Gå til innhold

Flere som synes det er vanskelig å ta lappen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.10.2020 den 13.32):

Det SKAL være vanskelig å ta lappen, jeg mener det er altfor enkelt. I dag kan jo ikke folk sjekke olje, bytte hjul en gang!

Så det må strammes inn kraftig på hvem som får lappen, er altfor enkelt.

Det har jo vært mye svindel blant våre nye landsmenn på teoriprøver.

Anonymkode: 1db5c...3eb

Jeg synes mye av disse sikkerhetskontrollene er fjollete.

Hvis dama mi kjører en av bilene mine og punkterer, hva er det logisk at hun gjør? Ring NAF. Hun er ikke sterk nok til å løfte hjulet til Patrolen, og Mercedesen har ikke reservehjul (bare noe skum som jeg blir sodomisert av dekkfyren min hvis jeg bruker). Hvis hun uansett trenger NAF er det jo ingen poeng å sette på hjul selv, og de ligger jo hos dekkforhandleren. Jeg har mange attenårige elever som jeg ikke ser for meg klarer å jekke opp en bil og bytte hjul, sånn rent fysisk. Mange sliter jo med å vri ratte på den bittelille bilen min hvis motoren er av.

Å peile olje er jo forsåvidt fornuftig, men å bruke 15 kroner minuttet for at jeg skal vise hvordan det gjøres er lite hensiktsmessig. De kan se en youtube-video eller kjøpe seg en ny bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.10.2020 den 14.07):

Hatet kjøretimene pga. en superkjip lærer. Han pirket på alt, og svindlet meg for to kjøretimer. Selve oppkjøringen syntes jeg gikk veldig greit.

Anonymkode: 58886...b5f

Det jo greit fordi du hadde en kjørelærer som var pirkete og ikke slapp deg for tidlig avgårde til oppkjøring..........,

Anonymkode: 389bb...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/19/2020 at 2:25 PM, AnonymBruker said:

Alle ser ut til å ta lappen så lett

Anonymkode: 730ac...c4c

Mange avslører ikke hvor mange forsøk de brukte. 

Anonymkode: aa5df...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på med dette for et par år siden. Hadde litt angst for å kjøre bil, og brukte utrolig mange kjøretimer på å føle meg trygg. Brukte nok nesten et år totalt. Mye tid ble brukt på at jeg strøk på tre oppkjøringer pga nervøsitet og måtte vente en måned mellom hver.


Klarte det til slutt da, og har hatt lappen i snart to år nå. Føler meg kjempetrygg bak rattet. Mange har sagt at kjørelæreren min må ha «svindlet» meg for penger og brukt tid med vilje før han lot meg gå videre på trinn, men jeg er sjeleglad nå for at jeg brukte den tiden jeg faktisk trengte. Ellers hadde jeg sikkert ikke turt å kjøre bil, har ei venninne som ikke tør å kjøre lengre enn nærbutikken. 

Anonymkode: 8e7f7...7e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2020 den 0.43):

Jeg mener "veien" til førerkortet er alt for enkel, og burde vært vanskeligere. Det er utrolig mange usikre sjåfører som skaper farlige situasjoner i trafikken. Dette kan gjøres på flere måter, teorien må bli mer innholdsrik og vanskeligere, mere holdningsskapende undervisning, og ikke minst ett minimum antall timer øvelseskjøring, la oss si minst 150 dokumenterte timer. Ikke bestått prøve eller oppkjøring fører til 2 måneder karantene, og ny prøve eller oppkjøring kan kun taes etter gjennomført teorikurs en gang til, eller la oss si 5 kjøretimer. Jeg liker også tanken om at man må ta ny teoriprøve og oppkjøring hvert 5. år. 

Sikkert ikke populære forslag dette, men jeg mener det. Spesiellt holdningsskapende undervisning er viktig. Når førerkortet blir så vanskelig å skaffe seg så blir nok flere interesserte til å beholde det og.... 

Kunne ikke vært mer enig! 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2020 den 0.43):

Å kjøre opp har alltid vært enkelt for meg. Har kjørt opp 4 ganger, bil, buss, vogntog og motorsykkel. Har kun de timene som var obligatorisk, men skal innrømme at jeg øvelseskjørte mye. Var på teorikurs både for bil, motorsykkel og vogntog, men åpnet knapt boka før teoriprøvene, kun noen få tullefeil, og stod på første forsøket alle gangene. Har også ADR og ADR-tank, kranfører, truckfører osv... Kjører vel ca 100 000 km årlig. 

Jeg mener "veien" til førerkortet er alt for enkel, og burde vært vanskeligere. Det er utrolig mange usikre sjåfører som skaper farlige situasjoner i trafikken. Dette kan gjøres på flere måter, teorien må bli mer innholdsrik og vanskeligere, mere holdningsskapende undervisning, og ikke minst ett minimum antall timer øvelseskjøring, la oss si minst 150 dokumenterte timer. Ikke bestått prøve eller oppkjøring fører til 2 måneder karantene, og ny prøve eller oppkjøring kan kun taes etter gjennomført teorikurs en gang til, eller la oss si 5 kjøretimer. Jeg liker også tanken om at man må ta ny teoriprøve og oppkjøring hvert 5. år. 

Sikkert ikke populære forslag dette, men jeg mener det. Spesiellt holdningsskapende undervisning er viktig. Når førerkortet blir så vanskelig å skaffe seg så blir nok flere interesserte til å beholde det og.... 

Sånn, - henter meg litt popcorn jeg. 

Anonymkode: a46a3...bc9

La meg gjette. Du er norsk, behersker lesing og skriving på normalt nivå, og har venner og familie? Når du kjørte opp til bil hadde du mulighet til å øve hjemme? Gratulerer, da er du i den gruppen der man både får utbytte av trafikkopplæring og det er relativt få stryk.

Grunnen til at strykprosenten er så høy er i all hovedsak tre grupper: fremmedspråklige, personer med lese- og skrivevansker og personer med andre lærevansker. Det er ikke uvanlig at en kandidat fra et annet land stryker 15 ganger på teorien og 3-4 ganger på oppkjøringen. En vanskeligere prøve vil nok føre til at disse gruppene trenger flere forsøk for å bestå, men de vil ikke nødvendigvis lære noe mer.

Problemet til disse gruppene er at ingen hjelper dem. SSV gir faen: "Kom tilbake om 14 dager og prøv igjen". Og trafikklærere har så vidt pedaogisk kompetanse (noen har utdanning fra utlandet eller fra gamle dager og har tilnærmet ingen pedagogikk).

Å innføre 150 timer obligatorisk betyr at de uten nettverk vil måtte betale 105 000 kroner minimum for et førerkort. Det er problematisk. Flyktninger for eksempel vil ikke kunne betale så mye. For å få jobb trenger man førerkort. Masse typiske entry-level jobber krever førerkort. Når kandidatene mine kjører opp, tar det bare en uke før jeg ser dem i arbeidsuniform. 

Obligatorisk teorikurs i grupper vil gi utbytte til de som for øvrig har godt utbytte av opplæringen, norske elever, med godt språk som ikke trenger spesialtilpassing. De som faktisk trenger kurset vil sitte der og få lite eller ingenting med seg. Kurs som er en til en vil bli fryktelig dyrt, og trafikklærere har ikke nødvendig kompetanse til å hjelpe.

Holdningsskapende arbeid fungerer veldig godt med de elevene som har best forutsetninger, som har øvd hjemme og som forstår ting. Men for de svakeste elevene blir tiden brukt til å øve på grunnleggende ferdigheter. Dessuten er det ikke mulig å diskutere risiko og holdninger med noen som så vidt behersker språket.

Jeg skulle ønske det var mer kontroll på bransjen og at trafikklærere fikk et større ansvar når det kommer til å sende kandidater til førerprøver. Jeg fikk en kandidat som hadde tatt alt obligatorisk på noen få dager. Vedkomne klarte på 20 minutter å bryte vikeplikten 4 ganger, holdt på å krasje i kanten 8 ganger, ujevn fart og plassering. Når noen er villige til å slippe noen slike gjennom opplæringen hjelper det ikke med mer opplæring, det er en gavepakke til useriøse skoler, da får de mer penger.

En interessant strategi hadde vært å ha trafikklærere med spesialkompetanse, så hvis noen stryker en eller to ganger på førerprøven blir de overført til noen med formell utdanning og mer kompetanse innen spesialpedagogikk. Hvis det skulle være krav til antall timer hvis man stryker burde dette være knyttet til sensor sin vurdering. Slik at de dårligste må kjøre mer.

Nye teoriprøver kunne vært interessant for å holde folk oppdatert, men jeg er mer usikker på nye oppkjøringer. Oppkjøringene måler ikke holdninger, de måler kunnskap og ferdigheter. Hvorfor dør nesten kun menn i utforkjøringer? Jeg er ikke sikker på at flere timer er løsningen.

De elevene jeg har fått vite at har kjørt fra seg førerkortet på livsfarlige måter har vært elever jeg ikke har følt jeg har nådd inn til. Usikker på om å ha flere timer ville endret det.

For å fikse holdninger synes jeg at vi burde sette UP på en moped, med normalplassering, i rushtiden. Selvsagt som slipper forbi køen der det er mulig. Personer som kjører forbi ulovlig eller tuter er jo gode kandidater til å bli fotgjengere. Tullinger som tuter og kjører forbi på farlige måter når en 16-åring kjører i 45-50 i 60-sonen kjører garantert farlig forbi på landeveg også.

Avstand til forankjørende burde også bli håndhevet mye strengere.

Andre enkle tiltak ville jo vært å kontrollere tegn i rundkjøringer. Ser mange som blinker til venstre når de skal rett fram. Jeg er sikker på at noen av disse ikke er skikket til å kjøre.

Men jeg tror veldig sterkt at bedre trafikklærere og mye høyere krav til kompetanse ville hjulpet masse. Når 30% av trafikklærerne er kunnskapsløse amøber hjelper jo ikke mer omfattende opplæring. En vanlig oppfatting blant trafikklærere er at "eleven skal ikke lære noe på banen". Det er ikke uvanlig at tull som å kjøre i 42 i 50 sonen blir lært bort, eller å sitte med hånden på girspaken, eller at man alltid skal ha andregir i rundkjøringer.

Hvorfor kreves det fem års utdannelse for å undervise unger i å harke alfabetet mens trafikklærere ikke trenger noe, så lenge de har holdt på lenge nok?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte ca ett år. Fikk en fraktur i beinet midt inni og kunne ikke kjøre på en måned. Flyttet fra hjembyen til en annen, hadde meste av kjøreopplæringen der. Strøk to gang på oppkjøring. Flyttet hjem igjen og sto på første forsøk. Hjelper å kjøre på kjente steder tror jeg. Eneste jeg husker fra en av oppkjøringene var at sensor sa "sving til venstre i neste kryss", og jeg svingte til høyre. 

Anonymkode: f93db...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har så lyst på førerkort, men når jeg ser hvor mange trinn man må gjennom...😔

Anonymkode: 19a7b...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 2.50):

Det jo greit fordi du hadde en kjørelærer som var pirkete og ikke slapp deg for tidlig avgårde til oppkjøring..........,

Anonymkode: 389bb...751

Tror du ikke det finnes lærere som er for pirkete bare for å tjene mer penger? 

Anonymkode: 19a7b...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 15.59):

Tror du ikke det finnes lærere som er for pirkete bare for å tjene mer penger? 

Anonymkode: 19a7b...385

Ikke meg du spør, men jeg opplevde det. En kvinnelig kjørelærer var så sykt pirkete, som aldri ville svare på når jeg kunne gå videre til trinn 3 fordi det var sånn hun "bare merket".

Etterhvert fikk jeg nok og byttet kjøreskole, der var det JEG som sa jeg ville videre på trinn 3 og den mannlige kjørelæreren fulgte opp. 

Hun forrige følte jeg bare melket meg for penger.

Anonymkode: 20e43...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...