Gå til innhold

Politiet og knulletorsdag??


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, kikkana said:

Og dette kommer som en bombe? Vi har et seksualisert samfunn som ikke har sett maken siden Romerne normaliserte diverse orgier.

Alt fra pop musikk, film, serier og media baseres på rumpe, lår, pupper og hanky panky. Folk var kåte før også, men nå byr vi oss frem med måten en er kledd på, trente kropper osv.

Jeg reagerer også på dette, og tror ikke det er fordi jeg er spesielt prippen. Hva kommer det egentlig av? At sex er en nokså sikker oppskrift på å få oppmerksomhet, i en tid da internett gjør at det må kjempes intenst for å stå fram i mengden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

I et innlegg på Politiforum beskriver Ellingsen og Lilleaas noen av sine funn knyttet til Utrykningsenhet Vest (UEH):

  • En indre sirkel av menn i UEH ble omtalt som «Gutteklubben Grei». Dette var en ekskluderende subkultur kun bestående av menn. «Alle» visste om gruppen, som blant annet hadde egne uniformseffekter.
  • En gruppe menn i 40-årsalderen hadde for vane å legge seg etter betydelig yngre kvinnelige studenter i praksis.
  • Nedsettende holdninger til patruljer kun bestående av kvinner (også omtalt som «tampongpatruljer»). Det rådet en oppfatning om at det var farlig med to kvinner i patruljebilen dersom det utviklet seg hendelser hvor fysisk maktbruk var påkrevet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/yR30pR/trynefaktor-misbruk-av-posisjon-og-ukultur

 

Innlegget hos politiforum (som er litt mer akademisk) :

https://www.politiforum.no/forskning-kronikk-vest-politidistrikt/barske-menn-og-tafatte-ledere--om-uheldige-kulturer-i-vest-politidistrikt/156984

Endret av Gugglo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gugglo skrev:

Forskjellen er at denne "klikken" i Vest er noe folkene der borte kjente til. Mens dette nye gjelder PHS og fremstår som helt absurd de fleste. 

Noen nevnte at 98% ikke har opplevd det. Aner ikke om det gjelder PHS, og skal på ingen måte nedvurdere de siste 2%. Men det sier jo litt om omfanget. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Noen nevnte at 98% ikke har opplevd det.

Finner ikke 98 i teksten på politiforum. Hvor har du det tallet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gugglo skrev:

Finner ikke 98 i teksten på politiforum. Hvor har du det tallet fra?

Tror ikke den står i teksten nei. Noen andre her mente har tallet er fra en mer generell undersøkelse tror jeg. Har ikke den linken selv dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gjest McGjest skrev:

Tror ikke den står i teksten nei. Noen andre her mente har tallet er fra en mer generell undersøkelse tror jeg. Har ikke den linken selv dessverre. 

Ah, skjønner. Jeg fant kommentaren.

12 timer siden, Isambard skrev:

Har det ikke også kommet frem at under 2% har opplevd seksuell trakassering?

Man kan godt si at én gang er en for mye, men det høres ikke ut som en "kultur" for trakassering når 98% ikke har opplevd det.

Vedkommende spør. Det er ikke en påstand.

Angående tall så er det ikke lagt frem noen tall. Kan være vedkommende har rett, kan være det ikke stemmer. Frem til rapporten foreligger så er jeg forsiktig med å komme med påstander om tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ærlig talt ikke sett noen oversikt over hvor omfattende dette er, og ut fra det som er kommet frem virker det som det primært er snakk om "eksempler" heller enn noen generell tendens. Det minner meg litt om da en slo opp tall fra Forsvaret for litt siden, som kanskje ikke var fult så dramatiske som en først påstod. 

Jeg tror også litt av problemet med den offentlige analysen av slike saker er at "alle" i offentligheten må marsjere i takt, og at enhver innvending fremstilles som å ikke ta problemene på alvor. Nylig var det snakk om at en del politifolk vitser litt med begrepet "knulletorsdag" fordi dette tilsynelatende er ting mange ikke har hørt om før nå, og jeg tror samtidig en skal passe seg for å bli for følsom. Seksuell trakassering eller utnyttelse er selvfølgelig ikke greit, og i alle fall ikke i politiet, men her bør en kanskje også se på om det er et stort og utbredt problem, eller mindre utbredt.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gugglo skrev:

Ah, skjønner. Jeg fant kommentaren.

Vedkommende spør. Det er ikke en påstand.

Angående tall så er det ikke lagt frem noen tall. Kan være vedkommende har rett, kan være det ikke stemmer. Frem til rapporten foreligger så er jeg forsiktig med å komme med påstander om tall.

Der kan du se, lett å lese litt for fort. 

Jeg er ikke akkurat objektiv ettersom jeg tross alt har vært inne i phs - systemet som instruktør. Men har jo fått flere beordringer på rad så tror ingen har reagert på meg i det minste. 

Men som sagt - begrepet knulletorsdag virker helt fjernt. Litt som at noen skulle brukt ordet "knullelunsj" om fredagslunsjen på en hvilken som helst annen arbeidsplass. Og den oppfatningen deler veldig mange med meg. Men at folk har tatt en øl for mye og flåsete litt for høyt tviler jeg ikke på. Det skjer jo overalt om dagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Wolff skrev:

Er dette så overraskende da? I alle mannsdominerte kulturer finner man seksuell trakassering av kvinner. Bare se på hvordan ting har foregått i Forsvaret. Guttunger som liksom skal forsvare landet sitt, men ikke klarer å forholde seg normalt ovenfor kvinnelige kollegaer. Skammelig. Jeg blir FLAU over å være norsk å ha slike gutter og menn rundt meg på alle bauger og kanter. Typisk at politi og forsvaret tiltrekker merkelige gutter og menn. Kvinnene som søker seg til disse yrkene er jo de eneste oppegående i etatene, men de blir krenket og plaget på daglig basis. 

Har du kilde på at dette er så utbredt i Politiet og Forsvaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gjest McGjest skrev:

Jeg er ikke akkurat objektiv ettersom jeg tross alt har vært inne i phs

Fullfør setningen, "det er dere som er kremen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gugglo skrev:

Fullfør setningen, "det er dere som er kremen".

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Tenker du på sitatet "Dere utgjør kremen av norsk ungdom"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gjest McGjest skrev:

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Tenker du på sitatet "Dere utgjør kremen av norsk ungdom"?

Nettopp. Det stammer opprinnelig fra befalsskolen. I den sammenhengen er det en god setning å bruke for å vise at en utmerker seg overfor rekruttene ellers. Men i sammenhengen det brukes på PHS er det ikke så heldig. Jeg skjønner jo at tanken er å skape samhold. Men det gir en også inntrykk av at en er bedre enn andre i samfunnet.

Uansett, det var det jeg tenkte på, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gugglo skrev:

Ah, skjønner. Jeg fant kommentaren.

Vedkommende spør. Det er ikke en påstand.

Angående tall så er det ikke lagt frem noen tall. Kan være vedkommende har rett, kan være det ikke stemmer. Frem til rapporten foreligger så er jeg forsiktig med å komme med påstander om tall.

Her står det. I den siste undersøkelsen oppga 1.3% at de har opplevd seksuell trakassering i politiet:

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2020/10/13/nulltoleranse-for-seksuell-trakassering-i-politiet/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Gugglo skrev:

Nettopp. Det stammer opprinnelig fra befalsskolen. I den sammenhengen er det en god setning å bruke for å vise at en utmerker seg overfor rekruttene ellers. Men i sammenhengen det brukes på PHS er det ikke så heldig. Jeg skjønner jo at tanken er å skape samhold. Men det gir en også inntrykk av at en er bedre enn andre i samfunnet.

Uansett, det var det jeg tenkte på, ja.

Jeg har aldri hørt det uttrykket på PHS altså. Men hørte det i forsvaret selv. Da ble det brukt om hele troppen, ikke enkeltsoldater. Formålet er vel å lage en "oss" / avdelingsfølelse som er positivt om den kanaliseres riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Isambard skrev:

Har det ikke også kommet frem at under 2% har opplevd seksuell trakassering?

Man kan godt si at én gang er en for mye, men det høres ikke ut som en "kultur" for trakassering når 98% ikke har opplevd det.

Er politiet en 1% klubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Isambard skrev:

Her står det. I den siste undersøkelsen oppga 1.3% at de har opplevd seksuell trakassering i politiet:

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2020/10/13/nulltoleranse-for-seksuell-trakassering-i-politiet/

Ikke bare er det en undersøkelse i politiet, det er en undersøkelse gjennomført av de samme forskerne som står bak artikkelen på politiforum. Takk!

Sitat

-I årets medarbeiderundersøkelse i politiet ser vi en nedgang fra forrige måling i rapportering på seksuell trakassering

Mørketallene vet vi ikke noe om, derimot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Gugglo skrev:

Nei vel.

Henger nok litt sammen med at det er noe gammelt og utdatert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Henger nok litt sammen med at det er noe gammelt og utdatert. 

Eller også er det en annen grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gugglo skrev:

Eller også er det en annen grunn til det.

Klarer ikke lese tankene dine :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...