Gå til innhold

Politiet og knulletorsdag??

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, Gugglo skrev:

20 prosent er ikke "en forsvinnende liten andel". Men dette viser jo at selv politibetjenter oppfatter det som nyttesløst å melde fra til politiet.

Nesten én av fem kvinnelige politiansatte har opplevd seksuell trakassering
I en undersøkelse Politiforum har gjennomført, svarer over 500 kvinner og menn at de har opplevd seksuell trakassering fra en annen ansatt i politietaten.

https://www.tv2.no/nyheter/11789107/

Du glemte å ta med sitatet "i sin tid i politiet" som kan gå 30-40 år tilbake i tid. De siste tallene er på 2% og for 2019 er tallet 1,3%. Er ikke det bra med en så synkende kurve?

Forstår ikke helt hva som trigger deg i alle diskusjoner som har med politiet å gjøre? Eller hvorfor? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Gjest McGjest skrev:

Du glemte å ta med sitatet "i sin tid i politiet" som kan gå 30-40 år tilbake i tid. De siste tallene er på 2% og for 2019 er tallet 1,3%. Er ikke det bra med en så synkende kurve?

Forstår ikke helt hva som trigger deg i alle diskusjoner som har med politiet å gjøre? Eller hvorfor? 

Det er fordi jeg ikke er det. Det blir usammenhengende når du lager deg slike vrangforestillinger.

Jeg mener at politi, som alle andre, er vanlige mennesker. Vanlige mennesker gjør feil i jobben sin. Det skjer. Også innenfor politiet.

Jeg forklarte hvorfor disse tallene er negative. I følge undersøkelsen som Politiforum har utført så har altså omtrent 20% i politiet opplevd seksuell trakassering. Når likevel bare 1,3% rapporterer forholdene så er det en grunn til det.

Det er ikke fordi de opplever at det blir tatt på alvor og fulgt opp, for å si det sånn.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Rart utsagn. Har du statistikk  på dette, eller er det en noe begrenset magefølelse? Min magefølelse sier at du kanskje ikke ville gjort en god figur i verken forsvaret eller politiet. 

Je, je.

10 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Av og til rekrutterer politiet fra forsvaret. Av og til rekrutterer forsvaret fra politiet. Begge deler er bra for begge organisasjonene.

Egentlig ikke.

Men det blir et sidespor siden innlegget ditt ikke virker veldig relevant for temaet i tråden. 

Men det er jo ikke opp til deg å bedømme.

Skrevet
1 minutt siden, Gugglo skrev:

Det er fordi jeg ikke er det. Det blir usammenhengende når du lager deg slike vrangforestillinger.

Jeg mener at politi, som alle andre, er vanlige mennesker. Vanlige mennesker gjør feil i jobben sin. Det skjer. Også innenfor politiet.

Jeg forklarte hvorfor disse tallene er negative. I følge undersøkelsen som Politiforum har utført så har altså omtrent 20% i politiet opplevd seksuell trakassering. Når likevel bare 1,3% rapporterer forholdene så er det en grunn til det.

Det er ikke fordi de opplever at det blir tatt på alvor og fulgt opp, for å si det sånn.

Forskjellen er at denne undersøkelsen ikke har samme kvalitet eller omfang som de tidligere undersøkelsene. Politiforum er en avis, ikke glem det.  

Du bruker store ord. Men bommer litt, som vanlig. Og det er helt greit, det er tross alt fredag. 

God helg 🙂

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Gjest McGjest skrev:

Du bruker store ord.

Uff da, beklager. Hvilke ord er for store for deg til at du klarer å forstå de?

Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Je, je.

Egentlig ikke.

Men det er jo ikke opp til deg å bedømme.

Jo, det kan jeg vurdere etter eget skjønn. Og kommentere som jeg ønsker. 

Tolker Je-Je som at du bare kastet ut litt oppgulp uten å kunne vise til noe - helt i orden Gugglo! Ha en fin kveld som sagt 🙂

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Gugglo skrev:

Uff da, beklager. Hvilke ord er for store for deg til at du klarer å forstå de?

Forstår de godt. Og forstår deg og. Jeg ville heller brukt kvelden på å krangle med noen du klarer å provosere. Ha en fin kveld som sagt. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at hvis du er så billig at du ligger deg til bedre vakttjeneste så har du lite i en tillitsposisjon som politikvinne å gjøre.

Skrevet (endret)

Jeg ville heller brukt kvelden på å krangle med noen du klarer å provosere.

Du er altså ikke her for å diskutere, men for å krangle. Det forklarer jo din hang til å gå på person heller enn å argumentere.

13 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Forskjellen er at denne undersøkelsen ikke har samme kvalitet eller omfang som de tidligere undersøkelsene. Politiforum er en avis, ikke glem det.

Politiforum er et fagblad som drives av politibetjenter. Du har her argumentert med at politiet ikke kan jobben sin, som er å undersøke.

Endret av Gugglo
  • Liker 1
Skrevet

Du er altså ikke her for å diskutere, men for å krangle. Det forklarer jo din hang til å gå på person heller enn å argumentere.

Politiforum er et fagblad som drives av politibetjenter. Du har her argumentert med at politiet ikke kan jobben sin, som er å undersøke.

Nei, det er den ikke. Avisen er drevet av journalister. https://www.politiforum.no/om

Som sagt - du bruker store ord og går høyt ut, men bommer dessverre. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Nei, det er den ikke. Avisen er drevet av journalister.

Det har du jaggu rett i!

4 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Som sagt - du bruker store ord.

Det er ikke et argument.

At Politiforum (er det det ordet som du synes er så stort?) tar feil fordi de er journalister og ikke forskere er derimot et argument. Men det sier ikke noe om hvorvidt deres funn stemmer eller er feilaktige.

Vi kan derimot glede oss til:

Sitat

Politidirektøren har denne uken iverksatt en egen medarbeiderundersøkelse som skal legges fram i midten av desember. Der blir alle ansatte i politiet og studenter ved PHS stilt spørsmål om seksuell trakassering de siste tolv månedene.
https://www.tv2.no/nyheter/11789107/

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Gugglo skrev:

Det har du jaggu rett i!

Det er ikke et argument.

At Politiforum (er det det ordet som du synes er så stort?) tar feil fordi de er journalister og ikke forskere er derimot et argument. Men det sier ikke noe om hvorvidt deres funn stemmer eller er feilaktige.

Vi kan derimot glede oss til:

Mye i tråden her som ikke er argument. Dine gjentatte personangrep for eksempel, hvor du ivrig bruker ordet "vrangforestillinger". Eller det du nettopp skrev "er det dette ordet du synes er så stort?". Jeg har tidligere skrevet at argumentasjonsformen din fremstår polariserende, uærlig og ufin. Jeg ville forsøkt å ta dette til meg hadde jeg vært deg. 

Sier ikke de tar feil, men undersøkelser gjort av medier / aviser er sjeldent like gode som uavhengige undersøkelser. 

Den tenker jeg du gleder deg til! 🙂 Ha en fin fredag! 🙂

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Gjest McGjest skrev:

Dine gjentatte personangrep for eksempel, hvor du ivrig bruker ordet "vrangforestillinger".

Ordet er brukt i tråden en gang. Da i sammenheng med din påstand om min person. Din påstand er en vrangforestilling. Når du nå også hevder at jeg gjentatte ganger har brukt ordet så er det også en vrangforestilling.

3 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Eller det du nettopp skrev "er det dette ordet du synes er så stort?".

Nei, det er ikke et angrep på din person. Det er du som hevder at jeg bruker store ord. Hvis du ikke syntes ordene var store ville du heller ikke ha hevdet det. Samtidig forklarer du ikke hvilke ord som er store for deg. Heller enn å gjette spurte jeg deg. Du svarte ikke på hvilke ord du synes er store. Da spurte jeg deg om et spesifikt ord (det ordet som vel er størst av de ordene som var brukt). Det sier ingenting om deg som person annet enn det du allerede har sagt, at du synes at jeg bruker store ord.

5 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Jeg har tidligere skrevet at argumentasjonsformen din fremstår polariserende, uærlig og ufin.

Du har skrevet mange ting om meg ja. Sjelden har du kommet med noen argumenter. Jeg aner en viss sammenheng.

9 minutter siden, Gjest McGjest skrev:

Sier ikke de tar feil, men undersøkelser gjort av medier / aviser er sjeldent like gode som uavhengige undersøkelser.

Aha, du er bare ute etter å kverulere. Skjønner. Du argumenterer ikke, eller forsøker å si bæ eller bu. Du kommer bare med utsagn i håp om å få i stand en krangel.

Den tenker jeg du gleder deg til!

Hva skal jeg med den informasjonen at du tenker det til?

Skrevet

Ordet er brukt i tråden en gang. Da i sammenheng med din påstand om min person. Din påstand er en vrangforestilling. Når du nå også hevder at jeg gjentatte ganger har brukt ordet så er det også en vrangforestilling.

Nei, det er ikke et angrep på din person. Det er du som hevder at jeg bruker store ord. Hvis du ikke syntes ordene var store ville du heller ikke ha hevdet det. Samtidig forklarer du ikke hvilke ord som er store for deg. Heller enn å gjette spurte jeg deg. Du svarte ikke på hvilke ord du synes er store. Da spurte jeg deg om et spesifikt ord (det ordet som vel er størst av de ordene som var brukt). Det sier ingenting om deg som person annet enn det du allerede har sagt, at du synes at jeg bruker store ord.

Du har skrevet mange ting om meg ja. Sjelden har du kommet med noen argumenter. Jeg aner en viss sammenheng.

Aha, du er bare ute etter å kverulere. Skjønner. Du argumenterer ikke, eller forsøker å si bæ eller bu. Du kommer bare med utsagn i håp om å få i stand en krangel.

Hva skal jeg med den informasjonen at du tenker det til?

Ha en fin kveld 🙂

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Gugglo skrev:

Jeg mener at politi, som alle andre, er vanlige mennesker. Vanlige mennesker gjør feil i jobben sin. Det skjer. Også innenfor politiet. Jeg forklarte hvorfor disse tallene er negative. I følge undersøkelsen som Politiforum har utført så har altså omtrent 20% i politiet opplevd seksuell trakassering. .

Men dette virker jo ikke å være et veldig høyt tall for befolkningen som helhet. 1 av 3 har opplevd seksuell trakassering i løpet av sitt liv.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/135-millioner-nordmenn-har-opplevd-seksuell-trakassering---rystende/3423422030.html

Sitat

Når likevel bare 1,3% rapporterer forholdene så er det en grunn til det.

Her lurer jeg på om du misforstår tallene. Det er jo ikke snakk om at 20% opplever dette årlig, men at disse har opplevd det på noe tidspunkt i sin karriere. Disse tallene sier med andre ord ikke at 1,3% av 20% rapporterer, men at det i fjor var 1,3% som opplevde dette. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, O.G. skrev:

Vel, min erfaring er at de fleste politifolk er de som ikke lyktes i forsvaret, men som ble forført av makten uniformen gir.

De færreste politifolk har forsvarsbakgrunn.

Din "erfaring" er egentlig ubrukelig, da du bare dikter opp ting.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Gugglo skrev:

Hvor statistisk valid er denne undersøkelsen? Den ble tilsynelatende sendt til alle ansatte i politiet, og det ser derfor ikke ut til at det ble foretatt noe representativt utvalg. Det er grunn til å tro at de som er utsatt for slikt er mer opptatt av det enn de som ikke er det, og derfor i større grad besvarte undersøkelsen.

Undersøkelser der respondentene selv blir invitert og velger om de vil delta er mindre gyldige enn undersøkelser der det foretaset representativt utvalg som så deltar i undersøkelsen basert på at de nettopp er valgt ut som et representativt utvalg.

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 timer siden, jabx skrev:

De færreste politifolk har forsvarsbakgrunn.

Din "erfaring" er egentlig ubrukelig, da du bare dikter opp ting.

Nemlig, de mislyktes i forsvaret og havnet derimot i politiet.

Endret av O.G.
Skrevet
13 timer siden, herzeleid skrev:

Disse tallene sier med andre ord ikke at 1,3% av 20% rapporterer, men at det i fjor var 1,3% som opplevde dette.

Her blander du ordene litt. 1,3% har rapportert at de har opplevd seksuell trakassering, i løpet av sist år. Det betyr ikke at 1,3% har opplevd seksuell trakassering, det betyr at 1,3% har rapportert det.

Det kan bety at alle som har opplevd seksuell trakassering har rapportert det. Det kan også bety at blant de som er blitt seksuelt trakassert er det færre som har sett nytten i å rapportere det.

Med slike "memes" som dette:

Sitat

8RPbUgxULWRjMVrr5rrj-A2hNrRD5QKzPCDEpguk

Dette er en av humorpostene som ble lagt ut på instagram-kontoen.

FOTO: POLITIHUMOR/INSTAGRAM

https://www.nrk.no/norge/latterliggjor-metoo-anklager-pa-instagram-konto-for-politifolk-1.15202135

...så er det ikke rart om det er færre som ser nytten i å rapportere, fordi de ikke opplever at det nytter.

14 timer siden, herzeleid skrev:

Men dette virker jo ikke å være et veldig høyt tall for befolkningen som helhet. 1 av 3 har opplevd seksuell trakassering i løpet av sitt liv.

Sitat

Det kommer frem i en ny landsrepresentativ undersøkelse blant personer over 18 år, gjennomført av YouGov på oppdrag av Nettavisen og Amedia. Undersøkelsen ble gjennomført blant 2019 personer.
https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/135-millioner-nordmenn-har-opplevd-seksuell-trakassering---rystende/3423422030.html

Det er et veldig høyt tall, når det er disse som skal si at, "det er galt å drive med seksuell trakassering". Hvor høyt tall er det på nasking blant befolkningen generelt? Hvor mye nasking vil du si er akseptabelt blant politibetjenter? Hvor høyt tall er det på innbrudd blant befolkningen generelt? Hvor høyt tall vil du si er akseptabelt blant politibetjenter?

Når det gjelder hvor mange som utsettes for seksuell trakassering pr. år så er nok tallet noe annerledes.

Sitat

4 prosent utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet

4 prosent av alle sysselsatte ble jevnlig utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet på arbeidsplassen i 2016.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/4-prosent-utsatt-for-uonsket-seksuell-oppmerksomhet

Da gjenstår spørsmålet, hvorfor er tallet så lavt i politiet? Er det fordi menn som søker seg til yrket er så mye mer moralske? Eller er det fordi det å rapportere seksuell trakassering i den jobben ikke oppleves som noe som fører frem, noe som nytter?

Skrevet
6 minutter siden, Gugglo skrev:

Med slike "memes" som dette:

...så er det ikke rart om det er færre som ser nytten i å rapportere, fordi de ikke opplever at det nytter.

Slike memes har ikke noe med saken å gjøre. Det er humor.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...