Tsjekkia. Det er ikke rakettforskning det her. 

Endret av Guile
stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guile skrev:

Det funka bra i våres. Hvis Ola og Kari Apekatt hadde etterlevd smittevernsreglene i etterkant så hadde status vært en helt annen nå. Vi ville hatt noen tilfeller, så klart, men forhåpentligvis ikke mer enn at systemet med testing, sporing og karantene ville funka fint. 

Men, da smitten gikk ned så begynte folk å leve som vanlig igjen. Så kan man godt si at regjeringen har "skylden" fordi de åpnet for utlandsreise og den typen ting, men det er ren og skjær ansvarsfraskrivelse. Det ble aldri sagt "lev som før, reis hvor du vil, gjør hva du vil". Folk ønsket at budskapet skulle være sånn, og hørte det de ville høre. 

At tallene går til værs nå er bare vår skyld. 

Og det hjelper egentlig ikke hva som blir sagt fra regjeringen på mandag. Det er fortsatt vi som må gjøre jobben. 

Jeg håper flertallet er klar for å brette opp ermene igjen og ta noen uker sammen med bare de nærmeste. Men jeg har mine tvil. 

Ola og Kari Apekatt er de fleste av oss. Sosiale vesener, som tar hensyn, men også behov for sosial kontakt. Du kan gjerne snakke ned folk som ønsker dette etter å ha vært nærmest innelukket i flere måneder, men dette er menneskelig natur. At enkelte klarer å holde seg innelukket hjemme i over et halvt år, det skjønner jeg ikke, men ikke alle har samme behovet for å være med andre mennesker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Ola og Kari Apekatt er de fleste av oss. Sosiale vesener, som tar hensyn, men også behov for sosial kontakt. Du kan gjerne snakke ned folk som ønsker dette etter å ha vært nærmest innelukket i flere måneder, men dette er menneskelig natur. At enkelte klarer å holde seg innelukket hjemme i over et halvt år, det skjønner jeg ikke, men ikke alle har samme behovet for å være med andre mennesker.

Men det hadde fint gått an å leve litt mer hensynsfullt og likevel beholde sosial kontakt. Det er f.eks. mulig å møte fire-fem venner til noe gøy, man må ikke nødvendigvis samle 50 stykker på fest. Slike ting. Problemet nå er at for mange knapt nok tar noe hensyn i det hele tatt, og da går det som det må gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Guile skrev:

Vel, det må vi. Og det er åpenbart at hvis alle går i hi og begrenser sosial omgang til et absolutt minimum så går smittespredningen ned. Ikke at jeg forsvarer lockdown i Kina-style, vi må finne en løsning som funker for oss, men vi kan helt klart gjøre det bedre enn i dag. 

Det var jo Nakstad inne på i pressekonferansen også, "etterlevelsen av smittevernsreglene kan forbedres" eller hvordan han nå ordla seg.. Har vært for mye sammen med politikere han nå. 😂 Men poenget. Nok slurv. På tide å ta seg sammen. 

Vel, det hjelper egentlig ikke hva man må eller ikke. Sosial omgang er begrenset kraftig allerede, og ytterligere begrensning vil nok hjelp litt, men jeg tipper det ikke blir så mye i denne omgang, gitt at forutsetningene er vesentlig forskjellig fra i vår. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er man avhengig av en viss omgang uansett, i jobb, helsevesenet, i familier osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Blekkulfina skrev:

Sier ikke at fester ikke er noe problem, for det er det helt åpenbart, men jeg synes det er så rart at de har fjernet alle avstands-markører inne på kollektiv og har fri flyt av mennesker inn til de store byene, mens i resten av samfunnet er det en meters avstand, redusert kontakt og fy-fy å stå tett. 

Pleier du å kline med de som du reiser kollektivt med? Pleier du å rope inn i øret deres eller rett i ansiktet på et par cm avstand for å overdøve musikken som spilles? Pleier du å klemme og henge på alle du reiser med? Pleier du å glemme å hoste i albuen pga at du er så sløv og full, og hoste+nyse rett i trynet på den som står ovenfor deg? Pleier du å dele det du drikker på med flere av de som står rundt deg?  Osv osv.

Nei? 

På fest derimot. Er jo overhodet ikke sammenlignbart.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Guile skrev:

Men det hadde fint gått an å leve litt mer hensynsfullt og likevel beholde sosial kontakt. Det er f.eks. mulig å møte fire-fem venner til noe gøy, man må ikke nødvendigvis samle 50 stykker på fest. Slike ting. Problemet nå er at for mange knapt nok tar noe hensyn i det hele tatt, og da går det som det må gå.

Ja, det kan man si. Samtidig er det de færreste av oss som har unngått sosial kontakt i våre dager. Det skjer bare på ulike arenaer. Besteforeldre inviterer hele familien på middag, foreldre inviterer til konfirmasjon, religiøse samles i store mengder, ungdommer går på fest og barn holder ikke avstand på skolen.

Jeg har selv sittet på fest i sommer med mennesker langt over 50 som PÅ festen klager på ungdommer for å feste. Synes det er ganske beskrivende for det hele.

Nå er jeg selv i slutten av 20-årene, og havner midt mellom gruppene skikkelig voksen og ung voksen. For fem-seks år siden tror jeg det ville vært utenkelig å gå et år uten å samles hele vennegjengen. De sosiale mønstrene endrer seg litt med alderen, og det er det lett å glemme. Skal man klage på ungdommen, så bør man feie for egen dør først. Ungdommen smitter i stor grad hverandre, og i noen tilfeller egen familie. Det er det siste som er problemet her, for at flere unge voksne blir smittet og immune er i seg ikke det største problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example skrev:

Besteforeldre inviterer hele familien på middag, foreldre inviterer til konfirmasjon, religiøse samles i store mengder, ungdommer går på fest og barn holder ikke avstand på skolen.

Spørsmålet er jo da, hvorfor i all verden gjør vi dette? Med unntak av barn på skolen, barna må på skolen og det er uansett ikke blant skolebarn at smitten herjer som verst.

Alle disse andre tingene kunne jo, og burde jo, vært tonet ned. Noen deltakere. Ikke alle. Selv om det er kjipt. 

3 minutter siden, Example skrev:

Ungdommen smitter i stor grad hverandre, og i noen tilfeller egen familie. Det er det siste som er problemet her

I Belgia er det nettopp det som er problemet. Foreldre (50+) og besteforeldre blir innlagt i stor skala etter å ha blitt smittet av egen familie. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/0KnvzJ/europa-staar-foran-en-ny-moerk-vinter-naa-skjer-smitten-paa-den-mest-brut

Vil du ofre foreldrene dine? Nei? Ikke jeg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å gå til topic, jeg vet ikke hva slags tiltak som kommer på mandag, og helt ærlig tror jeg ikke det spiller noen rolle. Det er for mange som ikke følger de tiltakene som gjelder nå engang. Dette skal vel gå med høye kneløft rett inn i elendigheten, så får vi til slutt en ny runde med skolestenging og sånn etter nyttår en gang. Og da er forhåpentligvis vaksine på vei. 

Glad jeg ikke jobber i helsevesenet nå, fy faen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Guile skrev:

Spørsmålet er jo da, hvorfor i all verden gjør vi dette? Med unntak av barn på skolen, barna må på skolen og det er uansett ikke blant skolebarn at smitten herjer som verst.

Alle disse andre tingene kunne jo, og burde jo, vært tonet ned. Noen deltakere. Ikke alle. Selv om det er kjipt. 

I Belgia er det nettopp det som er problemet. Foreldre (50+) og besteforeldre blir innlagt i stor skala etter å ha blitt smittet av egen familie. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/0KnvzJ/europa-staar-foran-en-ny-moerk-vinter-naa-skjer-smitten-paa-den-mest-brut

Vil du ofre foreldrene dine? Nei? Ikke jeg heller. 

Mitt inntrykk er at de fleste bryr seg lite. Som kontaktlærer på en skole har jeg hatt utviklingssamtaler og foreldremøter i høst. Ingen har vært bekymret for smittevernet på skolen, mange reagerte på overdrevent fokus på det når de kom. Alle fikk tilbud om å ta det på video, men ingen ville det, alle ville innom. De fleste er lei korona, og har forståelse for at skolene må gå foran som et godt eksempel, men det er det. De fleste lever som normalt er mitt inntrykk, og de fleste er i 30-40 og 50-årene.

Det er klart at det blir vanskelig å gi ungdommen dårlig samvittighet. "Vi vil gjerne livene våre som normalt, men ikke bli smittet, fordi det er farlig for OSS. Derfor må dere endre på deres liv, selv om det ikke er farlig for dere." Det sier seg selv at det ikke fungerer.

De voksne må ta ansvar. De må utsette bursdager, familiemiddager og bryllup. De må sette standarden her, og ofre noe. De må droppe venninetur på hytta og holde seg hjemme. Gjør de ikke det, så kan man vanskelig med noen form for troverdighet kjefte på "ungdommen" for å feste. Det faller for døve ører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er meningsløst å kjefte på "ungdommen". For "alle" er like ille. Det er "ingen" som er interessert i å følge smitteverntiltak lenger. 

Vi må skjerpe oss alle mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Guile skrev:

Men for å gå til topic, jeg vet ikke hva slags tiltak som kommer på mandag, og helt ærlig tror jeg ikke det spiller noen rolle. Det er for mange som ikke følger de tiltakene som gjelder nå engang. Dette skal vel gå med høye kneløft rett inn i elendigheten, så får vi til slutt en ny runde med skolestenging og sånn etter nyttår en gang. Og da er forhåpentligvis vaksine på vei. 

Glad jeg ikke jobber i helsevesenet nå, fy faen. 

Jeg tror også det. Men håper det virkelig ikke. Men problemet er nok som du skriver, at for mange kommer ikke til og bry seg om de nye reglene. Hvorfor skulle de det når de ikke en gang bryr seg om reglene vi har nå...  Så hvis etterlevelsen er lav og samtidig er tiltakene for små og kommer for sent. Da går kurven rett i været også i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, OPIgirl skrev:

Så lenge noen oppfører seg som idioter og ikke tar dette alvorlig, vil ikke smittetrenden snu med det første. Hadde folk fulgt smitteværnreglene etter forrige nedstengning, hadde vi ikke hatt det trykket vi har nå.

Ja- er vel dessverre enig med deg. Folk tar ikke dette seriøst lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hatsumomo skrev:

Pleier du å kline med de som du reiser kollektivt med? Pleier du å rope inn i øret deres eller rett i ansiktet på et par cm avstand for å overdøve musikken som spilles? Pleier du å klemme og henge på alle du reiser med? Pleier du å glemme å hoste i albuen pga at du er så sløv og full, og hoste+nyse rett i trynet på den som står ovenfor deg? Pleier du å dele det du drikker på med flere av de som står rundt deg?  Osv osv.

Nei? 

På fest derimot. Er jo overhodet ikke sammenlignbart.

Jeg sier jo at fester også er et stort problem, for det er det jo helt åpenbart. Men når de gnåler dag ut og dag inn om hvor viktig denne metern er, skjønner jeg ikke hvorfor de har fjernet alle disse avstandsmarkørene i kollektivtrafikken, som var der i juni- da smitten var langt lavere enn den er nå! Munnbind beskytter bare 40% mot virus, 1 meters avstand beskytter 80%. Det er dette jeg stusser over, samtidig som mange arbeidsgivere har kalt troppene tilbake på kontoret, skolene har startet opp igjen og det meste egentlig går sin vante gang - midt i en pandemi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta

Tenk om regjeringen hadde hatt baller til å totalforby både salg og servering av alkohol ut 2020. Det hadde hatt en helt enorm effekt. For det første driter folk i smittevern når de er fulle. For det andre ville et totaltforbud mot alkohol automatisk ført til at så og si samtlige fester hadde blitt avlyst, fordi de fleste synes tydeligvis at fest uten alkohol ikke er noe å trakte etter. Effekten hadde vært merkbar.

Men dessverre. Alkoholen er folkets hellige gral som ingen tør å røre ved. Det viktigste for folk synes å være mulighet til å feste og drikke alkohol. Det er absurd at man ikke nøler med å innføre tiltak som sender folk ut i konkurser og arbeidsledighet, og samtidig lar man folk drikke seg dritings på utesteder der avstandsregler og smittevernsregler praktiseres meget tilvsomt.

Endret av Trykksjakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maks to personer per bolig, generelt portforbud fra kl. 19 til kl. 07, stengte grenser, stengte butikker, stengte skoler og barnehager og sykehus, stengte sykehjem, stengte flyplasser, stengt kollektivtransport, og all mat leveres hjem på døra av Heimevernet. Maks ett sett rasjoner pr husstand pr uke. Krav om bruk av munnbind i alle hjem, samt ved ferdsel utendørs. Hunden kan luftes maks tretti minutter hver dag, og aldri mer enn fem hundre meter fra hjemmet. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hysterisk. Det finnes de av oss som lever tilnærmet normalt, bare med avstand og god håndhygiene som eneste forskjell.

Portforbud har aldri vært aktuelt i norge, og takk og pris for at myndighetene våre ikke er totaliære..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trykksjakta skrev:

Tenk om regjeringen hadde hatt baller til å totalforby både salg og servering av alkohol ut 2020. Det hadde hatt en helt enorm effekt. For det første driter folk i smittevern når de er fulle. For det andre ville et totaltforbud mot alkohol automatisk ført til at så og si samtlige fester hadde blitt avlyst, fordi de fleste synes tydeligvis at fest uten alkohol ikke er noe å trakte etter. Effekten hadde vært merkbar.

Men dessverre. Alkoholen er folkets hellige gral som ingen tør å røre ved. Det viktigste for folk synes å være mulighet til å feste og drikke alkohol. Det er absurd at man ikke nøler med å innføre tiltak som sender folk ut i konkurser og arbeidsledighet, og samtidig lar man folk drikke seg dritings på utesteder der avstandsregler og smittevernsregler praktiseres meget tilvsomt.

Kanskje fordi mange har servering/restaurant osv. som arbeid også? At noen utesteder ikke følger smittevernsreglene får de ta på sin kappe uten at det går utover de seriøse aktørene. 

Og nei, det er ikke "bare" pubene og restaurantene en total nedstengning går utover, for disse har mange underleverandører igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 13.51, iskremm skrev:

Tror dere det er snakk om stenging av skoler osv? Eller er det bare tiltak hvor smitten er størst?

Det blir nok tiltak mot studenter, reisende arbeidsinnvandrere fra Polen og innvandrere generelt.

Men tiltakene er minst 3 uker forsinket. Med disse galopperende tallene skjønner jeg ikke hva Erna venter på. Steng grensene for alle som kommer fra Polen og andre røde land med feil utvikling og gi saftige 6-sifrede bøter til alle som bryter karantenen. Studenter som fester og samler seg i store grupper mister studieplassen sin. 

Hva venter Erna på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...