Gå til innhold

Venninne med narsissistiske trekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd. Jeg har ei venninne som det har vært litt av og på med, og mye av grunnen til at jeg alltid har «tatt henne tilbake» som venninne er at når det er bra, så er det VELDIG bra og vi har kjent hverandre lenge. Problemet er bare at jeg tror det er veldig usunt. Hun blir veldig fort kjent med nye mennesker, og blir fort «bestevenn» med de, men etter noen måneder er det alltid noe drama og hun blir uvenn med de - og det er så klart aldri hennes feil. Hun er veldig sjalu, og hvis jeg er med en annen venninne reagerer hun med å bli passiv aggressiv (silent treatment) og legger ut bilder med andre venninner der hun f.eks skriver «min bestevenninne» mens hun ignorerer meg. Vi henger alltid på hennes premisser, gjør det hun har lyst til, og hennes liv er alltid mye mer viktig enn mitt. Hun kan spørre meg hvordan det går, men med en gang jeg begynner å snakke begynner hun å se på tlf eller begynner å snakke om seg selv. Hvis jeg har et problem «har hun ikke tid», men hvis hun har et problem er det 2. Verdenskrig og hun forventer at jeg stiller opp (noe jeg som regel gjør). Hun kan ignorere meg i flere dager, men hvis jeg gjør det samme så blir hun sur. Hun deltar ikke på sammenkomster der hun ikke er midtpunktet, men hvis det er hennes bursdag f.eks er det kjempe viktig at alle kommer.

Jeg sliter med å trekke meg ut av relasjonen fordi når hun «love-bomber» har vi det kjempe fint sammen, og jeg føler at hun er den nærmeste venninna jeg har, og da klarer jeg ikke å innse hvor dårlig relasjonen egentlig er for meg. Trenger derfor råd til hva jeg skal gjøre videre.

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å prate med henne? Kan du nå inn til henne ved å si "jeg blir lei meg eller såret når du gjør sånn og sånn"? Eller kan du si "det er slitsomt når du er så sjalu eller reagerer så kraftig"? 

For jeg tenker at du kommer til å tømme deg helt for energi om at skal være på hennes premisser og du må gå på tå hev og bare ta hensyn til henne. 

Anonymkode: 9d480...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut en slik venninne etter 20år. Blokkerte alt.

Det var deilig.

Anonymkode: f680c...f10

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å prate med henne? Kan du nå inn til henne ved å si "jeg blir lei meg eller såret når du gjør sånn og sånn"? Eller kan du si "det er slitsomt når du er så sjalu eller reagerer så kraftig"? 

For jeg tenker at du kommer til å tømme deg helt for energi om at skal være på hennes premisser og du må gå på tå hev og bare ta hensyn til henne. 

Anonymkode: 9d480...77b

Jeg har unngått å ta opp ting fordi hun reagerer veldig dårlig på kritikk. Hun reagerer på å bli illsint, selv om jeg tar opp ting på en ordentlig måte ala «jeg føler at...», og tar på seg en offerrolle. Jeg blir automatisk en fiende hvis jeg hevder meg, uansett hva det er. Problemet er også at vi har flere felles venner, og når jeg har kuttet henne ut før har hun snakket stygt om meg til alle, og sagt ting som ikke er sant osv. Hun er veldig flink til å overbevise folk og sjarmerende, og en periode når vi ikke var venner så satt jeg omtrent igjen alene, fordi hun hadde spredt så mange stygge ord om meg. Er derfor redd for hva som vil skje hvis jeg kutter henne ut igjen

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har unngått å ta opp ting fordi hun reagerer veldig dårlig på kritikk. Hun reagerer på å bli illsint, selv om jeg tar opp ting på en ordentlig måte ala «jeg føler at...», og tar på seg en offerrolle. Jeg blir automatisk en fiende hvis jeg hevder meg, uansett hva det er. Problemet er også at vi har flere felles venner, og når jeg har kuttet henne ut før har hun snakket stygt om meg til alle, og sagt ting som ikke er sant osv. Hun er veldig flink til å overbevise folk og sjarmerende, og en periode når vi ikke var venner så satt jeg omtrent igjen alene, fordi hun hadde spredt så mange stygge ord om meg. Er derfor redd for hva som vil skje hvis jeg kutter henne ut igjen

Anonymkode: 75018...adf

Kan du prate med vennene dine om dette? Opplever de det samme? 

Jeg har lest at narsissister kan settes på plass, men da må du være sterke og ha klare grenser og en bestemt holding så de ikke får taket på deg. Du trenger ikke si noe heller, bare sende ut en klar utstråling på at du har grenser og ikke orker noe tull. 

Anonymkode: 9d480...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du prate med vennene dine om dette? Opplever de det samme? 

Jeg har lest at narsissister kan settes på plass, men da må du være sterke og ha klare grenser og en bestemt holding så de ikke får taket på deg. Du trenger ikke si noe heller, bare sende ut en klar utstråling på at du har grenser og ikke orker noe tull. 

Anonymkode: 9d480...77b

Ja, det er flere som har reagert på det samme. På jobben forventer hun lederstilling uten kvalifikasjoner til det, og da vår felles venninne som jobber med henne ble promotert, ble hun veldig sjalu og sint istedenfor å gratulere. Jeg har snakket en del med henne om det, og hun bekrefter alt jeg også føler på - egoismen, den passive aggressiviteten og offerrollen.

Jeg er veldig passiv og underdanig, er også veldig empatisk, det er vel derfor hun liker meg så godt siden jeg sjeldent hevder meg eller setter grenser. Hvordan sender jeg ut sånne signaler da? Det siste jeg vil er å få henne som fiende, fordi det var helt grusomt sist gang.

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er flere som har reagert på det samme. På jobben forventer hun lederstilling uten kvalifikasjoner til det, og da vår felles venninne som jobber med henne ble promotert, ble hun veldig sjalu og sint istedenfor å gratulere. Jeg har snakket en del med henne om det, og hun bekrefter alt jeg også føler på - egoismen, den passive aggressiviteten og offerrollen.

Jeg er veldig passiv og underdanig, er også veldig empatisk, det er vel derfor hun liker meg så godt siden jeg sjeldent hevder meg eller setter grenser. Hvordan sender jeg ut sånne signaler da? Det siste jeg vil er å få henne som fiende, fordi det var helt grusomt sist gang.

Anonymkode: 75018...adf

Skal du la henne herse med deg fordi det ble grusomt sist gang du ikke lot henne?

Shit. Hører du ikke hvor sinnsykt det høres ut?

Du burde kutte all kontakt med en sånn person. Aldri la det gå på deres premisser. Og selv om de vil at det blir verst hvis kontakten kuttes, så er det bare for hennes del det blir det. For de tenker alltid bare på seg selv. De forstår ikke hvordan noe er for noen andre. Og det er den største årsaken til at du ikke kan la sånne mennesker bestemme over andre mennesker, uansett hva de sier og ønsker selv.

Anonymkode: 1d72f...eba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du la henne herse med deg fordi det ble grusomt sist gang du ikke lot henne?

Shit. Hører du ikke hvor sinnsykt det høres ut?

Du burde kutte all kontakt med en sånn person. Aldri la det gå på deres premisser. Og selv om de vil at det blir verst hvis kontakten kuttes, så er det bare for hennes del det blir det. For de tenker alltid bare på seg selv. De forstår ikke hvordan noe er for noen andre. Og det er den største årsaken til at du ikke kan la sånne mennesker bestemme over andre mennesker, uansett hva de sier og ønsker selv.

Anonymkode: 1d72f...eba

Takk for tipset, jeg har tatt litt avstand men ikke kuttet helt. Jeg er redd for å bli helt alene igjen, men kanskje det er bedre å være alene enn venninne med en sånn person. 

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun er narsissist, syntes den diagnosen blir slengt rundt her inne titt og ofte. Det er ikke bra!

Man trenger ikke være narsissist, bare fordi man er ekstremt selvopptatt og mangler selvinnsikt. Prat med hun, du. Kanskje det går opp noen lys for hun, dere virker voksne og det er relativt flaut det hun driver med. Det kalles sosialt selvmord.
Du sier jo at dere egentlig har en veldig bra relasjon,  ingen som er narsissist har "egentlig en veldig bra relasjon" med noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har unngått å ta opp ting fordi hun reagerer veldig dårlig på kritikk. Hun reagerer på å bli illsint, selv om jeg tar opp ting på en ordentlig måte ala «jeg føler at...», og tar på seg en offerrolle. Jeg blir automatisk en fiende hvis jeg hevder meg, uansett hva det er. Problemet er også at vi har flere felles venner, og når jeg har kuttet henne ut før har hun snakket stygt om meg til alle, og sagt ting som ikke er sant osv. Hun er veldig flink til å overbevise folk og sjarmerende, og en periode når vi ikke var venner så satt jeg omtrent igjen alene, fordi hun hadde spredt så mange stygge ord om meg. Er derfor redd for hva som vil skje hvis jeg kutter henne ut igjen

Anonymkode: 75018...adf

Du må jo konfronetere hun med dette, uansett hvor sint hun blir. Det er irrelevant hvor sint hun blir, du må jo stå opp for deg selv?! Syntes også du burde informere vennene deres om dette, for slike rykter er ikke greit.. Hadde dette vært med hadde jeg ikke giddi å gå på eggeskall rundt hun, bare fordi hun totalt mangler selvinnsikt og perspektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Tror ikke hun er narsissist, syntes den diagnosen blir slengt rundt her inne titt og ofte. Det er ikke bra!

Man trenger ikke være narsissist, bare fordi man er ekstremt selvopptatt og mangler selvinnsikt. Prat med hun, du. Kanskje det går opp noen lys for hun, dere virker voksne og det er relativt flaut det hun driver med. Det kalles sosialt selvmord.
Du sier jo at dere egentlig har en veldig bra relasjon,  ingen som er narsissist har "egentlig en veldig bra relasjon" med noen.

Som du kanskje har lest så når ikke normal prat inn til denne personen, så man kan vel slå fast at dette bikker over «generell» selvopptatthet og kontrollerende adferd. 

Anonymkode: 09b6c...98b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosatoast skrev:

Tror ikke hun er narsissist, syntes den diagnosen blir slengt rundt her inne titt og ofte. Det er ikke bra!

Man trenger ikke være narsissist, bare fordi man er ekstremt selvopptatt og mangler selvinnsikt. Prat med hun, du. Kanskje det går opp noen lys for hun, dere virker voksne og det er relativt flaut det hun driver med. Det kalles sosialt selvmord.
Du sier jo at dere egentlig har en veldig bra relasjon,  ingen som er narsissist har "egentlig en veldig bra relasjon" med noen.

Jeg skriver narsissistiske trekk, ikke narsissist. Hun har omtrent alle trekkene dog.

Jeg skal prøve å snakke med henne. Sendte henne en melding for noen dager siden der jeg ga uttrykk for at det var slitsomt å aldri vite hvor jeg har hun, om jeg har gjort noe galt, osv. Denne meldingen har hun ignorert. Jeg vet ikke om man kan kalle det en bra relasjon, den er bra helt til hun vet hvor hun har meg, deretter skifter det helt. Føles litt som et traumebånd, ettersom jeg aldri ville latt en ny venn behandle meg på samme måte.

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosatoast skrev:

Du må jo konfronetere hun med dette, uansett hvor sint hun blir. Det er irrelevant hvor sint hun blir, du må jo stå opp for deg selv?! Syntes også du burde informere vennene deres om dette, for slike rykter er ikke greit.. Hadde dette vært med hadde jeg ikke giddi å gå på eggeskall rundt hun, bare fordi hun totalt mangler selvinnsikt og perspektiv. 

Har vurdert å ta en liten prat med våre felles venninner og forklare min side av saken før hun får muligheten til å starte svertekampanje mot meg, men da må jeg være sikker på at jeg bryter vennskapet for godt. Vet ikke om jeg er mentalt forberedt på det som isåfall kommer da

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vurdert å ta en liten prat med våre felles venninner og forklare min side av saken før hun får muligheten til å starte svertekampanje mot meg, men da må jeg være sikker på at jeg bryter vennskapet for godt. Vet ikke om jeg er mentalt forberedt på det som isåfall kommer da

Anonymkode: 75018...adf

Blokker hun overalt, slik at hun ikke har sjansen til å kontakte deg etter du har snakket med hun.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rosatoast skrev:

Blokker hun overalt, slik at hun ikke har sjansen til å kontakte deg etter du har snakket med hun.
 

Gjorde det sist gang, det var da hun begynte svertekampanje mot meg og prøvde å ødelegge livet mitt fra utsiden. Føler derfor at jeg må være bedre forberedt i så fall

Anonymkode: 75018...adf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vurdert å ta en liten prat med våre felles venninner og forklare min side av saken før hun får muligheten til å starte svertekampanje mot meg, men da må jeg være sikker på at jeg bryter vennskapet for godt. Vet ikke om jeg er mentalt forberedt på det som isåfall kommer da

Anonymkode: 75018...adf

Bare en måte å finne ut av det på. Dette er eksamen! 😄

Anonymkode: 1d72f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjæresten min har en slik venn, og har etter mange år blitt så blind på oppførsel og kommentarer fra vedkommende at han ikke engang reagerer på alle de kjipe situasjonene denne vennen har satt ham og deres felles nettverk i. Når vi ble sammen, ville denne vennen gjerne møte meg, men det passet ikke når jeg var på besøk i hjembyen deres (heldigvis) fordi vi hadde avtaler med nær familie, og til og med dette forsøkte han å skape drama rundt ved å sende meldinger til kjæresten og beskylde ham for å lyve om at vi var opptatt, f.eks, fordi han "hadde hørt at x allerede hadde truffet oss hos y, så det var vel flaut av kjæresten min å si".

Jeg påpekte dette til kjæresten og har fortsatt å gjøre det siden; ikke fordi jeg skal bestemme hvem han er venner med - han får gjøre opp mening selv om dette er et verdig vennskap, men fordi jeg synes han fortjener i det minste å se at ikke alle mennesker har en verdi som venner basert på fartstid alene (siden du nevner at du har kjent denne jenta veldig lenge) når de rett og slett gjør hverdagen din vanskelig og setter deg i posisjoner der du får det leit eller mister andre venner. 

Min kjæreste har valgt å holde litt mer avstand, ikke å kutte ut. Nå er de gutter/menn, så dynamikken er noe annerledes. Å kutte ut en sånn person og gjøre dem obs på det, lager ofte et større helvete enn å bare la det flyte litt og være perifer til det er naturlig å bare fade ut. Det høres kanskje feigt ut, men hvis man ikke orker det store dramaet så kan det jo være en løsning:)

Anonymkode: 514ce...c15

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo dårlig oppførsel, og du må selv vurdere om du orker å fortsette vennskapet her. Enten gir du beskjed, eller du kan la vennskapet dø sakte, men sikkert ut fra din side. Vet du at hun vil lage mye drama, kan kanskje den siste metoden fungere best. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres bare barnslig ut, ikke narsissistisk. Slutt å kast diagnoser på folk, du har tydeligvis ikke en profesjonsutdannelse innen psykologi, ikke er du lege eller psykiater heller. Slutt å leke det.

Anonymkode: d58e7...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...