Gå til innhold

Det er bare 1 Gud, hvorfor tro på kristendom ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, omarel skrev:

Kan kan slå djevelen og straffe han. Da gud skapte djevelens og hans skapelser så ga Han dem fri valg. Da Gud skapte mennesket ga Han oss fri vilje. Menneske skilte seg fra djevelen på mange måten, men vår skjebne var å leve på jorden, enten om det var djevelen som fikk oss ut av Eden eller ikke. Djevelen ble også sendt ned vekk fra Eden og plassert på jorden. Dette ble gjort av Gud bevist slik at alle skulle tjene sine formål og samles en dag for regnskap i Regnskapets dag. 

Djevlen er ikke mektig men han lever selv i påvente på den dag alle skapelser skal samles. I mellomtiden så overholder den eden han ga Gud, og det er at han vil hate menneske som var skapt av jorden og gjøre alt han kan for å få oss vekk fra Guds vei. Så Gud erkjenner Gud , men han hater mennesket. 

Denne er på engels. Her forklarer Yusef Esters, tidligere predikant, om menneske, engler, djinner (satan) om dette. Kanskje dette kan svare på noen av spørsmålene dine.

 

Flere nye spørsmål: Det er flere som har fulgt disse retningslinjene, men har likeså fått kreft, blitt utsatt for krig osv osv osv. Vi har også nyfødte med dødelige sykdommer. Hvilken det finnes en allmektig gud som tillater dette, hvorfor skulle vi ønske å følge en slik?

Anonymkode: 072f9...5de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎22‎.‎09‎.‎2020 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Gud-hatet kommer frem, ja. 

Anonymkode: 19b93...d32

Man trenger ikke være gudehater selv om man er realist. Jeg hater ikke religiøse, men innrømmer gjerne at jeg rister litt på hodet over dem.

Anonymkode: 470e1...a73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Kristendom og Islam tror på 1 Gud, det er samme guden. Forskjellen er at kristne tror Jesus er Guds sønn, og at Gud er en person. Muslimer tror at Jesus bare er en profet (slik som Mohammed og alle de andre profetene de tror på), og at Gud ikke er en person, men opphøyet over alle.

Er det ikke rart at Gud har en sønn? Gud er Gud, han skapte alt - hvorfor skal han ha en sønn?? Jeg skjønner meg ikke på kristendommen.

Og for ateister; er det ikke slik at alt som er designet har en skaper? Se for deg at du går på en strand og ser en haug med sand. Det har sannsynligvis kommet der helt tilfeldig. Men ser du et sandslott, så er det etter all sannsynlighet noen som har laget det. Ikke sant? Tror dere at alt er tilfeldig, hvordan mann og kvinne er designet for å passe sammen, hvordan dyr har fått ulike utseender for å passe inn i forskjellige miljøer og i det hele tatt. Hver celle i kroppen er perfekt tilpasset for at akkurat du skulle begynne å leve. Det er jo ganske utrolig om alt er tilfeldig.

Anonymkode: e3efd...a1c

Jeg har studert både teologi og islam på høyskolenivå. For meg var valget enkelt. 

I Islam så finnes det mange regler man må følge og likevel er det bare kanskje godt nok til at man kommer til himmelen. I kristendommen finnes det også regler, men veien til himmelen er ikke basert på dem. Den er gitt som en gave. Mennesker som tror på Jesus som Guds sønn - kommer til himmelen.

Det kan selvsagt være vanskelig å tro, men jeg velger likevel å ta imot en gave som gir meg evig liv, fremfor å leve et liv fullt av lover og regler uten noen garantier for et liv etter døden.

Så er det også viktig å ikke basere troen på andre kristne, for de er ingen Gud. Mennesker gjør feil. Jeg har en jordnær, raus og romslig kristen tro hvor Jesus og nåden er viktigst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere nye spørsmål: Det er flere som har fulgt disse retningslinjene, men har likeså fått kreft, blitt utsatt for krig osv osv osv. Vi har også nyfødte med dødelige sykdommer. Hvilken det finnes en allmektig gud som tillater dette, hvorfor skulle vi ønske å følge en slik?

Anonymkode: 072f9...5de

I koranen sier Gud i kap, Herredømmet:" "Han er det som skapte død og liv for å prøve dere, hvem av dere som er best i gjerninger. Han er den Mektige, den Ettergivende.".

Den endelige destinasjonen ble skapt først, deretter ble jorden og Adam deretter. Adam ble plassert i paradiset. Dette som skjer etter vår død er der alt startet og dit vi skal returnere. Et test er aldri evigvarende samme parallell kan man dra om vår eksistens. Det evigvarende er i det neste liv og da er det ikke noe å testes for. Testen er dermed en av flere formål som med skapelse av menneske og djinner (som djevelen kommer i fra). Englene testes ikke, de adlyder det de er satt til å gjøre. De har ikke valgt mulighet i motsetning til oss mennesker og djinner (djevlenes art). 

Når det gjelder kreft, sykdom, krig også videre så er noe menneske skapt og noe Gudskapt. Fra den dag du er ansvarlig så vil du testes i blant annet  hvordan du håndterer:

Foreldre, familie, naboer, venner, avtaler, valg, tungen, lem, dyr, naturen, pengebruk, helse og mange andre ting som finnes.Uansett om man er troende, praktiserende, gudfryktig, from, lærd, god osv så vil alle går gjennom prøvelser på godt og vondt. Derfor sier Gud, 2(Edderkoppen):29-13: 

"Tror menneskene at de blir latt i fred ved at de sier: «Vi tror,» og at de ikke vil bli satt på prøve? Vi satte på prøve dem som levde før. Gud vil visselig vite om de sannferdige og de løgnaktige.Eller tror de som gjør onde gjerninger at de kan løpe fra Oss? Dårlig er deres dømmekraft! Den som håper å møte Gud, se, Guds tid kommer, og Han er den Hørende, den Allvitende.Den som strever, strever for seg selv. For Gud er uavhengig av denne verden. De som tror og handler vel, sannelig, for Dem vil Vi utviske Deres misgjerninger og belønne dem for det beste de har gjort.

Vi har pålagt mennesket å vise godhet mot sine foreldre. Men hvis de prøver å få deg til å sette slikt ved Min side som du intet vet om, så adlyd dem ikke. Til Meg går hjemreisen, og Jeg skal gjøre dere kjent med hva dere gjorde. De som tror og handler vel, Vi vil føre dem inn blant de rettferdige.

Blant folk er slike som sier: «Vi tror på Gud,» men blir de påført fortred for Guds sak, så anser de menneskers forfølgelse for Guds straffedom. Kommer så hjelp (til seier) fra Herren, da vil de si: «Vi var med dere.» Er ikke Gud den som vet best hva som bor i all verdens hjerter?

Gud kjenner de troende, og Han kjenner også hyklerne. De som er vantro, sier til dem som tror: «Følg vår vei, og vi skal bære deres overtredelser.» Men de kan ikke bære det ringeste av deres overtredelser, de er løgnere.

Men sine egne byrder skal de bære, i godt monn. På oppstandelsens dag skal de trekkes til ansvar for det de har oppdiktet.".

Det hjelper ikke om man tror eller ikke, vi vil bli prøvd. I et annet vers så spesifiserer Gud testen. Der sier han 2 (kuen) 155-157: 

"Vi kan saktens stille dere på prøve med frykt og hunger, med tap av liv, eiendom og avlinger. Men bring de tålmodige det gledelige budskap, dem som som når ulykken rammer dem, sier: «Vi tilhører Gud, og til Ham skal vi vende tilbake.» Over dem hviler Guds velsignelse og nåde. Disse er på den rette vei.

I et annet vers sier Gud i kap. 57 (Jernet) 22.23: "Ingen katastrofe inntreffer på jorden eller overfor dere selv, uten at det finnes i en Bok, før Vi skaper den. Dette er lett for Gud. Dette for at dere ikke skal være bedrøvet over det som går dere forbi, og ikke fryde dere for meget over det dere får. Gud liker ikke den innbilske skrythals,.."

Dette er en liten brøkdel om prøvelser som står i koranen. Prøvelser i seg seg er inndelte i ulike kategorier. Profeter og sendebud får de største motgang sammenlignet med oss andre. For motgang hos oss troende muslimer er positivt og det er derfor vi belønnes for det i det neste liv. En flis som settes i fingeren belønnes en for og resulterer i at hvisking av synd. Alt vondt som skjer av fysiske og psykiske ting vil menneske kompanseres for i det neste liv med det øye ikke har sett, øre aldri har hørt eller tanke aldri har tenkt.

Så når det gjelder andre katastrofer som krig ol, så sier Gud 42:32: "Dere kan ikke sette Ham ut av spill på jorden, og, bortsett fra Gud, har dere ingen venn eller hjelper.!

Jeg anbefaler deg å lese koranen, du kan reflektere, utfordre den og tenke. Da Gud i Koranen oppfordrer menneske til å tenke og reflektere, men gi den det den sier at den er, Guds egne ord til punkt og prikke til menneskeheten sendt med visdom og vei ledelse for de som tenker med hode, fornuft og refleksjon.

  

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, remix2020 skrev:

Jeg har studert både teologi og islam på høyskolenivå. For meg var valget enkelt. 

I Islam så finnes det mange regler man må følge og likevel er det bare kanskje godt nok til at man kommer til himmelen. I kristendommen finnes det også regler, men veien til himmelen er ikke basert på dem. Den er gitt som en gave. Mennesker som tror på Jesus som Guds sønn - kommer til himmelen.

Det kan selvsagt være vanskelig å tro, men jeg velger likevel å ta imot en gave som gir meg evig liv, fremfor å leve et liv fullt av lover og regler uten noen garantier for et liv etter døden.

Så er det også viktig å ikke basere troen på andre kristne, for de er ingen Gud. Mennesker gjør feil. Jeg har en jordnær, raus og romslig kristen tro hvor Jesus og nåden er viktigst. 

Alle har evig liv i. Du trenger ikke å være muslim eller kristen. Du kan være ateist, buddhist, satandyrker og hva en du vil. Gud har skapt syv himler og vi lever i himmel nummer 1. Mellom hver himmel er en distanse på 500 år. Så etter syvende himmel har du Guds trone og over Guds trone er Gud bak slør av lys. Jorden er som en ring i ørkenen. Og Guds trone er og som en nål i ørkenen. Så hva er din himmel? Universet!? For det finnes seks andre himler over den. Så veien til himmelen skal vi alle gjennom og veien til himlene skal også alle gjennom. For vi skal alle stå foran Gud

Det er godt at du har tatt i mot gaven til evig liv. For den er nemlig gitt til deg helt gratis, enten du aksepterte den eller ikke. Det du kan spørre deg er om Jesus misjon var at vi skulle tilbe han eller ikke. For hvis det var det så skulle vel han ha predikert at vi skulle tilbe han. Det gjorde han aldri. Han sa aldri at han var Gud. Jesus var sendt til jødene, og han var gitt mirakler og satt på sterke prøver slik andre sendebud ble satt på sterke prøver. Men han sa aldri at han var Gud.

Han sa det alle Guds sendebud sa før han. Veien til Herren går gjennom vår lære som Gud har lært oss, Abraham, Moses, Noah, Jakob, Ismael, Isak, David, Solomon og mange andre som var sendt til ulike folk.

Guds nåde og kjærlighet gjelder alle på denne jord. Du kan være drapsmann eller fornekte Gud, men du vil allikevel omfattes av Herrens nåde på denne jord! Men hva vil du si når Gud spør Jesus om han sa til folk at vi skulle tilbe han framfor Herren? Hva skal du si når Jesus svarer: Jeg sa intet enn det Du (Herren) ba be si:"Tilbe Gud og ikke sett noe ved Hans side". Hva skal du si? Skal du skylde på Paulus eller skal du skylde på den forkastede? Gud sendte ikke Paulus, for du vet meget godt at Paulus kom med det motsatte enn det Jesus kom med. Så er Paulus veien og guds lære som han lærte Moses eller er det Jesus lære som har vært konstant og i tråd med Abrahams og Mosses lære?

Du vet innerst inne hva sannheten er og du vet innerst inne at det jeg sier er sant for oss som tror på Herren, så hvorfor fornekter du sannheten?  Hvorfor selger du Guds rike med Paulus rike, som strider i mot Sannheten som går som en rød tråd i det gamle testamentet?

 

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, omarel skrev:

Alle har evig liv i. Du trenger ikke å være muslim eller kristen. Du kan være ateist, budist, satandyrker og hva en du vil. Gud har skapt syv himler og vi lever i himmel nummer 1. Mellom hver himmel er en distanse på 500 år. Så etter syvende himmel har du Guds trone og over Guds trone er Gud bak slør av lys. Jorden er som en ring i ørkenen. Og Guds trone er og som en nål i ørkenen. Så hva er din himmel? ingen ting for det finnes syv andre himler over den. Så veien til himmelen skal vi alle gjennom og veien til himlene skal også alle gjennom. For vi skal alle stå forran Gud

Det er godt at du har tatt i mot gaven til evig liv. For den er nemlig gitt til deg helt gratis, enten du aksepterte den eller ikke. Det du kan spørre deg er om Jesus misjon var at vi skulle tilbe han eller ikke. For hvis det var det så skulle vel han ha predikert at vi skulle tilbe han. Det gjorde han aldri. Han sa aldri at han var Gud. Jesus var sendt til jødene, og han var gitt mirakler og satt på sterke prøver slik andre sendebud ble satt på sterke prøver. Men han sa aldri at han var Gud.

Han sa det alle Guds sendebud sa før han. Veien til Herren går gjennom vår lære som Gud har lært oss, Abraham, Moses, Noah, Jakob, Ismael, Isak, David, Solomon og mange andre som var sendt til ulike folk.

Guds nåde og kjærlighet gjelder alle på denne jord. Du kan være drapsmann eller fornekte Gud, men du vil allikevel omfattes av Herrens nåde på denne jord! Men hva vil du si når Gud spør Jesus om han sa til folk at vi skulle tilbe han framfor Herren? Hva skal du si når Jesus svarer: Jeg sa intet enn det Du (Herren) ba be si:"Tilbe Gud og ikke sett noe ved Hans side". Hva skal du si? Skal du skylde på Paulus eller skal du skylde på den forkastede? Gud sendte ikke Paulus, for du vet meget godt at Paulus kom med det motsatte enn det Jesus kom med. Så er Paulus veien og guds lære som han lærte Moses eller er det Jesus lære som har vært konstant og i tråd med Abrahams og Mosses lære?

Du vet innerst inne hva sannheten er og du vet innerst inne at det jeg sier er sant for oss som tror på Herren, så hvorfor fornekter du sannheten?  

 

Du sparker inn åpne dører her slik jeg ser det 😄 
Troen på Jesus og nåden er viktigst for meg. Bryr meg mindre om hva andre kristne/ikke-kristne mener. Blander meg heller ikke opp i hvordan de velger å leve sine liv. Jeg lever mitt liv og er tilfreds med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.9.2020 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Motbeviser evolusjonsteorien at det finnes en Gud? Evolusjon er bare en prosess, det måtte ha startet et sted.

Anonymkode: e3efd...a1c

Mtp utvikling, ja. Det er meget mulig det finnes en gud. Eller flere. Det kan også tenkes at de har skapt universet. Eller at de er en del av det og noe over dem har skapt både dem og universet. Eller ikke.

Det beste vi kan gjøre er å forholde oss til fakta.

Anonymkode: ff006...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, remix2020 skrev:

Du sparker inn åpne dører her slik jeg ser det 😄 
Troen på Jesus og nåden er viktigst for meg. Bryr meg mindre om hva andre kristne/ikke-kristne mener. Blander meg heller ikke opp i hvordan de velger å leve sine liv. Jeg lever mitt liv og er tilfreds med det.

 Det heter valgfrihet😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel skrev:

 Det heter valgfrihet😊

Ja og det er en valgfrihet jeg har som menneske og som kristen. En frihet som ikke eksisterer blant muslimer, for eksempel. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, remix2020 skrev:

Ja og det er en valgfrihet jeg har som menneske og som kristen. En frihet som ikke eksisterer blant muslimer, for eksempel. :(

Valgfriheten har alle mennesker enten vi er kristne, muslimer, jøder, ateister ol.

Alle kan velge om man ønsker å stå opp med høyre eller venstre ben. Trenger ikke religion til det. Egypt blir kristne fengslet i kirkefengsler hvis de konverterer til islam. Man kan høre noe som om at de som blir muslimer får djevelen som far, noe du kjenner meget godt til vil jeg tro😉.

Så har du på den andre siden israelere som skjuler sin konvertering til islam i frykt for hva staten og deres familier kan finne på. Mødre nektes sine barn fordi de har blitt muslimer osv.

Og man kan nevne historie om hinduer som blir muslimer og hva de utsettes for. Men det som kommer fram i media og vesten er hva muslimer gjør. 

Evnen til å utføre tvang finner du i alle mennesker, kristne, muslimer, ateister, jøder, budhister, hinduer osv. 

Valg er en evne som er iboende i ethvert menneske på samme måte som vilje. Det er Guds nåde!

 

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 17.02, waco skrev:

 

La oss si at du har rett, - at Gud finnes. Hva har det med deg å gjøre? Du kan vel ikke telepati kan du vel? 

Forresten er mye av det du forteller selvmotsigende, - du har konkludert med at vi ikke kan forstå Gud fordi han er utenfor naturlovene, hvorfor kan vi ikke tenke det samme om jorda og universet? Vi forstår ikke helt hvordan jorda og verden ble til, men vi kan konkludere med at den er her selv om vi ikke vet hvorfor den eksisterer.

For meg som liker å være fri er jeg glad det ikke finnes en Gud, - det er flere grunner til at jeg ikke tror på Gud, og en av dem er at jeg ikke en gang tror på straff og det å dømme mennesker. Ikke tror jeg på at noe enten er godt eller ondt, men heller at alt er hva man observerer. Ikke skjønner man hvorfor man skal tilbe en som er allmektig, har han ikke beundring fra før? Ikke skjønner jeg hvorfor man tror det er forskjell på rett og galt, alt bestemmes av tidens gang, - i 1939 fikk ikke jøder som flyktet fra tyskland til norge innreise, - idag er det muslimer Trump ikke ønsker til Usa, palestinere er ikke velkommen til Ben Gurion flyplassen i Tel Aviv, og hamas vant parlamentvalget i 2006, både på vestbredden og gaza. Verden anerkjente ikke engang seierherrene og mener muslimene ikke kan demokrati!  Jødene ble lagt i konsentrasjonsleir under ww2, og derfor ble israel til i 1947, men hvorfor fikk ikke jehovas vitner egen stat? Jehovas vitner ble også lagt i konsentrasjonsleire. Alt med religion er jo bare til skade, religion skaper fiendskap mellom folkegrupper og landegrenser man ikke behøver.

Det jeg tror på, - er at bildet av Gud har forandret seg gjennom historien. Araberne som er kristne kaller Gud for Allah, og araberne som hadde slaver som så på seg selv som Guder. Indianerne i costa rica trodde Cristobal columbus var Gud, - jens bjørneboe hang seg da han konkluderte med at det ikke finnes ondskap, men at mennesker i tusener av år har plaget hverandre med overtro og forklaringer. At religion passer for folk flest har jeg ingen vansker med å forstå, alle vil vel være på et vinnerlag og ha en trener og en coach som er allmektig? 

Tenk å forestille seg at det finnes en større makt som dømmer? Å være engstelig for en dom? Å hige etter belønning? Å være redd for straff? Å bli usikker? Å være paranoid? Aldri få fri?

Hvis noen skal overbevise meg om Guds eksistens må den først forklare meg hvorfor jeg skal ha lyst på evig liv.

Det jeg sier at våre naturlover er skapt av Gud og at han kan skape andre naturlover. Derfor kan vi ikke forstå Guds innhold da vi ikke kan sammenligne det med noe som er innenfor vår fatteevne. Sett at vår verden er en liten atom, kan da de som bor i atomet noe annet den teknologien som finnes i atomet.  Se for deg at du skaper andre atomer med helt andre strukturer, lover, sammensetting og farger. Den ene atomet tolker sin realitet med den fargen den har og egenskapene til fargene som finnes i atomet. Men klarer atomet å forstå hvilken vår oppbygning (skaperen/produsenten. Det er det jeg mente. Det er det jeg mente at vi ikke klarer å forstå vår Skaper Gud/Allah/Elohim.

Gud har utstyrt oss med hode og intellekt og han oppfordrer oss til å bruke vår tanker og evner til å reflektere over omgivelsene og universet sier Gud i koranen: 3:191. Du sier at: «men vi kan konkludere med at den er her selv om vi ikke vet hvorfor den eksisterer».

Ingen menneske kan konkluderer uten noe som helst informasjon hvorfor vi er her på denne jorden. Tar du et barn som er 10 år og spør hvorfor er vi på denne jord, vil han eller hun svare at de ikke vet. Det jeg dog sier at svaret på hvorfor vi er på denne jord kan ingen gi enn den som har plassert oss på denne jord. Det er bare du som vet hvorfor du gjorde som du gjorde i dine prosjekter, og derfor er det bare du som kan skrive manualer for dine prosjekter. Så det er kun skaperen som kan svare på hvorfor jorden eksisterer. Men spørsmålet er om det er godt nok svar for deg?

Er du virkelig fri som du sier. Du styres jo av det ansvaret du har i forhold til boligen din. Du styres jo av de lover og regler som finnes i samfunnet vårt. Ikke kan du kjøre som du vil og ikke kan du hamre klokken 02 på natta. Du styres jo av straffeloven, for brudd på loven kan medføre at du blir dømt og frarøvet/begrenset din frihet i samfunnet.

Som barn læres vi: Det er ikke lov. Barn i barnehagen sier ofte: Det er ikke lov, det er urettferdig osv. Lov og rett er et konsept som er iboende hos alle mennesker. Du tar territorium og du gjerder den inn slik at rovdyr ikke kommer inn. Kommer andre mennesker inn, så vil første mann til mølla inkorporer sine lover ovenfor gjestene eller inntrengere.

Du som menneske er ikke skapt tilfeldig og dine evner og egenskaper er ikke tilfeldige. Du er skapt for å tenke, fundere, reflektere osv. Kan være lurt å ikke begrense refleksjonen med stahet.

Nå har jeg null interesse i å misjonere. Men det er interessant å diskutere tanker og argumentere sine meninger så det er derfor jeg svarer deg. Dine utfordringer og spørsmål får meg som person til å tenke og reflektere. Ateister kan ha like sterke argumenter som Gud ikke finnes som det motsatte, det skal du ha!

Når du sier at du ikke tror på straff og dom i det neste liv så kan det sies at du tror på lov og orden i Norge og at du støtter det norske rettsvesen som praktiserer straff og dom! For meg som troende på Gud så tolker jeg det dit hen at du i din atom «verden» ikke aksepterer realiteten som nevnt i øverst på første avsnitt.

Jeg er enig at ikke alt er godt eller ondt. For handlingene har ulike intensjoner og oppfattes ganske ulikt. At du ikke skjønner poenget med tilbedelse for meg som troende med noe kunnskap tolker jeg det som at du virkelig ikke har reflektert over hva tilbedelse som Gud oppfordrer oss til å gjøre innebærer. For meg så virker det som om at du ser på ting veldig overfladisk og makter ikke å se i dybden av det.

Rett og galt er alltid i forandring. I et samfunn er homofili galt, mens i et annet samfunn er det rett. Så at ting bestemmes av tidenes gang er jeg helt enig i. Det som skiller islam og til dels jødedom fra andre religioner er at Guds lov står fast. Selv om Gud i Koranen sier at skapte oss i stammer og nasjoner for at vi skal bli kjent og at hvert folk gjennom tidene har fått egne lover og regler. Lover som var gitt Noahs folk er ikke det samme som var gitt Solom. Lovene som var gitt Solomon var ikke det samme som var gitt Abraham, og det samme med lovene som var gitt isaks ætt gjennom Moses var ikke de samme lovene som var gitt Jesus. Og de lovene som var gitt Moses og Jesus er ikke de samme lovene som var gitt til Ismaels ætt gjennom Mohammad. Alle lovene som du sier innenfor Guds lover tilpasses tidens gang. Koranen er derfor tilpasset den siste fasen i jordens eksistens. Derfor sa Mohammed mellom meg og endetiden er som pekefingeren og visefingeren og han pekte med begge ved hverandre.

Menneske har alltid hatt behov for å tilbe noe. Det er en iboende egenskap Gud har skapt i oss. Da Gud skapte Adam tok han hele ætten, fra den første til den siste, fra ryggmargen hans. Så stilte Han alle menneskene foran seg og sa: Er ikke jeg deres Herre? Og du og jeg svarte «Sant». Forskjellen mellom oss på denne jorden er at noen søker veiledningen, mens andre følger sine tanker. Guds plikt er å sende veieledelse og derfor sendte Han profeter. Det var for å veilede folk til Guds vei.
 

Du skriver:
«Tenk å forestille seg at det finnes en større makt som dømmer? Å være engstelig for en dom? Å hige etter belønning? Å være redd for straff? Å bli usikker? Å være paranoid? Aldri få fri?»

Og jeg svarer: Er ikke det slik vi lever i verden? Er ikke vi bundet av makter, lover, regler, rettsapparat, politi osv?

Så skriver du avslutningsvis: «Hvis noen skal overbevise meg om Guds eksistens må den først forklare meg hvorfor jeg skal ha lyst på evig liv.»

Om du velger å tro på Guds eksistens eller ikke er du fri til å velge. For den valgfriheten er du skapt med. Når det gjelder det evige liv så kan jeg svare at døden i seg selv er en skapelse, mens det evige for menneskeheten er bestemt av skaperen som ingen menneske kan gjøre noe med, enten du vil det eller ej. Så du bundet av gå gjennom porten «døden». Spørsmålet er hva du skal gjøre med det? Skaperen sier i et vers i Koranen: "Hvert sjel vil smake døden. På oppstandelsens dag vil dere få fullt oppgjør. Den som blir holdt unna Ilden, og føres inn i paradiset, han har vunnet seieren! Hva er jordelivet annet enn en bedragersk glede!".

Gud beskriver død som en smak alle skal smake. Det er noe å reflekter over og vi slipper ikke gjennom den.

Sjelen vil aldri dø, derfor sier Skaperen 89:27:

«Du sjel, som har ro og harmoni,
vend tilbake til din Herre tilfreds og godtatt:
Gå inn blant Mine tjenere!
Gå inn i Mitt paradis!»

Må si at jeg det er alltid interessant å snakke med deg og ateister generelt. Dere har masse gode legitime spørsmål som er utfordrende og det syntes jeg er veldig bra. Så jeg håper at du ikke blir fornærmet av mine argumenter. 

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, omarel skrev:

I det gamle testamente kan man lese at det skulle komme en profet fra Medina. fFellet som profeten Mohammad fikk sin første åpenbaring er nevnt i GT.Han han blir bedt om å lese, men kan ikke lese er og nevnt i GT.

Hvor står dette i Gamle Testamentet? 

Anonymkode: 4f218...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, remix2020 skrev:

Jeg har studert både teologi og islam på høyskolenivå. For meg var valget enkelt. 

I Islam så finnes det mange regler man må følge og likevel er det bare kanskje godt nok til at man kommer til himmelen. I kristendommen finnes det også regler, men veien til himmelen er ikke basert på dem. Den er gitt som en gave. Mennesker som tror på Jesus som Guds sønn - kommer til himmelen.

Det kan selvsagt være vanskelig å tro, men jeg velger likevel å ta imot en gave som gir meg evig liv, fremfor å leve et liv fullt av lover og regler uten noen garantier for et liv etter døden.

Så er det også viktig å ikke basere troen på andre kristne, for de er ingen Gud. Mennesker gjør feil. Jeg har en jordnær, raus og romslig kristen tro hvor Jesus og nåden er viktigst. 

Jeg oppfatter det som du har gjort et valg om livssyn basert på hva du finner mest bekvemt. Burde ikke en tro være basert på hva en kommer fram til at er det mest sannsynlige virkelighetsbildet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Klossmajor skrev:

Jeg oppfatter det som du har gjort et valg om livssyn basert på hva du finner mest bekvemt. Burde ikke en tro være basert på hva en kommer fram til at er det mest sannsynlige virkelighetsbildet?

Heldigvis bor vi i et land hvor det er trosfrihet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, remix2020 skrev:

Heldigvis bor vi i et land hvor det er trosfrihet. 

Er det riktig å tolke denne tilbakemeldingen din som en bekreftelse på at du har valgt å følge en religion basert på hva du finner mest bekvemt heller enn basert på hva du opplever som det mest sannsynlige virkelighetsbildet?

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Klossmajor skrev:

Er det riktig å tolke denne tilbakemeldingen din som en bekreftelse på at du har valgt å følge en religion basert på hva du finner mest bekvemt heller enn basert på hva du opplever som det mest sannsynlige virkelighetsbildet?

Jeg følger ingen religion, men jeg tror på Jesus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, remix2020 skrev:

Jeg følger ingen religion, men jeg tror på Jesus. 

Hva er forskjellen på å følge kristendommen og tro på Jesus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, remix2020 skrev:

Jeg følger ingen religion, men jeg tror på Jesus. 

Er det da riktig å tolke tilbakemeldingen du ga som en bekreftelse på at du har valgt å tro på Jesus basert på hva du finner mest bekvemt heller enn basert på hva du opplever som det mest sannsynlige virkelighetsbildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Klossmajor skrev:

Er det da riktig å tolke tilbakemeldingen du ga som en bekreftelse på at du har valgt å tro på Jesus basert på hva du finner mest bekvemt heller enn basert på hva du opplever som det mest sannsynlige virkelighetsbildet?

Er ikke interessert i å diskutere med deg. Jeg tror på Jesus. Punktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, remix2020 skrev:

Er ikke interessert i å diskutere med deg. Jeg tror på Jesus. Punktum.

Javel. Da etterlater du deg inntrykket av at diskusjonen ble litt for utfordrende for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...