Gå til innhold

Hund for eier med lite erfaring? Trenger forslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.10.2020 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Anbefaler også whippet. Flotte, snille og smarte hunder som ikke bjeffer og ikke krever like mye som andre raser.

Anonymkode: b2832...59f

Whippet er flotte, snille, vennlige, enkle hunder - men gjerne ofte så smarte at de ikke selger sjelen sin for en pølsebit 😉 Altså det vil si at de ikke alle er så enkle å trene. Mynder er mer som katter - altså de gjør som vil når det passer dem, så å kreve /forvente noe særlig mer enn vanlig  husdressur som innkalling etc er dumt. 

Viktig å ikke glemme jaktinstinktet - det går fra 0 til 100 på et nanosekund når de ser en katt, ekorn, fugl, rådyr eller annet vilt. 

 

Anonymkode: 2eaa2...0f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde selv tenkt på Whippet som neste hund. Det er store individuelle forskjeller på det med jaktinstinkt. Kjenner noen som er helt ekstreme, og alltid må gå i bånd eller langline, og så er det de som ikke bryr seg og fint kan gå løs. Ei venninne har en av hver. 

Min leker også med en hann som fint kan gå løs. 

Hadde hatt Whippet nå, om det ikke datt en Staff mix inn døra en kveld uten forvarsel 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Diamant20 skrev:

Dette var en dårlig artikkel. Bare det å nevne at golden er gode i agility er tull, de er så mye tregere enn en BC. Alle hunder bør tas til årlig sjekk hos vetrinær, uansett rase. Det er også tull å oppgi matmengde, for det vil variere i fra for til for. Det er også forskjell på den amerikanske goldenen (oppdrettet der) og oppdrettet i Norge, der det er mindre helseplager i Norge. Jeg mener også å ha lest at den britiske goldenen er forskjellig i forhold til helseplager. Dette virker å være en oversatt tekst, og etter min meningen ikke en troverdig kilde. Stoler mye mer på retrieverklubben og NKK.

https://retrieverklubben.no/golden-retriever/

https://www.nkk.no/raser/golden-retriever-article8177-815.html

Selv om artikkelen har dårlig oversettelse må man se på essensen i den. Det er igjen hemmelighet at GR er en hunderase som er svært utsatt for sykdommer. 
 

Problemet når folk skal anskaffe seg hunder er at man ikke setter seg inn i fakta vedrørende hunderasen man anskaffer seg. Bare se i en annen tråd inne her der det er en person som har anskaffet seg valp for flere tusen kroner, hun la i litt ekstra fordi hun hadde da tillit til oppdretter, noen dager  senere fikk hun en megaregning fra dyrelegen og en hund med organsvikt. Hun visste at hunden var disponert for diverse, men ikke at det var så galt. 
 

https://forskning.no/biologi-husdyr-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet/avler-fram-sykdom-og-lidelse/496815

Anonymkode: bf278...012

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2020 den 17.58, Troyamin skrev:

Jaktlabrador! Men da anbefaler jeg deg å ta online kurs hos Ann Catrins Hundekurs 😊

Jeg skjønner ikke hvorfor folk som anbefale jakt-linjene av raser bare fordi folk går over en time tur? Dette er en brukshund som burde kjøpes av aktive mennesker med ambisjoner i hundesporten. En helt vanlig labrador fra selskapslinjer har ingen problemer med å være med på både 1,2 og 3 timer tur i hverdagen! 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Whippet er flotte, snille, vennlige, enkle hunder - men gjerne ofte så smarte at de ikke selger sjelen sin for en pølsebit 😉 Altså det vil si at de ikke alle er så enkle å trene. Mynder er mer som katter - altså de gjør som vil når det passer dem, så å kreve /forvente noe særlig mer enn vanlig  husdressur som innkalling etc er dumt. 

Viktig å ikke glemme jaktinstinktet - det går fra 0 til 100 på et nanosekund når de ser en katt, ekorn, fugl, rådyr eller annet vilt. 

 

Anonymkode: 2eaa2...0f3

Nå er jeg kanskje litt farget, men whippet er virkelig myndegruppens labrador og potet. De er lette å trene, kontaktsøkende og særdeles sosiale og kosete. Men nå har jeg kjennskap til de store myndene, og sitter med greyhound selv som virkelig er hakket særere enn whippet. Whippet er en hund som kan med litt ekstra innsats i treningen, gå både agility, rally og LP. Det er ikke grenser for hva folk bruker disse hundene til. Mynder er som katter ja, men whippeten er virkelig en mild mynde haha. 

Anonymkode: b2c11...0a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om artikkelen har dårlig oversettelse må man se på essensen i den. Det er igjen hemmelighet at GR er en hunderase som er svært utsatt for sykdommer. 
 

Problemet når folk skal anskaffe seg hunder er at man ikke setter seg inn i fakta vedrørende hunderasen man anskaffer seg. Bare se i en annen tråd inne her der det er en person som har anskaffet seg valp for flere tusen kroner, hun la i litt ekstra fordi hun hadde da tillit til oppdretter, noen dager  senere fikk hun en megaregning fra dyrelegen og en hund med organsvikt. Hun visste at hunden var disponert for diverse, men ikke at det var så galt. 
 

https://forskning.no/biologi-husdyr-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet/avler-fram-sykdom-og-lidelse/496815

Anonymkode: bf278...012

Golden retriever er ikke en rase som er svært utsatt for sykdommer. Mulig den er mer utsatt i USA, men der avles det fram en helt annen variant av GR enn den nordiske. I følge NKK er GR i snitt friskere enn andre hunderaser.

Anonymkode: 161c9...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2020 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på de som anbefaler jaktlabrador! Nydelige hunder, men de krever å få brukt seg mye, både i kroppen og hode, og kan bli mye hund om du er uerfaren. 1-2 timers tur er nok for veldig mange hunder, særlig om du trenger litt triks etc i tillegg, men som fersk hundeeier vet du jo aldri om du faktisk vil orke å gi hunden såpass hver dag. Ofte har.man høyere ambisjoner. 

Det finnes også ingen hunder med lang pels som ikke har krav til pelsstell. De fleste hunder må børstes jevnlig, også jaktgolden og BC (en BC har også altfor høyt stressnivå og behov for mental aktivisering, det er ikke turlengden som er problemet, men erfaringen)

Anonymkode: 449ad...50a

Enig der!

Jeg har standard Labrador, og de krever også mye aktivitet. En vanlig Labrador er alltid klar for tur og trening, og når den har sovet litt, er den klar for mer. Altså betydelig mer aktiv enn Cane Corsoen jeg har fra før, selv om hun også må ha både turer og oppgaver. Cane Corso har et middels aktivitetsnivå.

 En standard Labrador har et høyt energinivå, og aktivitetsbehov, og må daglig ha gode turer pluss hjernetrim. En jaktlabrador krever enda mer, og bør eies av folk som driver aktivt med hundesport, f.eks retrieverjakt eller lydighet.

Nå kjenner jeg ikke så mange som har jaktlabrador, men kjenner mange som har jaktgolden. Og det er STOR forskjell på hva vanlig Golden krever og hva jaktgolden krever. Kan tenke meg at det samme gjelder jaktlabrador.

Jeg ville ikke startet som førstegangseier med en jaktgolden! Det sier bare NEI i hele meg. Og det gjelder også for jaktlabrador, fordi de krever MYE! Mens standard Labrador og Golden er gode som førstegangshunder, fordi de er så allsidige, og lette å trene. Vel å merke hvis man får en valp fra en god oppdretter, som avler på greie hunder. 

Når det gjelder pels, så holder jeg meg til korthårete hunder. Ja, de røyter, men for meg er det bedre å må støvsuge enn å børste og styre med pelsstell. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2020 den 17.58, Troyamin skrev:

Jaktlabrador! Men da anbefaler jeg deg å ta online kurs hos Ann Catrins Hundekurs 😊

Jaktlabrador er spreke hunder da, og trenger mye stimuli... 

Anonymkode: eafdc...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2020 den 18.55, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk. Høres ut som en fantastisk hund etter jeg har lest en del om den. Vet du hvordan den er som valp? Har hørt de er veldig krevende. Det var derfor jeg i starten ikke trodde labradorer egnet seg for eiere med lite erfaring.

Anonymkode: 092b1...ada

Jeg har en Labrador på 8 år, og nå en valp på snart 4 mnd. 

Etter min erfaring med andre raser, så er Labradoren veldig enkel, både som valp og unghund. Du kan trene inn det du vil, og du slipper å ta hensyn til vakt/vokt og jakt-instinkt. Men den gir mye glede, ettersom den er så glad selv, og alltid entusiastisk i alt du vil gjøre. 

Jeg synes ikke at Labrador er veldig krevende, hverken som valp eller unghund. Det har jeg ikke opplevd selv, og det har heller ikke de jeg kjenner opplevd. Man må trene fra dag 1, men det bør man gjøre med alle valper.

Det sies at Labradoren aldri blir voksen, og det tror jeg på når det gjelder lekenhet, for den elsker å leke hele livet, og det gir så mange fine øyeblikk! De er virkelig livsnytere, som bader i alle mulige vann, og velter seg i snø, samt alle søledammer de får tilgang til. Det er spabad overalt som må nytes!

Men den er også fokusert, og veldig trenbar, og den elsker å trene. Så sånn sett var Labradoren min på 8 år en veldig enkel hund gjennom hele puberteten, og det har de andre Labradorene jeg kjenner også vært. 

Jeg har valp nå, snart 4 mnd. Og han har vært like enkel og grei som han jeg har på 8 år. Han ble husren for flere uker siden, han går pent i bånd, oppfører seg fint i hus, gnager ikke på noe, og er helt enkelt en veldig grei valp. Han følger i samme spor som han på 8 år. Jeg har hatt valper før som har vært mye mer krevende. Både som valp og unghund. 

Men vi trener hver dag da, så valpen får utløp for sin energi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren uansett hvordan linjer de kommer fra er ofte krevende i valpe og ungdomstida. Labradoren er lettlært, men den lærer også uvaner kjapt. Den er en stor og sterk hund som lett kan springe avgårde med deg på slep hvis den vil. Labradoren trenger mye aktivitet, både fysisk og mentalt. Den er en fantastisk rase hvis du får trent den riktig, rolig inn og full av energi ute. Uten riktig trening så blir det ikke særlig koselig og du vil angre på at du anskaffet deg hund.

Border collien er en veldig aktiv hund. Lettlært, men den lærer også uvaner veldig fort. Uten nok aktivitet så kan den f.eks. begynner å gjete på alt og alle. Gjeterinstinktet er stor. Ikke en førstegangs hund.

Dansk svensk gårdshund er en aktiv rase selv om den er liten. Den har sterk jaktinstinkt og den varsler lett. Glad i turer og liker å bli brukt. Den er en kjempe fin familiehund. 

Jeg har to labradorer der den ene var veldig krevende som unghund, mens den andre ikke var det. Den ene er litt sta og lukker ofte ørene igjen, den andre er alltid tilstede og ønsker å "tilfredsstille" meg. Den ene er fra ren utstillingslinje, mens den andre er både utstillingslinje og jaktlinje så det er stor forskjell på utsende. Begge er rolig inn og full av energi ute. Den første av de bjeffet ikke før jeg gikk til anskaffelse av den andre, den andre bjeffer gjerne litt. Fine familie hunder, men kan logre ned de aller minste.

Jeg tror Dansk svensk gårdshund er en hund som kan passe deg og din familie.

Anonymkode: 6366b...d01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund er en blanding av labrador og holden retriever. En helt fantastisk hund! Anbefales veldig. Lydig, snill og kosete. 

Anonymkode: f529f...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig i anbefalingen om jaktlabrador om hunden ikke skal brukes til jakt, spor, søk ol. En vanlig frisk labrador tåler fint 1-2 timer med aktivitet per dag. Det er alt for mange jaktlabradorer som omplasseres fordi eier ikke klarer å håndtere energien. Jeg synes ikke vår labrador var så krevende som valp, men tenårene var/er ganske heftige og man får et sjokk over enkelte ting som man trodde var innlært. For tiden hos meg er "nei" et ord som visstnok ikke kan høres, selv om hunden visste veldig godt hva det betydde frem til et par måneder siden, det samme med "kom", av og til virker det som om hunden hører og forstår men bare er full av f. Tenårene ❤️ Det positive er at jeg aldri har vært redd for at hunden skal skade noen andre, verken barn, voksne eller andre dyr. Labradorer er nydelige hunder som stort sett alltid har godt gemytt og kjærlighet til alle den møter, men den krever litt ekstra trening på grunn av størrelsen og energien. Det er ikke like lett å dra en 30kgs hund bort fra noe den ikke skal være nær som det er å dra med seg en 5kgs veskehund. Meld deg inn i Labrador Retriever-gruppa på fb før du tar et valg, der finner du masse info og får se litt av hverdagen med en labrador. Det samme gjelder golden-gruppa. 

For all del ikke kjøp blandingshund, du aner ikke hva du får av hverken sykdommer og dårlig lynne. Med renrasede, friske hunder med stamtavle er sjansen for å få en syk hund betydelig mindre. Gjør litt grundig arbeid med valg av oppdretter så får du mye igjen for det senere. 

Anonymkode: 25b72...912

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk som anbefale jakt-linjene av raser bare fordi folk går over en time tur? Dette er en brukshund som burde kjøpes av aktive mennesker med ambisjoner i hundesporten. En helt vanlig labrador fra selskapslinjer har ingen problemer med å være med på både 1,2 og 3 timer tur i hverdagen! 

Nå er jeg kanskje litt farget, men whippet er virkelig myndegruppens labrador og potet. De er lette å trene, kontaktsøkende og særdeles sosiale og kosete. Men nå har jeg kjennskap til de store myndene, og sitter med greyhound selv som virkelig er hakket særere enn whippet. Whippet er en hund som kan med litt ekstra innsats i treningen, gå både agility, rally og LP. Det er ikke grenser for hva folk bruker disse hundene til. Mynder er som katter ja, men whippeten er virkelig en mild mynde haha. 

Anonymkode: b2c11...0a9

Joda, whippet er gjerne mer hund enn mynde, og dessverre så markedsføreres den som veldig mye enklere enn den er. Derfor så mange får problemer når de får en whippet som er som mer mynde.
Har hatt  whippets i 20 år, ( og andre mynder), så føler jeg vet litt hva jeg prater om 😉  

Anonymkode: 2eaa2...0f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/21/2020 at 5:01 PM, AnonymBruker said:

Hei der.

Ser litt på en hund som kan passe meg. Har ikke hatt hundefører men har passet hund noen få ganger. Jeg bor ikke på et kjempe landlig område men har mange fine tur muligheter blant annet i skogen. Jeg leter etter en hund som ligner nogen Lunde dette:

Anonymkode: 092b1...ada

Skaff deg så "bra" hund som du tror du kan håndtere + litt til. Det er veldig surt å kjøpe seg en hund som er litt midt på treet for så å finne ut at det du vil ha ut av hunden kommer til å kreve ny hund. Om du har bedre hund enn du er fører så kan du vokse med oppgaven. Hunden kan ikke bli bedre enn dens maks potensiale. Så optimalt bør hundens maks alltid være høyere enn ditt. Da har du alltid noe å jobbe mot.

Å ha en hund med energi er jo en positiv ting. Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes slikt er negativt. Er jo masse som kommer gratis med energi i hunden. Det er bare å styre det. Vise hunden hvor den kan bruke energi og hvor den ikke kan. Du tømmer ikke en hund for energi ved å la den løpe eller gå turer. Det eneste du gjør er å bygge fysisk form, i beste fall. I verstefall bare en masse negativt stress. Feltsøk og eller spor er glimrende hjernetrimmer som faktisk gir hunden din utløp for den mentale energien. Dette er ting du kan gjøre på turen som i følge ts var 1-2 timer. Lydighet trener du i korte intense økter. Trener du mere enn 5 min så gjør du det feil. ( Det er noen untak, men generelt så er 5 min mere enn nok.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av rasene som allerede er nevnt i tråden tenker jeg også at mellompuddel, dansksvensk gårdshund, kooiker (min favoritt for deg) og cocker spaniel er raser jeg tror vil passe deg veldig godt. Enkle, snille, lettlærte hunder, men husk å være obs på helseutfordringer. Staffene er også trivelige og relativt enkle hunder, men der er det mye samkjønnsaggressivitet som jeg personlig ville styrt unna. Jeg ser også at whippet er nevnt, og det kan også være en fin rase for deg. Dette er dog jakthunder, men ikke i samme kategori som feks elghund og beagle. De er sighthounds, som betyr at de hovedsakelig trigges av synlige byttedyr i flukt, og ikke spor og lukt. Slik jeg kjenner whippeten er det ingen problem å ha den løs på skogstur. Jaktinnstinktet til whippeten blir først et "problem" når man har feks småvilt på åpent område, men hvor ofte støter man egentlig på det. Det er etter min mening mer utfordrende med drivende hunder som dachs og elghund, som nærmest konstant leter etter vilt. 

Andre raser du kan sjekke ut er feks jack russel, västgøtaspets/svensk vallhund (det er nok litt lyd i dem), bedlington terrier, lancashire heeler, tibetansk terrier og mudi. 

På 21.10.2020 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Blandingshund, ofte best gemytt og god helse på de.

Anonymkode: 63bfb...33f

Det er en myte. Å blande to raser betyr naturligvis ikke at dårlig gemytt og helseplager forsvinner fra genmateriale. Blandinger kan like gjerne bli katastrofe, selv om foreldrene har godt gemytt. Feks hvis et skarpt gemytt blandes med et forsiktig/engstelig gemytt. Blandingshundavl er ofte lite gjennomtenkt og er et stort sjansespill. 

Det aller sikreste hvis man vil ha godt gemytt og god helse er å velge raser med lite problemer, og å være nøye med valg av en seriøs oppdretter. 

På 21.10.2020 den 18.08, AnonymBruker skrev:

Ok vet du om jaktlabrador er en egen rase? Eller er det vanlig labrador? Og trenger ikke labradorer veldig mye mosjon?

Anonymkode: 092b1...ada

Jaktlabradoren er ikke en egen rase, men egne linjer innenfor samme rase, såkalte brukslinjer. 

Som mange andre i denne tråden vil heller ikke jeg anbefale dette som en førstegangshund med mindre man har konkrete ambisjoner om å delta i hundesport, jakt eller redningsarbeid. Det er trivelige og flotte hunder, men i overkant krevende for hva TS beskriver som sine ønsker. Det finnes alternativer som jeg anser som bedre og sikrere for TS.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/26/2020 at 4:01 PM, Rytz said:

Av rasene som allerede er nevnt i tråden tenker jeg også at mellompuddel, dansksvensk gårdshund, kooiker (min favoritt for deg) og cocker spaniel er raser jeg tror vil passe deg veldig godt. Enkle, snille, lettlærte hunder, men husk å være obs på helseutfordringer. Staffene er også trivelige og relativt enkle hunder, men der er det mye samkjønnsaggressivitet som jeg personlig ville styrt unna. Jeg ser også at whippet er nevnt, og det kan også være en fin rase for deg. Dette er dog jakthunder, men ikke i samme kategori som feks elghund og beagle. De er sighthounds, som betyr at de hovedsakelig trigges av synlige byttedyr i flukt, og ikke spor og lukt. Slik jeg kjenner whippeten er det ingen problem å ha den løs på skogstur. Jaktinnstinktet til whippeten blir først et "problem" når man har feks småvilt på åpent område, men hvor ofte støter man egentlig på det. Det er etter min mening mer utfordrende med drivende hunder som dachs og elghund, som nærmest konstant leter etter vilt. 

Andre raser du kan sjekke ut er feks jack russel, västgøtaspets/svensk vallhund (det er nok litt lyd i dem), bedlington terrier, lancashire heeler, tibetansk terrier og mudi. 

Det er en myte. Å blande to raser betyr naturligvis ikke at dårlig gemytt og helseplager forsvinner fra genmateriale. Blandinger kan like gjerne bli katastrofe, selv om foreldrene har godt gemytt. Feks hvis et skarpt gemytt blandes med et forsiktig/engstelig gemytt. Blandingshundavl er ofte lite gjennomtenkt og er et stort sjansespill. 

Det aller sikreste hvis man vil ha godt gemytt og god helse er å velge raser med lite problemer, og å være nøye med valg av en seriøs oppdretter. 

Jaktlabradoren er ikke en egen rase, men egne linjer innenfor samme rase, såkalte brukslinjer. 

Som mange andre i denne tråden vil heller ikke jeg anbefale dette som en førstegangshund med mindre man har konkrete ambisjoner om å delta i hundesport, jakt eller redningsarbeid. Det er trivelige og flotte hunder, men i overkant krevende for hva TS beskriver som sine ønsker. Det finnes alternativer som jeg anser som bedre og sikrere for TS.

 

Vil fraråde svensk vallhund. De ligner mye på corgi- bjeffer og røyter veldig mye. Kan gjete barn ved å nippe (bite lett i anklene) da de er avlet frem for å gjete med bjeffing og nipping. En gjeterhund trenger også mye stimuli både fysisk og psykisk. Jeg vet - jeg har to.

Anonymkode: 6f864...ab5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 16.01, Rytz skrev:

Av rasene som allerede er nevnt i tråden tenker jeg også at mellompuddel, dansksvensk gårdshund, kooiker (min favoritt for deg) og cocker spaniel er raser jeg tror vil passe deg veldig godt. Enkle, snille, lettlærte hunder, men husk å være obs på helseutfordringer. Staffene er også trivelige og relativt enkle hunder, men der er det mye samkjønnsaggressivitet som jeg personlig ville styrt unna. Jeg ser også at whippet er nevnt, og det kan også være en fin rase for deg. Dette er dog jakthunder, men ikke i samme kategori som feks elghund og beagle. De er sighthounds, som betyr at de hovedsakelig trigges av synlige byttedyr i flukt, og ikke spor og lukt. Slik jeg kjenner whippeten er det ingen problem å ha den løs på skogstur. Jaktinnstinktet til whippeten blir først et "problem" når man har feks småvilt på åpent område, men hvor ofte støter man egentlig på det. Det er etter min mening mer utfordrende med drivende hunder som dachs og elghund, som nærmest konstant leter etter vilt. 

Andre raser du kan sjekke ut er feks jack russel, västgøtaspets/svensk vallhund (det er nok litt lyd i dem), bedlington terrier, lancashire heeler, tibetansk terrier og mudi. 

Det er en myte. Å blande to raser betyr naturligvis ikke at dårlig gemytt og helseplager forsvinner fra genmateriale. Blandinger kan like gjerne bli katastrofe, selv om foreldrene har godt gemytt. Feks hvis et skarpt gemytt blandes med et forsiktig/engstelig gemytt. Blandingshundavl er ofte lite gjennomtenkt og er et stort sjansespill. 

Det aller sikreste hvis man vil ha godt gemytt og god helse er å velge raser med lite problemer, og å være nøye med valg av en seriøs oppdretter. 

Jaktlabradoren er ikke en egen rase, men egne linjer innenfor samme rase, såkalte brukslinjer. 

Som mange andre i denne tråden vil heller ikke jeg anbefale dette som en førstegangshund med mindre man har konkrete ambisjoner om å delta i hundesport, jakt eller redningsarbeid. Det er trivelige og flotte hunder, men i overkant krevende for hva TS beskriver som sine ønsker. Det finnes alternativer som jeg anser som bedre og sikrere for TS.

 

Herremin. Dette innlegget synliggjør egentlig hvor lite folk har peiling på hunder. Både kooiker og Jack russel krever endel av sine eiere. Det samme gjør terrier, de er også kjent for en del bjeffing. Flere du nevner krever pelsstell. Staff er også kjent for en del helseutfordringer og er kravstore. De kjeder seg fort og går løs på inventar og møbler dersom eierne ikke er dedikert til ansvaret de skaffer seg.
 

Og nei, det er ikke en myte at blandingshunder har færre alvorlige helseutfordringer. Selvfølgelig kan alle hunder bli syke, men kjøper man enkelte raser så ber man rett og slett om å få en hund med alvorlige sykdommer, helseplager og ikke minst et liv med smerter. 

Anonymkode: bf278...012

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 16.01, Rytz skrev:

Av rasene som allerede er nevnt i tråden tenker jeg også at mellompuddel, dansksvensk gårdshund, kooiker (min favoritt for deg) og cocker spaniel er raser jeg tror vil passe deg veldig godt. Enkle, snille, lettlærte hunder, men husk å være obs på helseutfordringer. Staffene er også trivelige og relativt enkle hunder, men der er det mye samkjønnsaggressivitet som jeg personlig ville styrt unna. Jeg ser også at whippet er nevnt, og det kan også være en fin rase for deg. Dette er dog jakthunder, men ikke i samme kategori som feks elghund og beagle. De er sighthounds, som betyr at de hovedsakelig trigges av synlige byttedyr i flukt, og ikke spor og lukt. Slik jeg kjenner whippeten er det ingen problem å ha den løs på skogstur. Jaktinnstinktet til whippeten blir først et "problem" når man har feks småvilt på åpent område, men hvor ofte støter man egentlig på det. Det er etter min mening mer utfordrende med drivende hunder som dachs og elghund, som nærmest konstant leter etter vilt. 

Andre raser du kan sjekke ut er feks jack russel, västgøtaspets/svensk vallhund (det er nok litt lyd i dem), bedlington terrier, lancashire heeler, tibetansk terrier og mudi. 

Det er en myte. Å blande to raser betyr naturligvis ikke at dårlig gemytt og helseplager forsvinner fra genmateriale. Blandinger kan like gjerne bli katastrofe, selv om foreldrene har godt gemytt. Feks hvis et skarpt gemytt blandes med et forsiktig/engstelig gemytt. Blandingshundavl er ofte lite gjennomtenkt og er et stort sjansespill. 

Det aller sikreste hvis man vil ha godt gemytt og god helse er å velge raser med lite problemer, og å være nøye med valg av en seriøs oppdretter. 

Jaktlabradoren er ikke en egen rase, men egne linjer innenfor samme rase, såkalte brukslinjer. 

Som mange andre i denne tråden vil heller ikke jeg anbefale dette som en førstegangshund med mindre man har konkrete ambisjoner om å delta i hundesport, jakt eller redningsarbeid. Det er trivelige og flotte hunder, men i overkant krevende for hva TS beskriver som sine ønsker. Det finnes alternativer som jeg anser som bedre og sikrere for TS.

 

Eller de ser et ekorn, en katt, fugl, elg etc - I motsetning til vanlige jakthunder ( type elghund, setter etc) så er whippet og mynder hetsjagere, det vil si at de skal drepe bytte selv. Stort sett ingen problem å ha de løse i skogen - men en må være obs hvor en slipper de, at det ikke er trafikkert vei i nærheten. 

Alt for ofte undervurderes jaktinstinktet til en whippet, det kan være fatalt og farlig. Både for hunden og omgivelsene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Og nei, det er ikke en myte at blandingshunder har færre alvorlige helseutfordringer. Selvfølgelig kan alle hunder bli syke, men kjøper man enkelte raser så ber man rett og slett om å få en hund med alvorlige sykdommer, helseplager og ikke minst et liv med smerter. 

Anonymkode: bf278...012

Det kommer jo helt ann på hva slags hunder som blandes. Folk jevnt over har ikke peiling på hva dem blander. Genetiske sykdommer er sporbare 6 ledd bakover i genrasjonen. Gang det opp,så finner du fort at det begynner å bli veldig mange bikkjer å holde orden på. Når man nå ser at både mor og far består av flere forskjellige raser må man også følge disse forskjellige rasene bakover. Du ender bare opp med ei suppe som ingen har kontroll over. Så jo det er en myte.

Raseavl'n i Norge er for det meste kun organisert dyremishandling. Det avles syke hunder med kjente genetiske feil fordi dem ser så fine ut. Ekstriør basert avl er en uting som ikke tjener andre en de subjektives synspunkt på hva som er fint.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...