Gå til innhold

Hund for eier med lite erfaring? Trenger forslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Puddel! Finnes i alle størrelser og er utrolig lettlærte og tilpasningsdyktige. Trenger ikke masse mosjon, men tåler godt lange turer hvis du vil. Ikke la deg avskrekke av pelsstell, jeg har hatt flere hunder men ingen med så lettstelt helst som puddelen. Vi klipper vår ned hver 12. uke, grer aldri og bader veldig sjeldent (de lukter lite). Utrolig deilig å slippe hår i huset. 

Anonymkode: a533f...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk. Høres ut som en fantastisk hund etter jeg har lest en del om den. Vet du hvordan den er som valp? Har hørt de er veldig krevende. Det var derfor jeg i starten ikke trodde labradorer egnet seg for eiere med lite erfaring.

Anonymkode: 092b1...ada

Retriever er som kjent matglade, og absolutt ikke en vanskelig hund. Noe av det vanskeligste er vel at de er fryktelig sosiale. Vi har en golden retriever selv (tispe) og synes hun passer bra til beskrivelsen din. Det nærmeste vi kommer jaktinstinkt på henne er at hun plukker opp døde mus og fugler om vi skulle komme over noen, men spiser de ikke. (har skjedd tre ganger, og hun bærer de bare og er veeeeldig stolt). Hun er kosete og ganske lettlært (elsker mat), bjeffer lite og holder seg generelt i nærheten av oss (stikker ikke av når hun er løs feks). Det som er viktig hvis du går for retriever er å kjøpe valp i fra en oppdretter som står på oppdretterlisten til retrieverklubben. Bentley og pusene på FB er herlige, og gir et lite inntrykk i fra rasen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Diamant20 skrev:

Retriever er som kjent matglade, og absolutt ikke en vanskelig hund. Noe av det vanskeligste er vel at de er fryktelig sosiale. Vi har en golden retriever selv (tispe) og synes hun passer bra til beskrivelsen din. Det nærmeste vi kommer jaktinstinkt på henne er at hun plukker opp døde mus og fugler om vi skulle komme over noen, men spiser de ikke. (har skjedd tre ganger, og hun bærer de bare og er veeeeldig stolt). Hun er kosete og ganske lettlært (elsker mat), bjeffer lite og holder seg generelt i nærheten av oss (stikker ikke av når hun er løs feks). Det som er viktig hvis du går for retriever er å kjøpe valp i fra en oppdretter som står på oppdretterlisten til retrieverklubben. Bentley og pusene på FB er herlige, og gir et lite inntrykk i fra rasen.  

Røyter hun mye? Er hun veldig stor? (Går hun under meiddels eller stor tror du)

Anonymkode: 092b1...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Røyter hun mye? Er hun veldig stor? (Går hun under meiddels eller stor tror du)

Anonymkode: 092b1...ada

Hun røyter ja, men ikke værre enn at det holder å gå over med støvsugeren noen ganger i uka (enkelte perioder røyter hun selvfølgelig mer, når pelsen skal byttes). Helt greit i forhold til pelsstell, vi er dårlige på å børste utenom de verste periodene også, hadde vi gjort det hadde nok vært mindre hår inne. Vår tispe er ganske stor (32kg), men vi føler ikke at hun er så stor til vanlig. Null stress å holde henne igjen på tur, og hun føles kun stor når vi er med små hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk staff! Passer alle kravene dine 🤩 Jeg har aldri hatt hund før, og kjøpte min første som er engelsk staff! 

Anonymkode: eac5e...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Diamant20 skrev:

Hun røyter ja, men ikke værre enn at det holder å gå over med støvsugeren noen ganger i uka (enkelte perioder røyter hun selvfølgelig mer, når pelsen skal byttes). Helt greit i forhold til pelsstell, vi er dårlige på å børste utenom de verste periodene også, hadde vi gjort det hadde nok vært mindre hår inne. Vår tispe er ganske stor (32kg), men vi føler ikke at hun er så stor til vanlig. Null stress å holde henne igjen på tur, og hun føles kun stor når vi er med små hunder

Har hørt at de røyter mer en mange andre hunderaser men hvis det funker fint å ta en runde støvsugeren et par ganger i uken er det jo ikke noe problem :)

Spoiler

 

 

Anonymkode: 092b1...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at de røyter mer en mange andre hunderaser men hvis det funker fint å ta en runde støvsugeren et par ganger i uken er det jo ikke noe problem :)

  Vis skjult innhold

 

 

Anonymkode: 092b1...ada

Ja, også hjelper det sikkert litt at vi ikke har henne i møblene. Vi er ikke helt nazi på hår heller da, vi har to katter i tillegg nemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om en hund som er litt større enn dansk-svensk gårdshund og mindre enn 25 kg? Har noen erfaring med toller?

Anonymkode: 092b1...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet noen om en hund som er litt større enn dansk-svensk gårdshund og mindre enn 25 kg? Har noen erfaring med toller?

Anonymkode: 092b1...ada

(Litt samme størrelse som border collie)

Anonymkode: 092b1...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet noen om en hund som er litt større enn dansk-svensk gårdshund og mindre enn 25 kg? Har noen erfaring med toller?

Anonymkode: 092b1...ada

toller er kjent for å være en litt krevende hunderase, de trenger en del stimuli. Ville sett litt mer på jaktgolden, de trenger stimuli. Tror du vil få aller best råd i fra oppdrettere. Er alltid lov å kontakte oppdrettere for spørsmål, også kan du også spørre i golden grupper på FB feks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sett på dansk-Svens gårdshund. Liker den veldig godt å den er absolutt aktuell, men som sagt har jeg ingen erfaring å når jeg leser om den høres den veldig aktiv ut men jeg vet ikke om mine "krav" for mosjon er for lite for denne hunden. Jeg vet ikke hva som er lite mosjon og mye mosjon i praksis hvis det gir mening. Vil du fortelle mer om hvor mye morsjon eurasier og dansk-svensk gårdshund trenger og hvordan de er?

Anonymkode: 092b1...ada

Jeg vet ikke noe om svensk-dansk gårdshund, men jeg har en basenji og de er veldig krevende og også veldig høy-energiske. Det jeg har lært er at mental stimuli er enda viktigere enn fysisk mosjon. Fysisk mosjon er selvfølgelig viktig, MEN, når du sliter ut hjernen, så er det da de virkelig sover dypt. Godbitsøk, mat i kong istedenfor i matskål, strø maten på plena, lag en boks med hull i og legg frokosten i den så får hunden dytta den rundt for å få ut maten. I tillegg vil det å gi maten på alternative måter annet enn i skål lære hunden at den skal jobbe for maten, og at det er GØY å jobbe for maten. Da går også treningen bedre.

Som sagt, jeg har en basenji: en av de mest krevende rasene å trene, og også høyenergiske (med sterkt jaktinnstinkt). Jeg går tur med henne 3 ganger om dagen, og hun får også løpe fritt og også leke med hundevenner flere ganger i uka. Men om jeg ikke passer på å gi henne mental aktivitet, så spiller det ingen rolle om hun får løpe rundt hele dagen. Får hun mental aktivitet, så trenger hun langt mindre fysisk aktivitet. 

Jeg har brukt belønningsbasert trening med henne, og hun er 100% på innkalling  (til tross for like sterkt eller sterkere jaktinnstinkt enn whippets), og elsker klikkertrening. Møtte en whippet her om dagen og vurderer å gjøre det til hund nummer 2 😊

Anonymkode: ac248...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Diamant20 skrev:

toller er kjent for å være en litt krevende hunderase, de trenger en del stimuli. Ville sett litt mer på jaktgolden, de trenger stimuli. Tror du vil få aller best råd i fra oppdrettere. Er alltid lov å kontakte oppdrettere for spørsmål, også kan du også spørre i golden grupper på FB feks

Har selv 2 tollere og det er ingen hund for en nybegynner. Du får ikk jjøpt.dem som turkompis heller, med noen unntak.  De fleste krever at du driver en sport..spor, agility, jakt, lydighet eller annet. Dette fordi den krever masse. Klarer du denne balansen får du en fin hund. Dessuten røyter de som en etriver gjør. 

Anonymkode: 5011b...548

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har selv 2 tollere og det er ingen hund for en nybegynner. Du får ikk jjøpt.dem som turkompis heller, med noen unntak.  De fleste krever at du driver en sport..spor, agility, jakt, lydighet eller annet. Dette fordi den krever masse. Klarer du denne balansen får du en fin hund. Dessuten røyter de som en etriver gjør. 

Anonymkode: 5011b...548

Jeg vet egentlig det, men kan ikke så mye om de så ville ikke svare skråsikkert😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folk om Golden retriever som hund for ny eier? Er den veldig stor? Vanskelig å kontrollere på tur for en som ikke er så sterk? Eller går det greit hvis man vender den til å gå pent i bånd fra den er valp? (Det er kanskje en selvfølge men fortsatt) Er det stor forskjell på størrelsen på tispe og han? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 092b1...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker folk om Golden retriever som hund for ny eier? Er den veldig stor? Vanskelig å kontrollere på tur for en som ikke er så sterk? Eller går det greit hvis man vender den til å gå pent i bånd fra den er valp? (Det er kanskje en selvfølge men fortsatt) Er det stor forskjell på størrelsen på tispe og han? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 092b1...ada

Og hvordan er det med labrador retriever? Har lest at det er en fin hund for nybegynnere så lenge den får nok mosjon, hjernetrim og konsekvent i valpe-ungdomstiden.

Anonymkode: 092b1...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan er det med labrador retriever? Har lest at det er en fin hund for nybegynnere så lenge den får nok mosjon, hjernetrim og konsekvent i valpe-ungdomstiden.

Anonymkode: 092b1...ada

Alle hunder er «bra» hunder så lenge de får nok mosjon, hjernetrim og man er konsekvent i valpe/unghundstiden. Problemet er at disse tingene høres greit nok ut på papiret, men er ikke nødvendigvis like enkelt i praksis. 
 

Jeg tenker at både golden og labrador er greie førstegangshunder hvis man har goood tid! Man bør investere både tid og penger i å gå på kurs (ikke bare valpekurs, men også lydighetskurs og gjerne kurs for en type hundesport du liker). Man må også regne med å legge en solid innsats utover de timene man er på kurs. Gjerne gå på litt mer uformelle sosialiserings/miljøtreninger/treninger for den sporten du liker jevnlig, typ minst en gang i uken (vet ikke hvor du bor, men her er retrieverklubben hvor jeg bor helt super!) 

Ellers er både golden og labradoren sterke(!) hunder fra ganske tidlig alder. Vet ikke om du/dere har barn, men de er definitivt ikke en hund barn bør gå med (det kan vel argumentetes for alle raser). Hanhunder KAN få ganske sterk kjønnsdrift og både hanhunder og tisper er ofte ung i hodet ganske lenge. Kombinert de to tingene er litt greit å tenke på med tanke på hvor sterke de også kan være. Labradorer er etter min erfaring litt mer energisk enn golden (men det er her som ved alt annet individuelle forskjeller - det er viktig å spørre oppdretter hvilken type hunder de ønsker ut fra de spesifikke avlsdyrene og hvilket lynne disse har. Det kan ha en del å si)
 

Ang spørsmålet ditt om størrelsen på tispe/hanhund så varierer det veldig både blant golden og labrador. Tispene er jo generelt en del mindre enn hanhundene men det er store forskjeller fra individ til individ. Jaktgolden/labrador er stort sett mye mindre i størrelse men vil gjerne kreve mye mer stimuli for å bli en bra hund. Sånn sett ville jeg gått for den ordinære typen selv om de fysisk blir større.

Anonymkode: 161c9...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker folk om Golden retriever som hund for ny eier? Er den veldig stor? Vanskelig å kontrollere på tur for en som ikke er så sterk? Eller går det greit hvis man vender den til å gå pent i bånd fra den er valp? (Det er kanskje en selvfølge men fortsatt) Er det stor forskjell på størrelsen på tispe og han? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 092b1...ada

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan er det med labrador retriever? Har lest at det er en fin hund for nybegynnere så lenge den får nok mosjon, hjernetrim og konsekvent i valpe-ungdomstiden.

Anonymkode: 092b1...ada

Golden og labrador vil jeg tørre å påstå er ganske like. Vi har golden retriever, og har selvfølgelig gjort noen tabber, men hun er helt grei til vanlig, rolig inne osv. Vi var ikke så flinke på å trene på at hun skulle gå pent i bånd, og ikke en oppvekker på det da hun plutselig var blitt nesten 30kg. Vi kjøpte trekking belt i fra non stop for å enklere holde henne igjen, og spare armene. Likevel har jeg på 50kg ikke hatt problem med å holde henne igjen på litt over 30kg. (Og jeg er ikke spesielt sterk) Vi har riktignok kommet igang med gå pent treningen og det funker bra. Fordelen med retriever er at de er matglade, sosiale (knyttet til flokken sin) og har ikke et jaktinstinkt som gjør at en stikker av. Vår golden er veldig fornøyd etter en time mental trening (feks når vi er på kurs) eller 1,5 - 2 timer aktivitet/tur. Vi har også kun trent belønningsbasert, enn å få en usikker/redd hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Diamant20 skrev:

 

Golden og labrador vil jeg tørre å påstå er ganske like. Vi har golden retriever, og har selvfølgelig gjort noen tabber, men hun er helt grei til vanlig, rolig inne osv. Vi var ikke så flinke på å trene på at hun skulle gå pent i bånd, og ikke en oppvekker på det da hun plutselig var blitt nesten 30kg. Vi kjøpte trekking belt i fra non stop for å enklere holde henne igjen, og spare armene. Likevel har jeg på 50kg ikke hatt problem med å holde henne igjen på litt over 30kg. (Og jeg er ikke spesielt sterk) Vi har riktignok kommet igang med gå pent treningen og det funker bra. Fordelen med retriever er at de er matglade, sosiale (knyttet til flokken sin) og har ikke et jaktinstinkt som gjør at en stikker av. Vår golden er veldig fornøyd etter en time mental trening (feks når vi er på kurs) eller 1,5 - 2 timer aktivitet/tur. Vi har også kun trent belønningsbasert, enn å få en usikker/redd hund. 

..

 

Som de fleste store hunderaser, har golden retriver mye energi og krever mye trening. De er gode på hund agility. Den gjennomsnittlige levetiden for en Golden Retriever er ca 11 til 12 år. De er utsatt for spesifikke plager, så bør tas til en veterinær for årlige helsesjekk.

Hip dysplasi er vanlig i rasen; når du kjøper en valp, skal stamtavle være kjent og bli undersøkt av OFA eller PennHIP for hip sykdom.

Fedme er også vanlig i rasen fordi Golden Retriever elsker å spise. Valper bør spise ca tre kopper mat om dagen og voksne 04:57 kopper, avhengig av mat og hvor aktiv hunden er. Vanlige helseproblemer Cancer, de vanligste er hemangiosarcoma, etterfulgt av lymfosarkom, mast celle tumor, og osteosarkom, var dødsårsaken for 61,4% av amerikanske Goldens ifølge en 1998 helseundersøkelse utført av Golden Retriever Club of America, noe som gjør det rasens største morderen.

En 2004-undersøkelse av den britiske Kennel Club setter dette tallet på 38,8%. Selv om de fleste valper er skjermet for de lidelser før de blir solgt (av anerkjente oppdrettere), hofte og albue dysplasi plage en femtedel av hunder. Øyesykdommer er også mulig i rasen;Katarakt er den vanligste øyesykdommen, men de kan også være plaget med progressiv retinal atrofi, glaukom, distichiasis, entropion, hornhinnen dystrofi, og retinal dysplasi De kan lide av hjertesykdom, spesielt subvalvulær aortastenose, og kardiomyopati og leddsykdommer, inkludert patella luksasjon, osteochondritis, panosteitis, og korsbånd ruptur. I tillegg til den tunge Røyting de opplever (og deres konstant lettere Røyting gjennom hele året), Golden retriever kan lider av en hudsykdom; den mest utbredte hud problem er allergi (som ofte fører til akutt fuktig dermatitt eller "hot spots"), med de mest vanlige allergi er å lopper. De kan også lider seborrhoea, talg adenitis og selvpåførte slikke granulomer. Hemofili og Lyme sykdom er mulig, selv om sistnevnte ikke er vanligvis oppdaget før hunden når de sene stadier av nyresvikt.

Golden retriever krever regelmessig stell og sporadiske bad. De bør være preparerte minst en gang i uken, og hver dag under tung Røyting. De bør bades annenhver måned.Deres strøk kaste noe i løpet av året, men er kjent for å kaste voldsomt to ganger i året. De må også ha ørene rengjøres regelmessig, eller ørebetennelse kan oppstå. Mens Røyting er uunngåelig, hyppig grooming (daglig til ukentlig) reduserer mengden av hår skur av dyret. Alvorlig Røyting resulterer i bare flekker kan være en indikasjon på stress eller sykdom.

http://www.hunderaser.net/golden_retriever?article=189

Anonymkode: bf278...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

..

 

Som de fleste store hunderaser, har golden retriver mye energi og krever mye trening. De er gode på hund agility. Den gjennomsnittlige levetiden for en Golden Retriever er ca 11 til 12 år. De er utsatt for spesifikke plager, så bør tas til en veterinær for årlige helsesjekk.

Hip dysplasi er vanlig i rasen; når du kjøper en valp, skal stamtavle være kjent og bli undersøkt av OFA eller PennHIP for hip sykdom.

Fedme er også vanlig i rasen fordi Golden Retriever elsker å spise. Valper bør spise ca tre kopper mat om dagen og voksne 04:57 kopper, avhengig av mat og hvor aktiv hunden er. Vanlige helseproblemer Cancer, de vanligste er hemangiosarcoma, etterfulgt av lymfosarkom, mast celle tumor, og osteosarkom, var dødsårsaken for 61,4% av amerikanske Goldens ifølge en 1998 helseundersøkelse utført av Golden Retriever Club of America, noe som gjør det rasens største morderen.

En 2004-undersøkelse av den britiske Kennel Club setter dette tallet på 38,8%. Selv om de fleste valper er skjermet for de lidelser før de blir solgt (av anerkjente oppdrettere), hofte og albue dysplasi plage en femtedel av hunder. Øyesykdommer er også mulig i rasen;Katarakt er den vanligste øyesykdommen, men de kan også være plaget med progressiv retinal atrofi, glaukom, distichiasis, entropion, hornhinnen dystrofi, og retinal dysplasi De kan lide av hjertesykdom, spesielt subvalvulær aortastenose, og kardiomyopati og leddsykdommer, inkludert patella luksasjon, osteochondritis, panosteitis, og korsbånd ruptur. I tillegg til den tunge Røyting de opplever (og deres konstant lettere Røyting gjennom hele året), Golden retriever kan lider av en hudsykdom; den mest utbredte hud problem er allergi (som ofte fører til akutt fuktig dermatitt eller "hot spots"), med de mest vanlige allergi er å lopper. De kan også lider seborrhoea, talg adenitis og selvpåførte slikke granulomer. Hemofili og Lyme sykdom er mulig, selv om sistnevnte ikke er vanligvis oppdaget før hunden når de sene stadier av nyresvikt.

Golden retriever krever regelmessig stell og sporadiske bad. De bør være preparerte minst en gang i uken, og hver dag under tung Røyting. De bør bades annenhver måned.Deres strøk kaste noe i løpet av året, men er kjent for å kaste voldsomt to ganger i året. De må også ha ørene rengjøres regelmessig, eller ørebetennelse kan oppstå. Mens Røyting er uunngåelig, hyppig grooming (daglig til ukentlig) reduserer mengden av hår skur av dyret. Alvorlig Røyting resulterer i bare flekker kan være en indikasjon på stress eller sykdom.

http://www.hunderaser.net/golden_retriever?article=189

Anonymkode: bf278...012

Dette var en dårlig artikkel. Bare det å nevne at golden er gode i agility er tull, de er så mye tregere enn en BC. Alle hunder bør tas til årlig sjekk hos vetrinær, uansett rase. Det er også tull å oppgi matmengde, for det vil variere i fra for til for. Det er også forskjell på den amerikanske goldenen (oppdrettet der) og oppdrettet i Norge, der det er mindre helseplager i Norge. Jeg mener også å ha lest at den britiske goldenen er forskjellig i forhold til helseplager. Dette virker å være en oversatt tekst, og etter min meningen ikke en troverdig kilde. Stoler mye mer på retrieverklubben og NKK.

https://retrieverklubben.no/golden-retriever/

https://www.nkk.no/raser/golden-retriever-article8177-815.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...