Hatsumomo Skrevet 29. september 2020 #121 Skrevet 29. september 2020 Det var godt å høre! Jeg trodde også det var veggedyr-ekstrementer på en av plankene under sengen, men fikk også beskjed at det var en gammel planke og noen planker ser slik ut faktisk, med svarte små merker. Avføringen var veggedyr ser visst helt annerledes ut når man ser det up-close enn det man har sett bilder av. Syntes eksemplene dine lignet bille ja. Har dere masse fugler utenfor soverommene? Fugler som bor i takrenner, under takstein osv? Vi renset alle takrennene rundt huset for evt gamle fuglereir, fjernet fuglehus utenfor soverommet, osv - kom aldri en fugleloppe igjen mens jeg bodde der. I tillegg, få tak i netting på f.eks Jernia, som er impregnert med et middel mot bl.a lopper, få det på vinduet for det er der de gjerne kommer inn osv. Det skal hjelpe! Heldigvis går vi også inn en sesong nå hvor fugleloppene trives mindre, så du vil ikke merke dem sent på høsten/begynnelsen av vinter. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #122 Skrevet 29. september 2020 54 minutter siden, Hatsumomo skrev: Det var godt å høre! Jeg trodde også det var veggedyr-ekstrementer på en av plankene under sengen, men fikk også beskjed at det var en gammel planke og noen planker ser slik ut faktisk, med svarte små merker. Avføringen var veggedyr ser visst helt annerledes ut når man ser det up-close enn det man har sett bilder av. Syntes eksemplene dine lignet bille ja. Har dere masse fugler utenfor soverommene? Fugler som bor i takrenner, under takstein osv? Vi renset alle takrennene rundt huset for evt gamle fuglereir, fjernet fuglehus utenfor soverommet, osv - kom aldri en fugleloppe igjen mens jeg bodde der. I tillegg, få tak i netting på f.eks Jernia, som er impregnert med et middel mot bl.a lopper, få det på vinduet for det er der de gjerne kommer inn osv. Det skal hjelpe! Heldigvis går vi også inn en sesong nå hvor fugleloppene trives mindre, så du vil ikke merke dem sent på høsten/begynnelsen av vinter. Tusen takk for råd. Det er eldre trær i naboens hage rett utenfor som det sikkert har vært fuglereder i. Det er heller ikke umulig at det kan ha vært rede i takrenne eller noe. Dette må jeg undersøke. Men skal i hvert fall følge tipset om netting med loppemiddel! Har også hørt at man kan bruke insekstsspray. ts Anonymkode: e4257...9ac 1 1
Thyra Skrevet 29. september 2020 #123 Skrevet 29. september 2020 På 23.9.2020 den 19.08, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt problemer med både veggedyr og fuglelopper. Veggedyr fikk jeg på folkehøgskolen etter en tur på et høyfjellshotell her i Norge. Jeg var for skamfull til å fortelle det til noen så jeg levde med det da, og det første jeg gjorde da jeg kom hjem etter året var å sende alt av klær til vask og kastet bagen min. Har ikke hatt noe veggedyr siden den gang, men ble fra da av veldig obs på å ikke legge bag eller klær på hotellsenger. Skjønner det nå at det skulle vært tatt tak i så fort jeg oppdaget det, men gjort er gjort og jeg var en sjenert elev på den tiden og jeg prøvde all slags kjerringråd mot dette. Hadde håpet at de døde over juleferien men de var seiglivede faen. Kunne oppdage noen på natten, de er brune, med rund og flat kropp. Symptomene på kroppen min var bitemerker på spesielt beina og armene. Fuglelopper har vært et problem i sommer, mest sannsynlig pga jævelkatten som sov på senga vår. Fikk tips om å bytte ut på senga så ofte jeg orket, og bannlyse katten fra soverommet. Symptomene på kroppen min var bitemerker rundt midjen på overkroppen, spesielt på magen og ryggpartiet under brystlinjen. Anonymkode: f7bff...9f7 Spredte de seg ikke til de andre rommene på folkehøgskolen??
Thyra Skrevet 29. september 2020 #124 Skrevet 29. september 2020 På 23.9.2020 den 18.22, AnonymBruker skrev: Jeg bare griner og støvsuger for harde livet nå. Har blitt bitt mye om nettene de siste månedene. Men nå har jeg løftet hele dobbeltsenga og disse krypene bor innimellom plankene. Har lest at man kan støvsuge vekk lopper. Klarte å få bilde av en av dem. Er det lopper eller er det veggedyr? Er det veggedyr så sover jeg fader meg ute i natt. 😭 Anonymkode: e4257...9ac Dårlig bilde, men dette er ihvertfall ikke noen loppe. Sikker på at det er dette dyret som har bitt deg, at dette ikke bare er et tilfeldig insekt? På 23.9.2020 den 18.59, AnonymBruker skrev: Nå skrur jeg hele senga fra hverandre for å finne dyret jeg tok bilde av. Det er ingen svarte flekker i treverket noe sted, verken under, inni eller i mellom. MEN den ene planken under senga, kun den ene, ser sånn ut: Anonymkode: e4257...9ac Dette kan jo se ut som veggdyrekskrementer.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #125 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, Thyra skrev: Dårlig bilde, men dette er ihvertfall ikke noen loppe. Sikker på at det er dette dyret som har bitt deg, at dette ikke bare er et tilfeldig insekt? Dette kan jo se ut som veggdyrekskrementer. Anticimex var vært her og sier at dette dyret er muggbille. Merkene på treverket er heller ikke ekskrementer. ts Anonymkode: e4257...9ac 2
Thyra Skrevet 29. september 2020 #126 Skrevet 29. september 2020 6 timer siden, Tzimisce skrev: Det finnes en type edderkopper som er vanlige i hager. Det er de som jakter aktivt på byttet. Ulveedderkopper? En kamerat av meg samlet inn sånne og slapp dem løs på soveromnet når han hadde veggdyr. Det tok kverken på hele bestanden kjapt! Da hadde han flaks. Jeg har luten tro på at edderkopper klarer å utrydde en veggdyrkoloni. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #127 Skrevet 1. oktober 2020 Første natten tilbake i huset gikk bra. Sovnet ikke før i to-tiden på natten til tross for at jeg måtte stå opp kl 6. Mannen min mener jeg har blitt helt besatt som sitter med lommelykta og lyser over hele lakenet og gulvet i ett kjør. Insisterte til og med på at han skulle flytte på deg så jeg kunne sjekke under der han lå. Men jeg finner i hvert fall ikke ro om jeg ikke får sjekket! Blir helt gal av dette. Føler jeg konstant klør over hele meg! Limfeller er satt opp rundt alle beina på senga. Men ikke noe enda. Men så, så sitter jeg i sofaen på kvelden og gruer meg til å legge meg, og så plutselig - er jeg bitt på magen. Jeg kjente jeg ble lynende forbanna og begynte å rive fra hverandre hele føkkings sofaen. Men jeg fant ingenting. Dagen etter skulle jeg hente støvsugeren på vaskerommet for å sette sofaen på hodet og støvsuge undersiden, og da la jeg merke til et knøttlite dyr på gulvet ved siden av støvsugeren. Nå er det sikkert 50 ulike insektarter på vaskerommet, så ikke noe uvant syn, men nå om dagen studerer jeg jo hvert eneste støvkorn jeg finner. Så jeg plukket dem opp og så med en gang at det var en fugleloppe. Så i morgen skal vi kjøpe insektsspray og spraye alle ventiler og whatever, hvor de kan ha kommet fra. Jeg har sjekket hagen og finner ingen rester av fuglereir. Fugleloppen skal leveres til Anticimex i morgen. ts Anonymkode: e4257...9ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #128 Skrevet 1. oktober 2020 Dette har visst gått i hodet på deg. Prøv å puste ut litt. Om du tar dobbelt sidig teip på alle sengebena og trekker den litt ut fra veggen kommer ikke noe udyr oppi. Da får du kanskje sove litt, hvilket jeg tror du har bruk for så du ikke har så frynsete nerver🙃 fuglelopper kan ikke leve av menneske blod. Her er det bare å støvsuge i vei og eventuelt finne redet eller katta som kommer inn med dem. Anonymkode: a2382...b48 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #129 Skrevet 1. oktober 2020 Og ikke spray huset ned i permetrin. Det er ikke bra for helsa.. Anonymkode: a2382...b48 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #130 Skrevet 1. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har visst gått i hodet på deg. Prøv å puste ut litt. Om du tar dobbelt sidig teip på alle sengebena og trekker den litt ut fra veggen kommer ikke noe udyr oppi. Da får du kanskje sove litt, hvilket jeg tror du har bruk for så du ikke har så frynsete nerver🙃 fuglelopper kan ikke leve av menneske blod. Her er det bare å støvsuge i vei og eventuelt finne redet eller katta som kommer inn med dem. Anonymkode: a2382...b48 Takk, jeg vet. Har sånn ramme på senga som er i kontakt med gulvet hele veien rundt. Fikk beskjed av Anticimex å bare teipe hjørnene, så innbiller meg at de kommer seg opp i senga langs sidene... Men takk. Dette har gått helt i hodet på meg. Akkurat når jeg tror jeg kan senke skuldrene, leser jeg at lopper kan overleve på fuktige steder og derfor fortsette å formere seg om de bor i en fuktig vegg eller lufteventil. Skal bare spraye ventilene og vinduskarmene, det går vel greit? ts Anonymkode: e4257...9ac
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #131 Skrevet 1. oktober 2020 Så bra du fant en loppe Ja de er mye bedre å få om en først skal ha ting som biter. da er det bare å finne ut om det er mulig du har tilsig utenifra fra noe sted. For lopper i hus lever kun 14 dager. det er for varmt hos oss og de kan ikke leve på menneskeblod. Katta dro inn her. Men siden det var ett engangstilfelle og ikke kom stadig nye holdt det å vaske sengetøy og eller vente på at de døde av seg selv. Anonymkode: c4d99...989 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #132 Skrevet 1. oktober 2020 Og ELLERS vente på at de døde av seg selv Anonymkode: c4d99...989
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #133 Skrevet 1. oktober 2020 Fuglelopper er raske og hopper ganske langt, så det er vanskelig å ta de på fersken! Men de dør ut av seg selv, så støvsug godt og ha gjerne sånne pollennett i vinduer på soverom (holder det meste av insekt og støv ute, så veldig greit). Kjempebra at det ikke var veggdyr. Anonymkode: 378c4...4d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #134 Skrevet 1. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fuglelopper er raske og hopper ganske langt, så det er vanskelig å ta de på fersken! Men de dør ut av seg selv, så støvsug godt og ha gjerne sånne pollennett i vinduer på soverom (holder det meste av insekt og støv ute, så veldig greit). Kjempebra at det ikke var veggdyr. Anonymkode: 378c4...4d2 Takk for råd! Når jeg tenker over det, reagerte eldstemann på at noe "hoppet" mot ham da vi løftet opp hele senga for å se under. Jeg mente det måtte være en innbilning, men da var det sikkert en loppe. Håper vi snart er kvitt alle sammen! ts Anonymkode: e4257...9ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #135 Skrevet 1. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for råd! Når jeg tenker over det, reagerte eldstemann på at noe "hoppet" mot ham da vi løftet opp hele senga for å se under. Jeg mente det måtte være en innbilning, men da var det sikkert en loppe. Håper vi snart er kvitt alle sammen! ts Anonymkode: e4257...9ac Ja, men heller fuglelopper enn veggdyr! 😅 Fordelen er jo at nå har du fått gjort en skikkelig vask av soverom, så julevasken trenger du ikke tenke mer på. 🤣 Pollennett holder edderkopper, mygg etc også ute... og selfølgelig pollen og annet støv og lort. Synes det er kjempedeilig å ha selv om jeg ikke er pollenallergiker. Jeg bare hater mygg.... Anonymkode: 378c4...4d2 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #136 Skrevet 2. oktober 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, jeg vet. Har sånn ramme på senga som er i kontakt med gulvet hele veien rundt. Fikk beskjed av Anticimex å bare teipe hjørnene, så innbiller meg at de kommer seg opp i senga langs sidene... Men takk. Dette har gått helt i hodet på meg. Akkurat når jeg tror jeg kan senke skuldrene, leser jeg at lopper kan overleve på fuktige steder og derfor fortsette å formere seg om de bor i en fuktig vegg eller lufteventil. Skal bare spraye ventilene og vinduskarmene, det går vel greit? ts Anonymkode: e4257...9ac Google "sikkerhetsdatablad super permetrin insektsspray" og gjør opp din egen mening. Jeg ville aldri gjort det med en krybbebaby i hus hvertfall. Jeg reagerer veldig på giftstoffer så kjenner det i luften med en gang jeg går innenfor døren til noen som driver å sprayer mot alt mulig😅 Ikke spray ventilene, dere skal jo liksom få frisk luft gjennom der. Synes pollen nett som noen foreslo høres ut som en god idé. Anonymkode: a2382...b48
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #137 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg må få Anticimex tilbake her før jeg begynner å brenne alle tekstiler jeg har. Våknet i dag av at baby er bitt to ganger i fjeset. Tok på en nyvasket bukse fra tørkestativet (vask på 60 grader) og ble bitt på låret nesten med en gang. Vrenger av meg alt, leter gjennom klærne etter lopper, finner ingenting, hiver alt rett tilbake i vaskemaskinen. Dyna til baby er lagt i vask igjen. Bittet på låret har klødd i hele dag, i tillegg til bittet jeg fikk på magen i går. Lever maks i 14 dager, liksom. Dette har vært et problem i mange, mange uker nå. Jeg har sett igjen ute og ser ingen reder. Men noen ventiler er jækla høyt oppe på veggen, langt fra vinduene, og jeg har ikke stige. Disse helsikes bittene klør så sykt! Og jeg rister klærne mine forderva før jeg tar dem på, men likevel kravler det lopper inni dem som biter. Jeg orker snart ikke mer. ts Anonymkode: e4257...9ac 2 1
Brunhilde Skrevet 4. oktober 2020 #138 Skrevet 4. oktober 2020 Du må støvsuge godt og SÅ MÅ DU KASTE STØVSUGERPOSEN. Putt den i en plastpose, knyt igjen og rett i søpla. Så kan du lese om fuglelopper på FHI sine hjemmesider, jeg legger ved lenken her. Du blir kvitt dem, og som du ser er "sesongen" snart over. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #139 Skrevet 4. oktober 2020 Vi har hatt fuglelopper i hus. Men vet kilde da, fuglereir i takrenne over soverommene 🤬 Bittene klør som besatt. Gjorde egentlig ikke noe For å bli kvitt dem faktisk, og det var bare en sesong så forsvant de. Men var kanskje bare plaget en ukes tid..På tross av at fuglene kom tilbake årene etter 🤬 Anonymkode: aeee2...680
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #140 Skrevet 4. oktober 2020 5 minutter siden, Brunhilde skrev: Du må støvsuge godt og SÅ MÅ DU KASTE STØVSUGERPOSEN. Putt den i en plastpose, knyt igjen og rett i søpla. Så kan du lese om fuglelopper på FHI sine hjemmesider, jeg legger ved lenken her. Du blir kvitt dem, og som du ser er "sesongen" snart over. Lykke til! Takk for godt råd! Dette har jeg heldigvis gjort. Har kastet fire støvsugerposer til nå. Støvsugde sengene igjen i går, i tillegg til inni kleskommoden. Er så møkka lei. Finner ingenting, men lov å håpe at jeg får tak i noe uten å se det. Skal legge alle klærne mine i fryseren i dag. ts Anonymkode: e4257...9ac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå