Gå til innhold

Politiet og knulletorsdag??


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Isambard skrev:

Her står det. I den siste undersøkelsen oppga 1.3% at de har opplevd seksuell trakassering i politiet:

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2020/10/13/nulltoleranse-for-seksuell-trakassering-i-politiet/

 

Ser det samme kommer frem i en artikkel om de nyeste funnene, og at det i politiet faktisk har vært en nedgang i de som har opplevd slikt.

Jeg er litt redd for at en enda en gang henger seg opp i "historier" som en så ekstrapolerer ut fra verst tenkelige scenarier enn å bry seg om hvor utbredt eller representativt dette faktisk er. Det kan også virke som den sikreste måten en forsker kan få oppmerksomhet rundt egen forskning er å "slå alarm" om "ukultur" basert på anekdoter, da ingen i høyere ledelsesnivå vil tørre å si annet enn at dette er veldig alvorlig og viktige funn.

https://www.politiforum.no/benedicte-bjornland-forskning-politidirektoratet/forskere-slar-alarm-om-sex-ukultur---jeg-blir-opprort/205889

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Gjest McGjest skrev:

Forskjellen er at denne "klikken" i Vest er noe folkene der borte kjente til. Mens dette nye gjelder PHS og fremstår som helt absurd de fleste. 

Noen nevnte at 98% ikke har opplevd det. Aner ikke om det gjelder PHS, og skal på ingen måte nedvurdere de siste 2%. Men det sier jo litt om omfanget. 

 

Er det slik at flertallet av de 98 prosentene er menn? I så fall er tallene for kvinner verre en 2 prosent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også reagerer på er at det er ikke henvist til noen konkrete eksempler, det er kun antagelser og teorier forhold til hva som foregår.

Det med at enkelte skal ha byttet vakter mot sex??? Aldri i verden om jeg tror det har skjedd!! Det er så drøyt og latterlig at det er det ingen som tror på. Jeg tror det er noen som har spøket om det, og så er det dratt helt ut av kontekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, I Grosny skrev:

Er det slik at flertallet av de 98 prosentene er menn? I så fall er tallene for kvinner verre en 2 prosent.

Andelen menn/kvinner på PHS er 50%

 

Edit: faktisk er det flere enn 50% kvinnelige studenter fra og med august 2020. 

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Gjest McGjest said:

Andelen menn/kvinner på PHS er 50%

 

Edit: faktisk er det flere enn 50% fra og med august 2020. 

Det får vi håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, Gjest McGjest said:

Hm.

Får legge hodet på blokka og begynne med at jeg har jobbet over 10 år i politiet og vært instruktør 5-6 ganger de siste 5 årene. Det fungerer slik at politihøgskolen holder 2- og 3 ukers kurs for studentene og bruker tjenestepersoner som meg selv til å drifte leksjonene som er delt inn i tema. Selve opplegget og rammene er det skolen som står for og man får et "manus" / opplegg man må holde seg innenfor. Nok om det.

Da jeg gikk PHS var leir det siste man gjorde etter 3 års skolegang. Alle eksamener var bestått, jobb i boks og det var bare tre uker med operativt kurs igjen før sommeren og arbeidslivet begynte. Den siste dagen med undervisning var torsdag. Felles middag / grilling med underholdning og fest utover kvelden / natta. Det var veldig spesielt siden man etter den dagen ikke lenger var student, men ferdig utdannet og skillet mellom instruktørene og studenter var mer "blurry". Fredag var også kun hjemreise, så man kunne dra på litt.

På "min" fest så jeg endel studenter som fant hverandre og forsvant sammen. Noen instruktører som gjorde det samme. Og det var garantert noen studenter som ble med en instruktør på rommet og. Jeg opplevde aldri at dette var noe mer enn det var. En stor fest med 130+ deltagere hvor slike ting kan skje.

Men, etter dette kom en ny fagplan og kursene endret seg. Feks er ikke kursene på slutten lenger, men tidlig / midt på skoleåret. Mandagen etter kurset er det rett til undervisning og stress. Fredagen er ikke lenger hjemreisedag, men det er undervisning tidlig. Så de gangene jeg har vært instruktør, har det nesten ikke vært fest. Sist var jeg en av de siste som gikk tilbake til brakka klokken 23. Man har sittet å snakket med studentene og takket for et bra kurs, men det har ikke vært noe fyll. Hva folk har sagt til hverandre vet jeg såklart ikke, men ordet "knulletorsdag" kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har hørt. Ingen av de jeg jobber med har hørt det heller. Om man ser på instagramprofilen "politihumor" er det et tema at det er et helt nytt ord ingen har hørt før. Om jeg skal tippe er det noen som har nevnt det som at dette er noe alle vet, men sannsynligvis kun snakket for seg selv. 

Nå skal jeg ikke si at det aldri har skjedd ufine ting på denne torsdagsølen, men det er helt absurd slik det fremstilles i media. 

Samme med "sex mot gode vakter". Altså. Jeg har ikke ord. Mulig jeg har vært naiv så det holder, men det jobber endel kvinner der jeg jobber nå. Og de fremstår veldig fornøyde og trygge her. Hun ene er litt irritert over å ble gjort til offer i en ikke - sak som dette virker å være for oss.

Samme som deg. 10+ år i politiet. Har også fungert som instruktør. Jeg har aldri hørt utrykket "knulletirsdag" eller opplevd noe som ligner på det som her kommer frem. 

Det er flere som stusser på dette med "sex mot vakter". Hvordan i alle dager skulle det gå til uten at det blir oppdaget? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg ble kastet inn i en mannskultur der tvangskyssing og «merrabitt» med gigantblåmerke på låret som resultat, bare var en del av pakka. Såpass må man tåle, å være politi er ikke for pingler.
...
For hvordan skal kvinner i etaten tørre å si fra, når det de risikerer å bli møtt med er kollegaer som latterliggjør dem? Hvilket ansvar har slike holdninger for at ukulturen får leve videre i beste velgående?
https://www.politiforum.no/metoo-seksuell-trakassering/sexkultur-i-politietaten/205984

Det er så godt å se at det ikke er noen her som latterliggjør disse kvinnene eller forsøker å forminske deres opplevelser, men i stedet tar de på alvor og ser på dette som et seriøst problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gugglo skrev:

Det er så godt å se at det ikke er noen her som latterliggjør disse kvinnene eller forsøker å forminske deres opplevelser, men i stedet tar de på alvor og ser på dette som et seriøst problem.

Ingen som sier det ikke har skjedd, eller vil skje igjen. Det er disse enkelteksemplene som skal forsvare en hel ukultur flere reagerer på. Vanligvis hadde det kommet frem flere historier nå, men det har det ikke. Linken du postet omhandler hendelser som ligger opptil 30 år tilbake i tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Linken du postet omhandler hendelser som ligger opptil 30 år tilbake i tid. 

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gugglo skrev:

Nettopp.

Du har sikkert et poeng og en tankerekke. Men tror ikke noen forstår hva du snakker om når du svarer med et ord eller mindre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 10.09, I Grosny skrev:

Det er begrenset hvor råttent vi kan fungere her på KG, jeg har f.eks aldri truet til meg sex her . Hvordan  gjør man det? "Hvis du ikke kommer og knuller nå, så får du ingen likes resten av uka"? 

Det er vel ikke bare sexpress som er rottent. Baksnakking og ryktespreding og onskspsfulle spekulasjoner er det nok av her. Spesielt på rampelys tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 0.52, Cleopatra70 skrev:

Så du ser ikke "tampax-patruljen" som et kvinnenedsettende skjellsord og gidder ikke sette deg inn i en sak før du synser om den. Ok.

Jeg ser at du er desperat etter å finne et par enkelthendelser for å avspore tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.10.2020 den 9.44, stan skrev:

Det er nok riktig. 

Det er riktignok ikke bare den som utfører trakasseringen, men også de som ikke slår ned på dette som gjør seg skyldig. 

Om politiet hadde vært vitne til noen andre som viste kjønnsorganet, da hadde jo vedkommende blitt tatt med. Hvorfor bare flirer de når en kollega gjør det? Er det frykt? Eller er det fordi de er over loven? 

Hvorfor egnet de ikke å se, å skjønne og å gjøre noe med denne ukulturen? Hele gruppen gjør seg skyldig når de later som ingenting. 

Ekstra når det gjelder politi som skal ha handlingskompetanse. 

Ikke slår ned på det? Du følger jo ikke med i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gugglo skrev:

Nettopp.

At noe ligger 30 år tilbake i tid betyr jo at det ikke er relevant lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

At noe ligger 30 år tilbake i tid betyr jo at det ikke er relevant lenger.

Ja, hvis det ikke er skjedd mer enn den ene gangen 30 år tilbake så forstår jeg at du tenker slik.

Hvor lenge siden må noe ha skjedd for at det skal være relevant for deg? Hvis du jobbet i politiet, ville du da ansatt noen som begikk overgrep mot mindreårige for 30 år siden?

Endret av Gugglo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest H_Marius40
På 17.10.2020 den 10.17, kikkana skrev:

Og dette kommer som en bombe? Vi har et seksualisert samfunn som ikke har sett maken siden Romerne normaliserte diverse orgier.

 

Alt fra pop musikk, film, serier og media baseres på rumpe, lår, pupper og hanky panky. Folk var kåte før også, men nå byr vi oss frem med måten en er kledd på, trente kropper osv.

Knullesamfunn gir knulledager med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo hvorfor mediene er tilbakeholdne med å skrive hva som er omfanget. Det har altså vært en nedgang i rapportering på seksuell trakassering i politiet, fra 2 prosent til 1,3 prosent. Med andre ord er det en forsvinnende liten andel mennesker som opplever dette, og de må selvsagt tas på alvor, men tallet gir ikke grunnlag for krigstyper i mediene. Undersøkelsene der tallene kommer frem er basert på anonymitet, så ingen trenger å føle frykt for å si fra, likevel er tallet så lavt.

På meg virker dette som at forskerne har prøvd å lete med lys og lykte etter noe "sensasjonelt" som de kan skape blest om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Chaya skrev:

Jeg skjønner jo hvorfor mediene er tilbakeholdne med å skrive hva som er omfanget. Det har altså vært en nedgang i rapportering på seksuell trakassering i politiet, fra 2 prosent til 1,3 prosent. Med andre ord er det en forsvinnende liten andel mennesker som opplever dette, og de må selvsagt tas på alvor, men tallet gir ikke grunnlag for krigstyper i mediene. Undersøkelsene der tallene kommer frem er basert på anonymitet, så ingen trenger å føle frykt for å si fra, likevel er tallet så lavt.

På meg virker dette som at forskerne har prøvd å lete med lys og lykte etter noe "sensasjonelt" som de kan skape blest om.

Dette 100 %

Selvfølgelig i en perfekt verden skulle det vært 0 %, men i all seriøsitet er dette lave tall!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gugglo skrev:

Ja, hvis det ikke er skjedd mer enn den ene gangen 30 år tilbake så forstår jeg at du tenker slik.

Hvor lenge siden må noe ha skjedd for at det skal være relevant for deg? Hvis du jobbet i politiet, ville du da ansatt noen som begikk overgrep mot mindreårige for 30 år siden?

Sammenlignet du nettopp overgrep mot barn med metoo? Les det Chaya skrev - nedgang fra 2% til 1,3%. Samtidig som kvinneandelen har økt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...