iskremm Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Tror dere det er snakk om stenging av skoler osv? Eller er det bare tiltak hvor smitten er størst?
vintage Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Tror det blir målrettede tiltak lokalt først og fremst. 5
sirenas Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 38 minutter siden, iskremm skrev: Tror dere det er snakk om stenging av skoler osv? Eller er det bare tiltak hvor smitten er størst? Hørte du pressekonferansen?!
Imsdalen Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 7 minutter siden, vintage skrev: Tror det blir målrettede tiltak lokalt først og fremst. Nei, nasjonale tiltak sa Erna. 1
vintage Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, Imsdalen skrev: Nei, nasjonale tiltak sa Erna. Du har rett. Ser ut til at det blir begge deler. «Det vil komme nasjonale innstramminger allerede neste uke, sier statsministeren. – Tiltakene vil være målrettet på de områdene vi nå ser smitte øke.» 3
Fortauet Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 10 personer i private hjem Ellers som vanlig. 6
J.E Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 (endret) 5 timer siden, iskremm skrev: Tror dere det er snakk om stenging av skoler osv? Eller er det bare tiltak hvor smitten er størst? Jeg tror ikke det blir stenging av skoler. Men kanskje rødt nivå nå. I det minste rødt nivå der smitten er høyest. Kanskje det blir enda mer redusert åpningstid i utelivet. Restauranter får sikkert strengere regler om at de må kunne ha en meter mellom bordene. De styrker kanskje informasjonen til innvandrere på deres språk. Tror også det kan bli mer bruk av munnbind. Dette er bare gjetning. Men de sa at det blir økte tiltak hvor smitten skjer. Og nå vet man jo mer om hvor det skjer. Endret 23. oktober 2020 av J.E 1
iskremm Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, vintage skrev: Du har rett. Ser ut til at det blir begge deler. «Det vil komme nasjonale innstramminger allerede neste uke, sier statsministeren. – Tiltakene vil være målrettet på de områdene vi nå ser smitte øke.» Der står det bare at det vil bli tiltak på de områdene hvor det er smitte da?
vintage Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 5 minutter siden, iskremm skrev: Der står det bare at det vil bli tiltak på de områdene hvor det er smitte da? Nei, det står nasjonale også. Du kan lese hele saken her: https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-om-koronasituasjonen_-_-jeg-er-bekymret-1.15212457 2
Blekkulfina Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 13 timer siden, Fortauet skrev: 10 personer i private hjem Ellers som vanlig. Det tror jeg stemmer, dessverre! De maser stadig om disse private festene, men de mener tydeligvis at det fortsatt er trygt å stue Oslo-folk tett sammen som sild i tønne på kollektivtransport, kjøpesentre osv. Forstå det den som kan, når ca 30 % av alle smittetilfellene i Oslo har ukjent smittevei og meget mulig kommer fra nettopp slike situasjoner... 18
KvinneguidenBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg tror ikke det kommer munnbind alle steder. Jeg tror det kan komme "omgås max 10 utenom egen husstand ". "Max 10 på sosiale sammenkomster." Bøter til arbeidsgivere som ikke sikrer smittevern for gjestearbeidere (karanteneforhold, informasjon, opplæring). 3
Kvinne30 Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg tror: Færre personer kan treffes flere på hjemmekontor Kanskje rødt nivå på skole/barnehage? Håper smittetrenden snur iallefall👍 1
MorTil2 Skrevet 24. oktober 2020 #14 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg tror råd om munnbind virker mot sin hensikt, og at feil bruk kan være noe av grunnen til økningen. Så jeg tviler på at det fremheves. Solberg sa det selv - avstand, håndvask, hold deg hjemme hvis du er syk. Det hjelper ikke med munnbind, hvis hendene dine er over alt. Det jeg tror vil bli mer presisert, er hvor store grupper man kan oppholde seg i. Senest torsdag, så jeg ikke mindre enn 30 - 35 (!) eldre samlet, tett i tett, for å klargjøre seg for en felles gåtur. Selvsagt er det flott at de holder seg i form, har det sosialt og smittefaren er mindre ute enn inne, men å starte med å stå i en klynge er kanskje ikke det smarteste. Jeg tror også at butikkene, da særlig matbutikkene, burde ha mer kontroll på hvor mange som er i butikken. Å gå på Coop Obs midt på dagen en lørdag, er det samme som å be om å bli smittet. Og så trenger ikke folk å ta med seg hele familien for å handle. Å stenge skoler og barnehager er virkelig ikke en god ide, og skjer neppe. Det er mye bedre å spre folk på ulike steder. Småbarnsforeldre og arbeidsgivere har ikke kapasitet til mer "hjemme med små barn", og ungdommen er allerede så dritt lei, at å holde de hjemme, er det samme som å få ungdomsklynger på sentrene. Det er veldig leit at vi nå må i gang med en ny runde, for motivasjonen til folk er nok ikke på samme nivå som i mars. 4
frøkengrapefrukt Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 Frykter besøksstans på sykehjem 😥 2
Wildone Skrevet 24. oktober 2020 #16 Skrevet 24. oktober 2020 Det er kommet hint om at man kun kan ha et visst antall nærkontakter. Da begrenser det seg fort hvor mye man kan bevege seg ut. Delta på julebord blir fort uaktuelt da. Men jeg tror det tiltaket vil være veldig effektivt. Så er det og kommet hint om strengere regler for fremmedarbeidere som kommer inn til landet. Der har det vært en del importsmitte, spesielt fea Polen. Og så håper jeg på tydeligere regler, evnt straffetiltak, for de som bevisst går på jobb syke. Der sluntres det MYE. 1
MorTil2 Skrevet 24. oktober 2020 #17 Skrevet 24. oktober 2020 5 minutter siden, frøkengrapefrukt skrev: Frykter besøksstans på sykehjem 😥 Her jeg bor er dette strammet inn fra i går. Nå er det kun lov med 1 time hver uke pr beboer, og hver beboer kan maks ha 2 faste besøkende. Og ja, det er trist. 6
MorTil2 Skrevet 24. oktober 2020 #18 Skrevet 24. oktober 2020 I Danmark må man fra 29.10 bruke munnbind i lokaler med offentlig tilgang. Hva betyr det egentlig? Hva ligger i begrepet "lokaler med offentlig tilgang"? Er det f eks matbutikker, treningssentre osv, eller er det mer NAV og slike offentlige lokaler? 1
Example Skrevet 24. oktober 2020 #19 Skrevet 24. oktober 2020 18 timer siden, iskremm skrev: Tror dere det er snakk om stenging av skoler osv? Eller er det bare tiltak hvor smitten er størst? Stenging av skoler blir det helt sikkert ikke. Det var et dårlig tiltak i mars, og et enda dårligere tiltak nå. Barn og unge skal ikke ofres en gang til. 13
OPIgirl Skrevet 24. oktober 2020 #20 Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, Kvinne30 skrev: Jeg tror: Færre personer kan treffes flere på hjemmekontor Kanskje rødt nivå på skole/barnehage? Håper smittetrenden snur iallefall👍 Så lenge noen oppfører seg som idioter og ikke tar dette alvorlig, vil ikke smittetrenden snu med det første. Hadde folk fulgt smitteværnreglene etter forrige nedstengning, hadde vi ikke hatt det trykket vi har nå. 3
Anbefalte innlegg