Gå til innhold

Veggedyr eller fugleloppe? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studentsamskipnader og hoteller har hatt veggdyrproblemer her i Norge de siste ti årene, men det er fremdeles stor økning ja.

Anonymkode: 8ebf7...761

Hvilke hotell da? Hytter også? Sånn feriehytter man leier?

Det bør jo egentlig stå på alle hotellrom: Ikke plasser koffert i sengen. Bare for sikkerthetsskyld!

Anonymkode: 113a1...dfc

Skrevet

Hvordan har det gått TS? 

Anonymkode: 6c05e...67e

Skrevet
On 9/24/2020 at 6:27 PM, AnonymBruker said:

Hvilke hotell da? Hytter også? Sånn feriehytter man leier?

Det bør jo egentlig stå på alle hotellrom: Ikke plasser koffert i sengen. Bare for sikkerthetsskyld!

Anonymkode: 113a1...dfc

Ja, feriehytter også, absolutt. Alle steder hvor det gjerne kommer folk som er fra andre land eller har vært på ferie i utlandet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært så psykisk nedbrutt at jeg har gått rett og lagt meg etter barna i stedet for å sitte oppe og vente på dyrene så jeg får fanget dem.

Har sendt inn dokumentasjon og skademelding til forsikringsselskapet og venter på oppringing i morgen eller noe.

Jeg føler meg helt handlingslammet. Vasker hus og støvsuger for å ikke bryte sammen helt. Dattereren min ville sove på sofaen på rommet sitt i går, men etter en halvtimes tid var hun bitt. Må bare legge til side egne følelser og holde fortet nå. Lillesøster sov i sprinkelsenga inne på samme rom og våknet i dag med bitt på magen.

Jeg har endevendt alle sengene, lyst med lommelykt i alle kriker og kroker, og fant to knøttsmå kryp på undersiden av sprinkelsenga. Helt umulig å fange når de er så forbanna små.

På eget soverom har jeg derimot fanget en stor en, men det er nesten så jeg lurer på om akkurat denne er noe annet. Ser mer ut som en bille.

Fikk beskjed fra forsikringsselskapet om å sende inn alt på nett og vente på svar, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vil jo gjerne ha bekreftelse på hva slags dyr det er før vi begynner å pakke ned ting. Datteren min lurer jo på om hun skal begynne å kaste kosedyrene sine, er jo helt fra seg. Så jeg prøver å ha en normal hverdag inntil skadedyrfolka kommer, for barnas skyld. Føler jeg ikke har annet valg. Må bare holde psyken i orden nå. Men jeg har bare lyst til å gi etter og knekke sammen.

ts

Anonymkode: e4257...9ac

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært så psykisk nedbrutt at jeg har gått rett og lagt meg etter barna i stedet for å sitte oppe og vente på dyrene så jeg får fanget dem.

Har sendt inn dokumentasjon og skademelding til forsikringsselskapet og venter på oppringing i morgen eller noe.

Jeg føler meg helt handlingslammet. Vasker hus og støvsuger for å ikke bryte sammen helt. Dattereren min ville sove på sofaen på rommet sitt i går, men etter en halvtimes tid var hun bitt. Må bare legge til side egne følelser og holde fortet nå. Lillesøster sov i sprinkelsenga inne på samme rom og våknet i dag med bitt på magen.

Jeg har endevendt alle sengene, lyst med lommelykt i alle kriker og kroker, og fant to knøttsmå kryp på undersiden av sprinkelsenga. Helt umulig å fange når de er så forbanna små.

På eget soverom har jeg derimot fanget en stor en, men det er nesten så jeg lurer på om akkurat denne er noe annet. Ser mer ut som en bille.

Fikk beskjed fra forsikringsselskapet om å sende inn alt på nett og vente på svar, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vil jo gjerne ha bekreftelse på hva slags dyr det er før vi begynner å pakke ned ting. Datteren min lurer jo på om hun skal begynne å kaste kosedyrene sine, er jo helt fra seg. Så jeg prøver å ha en normal hverdag inntil skadedyrfolka kommer, for barnas skyld. Føler jeg ikke har annet valg. Må bare holde psyken i orden nå. Men jeg har bare lyst til å gi etter og knekke sammen.

ts

Veggdyrbitt vises gjerne ikke på kroppen før etter et par-tre dager, så det nytter ikke alltid å forstå seg på hvor man var da man ble bitt. Kosedyr kan enkelt fryses ned, så de kan alle reddes uansett, kan du betrygge din datter med! 

Jeg synes også at noen av bildene ligner mer på biller enn veggdyr, så jeg håper du får tak i et par av dem for å vise pestfirmaet. Ønsker deg lykke til, jeg skulle gjerne kommet og hjulpet deg personlig - jeg vet hvor jævlig det er å være midt i en slik prossess.. Hold ut! ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
På 23.9.2020 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Men om de er så himla vanskelig å finne, hvordan finner dyrene oss da egentlig? Om de bor i en bilderamme liksom, hvordan finner de mennesker å bite??

kjøpte selv en brukt ikeaseng på finn for et år siden og får litt noia nå...har ikke tenkt på at dyr kan følge med. fader altså.

Anonymkode: 12400...723

De lukter gassene vi puster ut. De er smarte små raske insekter. De kommer frem i mørket, lærer seg hvor matfatet er, går tilbake på dagen, legger masse egg og plutselig er de sinnsykt mange.... 

jeg leide en leilighet og det kom veggdyr fra naboen. Det spredde seg til 5 leiligheter totalt. 

IKKE kjøp ny seng før du er sikker på at veggedyrene er borte! Krever ofte flere varmebehandlinger av spesial firma. Alt stoff sendes på frys. 

et triks jeg gjorde for å fange veggedyrene, og finne ut hvor de «bodde» var at jeg ventet til det var mørkt ute, slo av lyset og satt i senga i mørket i 10 min, for å så slå på lyset. Pleide klare fange 10 om gangen. De kom løpene på veggene, i gardinen, var plutselig på dyna, løp over gulvet. Mistet tellingen til slutt, men fanget godt over 200 av dem. Skadedyr firma sa at bestanden av dyr lå på ca 1500 pr leilighet. Så min fange rutine gjorde sikkert ikke mye hjelp.... men jeg fikk de helt på hjernen og måtte bare fange og drepe de!!! Man blir helt sprø av de, sleit med å sove lenge etterpå

Anonymkode: d3df3...535

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg ventet til det var mørkt ute, slo av lyset og satt i senga i mørket i 10 min, for å så slå på lyset. Pleide klare fange 10 om gangen. De kom løpene på veggene, i gardinen, var plutselig på dyna, løp over gulvet. Mistet tellingen til slutt, men fanget godt over 200 av dem. Skadedyr firma sa at bestanden av dyr lå på ca 1500 pr leilighet. Så min fange rutine gjorde sikkert ikke mye hjelp.... men jeg fikk de helt på hjernen og måtte bare fange og drepe de!!! Man blir helt sprø av de, sleit med å sove lenge etterpå

Hjelpes, tror jeg hadde klikket om jeg faktisk hadde sett noe sånt. Det er jo det, man blir helt ødelagt psykisk av det. Sov på sofaen i flere uker (og visste jo at man ikke burde sove på stua for da kom dyrene der, men ikke søren om man fikk meg til å ligge på soverommet som et pokkers koldtbord, var helt hysterisk av hele soverommet. Men jeg hadde jo aldri veggedyr, hadde fuglelopper. Alt ordnet seg etter skadedyrfirmaet bekreftet det. Men lærepengen har vært at jeg nøye sjekker hotellrom og seng før jeg overnatter. Og maser på venner og familie om det samme, som mener jeg er hysterisk når det kommer til dette :ninja: , men heller det enn å risikere den psykiske terroren det er å måtte håndtere det i eget hjem + det evt økonomiske som følger med.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Hjelpes, tror jeg hadde klikket om jeg faktisk hadde sett noe sånt. Det er jo det, man blir helt ødelagt psykisk av det. Sov på sofaen i flere uker (og visste jo at man ikke burde sove på stua for da kom dyrene der, men ikke søren om man fikk meg til å ligge på soverommet som et pokkers koldtbord, var helt hysterisk av hele soverommet. Men jeg hadde jo aldri veggedyr, hadde fuglelopper. Alt ordnet seg etter skadedyrfirmaet bekreftet det. Men lærepengen har vært at jeg nøye sjekker hotellrom og seng før jeg overnatter. Og maser på venner og familie om det samme, som mener jeg er hysterisk når det kommer til dette :ninja: , men heller det enn å risikere den psykiske terroren det er å måtte håndtere det i eget hjem + det evt økonomiske som følger med.

liten historie off topic...

En gang på vinteren, fløy det en liten fugl inn i vinduet, den døde, og jeg løp ut og hentet den inn. Prøvde på en måte å gjenopplive den med å trykke den forsiktig på brystkassa (jeg har ikke peiling). Etter 10 minutter, så jeg at den var FULL av lopper og jeg heiv den ut igjen! Leste på nettet at det var typisk at fugler døde av dette, så kanskje det var derfor den traff vindu.... men omg, de fugle loppene er creapy! Jeg fikk de heldigvis ikke, men unner deg ikke den opplevelsen av å faktisk få de i hus! 

så mitt råd.... forsiktig med å prøve redde ville fugler! 😮 isåfall ta forholdsregler på lopper! 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veggdyrbitt vises gjerne ikke på kroppen før etter et par-tre dager, så det nytter ikke alltid å forstå seg på hvor man var da man ble bitt. Kosedyr kan enkelt fryses ned, så de kan alle reddes uansett, kan du betrygge din datter med! 

Jeg synes også at noen av bildene ligner mer på biller enn veggdyr, så jeg håper du får tak i et par av dem for å vise pestfirmaet. Ønsker deg lykke til, jeg skulle gjerne kommet og hjulpet deg personlig - jeg vet hvor jævlig det er å være midt i en slik prossess.. Hold ut! ❤️

Tusen takk for gode ord. Jeg er så ubeskrivelig stressa. Vi har leid oss Airbnb for å komme oss ut herfra. Unner ikke ungene å sove her og bli bitt igjen.

Den delen av forsikringsselskapet jeg trenger å snakke med, åpner ikke før mandag, så jeg får ikke kontaktet skadedyrfirma før da, når jeg vet hvem forsikringsselskapet samarbeider med.

Har vasket klær på 60 grader som vi tar med oss bort, på andre siden av byen. Kun pakket det mest nødvendigste. Dette føles så surrealistisk, prøver bare å puste. Innimellom pakking løper jeg inn på det mørklagte soverommet for å se om flere kryp har kommet fram, så jeg får fanget dem til skadedyrfirmaet. Har lagt datters skolesekk i fryseren, så kanskje den er klar til bruk på mandag.

Nå holder jeg på å vaske kosekluten til lillesøster. Den har jo vært i senga, så den får en runde på 60 grader. Venter på at den blir ferdig så vi kan kjøre til airbnb-en og få lagt henne i lånt reiseseng. For et styr...

Har fremdeles et lite håp om at det bare er biller. Men biller biter vel ikke om natten - i alle sengene i huset? 

Snakket i stad med en venn som overnattet her for to uker siden som da ikke turte å si fra om at hun hadde våknet neste dag med tre bitt på kroppen. :(

ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Føler med deg, TS.

Et klokt valg å reise bort for noen dager.

Jeg er dog litt usikker på om dette er veggedyr. Du burde i så fall funnet mange da du demonterte sengen.

Når du er tilbake, etter behandlingen, vil jeg anbefale et produkt som kan få deg til å slappe mer av. Denne dobbelsidige tapen både stopper og fanger småkryp. Festes f eks rundt sengebena eller madrassen.

https://skadedyrbutikken.no/veggedyr/insekter/fangsttape-10m.html?gclid=Cj0KCQjwzbv7BRDIARIsAM-A6-3sf4QKpWO5va3o-bEOplSwg8JQ67RK9chj-l6CnNJRybUE3hCasD4aAtCLEALw_wcB

Logikken er at skadedyrfirma ikke alltid klarer å stoppe angrepet ved første forsøk. Da vil tapen være en god idikasjon.

Anonymkode: 18447...2ac

• Liker 2
Skrevet

Vil bare si at da jeg hadde veggdyr, så bodde de inni gardinen, der den er dobbeltbrettet for å henge i gardin stanga. De bodde også i klesskapet og bak en stikk kontakt. Ingen bodde i senga... 

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle råd og deling av egne erfaringer.

Det skjedde noen endringer, så Anticimex er på vei i kveld. Er veldig spent på hva de har å si. Er ikke hjemme selv, men mannen er der for å ta i mot dem og vise rundt.

Vi har jo klart å fange noen dyr å vise fram, men det trenger ikke bety at det er akkurat disse dyrene som biter. Kanskje vi har fanget feil dyr.

Imens sitter vi her i en liten Airbnb-leilighet på andre siden av byen og venter...

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 73cee...053

Skrevet

Venter på oppdatering!

Anonymkode: 2d2c5...287

Skrevet

Venter også på oppdatering! Tenker på dere, Ts. 

Anonymkode: 6cb14...785

Skrevet

Det finnes en type edderkopper som er vanlige i hager. Det er de som jakter aktivt på byttet. Ulveedderkopper? En kamerat av meg samlet inn sånne og slapp dem løs på soveromnet når han hadde veggdyr. Det tok kverken på hele bestanden kjapt!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde jo vært en smart ide å fange de edderkoppene han over her beskriver og slippe de løs i hvert rom, mens dere sov borte. Ihvertfall til skadedyr firmaet kommer.. så blir noe gjort mens dere venter hvertfall 👍🏻

Anonymkode: 3999a...89d

Skrevet
25 minutter siden, Tzimisce skrev:

Det finnes en type edderkopper som er vanlige i hager. Det er de som jakter aktivt på byttet. Ulveedderkopper? En kamerat av meg samlet inn sånne og slapp dem løs på soveromnet når han hadde veggdyr. Det tok kverken på hele bestanden kjapt!

Tok det alle skadedyra? Det var en smart kompis👍🏻

Anonymkode: 3999a...89d

Skrevet

Ts her

Takk for omtanken! Beklager dårlige oppdateringer. Har full jobb med lange dager, og når vi har leid på andre siden av byen, blir det mye logistikk med barn som skal på skole og barnehage. I tillegg til telefoner til forsikringsselskap osv. Så jeg har ikke rukket innom her.

Anticimex var her. Merkene på den ene planken under senga var IKKE veggdyr-ekskrementer. Bare en dårlig planke. Senga er gammel.

Dyrene vi fant er muggbiller. Rommet har for høy luftfuktighet, men Anticimex hadde gode råd mot dette. Muggbiller var helt ufarlig og biter ikke mennesker.

Anticimex undersøkte grundig, men fant overhodet ingen tegn til veggdyr. Faktisk ikke tegn til noe som helst. Så hvis vi har veggedyr, har vi i så fall bare en håndfull. Han mente fuglelopper var mer sannsynlig.

Men så lenge vi ikke vet hva vi har, kan ikke forsikringsselskapet gjøre noe mer og jeg har ikke råd til enda flere netter i leid leilighet. Så nå har vi limfeller rundt alle sengene og må vente og se hvem som går i fella for å vite veien videre. Jeg blir uvel av tanken på å skulle sove her igjen og prøve å ikke sitte med lommelykt hele natta for å se om de kommer krypende. Men hvis vi ikke sover i sengene, så kommer de heller ikke for å innta måltidet sitt, og havner derfor heller ikke i fellene. Så hvis vi vil ha klarhet i hva som biter oss, så blir vi nødt til å ligge her som agn.

I mellomtiden har jeg lagt en dyne og pute i fryseren. Hvis vi har fuglelopper, fryser de da til, så de kan ristes løs og deretter brennes. Så snart skal jeg riste frossen dyne og krysser fingrene for fangst.

Takk for at dere følger med!

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...