Gå til innhold

Hund for eier med lite erfaring? Trenger forslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler også whippet. Flotte, snille og smarte hunder som ikke bjeffer og ikke krever like mye som andre raser.

Anonymkode: b2832...59f

Whippet har MYE jaktinstinkt! De jakter med synet og alt fra plastposer til katter kan de finne på å løpe etter. Og hørselen på mynter er jo kjent for å være selektiv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vokte/varsleinnstinkt er noe annet enn jaktinnstinkt. Whippet for eksempel har jaktinnstinkt, men de bjeffer veeeldig lite. Tenker at en whippet kan passe deg fint. De elsker en god sprint, men de trenger ikke alt for mye mosjon, og de elsker å strekke seg ut på sofaen med deg. De er av en fin størrelse (litt under middels), stort sett vennlige og trivelige, og ingen pelsstell. 

Vil råde deg til å lese deg opp om belønningsbasert trening. Sjekk ut "it's me or the dog" på YouTube, og 'Mccann dog training' på YouTube. Fokuser mye på innkalling, fokus, øyekontakt og impulskontroll. Jeg har en av de mest krevende rasene i verden å trene, og hun er 100% på innkalling og elsker klikkertrening. Jeg leste mye om belønningsbasert trening og så mye på de to youtube kanalene nevnt over. Det er fint å være forberedt og ha en plan for hvordan man vil trene, da går prosessen litt bedre. Lykke til! 

Anonymkode: ac248...b68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men trenger den mer mosjon enn 1-2 timers tur hver dag? (+ hjernetrim osv så klart)

Anonymkode: 092b1...ada

1-2 timer hver dag + tisseturer+ hjernetrim er mer enn hva mange andre hunder får. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de som anbefaler jaktlabrador! Nydelige hunder, men de krever å få brukt seg mye, både i kroppen og hode, og kan bli mye hund om du er uerfaren. 1-2 timers tur er nok for veldig mange hunder, særlig om du trenger litt triks etc i tillegg, men som fersk hundeeier vet du jo aldri om du faktisk vil orke å gi hunden såpass hver dag. Ofte har.man høyere ambisjoner. 

Det finnes også ingen hunder med lang pels som ikke har krav til pelsstell. De fleste hunder må børstes jevnlig, også jaktgolden og BC (en BC har også altfor høyt stressnivå og behov for mental aktivisering, det er ikke turlengden som er problemet, men erfaringen)

Anonymkode: 449ad...50a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på de som anbefaler jaktlabrador! Nydelige hunder, men de krever å få brukt seg mye, både i kroppen og hode, og kan bli mye hund om du er uerfaren. 1-2 timers tur er nok for veldig mange hunder, særlig om du trenger litt triks etc i tillegg, men som fersk hundeeier vet du jo aldri om du faktisk vil orke å gi hunden såpass hver dag. Ofte har.man høyere ambisjoner

Det finnes også ingen hunder med lang pels som ikke har krav til pelsstell. De fleste hunder må børstes jevnlig, også jaktgolden og BC (en BC har også altfor høyt stressnivå og behov for mental aktivisering, det er ikke turlengden som er problemet, men erfaringen)

Anonymkode: 449ad...50a

Siden du sikter til meg, så kan jeg forsvare jaktlabben. Vel og merke så lenge ts faktisk skal bruke hunden så mye som h*n påstår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Troyamin said:

Whippet har MYE jaktinstinkt! De jakter med synet og alt fra plastposer til katter kan de finne på å løpe etter. Og hørselen på mynter er jo kjent for å være selektiv...

Ok, du har sikkert rett i det. :) Jeg har bare kjennskap til et par-tre hunder og de hadde veldig lite jaktinstinkt. Var nysgjerrige og ivrige, i verste fall. Lette å trene. Men det er jo individuelle forskjeller med alle slags hunder, så klart.

Anonymkode: b2832...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Labrador er energiske med veldig "enkle" og passer derfor for førstegangs eiere. Og er vel akkurat slik du beskriver. Elsker kos og klarer seg godt med aktivitetene du beskriver ( det gjør de aller fleste selskapshunder også). 

Man kan avvende en hund bjeffing, som alt annet, men det krever så klart mye trening.

Anonymkode: 66a4b...91d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Troyamin skrev:

Siden du sikter til meg, så kan jeg forsvare jaktlabben. Vel og merke så lenge ts faktisk skal bruke hunden så mye som h*n påstår. 

Kommer jo an på hva slags hjernetrim og hvor mye, og om TS allerede går så mye tur daglig. Poenget mitt var mer at det er lett å tenke at 1-2 t tur + 30 min hjernetrim per dag går fint, men det er jo vanskelig å si om det blir for mye for en eller ikke. Og siden jaktlab er såpass energiske kan de jo føles litt voldsomme ut i ungdomstida om man er uerfaren. Såklart vil det gå bra om TS investerer all tida og går på kurs. Men de er ikke de første jeg tenker på når man ser etter en enkel men turglad hund uten noe pelsstell.

Anonymkode: 449ad...50a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på hva slags hjernetrim og hvor mye, og om TS allerede går så mye tur daglig. Poenget mitt var mer at det er lett å tenke at 1-2 t tur + 30 min hjernetrim per dag går fint, men det er jo vanskelig å si om det blir for mye for en eller ikke. Og siden jaktlab er såpass energiske kan de jo føles litt voldsomme ut i ungdomstida om man er uerfaren. Såklart vil det gå bra om TS investerer all tida og går på kurs. Men de er ikke de første jeg tenker på når man ser etter en enkel men turglad hund uten noe pelsstell.

Anonymkode: 449ad...50a

Jeg ser ditt poeng. Og kanskje jeg leser ts sitt hi mer bokstavelig, uten å lese mellom linjene. Ikke alle er klare for jobben, selv om det kanskje er det de tror i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på de som anbefaler jaktlabrador! Nydelige hunder, men de krever å få brukt seg mye, både i kroppen og hode, og kan bli mye hund om du er uerfaren. 1-2 timers tur er nok for veldig mange hunder, særlig om du trenger litt triks etc i tillegg, men som fersk hundeeier vet du jo aldri om du faktisk vil orke å gi hunden såpass hver dag. Ofte har.man høyere ambisjoner. 

Det finnes også ingen hunder med lang pels som ikke har krav til pelsstell. De fleste hunder må børstes jevnlig, også jaktgolden og BC (en BC har også altfor høyt stressnivå og behov for mental aktivisering, det er ikke turlengden som er problemet, men erfaringen)

Anonymkode: 449ad...50a

Jeg tror også jaktlabrador blir for mye. Har du forslag til andre raser som kan passe? 

Jeg er nybegynner slik som ts :) 

Anonymkode: 360f2...144

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre sier, jaktlabrador er energiske og glade, men kan også være veldig voldsomme i gleden sin. De vet ikke at de er sterke og de logre med hele kroppen, og om man ikke lærer de å ikke hoppe (enten fordi man ikke gidder eller fordi man ikke helt hvordan), så får både Ts og hennes nærmeste mye sikkel på klær og ansikt. Med større, sterke hunder må man også passe på å lære de å gå fint, noe som kan være vanskelig. En energisk labrador kan fint rykke en person overende.

Jeg stemmer fortsatt for whippet. Ts kan bruke langline i skog og mark, og slippe den der det er trygt. 

Anonymkode: ac248...b68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror også jaktlabrador blir for mye. Har du forslag til andre raser som kan passe? 

Jeg er nybegynner slik som ts :) 

Anonymkode: 360f2...144

Også overrasket over at det anbefales sikker.

Man er jo aldri helt sikker men hva med velsh springer spaniel eller lundehund

Anonymkode: 5011b...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Troyamin skrev:

Nei. Den er sånn labradoren egentlig skal være. Nett, frisk og klar for å jobbe.😉 Desverre er det blitt sånn at labradoren også er delt inn i eksteriør og brukslinjer.  

Ut fra det du beskriver av hva du kan tilby hunden, så vil en slik hund passe deg. Godt med turer + hjernetrim + masse kos.

Tusen hjertelig takk. Høres ut som en fantastisk hund etter jeg har lest en del om den. Vet du hvordan den er som valp? Har hørt de er veldig krevende. Det var derfor jeg i starten ikke trodde labradorer egnet seg for eiere med lite erfaring.

Anonymkode: 092b1...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vokte/varsleinnstinkt er noe annet enn jaktinnstinkt. Whippet for eksempel har jaktinnstinkt, men de bjeffer veeeldig lite. Tenker at en whippet kan passe deg fint. De elsker en god sprint, men de trenger ikke alt for mye mosjon, og de elsker å strekke seg ut på sofaen med deg. De er av en fin størrelse (litt under middels), stort sett vennlige og trivelige, og ingen pelsstell. 

Vil råde deg til å lese deg opp om belønningsbasert trening. Sjekk ut "it's me or the dog" på YouTube, og 'Mccann dog training' på YouTube. Fokuser mye på innkalling, fokus, øyekontakt og impulskontroll. Jeg har en av de mest krevende rasene i verden å trene, og hun er 100% på innkalling og elsker klikkertrening. Jeg leste mye om belønningsbasert trening og så mye på de to youtube kanalene nevnt over. Det er fint å være forberedt og ha en plan for hvordan man vil trene, da går prosessen litt bedre. Lykke til! 

Anonymkode: ac248...b68

Har sett MANGE av videoene. Vil ikke plutselig stå der med en valp å ikke ane hva jeg skal gjøre. 😂

Anonymkode: 092b1...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk. Høres ut som en fantastisk hund etter jeg har lest en del om den. Vet du hvordan den er som valp? Har hørt de er veldig krevende. Det var derfor jeg i starten ikke trodde labradorer egnet seg for eiere med lite erfaring.

Anonymkode: 092b1...ada

Prøv å sette deg inn i sykdomshistoriene til de ulike rasene du vurderer. Mange raser har blitt ødelagt pga avling, da har faktisk oppdrettere veldig stor skyld i dette. De avles for å hente it de beste genene i hundene og hundene lider av dette. Mitt tips til deg er å få deg en bastard om du skal ha en hund. Eller en omplasseringshund. Alle hunder er det en del jobb med. Kjøper du deg hund, har du allerede planlagt de neste 10/15 årene av livet ditt med tanke på ferie, familie osv. 

Anonymkode: bf278...012

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror også jaktlabrador blir for mye. Har du forslag til andre raser som kan passe? 

Jeg er nybegynner slik som ts :) 

Anonymkode: 360f2...144

Er du også opptatt av lite pelsstell?

Generelt, raser jeg tenker på for nybegynnere er raser som tåler litt mer variasjon i hva man kan gi dem, nettopp fordi det er vanskelig å se for seg hvor aktiv hundeeier man vil bli i praksis. Det er også lurt å styre unna de hundene som lærer aller fortest  (BC), som er aller staest (som endel terriere) eller som er veldig primitive (Feks shiba), rett og slett fordi man som fersk hundeeier ofte er mindre konsekvent og derfor bør ha hunder med litt ekstra "feilmargin". Litt mindre raser er også tryggere enn større, rett og slett fordi en stor hund man ikke har kontroll over er mye farligere. 

-jeg tenker først dansk svensk gårdshund - de har kort pels som ikke må stelles, lærer lett og er små nok til at mye energi er litt lettere å håndtere. De er aktive de også, men blir ikke så voldsomme.

-Whippet høres veldig riktig ut utfra TS sine krav, uten at jeg kjenner rasen så godt. Rolige inne og livlige ute.

 

Raser med mer pelsstell som ellers er passende:

- golden retriever tispe dersom man skal gå for retriever. Ikke like voldsomme i ungdpmstida som labene av det jeg har erfaring med, men de må jo børstes, og røyter. Er også litt helseproblemer i rasen, ville likevel ikke gått for jaktlinjer her heller som fersk eier.

- shetland sheepdog er vennlig, lettlært og tilpasser seg om de.får litt mindre morsjon enn de ønsler, de jeg har kjent har vært veldig enkle å omgås. Men her er det igjen pelsstell, og så bjeffer mye.

Jeg har også lyst til å si eurasier tispe, for utenom pelsstell treffer de på alle krav i teorien, da de er rolige og enkle og bjeffer lite. Likevel vil jeg ikke anbefale de, for man kan være uheldig med helse og gemytt (men ofte er tispene mye enklere å håndtere), så man må kanskje ha litt mer erfaring for å velge god oppdretter og få kjennskap til begge foreldrene. Og de har litt for lett for å låse seg i negative erfaringer, så man kan få en problemhund hvis man er uheldig.

Anonymkode: 449ad...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Boston terrier, engelsk staff eller fransk bulldog?

Anonymkode: fc5ec...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk. Høres ut som en fantastisk hund etter jeg har lest en del om den. Vet du hvordan den er som valp? Har hørt de er veldig krevende. Det var derfor jeg i starten ikke trodde labradorer egnet seg for eiere med lite erfaring.

Anonymkode: 092b1...ada

Det kommer helt an på hvor mye tid du egentlig har tenkt å bruke på hunden. Hvis det du sier om mental trening + turer/tisseturer stemmer, så tolker jeg det dithen at du ønsker å bruke mye tid på hunden. Alle må jo starte et sted, sant? Mannen min skaffet seg sin første hund som voksen. Brukshund! Læringskurven var bratt, men han gikk "all inn" og jobbet hardt. Så det kommer vel egentlig an på hvor mye en legger i interessen for hund og trening. Ann Catrin er som sagt en dyktig trener. Og så har du kanskje en  lokal retriverklubb i nærheten? Det er jo ofte hyggeligere å ha noen å trene sammen med 😊

Endret av Troyamin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du også opptatt av lite pelsstell?

Generelt, raser jeg tenker på for nybegynnere er raser som tåler litt mer variasjon i hva man kan gi dem, nettopp fordi det er vanskelig å se for seg hvor aktiv hundeeier man vil bli i praksis. Det er også lurt å styre unna de hundene som lærer aller fortest  (BC), som er aller staest (som endel terriere) eller som er veldig primitive (Feks shiba), rett og slett fordi man som fersk hundeeier ofte er mindre konsekvent og derfor bør ha hunder med litt ekstra "feilmargin". Litt mindre raser er også tryggere enn større, rett og slett fordi en stor hund man ikke har kontroll over er mye farligere. 

-jeg tenker først dansk svensk gårdshund - de har kort pels som ikke må stelles, lærer lett og er små nok til at mye energi er litt lettere å håndtere. De er aktive de også, men blir ikke så voldsomme.

-Whippet høres veldig riktig ut utfra TS sine krav, uten at jeg kjenner rasen så godt. Rolige inne og livlige ute.

 

Raser med mer pelsstell som ellers er passende:

- golden retriever tispe dersom man skal gå for retriever. Ikke like voldsomme i ungdpmstida som labene av det jeg har erfaring med, men de må jo børstes, og røyter. Er også litt helseproblemer i rasen, ville likevel ikke gått for jaktlinjer her heller som fersk eier.

- shetland sheepdog er vennlig, lettlært og tilpasser seg om de.får litt mindre morsjon enn de ønsler, de jeg har kjent har vært veldig enkle å omgås. Men her er det igjen pelsstell, og så bjeffer mye.

Jeg har også lyst til å si eurasier tispe, for utenom pelsstell treffer de på alle krav i teorien, da de er rolige og enkle og bjeffer lite. Likevel vil jeg ikke anbefale de, for man kan være uheldig med helse og gemytt (men ofte er tispene mye enklere å håndtere), så man må kanskje ha litt mer erfaring for å velge god oppdretter og få kjennskap til begge foreldrene. Og de har litt for lett for å låse seg i negative erfaringer, så man kan få en problemhund hvis man er uheldig.

Anonymkode: 449ad...50a

Har sett på dansk-Svens gårdshund. Liker den veldig godt å den er absolutt aktuell, men som sagt har jeg ingen erfaring å når jeg leser om den høres den veldig aktiv ut men jeg vet ikke om mine "krav" for mosjon er for lite for denne hunden. Jeg vet ikke hva som er lite mosjon og mye mosjon i praksis hvis det gir mening. Vil du fortelle mer om hvor mye morsjon eurasier og dansk-svensk gårdshund trenger og hvordan de er?

Anonymkode: 092b1...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...