Gå til innhold

Venninne med narsissistiske trekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Wolff skrev:

Det er et dilemma det du står i, vanskelig å gi gode råd siden det kan slå begge veger. På den ene siden: hvis hun provoseres så mye av at du ignorerer henne at hun begynner baktale deg ovenfor felles venner slik at du får ryktet og nettverket ditt ødelagt, har du kanskje ikke noe å tape på å forsøke komme henne i forkjøpet og fortelle din versjon til felles venner? Kanskje noen av de har gjennomskuet henne og har lagt merke til den dårlige atferden hennes og vil ta ditt parti? 

På den annen side, dersom de andre venninnene er lett påvirkbare og svake for hennes "spill" så vil det ikke ha noen betydning hva du sier. Da vil de mest sannsynlig ta avstand fra deg sammen med denne venninnen, og de vil fungere som hennes tjenere ved å gå tilbake til henne og fortelle henne hva du har sagt. Det kan hende noen av disse flygende apene har idealisert henne og trenger henne, på sin måte. Når de ser hvordan hun har behandlet deg tidligere, med baktaling osv, er de nok redde for å bli utsatt for det samme. Sånn er det jo med folk med lav selvfølelse, de er redde for å bli utstøtt og stå alene, og holder seg gjerne sammen med den som har mest makt. Men du kan jo håpe på at noen av disse felles venninnene har litt ryggrad og integritet. 

Å skifte miljø høres drastisk ut, men jeg tror uansett det er lurt at du prøve etablere vennskap utenfor det miljøet som er tilknyttet denne giftige venninnen. Et miljø som hun ikke er en del av, for det høres som hun har endel grep om disse venninnene og at hun alltid vil lure i kulissene selv om du kutter henne ut. Du kan jo prøve holde kontakten med noen få, eller kanskje bare en, i det nettverket du allerede har, hvis du føler at det er noen av disse du kan ha tillit til. :) 

Det er en felles venninne som gjennomskuet henne ganske fort, og venninna mi har prøvd å splitte oss ganske lenge fordi hun har sett på henne som en trussel. Det er en jente som ikke lar seg manipulere og veldig sterk i seg selv. Jeg vet at hun vil ta mitt parti, så det er godt å vite at jeg ihvertfall har 1 å lene meg på hvis (når) svertekampanjen skjer på nytt. 

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker det var så slitsomt å være på fest med henne. Første halvdelen av natten var hun alltid uuuutrolig festlig, sprudlende, sjarmerende på alle mulige vis og "alle" vil jo være med henne fordi hun var så gøy! Gjerne litt sprø og vill!

Hvis oppmerksomheten skulle dabbe av på et tidspunkt - ofte når folk hadde drukket mye og hadde det gøy med hverandre ved å danse, kline - alt mulig som tok oppmerksomheten fra henne - så var det 100% sikkert at det ble drama av et ellet annet slag som trakk opperksomheten mot henne. Enten at hun instigerte/startet en slags krangel som såklart motparten var den som fikk skylden for å ha startet slik at hun fikk all sympatien, eller et eller annet tragisk og gråtetrist som hadde skjedd slik at folk ble sittende å trøste henne og gi henne all opperksomhet.

HVER FORBANNA FEST!

Anonymkode: 0e437...f96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husker det var så slitsomt å være på fest med henne. Første halvdelen av natten var hun alltid uuuutrolig festlig, sprudlende, sjarmerende på alle mulige vis og "alle" vil jo være med henne fordi hun var så gøy! Gjerne litt sprø og vill!

Hvis oppmerksomheten skulle dabbe av på et tidspunkt - ofte når folk hadde drukket mye og hadde det gøy med hverandre ved å danse, kline - alt mulig som tok oppmerksomheten fra henne - så var det 100% sikkert at det ble drama av et ellet annet slag som trakk opperksomheten mot henne. Enten at hun instigerte/startet en slags krangel som såklart motparten var den som fikk skylden for å ha startet slik at hun fikk all sympatien, eller et eller annet tragisk og gråtetrist som hadde skjedd slik at folk ble sittende å trøste henne og gi henne all opperksomhet.

HVER FORBANNA FEST!

Anonymkode: 0e437...f96

Ja, akkurat sånn er det hver eneste gang noen andre får oppmerksomhet. Fester er ikke noe for henne, med mindre det er hennes bursdag eller noe annet der fokuset kun er på å gi henne bekreftelse. Hun takler ikke at andre venninner får oppmerksomhet på fest, da blir det 2. Verdenskrig og offerrolle med en gang. Jeg må trøste henne og gi bekreftelse hver eneste gang hun har vært på fest.

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, veldig fint at du kan observere disse trekkene i andre, og at du følger magefølelsen og vil sette grenser for deg selv. Det lover godt for framtida og at du sannsynligvis ikke vil havne borti alt for dårlige relasjoner senere, men iallefall oppdage hva som foregår og trekke deg unna. Tror det er mange som har vært i din situasjon og opplever slike "venninner". Man vil så gjerne tro det beste om folk og så er man kanskje sultefora på å få høre de ordene som narsissisten forteller en. Og så er jo vi kvinner ofte opplært til å være tilgivende og ta hensyn til andre. Det appellerer til narsissistens ønske om å bli tatt hensyn til og stadig få oppmerksomhet. Men man blir jo helt utslitt av slike relasjoner, og det gjør noe med selvfølelsen vår. Det kan etterlate oss med en implisitt forståelse av at vi og våre behov ikke er så viktige.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Wolff skrev:

TS, veldig fint at du kan observere disse trekkene i andre, og at du følger magefølelsen og vil sette grenser for deg selv. Det lover godt for framtida og at du sannsynligvis ikke vil havne borti alt for dårlige relasjoner senere, men iallefall oppdage hva som foregår og trekke deg unna. Tror det er mange som har vært i din situasjon og opplever slike "venninner". Man vil så gjerne tro det beste om folk og så er man kanskje sultefora på å få høre de ordene som narsissisten forteller en. Og så er jo vi kvinner ofte opplært til å være tilgivende og ta hensyn til andre. Det appellerer til narsissistens ønske om å bli tatt hensyn til og stadig få oppmerksomhet. Men man blir jo helt utslitt av slike relasjoner, og det gjør noe med selvfølelsen vår. Det kan etterlate oss med en implisitt forståelse av at vi og våre behov ikke er så viktige.

Det er absolutt mye jeg må jobbe med på personlig plan for å ikke havne i grepet på slike mennesker igjen, blant annet grensesetting. Tidligere har jeg på en måte fornektet at hun har vært narsissistisk, fordi jeg ikke ville tro at vennskapet vårt ikke var ekte. Akkurat nå føler jeg meg bare lurt og dum som har falt for manipulasjonen gang på gang, hvertfall etter å ha lest svarene her. Er utrolig takknemmelig for alle svar og råd jeg har fått

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, akkurat sånn er det hver eneste gang noen andre får oppmerksomhet. Fester er ikke noe for henne, med mindre det er hennes bursdag eller noe annet der fokuset kun er på å gi henne bekreftelse. Hun takler ikke at andre venninner får oppmerksomhet på fest, da blir det 2. Verdenskrig og offerrolle med en gang. Jeg må trøste henne og gi bekreftelse hver eneste gang hun har vært på fest.

Anonymkode: 75018...adf

Men er dette narsissisme? Er ikke narsissister slik at de hever seg over andre og mener selv at de er viktigere en alt annet? En narsisist ville vel ha dratt fra festen og hengt sammen med mennesker som hadde tilbedt vedkommende uten at hen trengte å gjøre så mye. Det å knekke sammen på den måten, sitte å sippe på fest er et såpass stort svakhetstegn at et narsisist ville vel aldri ha vist seg selv som så liten ( selv om de er det inni seg). Jeg kjenner tre personer som har personlighetsforstyrrelser, diagnostisert av psykiater, en mann og to jenter. Jentene er ganske like som du beskriver og hun ene har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og hun andre har dramatiserende personlighetsforstyrrelse. Han mannen har antisosial personlighetsforstyrrelse med narsissistiske trekk og han kan være skikkelig dust og kjip men, på en helt annen måte en de jentene.

Anonymkode: 429b4...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/18/2020 at 4:03 PM, AnonymBruker said:

Hun høres bare barnslig ut, ikke narsissistisk. Slutt å kast diagnoser på folk, du har tydeligvis ikke en profesjonsutdannelse innen psykologi, ikke er du lege eller psykiater heller. Slutt å leke det.

Anonymkode: d58e7...957

Det er like farlig med de holdningene du har. Om du ikke vet mye om emnet eller sitter på personlig erfaring, så synes jeg ikke du bør undergrave en annens opplevelse og situasjon. Vi som har opplevd bruker gjerne mye tid på å lese og skaffe oss kunnskap for å forstå, og man trenger såvisst ikke å vente på at en psykolog skal bruke disse ordene, når man selv leser psykologi etter å ha fått førstehånds erfaring. Jeg har vært sammen med en psykopat en gang, og fikk ikke skikkelig hjelp etterpå, jeg kalte ham psykopat I mange år før jeg fikk det "bekreftet" for å si det sånn -og det gjorde jeg fordi hans handlinger var akkurat slik en psykopat blir beskrevet i faglitteratur, som jeg leste i desperasjon etter å finne svar. 

Anonymkode: ae5c9...16a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er dette narsissisme? Er ikke narsissister slik at de hever seg over andre og mener selv at de er viktigere en alt annet? En narsisist ville vel ha dratt fra festen og hengt sammen med mennesker som hadde tilbedt vedkommende uten at hen trengte å gjøre så mye. Det å knekke sammen på den måten, sitte å sippe på fest er et såpass stort svakhetstegn at et narsisist ville vel aldri ha vist seg selv som så liten ( selv om de er det inni seg). Jeg kjenner tre personer som har personlighetsforstyrrelser, diagnostisert av psykiater, en mann og to jenter. Jentene er ganske like som du beskriver og hun ene har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og hun andre har dramatiserende personlighetsforstyrrelse. Han mannen har antisosial personlighetsforstyrrelse med narsissistiske trekk og han kan være skikkelig dust og kjip men, på en helt annen måte en de jentene.

Anonymkode: 429b4...5c7

Hun knekker ikke sammen, hun ringer meg og sier det er krise mens hun får bekreftelse fra meg for å føle seg bedre. Hun blir sint, gråter ikke. Det er ganske mye jeg ikke har skrevet her fordi det ikke er relevant, men det er mye mer som tilsier at hun har narsissistiske trekk.

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er dette narsissisme? Er ikke narsissister slik at de hever seg over andre og mener selv at de er viktigere en alt annet? En narsisist ville vel ha dratt fra festen og hengt sammen med mennesker som hadde tilbedt vedkommende uten at hen trengte å gjøre så mye. Det å knekke sammen på den måten, sitte å sippe på fest er et såpass stort svakhetstegn at et narsisist ville vel aldri ha vist seg selv som så liten ( selv om de er det inni seg). Jeg kjenner tre personer som har personlighetsforstyrrelser, diagnostisert av psykiater, en mann og to jenter. Jentene er ganske like som du beskriver og hun ene har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og hun andre har dramatiserende personlighetsforstyrrelse. Han mannen har antisosial personlighetsforstyrrelse med narsissistiske trekk og han kan være skikkelig dust og kjip men, på en helt annen måte en de jentene.

Anonymkode: 429b4...5c7

Nei, det handler ikke om å heve seg bare, men at en må være i sentrum av oppmerksomheten og takler det dårlig hvis andre får oppmerksomhet.

Det kan være å knekke sammen og gråte, og det kan være å bli sint fordi de tror de fortjener kjærlighet. Selv om de aldri har gitt det til andre.

Anonymkode: 1d72f...eba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update folkens. Jeg inviterte til en prat med henne om at jeg følte at vennskapet var enveis, og at det plaget meg. Jeg ville egentlig ta en voksen prat face to face der jeg avsluttet vennskapet, med en mulighet for henne til samtale først. Hun unngikk dette totalt og sa at hun ikke forstod at det var noe problem, og at det er best at vi tar avstand fra hverandre en periode.

Hun fikk det altså til å virke som at jeg var den vanskelige fordi jeg poengterte at jeg også har behov, og at det var hun som derfor måtte ta avstand. Jeg svarte med at det var greit, (hun har allerede en ny «bestevenninne» som hun overøser med komplimenter nå, men historien tilsier at dette ikke kommer til å vare lenge) og deretter har vi ikke pratet. Jeg er 100% sikker på at hun tar kontakt på et senere tidspunkt når hun trenger meg igjen, og starter love-bombingen igjen. Da kommer jeg til å kjøre grey-rock metoden og svare kort, skylde på tidsklemma og være kald, sånn som noen foreslo over her, og prøve å unngå svertekampanje så langt det går.

/Ts❤️

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 4.35, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger råd. Jeg har ei venninne som det har vært litt av og på med, og mye av grunnen til at jeg alltid har «tatt henne tilbake» som venninne er at når det er bra, så er det VELDIG bra og vi har kjent hverandre lenge. Problemet er bare at jeg tror det er veldig usunt. Hun blir veldig fort kjent med nye mennesker, og blir fort «bestevenn» med de, men etter noen måneder er det alltid noe drama og hun blir uvenn med de - og det er så klart aldri hennes feil. Hun er veldig sjalu, og hvis jeg er med en annen venninne reagerer hun med å bli passiv aggressiv (silent treatment) og legger ut bilder med andre venninner der hun f.eks skriver «min bestevenninne» mens hun ignorerer meg. Vi henger alltid på hennes premisser, gjør det hun har lyst til, og hennes liv er alltid mye mer viktig enn mitt. Hun kan spørre meg hvordan det går, men med en gang jeg begynner å snakke begynner hun å se på tlf eller begynner å snakke om seg selv. Hvis jeg har et problem «har hun ikke tid», men hvis hun har et problem er det 2. Verdenskrig og hun forventer at jeg stiller opp (noe jeg som regel gjør). Hun kan ignorere meg i flere dager, men hvis jeg gjør det samme så blir hun sur. Hun deltar ikke på sammenkomster der hun ikke er midtpunktet, men hvis det er hennes bursdag f.eks er det kjempe viktig at alle kommer.

Jeg sliter med å trekke meg ut av relasjonen fordi når hun «love-bomber» har vi det kjempe fint sammen, og jeg føler at hun er den nærmeste venninna jeg har, og da klarer jeg ikke å innse hvor dårlig relasjonen egentlig er for meg. Trenger derfor råd til hva jeg skal gjøre videre.

Anonymkode: 75018...adf

Hvordan kan dette være en venninne av deg når du ikke liker personen. Da er dere ikke venner da!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 15.32, Rosatoast skrev:

Tror ikke hun er narsissist, syntes den diagnosen blir slengt rundt her inne titt og ofte. Det er ikke bra!

Man trenger ikke være narsissist, bare fordi man er ekstremt selvopptatt og mangler selvinnsikt. Prat med hun, du. Kanskje det går opp noen lys for hun, dere virker voksne og det er relativt flaut det hun driver med. Det kalles sosialt selvmord.
Du sier jo at dere egentlig har en veldig bra relasjon,  ingen som er narsissist har "egentlig en veldig bra relasjon" med noen.

Å være ekstremt selvopptatt, egoistisk, og manipulerende og mangle selvinnsikt er store røde flagg og et av de mest fremtredende trekkene ved narsissister.

Anonymkode: e533d...89e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 16.03, AnonymBruker skrev:

Hun høres bare barnslig ut, ikke narsissistisk. Slutt å kast diagnoser på folk, du har tydeligvis ikke en profesjonsutdannelse innen psykologi, ikke er du lege eller psykiater heller. Slutt å leke det.

Anonymkode: d58e7...957

Veldig bra at folk lærer seg hva narsissistisk og psykopatisk oppførsel er ( man trenger ikke diagnotisere men kun vite hva tegnene er ) siden disse "barnslige" individene både skader ,forgifter og ødelegger sine omgivelser og relasjoner til andre uskyldige mennesker.

Anonymkode: e533d...89e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2020 den 11.25, AnonymBruker skrev:

Veldig bra at folk lærer seg hva narsissistisk og psykopatisk oppførsel er ( man trenger ikke diagnotisere men kun vite hva tegnene er ) siden disse "barnslige" individene både skader ,forgifter og ødelegger sine omgivelser og relasjoner til andre uskyldige mennesker.

Anonymkode: e533d...89e

Uansett hva hun er eller ikke så er hun en royal bitch

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ingen venninne, det der er ei prinsesse som skal ha deg til å stille opp og krever alt fra deg uten noe tilbake! Jeg har selv vært i en slik relasjon, og det var veldig vondt å innse at jeg i flere år hadde vært en god venn mot noen som bare brukte meg. Det hjelper ikke å snakke med noen som oppfører seg slik (av egen erfaring) man blir ikke møt med forståelse, jeg fikk bare høre at det var mitt eget problem som følte det slik og at jeg var den dårlige vennen som sa ifra. 

Skjønner godt hva du mener med narsissistiske trekk, for det handler i bunn og grunn om å ha seg selv i sentrum hele tiden og være den "viktigste" på denne jord - kutt henne ut er tipset mitt, aldri erfart at slike mennesker forandrer seg - men forverrer seg.

Anonymkode: 2f5f9...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Sammer her. Livet er godt uten henne, det var en berg og dalbane som tenåring. 
Jeg lurer alltid på hvordan det går med hennes tre jenter og mann, de må jo være utslitte.

Anonymkode: 0e437...f96

Har hun tilfeldigvis 2 fornavn, 1 hun ikke bruker lenger som starter på G?

Anonymkode: 6c50a...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.10.2020 den 5.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har unngått å ta opp ting fordi hun reagerer veldig dårlig på kritikk. Hun reagerer på å bli illsint, selv om jeg tar opp ting på en ordentlig måte ala «jeg føler at...», og tar på seg en offerrolle. Jeg blir automatisk en fiende hvis jeg hevder meg, uansett hva det er. Problemet er også at vi har flere felles venner, og når jeg har kuttet henne ut før har hun snakket stygt om meg til alle, og sagt ting som ikke er sant osv. Hun er veldig flink til å overbevise folk og sjarmerende, og en periode når vi ikke var venner så satt jeg omtrent igjen alene, fordi hun hadde spredt så mange stygge ord om meg. Er derfor redd for hva som vil skje hvis jeg kutter henne ut igjen

Anonymkode: 75018...adf

Vet akkurat hvordan du har det.. har hatt ei slik venninne jeg også. Det jeg gjorde var å holde på vennskapet for å slippe at hun følte seg avvist av meg og spre dritt om meg til andre. Men har holdt det på det nivået at vi møtes og har det gøy, men setter grenser.. er opptatt av ting og det passer ikke alltid. Vi er gode venner, men vi er ikke daglige venninner. 

Anonymkode: fc795...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

På 18.10.2020 den 5.22, AnonymBruker skrev:

Kan du prate med vennene dine om dette? Opplever de det samme? 

Jeg har lest at narsissister kan settes på plass, men da må du være sterke og ha klare grenser og en bestemt holding så de ikke får taket på deg. Du trenger ikke si noe heller, bare sende ut en klar utstråling på at du har grenser og ikke orker noe tull. 

Anonymkode: 9d480...77b

Hvor har du lest det? De som har diagnosen "Narsissistisk personlighetsforstyrrelse" kan ikke settes på plass. Selv ikke psykologer klarer å hjelpe dem til å få et sunnere sinn.

Anonymkode: 904f3...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvor har du lest det? De som har diagnosen "Narsissistisk personlighetsforstyrrelse" kan ikke settes på plass. Selv ikke psykologer klarer å hjelpe dem til å få et sunnere sinn.

Anonymkode: 904f3...5f1

Kan lett sette dem på plass ved å bli sint, men siden de aldri forstår og projiserer alt, så får du alt tilbake på det metafysiske planet. Og hvis du ikke blir sint så forstår de ikke noen ting.

Så du kan velge mellom å bli misforstått eller bli sliten av å få all energien du gir dem brukt mot deg igjen. Enten blir du overkjørt eller utslitt.

Ingen kan hjelpe de med å få et sunnere sinn, men man kan lett sette de på plass likevel. Det kommer bare med en pris da.

Og derfor er det alltid meningsløst å kaste bort mye tid og energi på en narsissist, fordi de praksis så kommer det aldri noe positivt ut av det for noen.

 

Anonymkode: 1d72f...eba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan lett sette dem på plass ved å bli sint, men siden de aldri forstår og projiserer alt, så får du alt tilbake på det metafysiske planet. Og hvis du ikke blir sint så forstår de ikke noen ting.

Så du kan velge mellom å bli misforstått eller bli sliten av å få all energien du gir dem brukt mot deg igjen. Enten blir du overkjørt eller utslitt.

Ingen kan hjelpe de med å få et sunnere sinn, men man kan lett sette de på plass likevel. Det kommer bare med en pris da.

Og derfor er det alltid meningsløst å kaste bort mye tid og energi på en narsissist, fordi de praksis så kommer det aldri noe positivt ut av det for noen.

 

Anonymkode: 1d72f...eba

Å si ifra til en narsissist både på en sint måte og en medfølende måte når aldri helt igjennom. En narsissist har ikke empati nok (eller rettere sagt utestenger evnen sin til empati når vedkommende føler seg krenket), til å ville forstå hvordan andre opplever deres manipulerende adferd så derfor går det ikke an å sette dem på plass. Man kan tro man har klart det, og kanskje det tilsynelatende virker noen timer, noen dager, noen uker, men egentlig så er det som om man har snakket til veggen. Den eneste grunnen til at de i periodevis viser en bedre side av seg selv er fordi de er avhengig av "narsissistisk næring".

Anonymkode: 904f3...5f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...