Gå til innhold

Politiet og knulletorsdag??


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

1 time siden, Gugglo skrev:

Her blander du ordene litt. 1,3% har rapportert at de har opplevd seksuell trakassering, i løpet av sist år. Det betyr ikke at 1,3% har opplevd seksuell trakassering, det betyr at 1,3% har rapportert det.

Det kan bety at alle som har opplevd seksuell trakassering har rapportert det. Det kan også bety at blant de som er blitt seksuelt trakassert er det færre som har sett nytten i å rapportere det.

Poenget er jo at dette er i en medarbeiderundesøkelse, og sånn sett ikke er snakk om "innrapportert" men at en i spørreundersøkelsen finner at 1,3% har opplevd dette. Hvor representativ medarbeiderundersøkelsen er vet jeg ikke, men det en kan lese fra tallene er at en finner at 1,3% opplever dette. Det må ikke blandes med rapportering i betydningen "sier ifra". I innlegget ditt der du sier at "Når likevel bare 1,3% rapporterer forholdene så er det en grunn til det." virker det som du misforstår dette og forholdet mellom spørreundersøkelsen som går på siste år og den som går på hele karrieren og hvordan ingen av disse handler om å rapportere inn. 

Fra artikkelen litt tilbake:

 

I årets medarbeiderundersøkelse er det en nedgang fra forrige måling i rapportering på seksuell trakassering fra ca 2% til 1,3%.

- Selv om prosenten er lav, snakker vi om over 200 medarbeidere som har opplevd uønsket adferd på arbeidsplassen. Hvert eneste tilfelle er ett for mye. Det er behov for å iverksette mer kraftfulle tiltak fremover, sier Bjørnland.

https://www.politiforum.no/benedicte-bjornland-forskning-politidirektoratet/forskere-slar-alarm-om-sex-ukultur---jeg-blir-opprort/205889

Sitat

 

Med slike "memes" som dette:

...så er det ikke rart om det er færre som ser nytten i å rapportere, fordi de ikke opplever at det nytter.

 

Men her snakker vi altså om rapportering i en spørreundersøkelse, ikke å rapportere til leder. 

Sitat

 

Det er et veldig høyt tall, når det er disse som skal si at, "det er galt å drive med seksuell trakassering". Hvor høyt tall er det på nasking blant befolkningen generelt? Hvor mye nasking vil du si er akseptabelt blant politibetjenter? Hvor høyt tall er det på innbrudd blant befolkningen generelt? Hvor høyt tall vil du si er akseptabelt blant politibetjenter?

Når det gjelder hvor mange som utsettes for seksuell trakassering pr. år så er nok tallet noe annerledes.

 

Det er unektelig et høyt tall. Poenget er at det ikke virker like overraskende når en ser at det er betraktelig lavere enn tallet for de som har opplevd seksuell trakassering er betraktelig høyere i befolkningen. 

Sitat

Da gjenstår spørsmålet, hvorfor er tallet så lavt i politiet? Er det fordi menn som søker seg til yrket er så mye mer moralske? Eller er det fordi det å rapportere seksuell trakassering i den jobben ikke oppleves som noe som fører frem, noe som nytter?

Grunnene kan være mange, eksempelvis mye høyere andel menn, men det virker ikke så logisk at de som utsettes for dette skulle velge å ikke svare på dette i spørreundersøkelsen. 

 

 

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, herzeleid skrev:

 

Alt sammen er gode argumenter, @herzeleid. Veldig bra!

Kommer jeg på noen motargumenter så skal jeg si i fra. Så langt har du gitt meg nettopp det jeg håpet på, en del å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gugglo skrev:

Alt sammen er gode argumenter, @herzeleid. Veldig bra!

Kommer jeg på noen motargumenter så skal jeg si i fra. Så langt har du gitt meg nettopp det jeg håpet på, en del å tenke på.

Takk for det, hyggelig at en diskusjon kan foregå under så siviliserte og ryddige former :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2020 den 8.11, O.G. skrev:

Nemlig, de mislyktes i forsvaret og havnet derimot i politiet.

Edit: nevermind 😂

Endret av Gjest McGjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jesus maria disktureres denne enda???7 

Jeg holdt på å spørre disse luringene som stoppet meg i fartskontroll for 2 uker siden på en torsdag hva faan de gjør oppi her kl 23 på kvelden på en torsdag? Men turte ikke....signerte og tok i mot bota... fengsel var ikke ett alternativ selv om det sto 3 dager på den tablet'en han brukte... så jepp... knulletorsdag er oppskrytt... hi hi hi... 

Endret av Bente1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
herzeleid skrev (På 21.11.2020 den 14.03):

Det er unektelig et høyt tall. Poenget er at det ikke virker like overraskende når en ser at det er betraktelig lavere enn tallet for de som har opplevd seksuell trakassering er betraktelig høyere i befolkningen. 

I befolkningen generelt er det, i følge SSB, 4 prosent som opplever seksuell trakassering på jobb.

Sitat

4 prosent av alle sysselsatte ble jevnlig utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet på arbeidsplassen i 2016.
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/4-prosent-utsatt-for-uonsket-seksuell-oppmerksomhet

I følge rapporten, som nå foreligger, er det 6,6 prosent som har opplevd seksuell trakassering i politiet.

Sitat

Undersøkelsen viser at 6,6 prosent, eller 904 medarbeiderne i politiet har vært utsatt for ulike typer seksuell trakassering det siste året.
https://www.tv2.no/nyheter/11846645/

Jeg er ikke enig med deg i at dette er et lavere tall enn for befolkningen ellers. Langt mindre er jeg enig med deg i at det skulle være et betraktelig lavere tall. Tvert i mot mener jeg at 6,6 er et større tall enn 4.

herzeleid skrev (På 21.11.2020 den 14.03):

Det er unektelig et høyt tall.

Det er vi derimot enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kan virke som hele grunnlaget for denne diskusjonen er syltynt og preget av juks og manipulasjon (og utelate ting som at "knulletorsdag" faktisk ikke var spesielt kjent eller utbredt):

https://www.politiforum.no/benedicte-bjornland-forskere-kaare-songstad/forskerne-fikk-politidirektoren-til-a-sla-alarm--men-tiet-om-at-knulletorsdag-var-avskaffet/208402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...