Gå til innhold

Flere som synes det er vanskelig å ta lappen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe spesielt man skal se etter for å finne innkjørsler?

Anonymkode: e3a1c...cf9

Skilt. 

Anonymkode: db1fe...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ingen av de. Jeg fikk rygg opp en bratt, svingete bakke. Og jeg ble gitt en adresse langs veien vi kjørte og beskjed om å finne innkjørselen. 

Anonymkode: db1fe...beb

Rygg opp en bratt svingete bakke går nok innenfor kategorien 2) Rygg rundt en hekk. Hekken min var også øverst i en bratt bakke. Øvelsen/poenget er det samme, men det kommer nok ann på by til by hvilke alternativer man har.

Så du måtte bruke gps eller liknende? Veldig merkelig å måtte køle med det på oppkjøring. Virkelig aldri hørt om. Minner litt om 1) Finn et sted å snu. Da velger man som regel en innkjørsel eller annen godt alternativ for å snu. Men denne er veldig vanlig, flere av vennene mine har også fått denne og jeg fikk den på 3/4 ganger alene eller sammen med andre oppgaver.

Det ligger også flere youtubefilmer ute om oppkjøring som nevner disse oppgavene jeg nevnte, så det er vanlig praksis i landet ☺️

 

Anonymkode: 61b61...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat slik for meg. Det første kjørelæreren min sa: oj ja, vi har et godt stykke igjen, men vi har er et utgangspunkt om ikke annet. Jeg var et kaos og jeg klarte ikke å fokusere eller ha fullt overblikk på omgivelsene.  Jeg visste ikke hvordan du snur en bil, bedømne hvordan du kjører trygt  inn i et kryss rygger deg inn eller kjører i rundkjøring.  Det virket fullstendig  uoverkommelige å noen gang få lappen.  Jeg så på alle bilene og tenkte: hvordan får de til? Hva er det som gjør at de kjører og bare fikser det? Men vet du hva? På et eller annet tidspunkt løsner det. Brikkene faller på plass. Du vurderer riktig og det å kjøre føles helt naturlig,  som å sykle.   Det er en prosses,  det kommer med erfaring og mange,  mange situasjoner om og om igjen. Kjørelæreren min hadde to elever som han ikke engang  turte å ha på parkeringsplass så han tok dem med til  en øde og forlatt vei på bygda og da kjørte nesten ut i åkeren,  men de fikk lappen.  Jeg brukte et år med tårer , en stryk og sure penger.  Men til slutt fikk jeg bestått og tro meg.  Klarer jeg det, så gjør du også det. Jeg tror den lange lærlingtiden har gjort meg til en god sjåfør.  Jeg er ikke skapt for intensiv læring.  Bare ha fokus på å klare det.  Jo mer fokus du har på at du ikke får det til,  jo mer selvforsterkende blir det og jo mer du plager deg selv, jo mer slemmere du er med drg selv mens du kjører, jo mer viktig fokus mister du. Fokus du trenger på å lese trafikkbildet. Dette klarer du garantert  ❤

Anonymkode: ad355...643

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

11 år.

Begynte og øvelseskjøre da jeg var 16, men øvelseskjørte helt til jeg var 27.

Bommet på teori prøven fordi jeg aldri pugget på den. Den siste gangen pugget jeg i 2 uker med mye lesing og prøver, og fikk bare 2 feil totalt på prøven. 

Oppkjøringa så var jeg tydligvis hans beste elev. Null feil og økonomisk kjøring hele veien, god margin og gode ryggeferdigheter, osv. 

Selve prøven var ikke vanskelig og ta, men man trur den er vanskelig så man stresser seg alltid opp.

Alle som har sittet på meg sier jeg er den mest komfertable sjåføren dem har sittet på. Det sier litt om hvor godt trent jeg er etter all øvelseskjøringa daglig i 11 år med min pappa.

 

Alt handler om og virkelig prøve og sette seg inn i det når man trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke timer, men brukte sikkert 50.000,- på lappen til sammen. Hadde ingen å øvelseskjøre med. Sto heller ikke før på 3 forsøk. 

Anonymkode: bfe65...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Bamse20 skrev:

11 år.

Begynte og øvelseskjøre da jeg var 16, men øvelseskjørte helt til jeg var 27.

Bommet på teori prøven fordi jeg aldri pugget på den. Den siste gangen pugget jeg i 2 uker med mye lesing og prøver, og fikk bare 2 feil totalt på prøven. 

Oppkjøringa så var jeg tydligvis hans beste elev. Null feil og økonomisk kjøring hele veien, god margin og gode ryggeferdigheter, osv. 

Selve prøven var ikke vanskelig og ta, men man trur den er vanskelig så man stresser seg alltid opp.

Alle som har sittet på meg sier jeg er den mest komfertable sjåføren dem har sittet på. Det sier litt om hvor godt trent jeg er etter all øvelseskjøringa daglig i 11 år med min pappa.

 

Alt handler om og virkelig prøve og sette seg inn i det når man trenger det :)

11 år??

Det var ikke akkurat oppmuntrende😂😂

Alle vil jo klare å bli gode sjåfører på 11 år, ikke rart du var hans beste, andre kjører i 4 mnd før de kjører opp😂

Anonymkode: e3a1c...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bamse20
1 hour ago, AnonymBruker said:

11 år??

Det var ikke akkurat oppmuntrende😂😂

Alle vil jo klare å bli gode sjåfører på 11 år, ikke rart du var hans beste, andre kjører i 4 mnd før de kjører opp😂

Anonymkode: e3a1c...cf9

Nei men det er 11 år uten og prøve og få lappen.

Har prøvd på teori i ny og ned og så ga eg opp. Du klarer det helt fint. er ikke så vanskelig som folk tror, leser du og tar teoritentamen appen et par antall ganger til du får alt rett, så klarer du prøven med glans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rygg opp en bratt svingete bakke går nok innenfor kategorien 2) Rygg rundt en hekk. Hekken min var også øverst i en bratt bakke. Øvelsen/poenget er det samme, men det kommer nok ann på by til by hvilke alternativer man har.

Så du måtte bruke gps eller liknende? Veldig merkelig å måtte køle med det på oppkjøring. Virkelig aldri hørt om. Minner litt om 1) Finn et sted å snu. Da velger man som regel en innkjørsel eller annen godt alternativ for å snu. Men denne er veldig vanlig, flere av vennene mine har også fått denne og jeg fikk den på 3/4 ganger alene eller sammen med andre oppgaver.

Det ligger også flere youtubefilmer ute om oppkjøring som nevner disse oppgavene jeg nevnte, så det er vanlig praksis i landet ☺️

 

Anonymkode: 61b61...1be

GPS nei. Spørsmålet var eks "finn VILLAVEIEN 92 i Fosse. så måtte jeg følge med på skiltene jeg kjørte forbi til avkjørselen til Fosse dukket opp, og så følge skilting til villaveien og så finne husnummer 92.

Anonymkode: db1fe...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!! Hadde ein del køyretimar. Klarte utruleg nok oppkøyringa på første forsøk, men det kan nok ha ein del med å gjere at det ikkje var andre bilar på vegen, og at den vanskelegaste delen var bygdas einaste rundkøyring 😄

Ingen trafikklys eller motorveg her, men eg har ikkje køyrt bil sidan eg tok lappen for 20 år sidan likevel. Følte aldri at eg fekk det skikkeleg til. Er for usikker på rygging, parkering (vanleg, hadde aldri klart lukeparkering) å lese skilt medan eg køyrer osv osv.

Anonymkode: 0421f...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Alle ser ut til å ta lappen så lett, jeg synes det er så vanskelig. Føler meg så dum 😄 Begynte på den i fjor men ga opp siden jeg hadde så mye annet å gjøre, men starter igjen i morgen. Med litt mixede følelser. Hvor lang tid brukte du? 

Anonymkode: 730ac...c4c

Å kjøre opp har alltid vært enkelt for meg. Har kjørt opp 4 ganger, bil, buss, vogntog og motorsykkel. Har kun de timene som var obligatorisk, men skal innrømme at jeg øvelseskjørte mye. Var på teorikurs både for bil, motorsykkel og vogntog, men åpnet knapt boka før teoriprøvene, kun noen få tullefeil, og stod på første forsøket alle gangene. Har også ADR og ADR-tank, kranfører, truckfører osv... Kjører vel ca 100 000 km årlig. 

Jeg mener "veien" til førerkortet er alt for enkel, og burde vært vanskeligere. Det er utrolig mange usikre sjåfører som skaper farlige situasjoner i trafikken. Dette kan gjøres på flere måter, teorien må bli mer innholdsrik og vanskeligere, mere holdningsskapende undervisning, og ikke minst ett minimum antall timer øvelseskjøring, la oss si minst 150 dokumenterte timer. Ikke bestått prøve eller oppkjøring fører til 2 måneder karantene, og ny prøve eller oppkjøring kan kun taes etter gjennomført teorikurs en gang til, eller la oss si 5 kjøretimer. Jeg liker også tanken om at man må ta ny teoriprøve og oppkjøring hvert 5. år. 

Sikkert ikke populære forslag dette, men jeg mener det. Spesiellt holdningsskapende undervisning er viktig. Når førerkortet blir så vanskelig å skaffe seg så blir nok flere interesserte til å beholde det og.... 

Sånn, - henter meg litt popcorn jeg. 

Anonymkode: a46a3...bc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det har vært litt vanskelig, spesielt i starten. Har en synsfeil som gjør at jeg i tillegg til å lære hvordan man kjører bil, måtte lære å se på en annen måte enn hva jeg var vandt med fra før, så jeg var på trinn 2 i et halvår på grunn av det. Så fort den koden var knekt gikk ting veldig fort framover. Øyesykdommen min har nystagmus som følgefeil, og jeg har på grunn av det lært meg til å låse øynene i en spesiell vinkel når jeg fokuserer synet på ting. Jeg måtte lære hodet at det verken var nødvendig eller lurt å låse øynene når jeg kjører.

Må ærlig si at jeg opplever det som flaut, for når venner og familie snakker om hvor lang tid de brukte på lappen, så har hele gjengen hatt maks tre kjøretimer på trinn 2 før de hoppet videre. Det er vanskelig å huske på at vi har hatt totalt ulike forutsetninger når flere folks reaksjoner på mitt halvtårslange opphold på trinn 2 er ting som "Hæ?! Sugde du SÅ mye? Burde du ikke bare gitt opp da, liksom?"

Har oppkjøring rett før jul, så forhåpentligvis får jeg gitt meg selv den beste og dyreste julegaven jeg noen gang har kjøpt. :laugh:

Anonymkode: 7f0a7...d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 30 og har ikke begynt en gang.... Tenkte å ta det i år , men slo det fra meg med alt som skjer i verden nå. Tar det neste år! Er laaang venteliste der jeg er også, gjør meg ingenting å vente!

Anonymkode: 5e0f7...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 30 og har ikke begynt en gang.... Tenkte å ta det i år , men slo det fra meg med alt som skjer i verden nå. Tar det neste år! Er laaang venteliste der jeg er også, gjør meg ingenting å vente!

Anonymkode: 5e0f7...753

Slik tenkte jeg også.. Tok derfor ikke lappen før jeg var nesten 40...

Det var jo enkelt men kostbart. 

Anonymkode: 478ff...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min er trafikklærer og det er flere og flere som kjører opp til automat. Jeg er ikke særlig glad i å kjøre bil etter ett traume, men har automat og da har jeg litt mindre å tenke på. 

Det er mere vanlig å være redd   når man skal kjøre opp enn man sku tro, så alene er du ikke. Kan være greit å forberede deg på at du blir å bruke litt ekstra tid,men det er helt ok. 

Lykke til :)

Anonymkode: 7f207...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ingen av de. Jeg fikk rygg opp en bratt, svingete bakke. Og jeg ble gitt en adresse langs veien vi kjørte og beskjed om å finne innkjørselen. 

Anonymkode: db1fe...beb

Det var det snodigste jeg har hørt.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

På oppkjøringen:

Får man masse spørsmål mens man kjører?

Hvis nei, bør man fortelle hva man gjør og resonnerer mens man kjører?

Anonymkode: e3a1c...cf9

Nei, man får ikke spørsmål underveis.

Nei, ikke forklar hva du gjør, med mindre du gjorde en feil og forklarer hvordan du kunne løst den bedre. Det viser evne til refleksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Ezio said:

Det var det snodigste jeg har hørt.

Nei, man får ikke spørsmål underveis.

Nei, ikke forklar hva du gjør, med mindre du gjorde en feil og forklarer hvordan du kunne løst den bedre. Det viser evne til refleksjon.

Det er faktisk positivt og tenke høyt hele tiden. Faktisk et stort pluss i boka.

Du tenker høyt hva du gjør og hva du ser og hva slaks handlinger du tenker, dette vil vise din sensor at du faktisk er obs i trafikken. Nei du får ikke spørsmål underveis. Men det er smart og tenke høyt!

Sensoren  min sa at det er en god ide og snakke høyt om hva du tenker når du kjører,!

Anonymkode: 5dafa...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel har en kompis med alt for høy iq og som skippet 2 klasser ungdomsskolen. Han slet lenge med å ta førerkortet, så det kan være vanskelig for noen ja.

 

Men er det virkelig ille, så er det bare dra til litauen eller polen. De er med i eu men de driter i regler fordi.

Anonymkode: b3014...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 17.06, AnonymBruker skrev:

På oppkjøringen:

Får man masse spørsmål mens man kjører?

Hvis nei, bør man fortelle hva man gjør og resonnerer mens man kjører?

Anonymkode: e3a1c...cf9

Sist jeg kjørte opp, som var på klasse CE for ca 1 år siden (Kjørte rundt i trekkvogn m/semi) så satt jeg og sensor og pratet litt. Men det er helt valgfritt. Sensor sier hvor du skal kjøre. Sier ikke sensor noe er det rett fram. 
Sensor kan f.eks si "Nå skal du følge skilting mot Drammen". Sier han/hun ikke noe mer skal du bare følge skilting inntil de sier noe annet. 

Når dere kommer tilbake spør sensor "Hvordan synes du dette gikk". Her kan det vært lurt å reflektere littegranne tror jeg. Husker ikke om det var på C eller CE jeg burde ha ventet litt lenger så bussen fikk kjørt, men jeg nevnte det for han og han var enig. Men jeg fikk lappen. 

Hvordan sensor er på klasse B om dagen vet jeg ikke. 

Det som skremmer meg mest er "alle" her som sier de er redde for å kjøre. Da håper jeg virkelig dere øver på lukket område og ikke ute  på veien. Vær så snill, ikke kjør på veien før dere ikke er redde lenger. Så mye enklere å gjøre feil når man egentlig er redd.

Og vær så snill, still inn setene deres riktig! Ser alt for mange kvinner som sitter trykka opp i rattet med ryggen nærmest med vinkel fremover. 

Begynte på klasse B når jeg var 16 og fikk den når jeg var 18. Strengt tatt mistet jeg den igjen en eller to dager etter, men det er en annen historie. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AndreasBR skrev:

Det som skremmer meg mest er "alle" her som sier de er redde for å kjøre. Da håper jeg virkelig dere øver på lukket område og ikke ute  på veien. Vær så snill, ikke kjør på veien før dere ikke er redde lenger. Så mye enklere å gjøre feil når man egentlig er redd.

Du fjerner ikke frykten for å kjøre på veien uten å kjøre på veien. Frykt er hovedsaklig er reaksjon på at noe er fremmed og ukjent. Det er jo nettopp derfor man anbefales å øvelseskjøre på lite trafikkerte veier.

7 timer siden, AndreasBR skrev:

Og vær så snill, still inn setene deres riktig! Ser alt for mange kvinner som sitter trykka opp i rattet med ryggen nærmest med vinkel fremover. 

Dette er jeg helt enig i. Jeg trodde jeg hadde god sittestilling inntil jeg tok utrykningskurs. Dæven så mye mindre sliten jeg blir etter å ha fått etablert en god sittestilling, og kjøringen blir bedre av god sittestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Ezio skrev:

Dette er jeg helt enig i. Jeg trodde jeg hadde god sittestilling inntil jeg tok utrykningskurs. Dæven så mye mindre sliten jeg blir etter å ha fått etablert en god sittestilling, og kjøringen blir bedre av god sittestilling.

Det er jo en grunn til at mange kvinner ser på som "et slit" å kjøre bil.. De sitter feil, de blir slitne, de klarer ikke slappe av.. Mange av de har paranoia for motorveier og å kjøre i byer osv.. Det er en fare i trafikken det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...