Gå til innhold

Det er bare 1 Gud, hvorfor tro på kristendom ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Koranen er jo helt umulig å forstå om man ikke har lest bibelen først. Så det fascinerer veldig at muslimer leser denne boken som et enkeltstående «verk», når det den utgir seg for er mest som et svar til bibelen og et tafatt forsøk på å under,indre det som allerede står der....

 

men det ble visst en digresjon...

Anonymkode: 3650e...ec7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et rart argument. Jeg deltar ikke i konfirmasjoner basert på min egen personlige tro, jeg deltar fordi jeg ønsker å være tilstedet på det konfirmanten anser som en viktig dag i sitt liv uavhengig av hva jeg selv tenker. På samme måte som jeg ville deltatt i et bryllup som ble arrangert i kirken uten å selv være personlig kristen, eller på samme måte som jeg ville gjort om jeg ble invitert i min muslimske venninnes bryllup.  

Når det gjelder dåp så kommer jeg til å døpe barna mine. Først og fremst fordi det er viktig for mannen min. Dernest fordi det er en hyggelig tradisjon. Og til slutt fordi jeg vil at barna mine skal slippe å døpe seg som tenåringer dersom de vil konfirmere seg kristelig senere. (erfarte når jeg selv konfirmerte meg at de få som måtte dette syntes det var veldig ubehagelig/kleint, og noen valgte faktisk å konfirmere seg borgerlig bare pga. dette):

 

Anonymkode: c3871...421

Når man døper barna lover man at man skal lære opp barnet i kristen tro. Hvorfor gjør alle dette når de ikke er troende? Hvorfor ikke ha navnedag isteden, og borgerlig konfirmasjon?

Anonymkode: e3efd...a1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Koranen er jo helt umulig å forstå om man ikke har lest bibelen først. Så det fascinerer veldig at muslimer leser denne boken som et enkeltstående «verk», når det den utgir seg for er mest som et svar til bibelen og et tafatt forsøk på å under,indre det som allerede står der....

 

men det ble visst en digresjon...

Anonymkode: 3650e...ec7

Kan du utdype det mer? Har prøvd å lese koranen, men synes det var fryktelig tungt å lese, så ga opp.

Anonymkode: e3efd...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i koranen står ordet "tawheed"? Ikke meningen, ordet. Jeg vil vite hvor du har det fra at ordet "tawheed" står i koranen?

Anonymkode: d32de...598

Jeg har aldri sagt det? Hva snakker du om?

Anonymkode: e3efd...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud-hatet kommer frem, ja. 

Anonymkode: 19b93...d32

Hvordan hate noe man ikke tror på.. Merkelig utsagn

Hater alt religion har utsatt mennesker for, men det er noe annet

Anonymkode: 65869...84f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype det mer? Har prøvd å lese koranen, men synes det var fryktelig tungt å lese, så ga opp.

Anonymkode: e3efd...a1c

Ja, da er det jo ikke rart at du tror at tawheed står i koranen. Det gjør ikke det. Det står derimot at det bare er en som kan skape liv, det er Allah. Det er bare en som har skapt liv i koranen, utenom ved skapelsen. Det er Jesus. Han skapte en fugl av leire. Hvis Allah er den eneste som kan skape liv og Jesus skapte liv, da betyr det at Jesus var Allah. Koranen omtaler også den hellige ånd.

Det betyr at Allah ikke er tawheed men treenig. Akkurat som i bibelen.

Anonymkode: d32de...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har du helt feil. Jesus er Guds sønn!

Allah er det arabiske ordet for Gud, som også brukes av kristne arabere.

Anonymkode: e3efd...a1c

Jesus er Guds sønn, men ikke i den forstand at han er barn av Gud. Gud er Faderen, Sønnen og Den hellige ånd, så ja, Jesus er Gud. Hvordan Gud blir beskrevet i Koranen stemmer ikke overens med hvordan Gud blir beskrevet i Bibelen. 

Anonymkode: 19b93...d32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sagt det? Hva snakker du om?

Anonymkode: e3efd...a1c

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Islam tror på 1 Gud

Anonymkode: e3efd...a1c

Her skrev du at Allah er tawheed. Det er feil. Koranen sier at Isa, Jesus, er samme som Allah.

Anonymkode: d32de...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er sønner og døtre av Gud. Det var det Jesus sa også. Gud er alt som er, så alle må være en del av Gud.

 

Hva bibelen sier at Jesus sa derimot er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristendom og Islam tror på 1 Gud, det er samme guden. Forskjellen er at kristne tror Jesus er Guds sønn, og at Gud er en person. Muslimer tror at Jesus bare er en profet (slik som Mohammed og alle de andre profetene de tror på), og at Gud ikke er en person, men opphøyet over alle.

Er det ikke rart at Gud har en sønn? Gud er Gud, han skapte alt - hvorfor skal han ha en sønn?? Jeg skjønner meg ikke på kristendommen.

Og for ateister; er det ikke slik at alt som er designet har en skaper? Se for deg at du går på en strand og ser en haug med sand. Det har sannsynligvis kommet der helt tilfeldig. Men ser du et sandslott, så er det etter all sannsynlighet noen som har laget det. Ikke sant? Tror dere at alt er tilfeldig, hvordan mann og kvinne er designet for å passe sammen, hvordan dyr har fått ulike utseender for å passe inn i forskjellige miljøer og i det hele tatt. Hver celle i kroppen er perfekt tilpasset for at akkurat du skulle begynne å leve. Det er jo ganske utrolig om alt er tilfeldig.

Anonymkode: e3efd...a1c

:klo: Det finnes så menge guder, Ts, som vi ønsker. Jeg kan finne på en drøss av dem her og nå, om jeg vil. Og så kan jeg tro på dem, om jeg det vil.

Om du tror på kristendom, islam, den hellige taklampen eller elefanten Dumbo er meg likegyldig. Du tror på hva pokker du vil. Bare ikke påfør andre mennesker denne selvvalgte overtroen og fiksjonen, og da spesielt ikke barn.

Og det siste spørsmålet ditt er bare idioti typen «jeg har sett en rosa elefant på TV, ergo må elefanter være rosa». Hver celle i kroppen er ikke «perfekt tilpasset» noe som helst. Hadde cellene vært i nærheten av «perfekt tilpasset» så ville vi ikke hatt kreft, død, alderdom etc. Om verden har en skaper (en latterlig ide) så er han eller hun inkompetent.

Anonymkode: a2ae8...64d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange ateister iallefall 😂 Ja kanskje Gud bare hadde lyst på en sønn, så enkelt. Men jeg regner med at de fleste av dere døper barna sine og deltar i konfirmasjoner, hvorfor gjør dere det isåfall?

Anonymkode: e3efd...a1c

Fordi bestemora mi syntes det var hyggelig at vi døpte ham. Vi har hatt kristne tradisjoner her i landet i tusen år, og det har blitt en kultur i tillegg til en religion. Mange går i kirken i jula uten å være troende feks, men man har det som tradisjon fordi det skaper stemning. Jeg tror ikke på noe annet enn mennesker og knapt nok det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare 1 Gud og det er hærskarenes Gud. Den allmektige som har skapt alt, og det fins bare 1 Jesus og Den Hellige Ånd Amen 

 

Anonymkode: c0757...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er derfor du må huske på at det er det gode og det onde. Finnes Gud så finnes det også en djevel. Alt det dårlige du ser i verden er djevelens verk. Gud prøver å rettlede menneskene til å leve et godt liv uten å bli inndoktrinert av djevelen.

Anonymkode: e3efd...a1c

Virker ondsinnet av gud å spille spill med mennesker for at han skal overbevise noe overfor djevelen som han fint bare kan tilintetgjøre med et knips. Har stort ego den guden, og hvis mennesket er skapt i Guds bilde er det ikke rart at det finnes så mange dritt mennesker på jord. Ikke noe med djevelen å gjøre. Egosentrisme, overlegenhet, behov for å blir tilbedt/priset, det er jo gud sine trekk. Det er jo gud som bestemmer alt, så hvorfor lar han djevelen ha en påvirkning? Hvorfor lar han djevelen utsette menneskene for lidelse, hvis han er så allmektig og elsker menneskene så høyt. Det er nå ikke djevelen som gir barn kreft? Men gud gjør ikke noe med rasistiske voldtektsmenn som klarer å få makt i verden og tjener seg rike på andres lidelser. 
 

Er forresten ex-muslim selv. Vokst opp i et muslimsk hjem, og var på et tidspunkt troende og praktiserende. Har god innsikt i den religionen, og islam er ikke en så original tro som mange tror. Mange av tradisjonene er basert på gamle religioner og hedenske trosretninger. Mohammed var bare en krigsfører som tok fanger, og hadde konkubiner. 

Anonymkode: 93f19...bae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må dere huske på at både bibelen og koranen er skrevet av gamle menn. 

Anonymkode: e535e...c7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Kristendommen kom først, sånn sett gir det mer mening å tro på den om noe. Den er tross alt mer original.

Anonymkode: 49c1c...2fc

Vel. Jødedommen kom før kristendommen. Og før jødedommen igjen var det haugevis av andre type religioner.
 

På 22.9.2020 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært at helt i starten var det bare gud. Og søsteren hans, Amara. Gud er lyset, Amara er mørket. Til sammen utgjør de en kosmisk balanse. Amara var fornøyd med å bare være de to, men Gud ønsket å skape mer. Så skapte han erkeenglene, som han ble far til, og sammen med de stengte han Amara inne i et bur. Der ble hun værende helt til noen slapp henne ut, og det ble nesten dommedag. Men så skværet de opp, og alt ble fint igjen, og mørket forsvant. 

Anonymkode: a4942...779

Av ren nysgjerrighet. Jeg lurer på om du, hvis du er religiøs, tror bokstavelig på dette? Eller tolker du det mer metaforisk på et vis?

Anonymkode: 7d3da...ce7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Koranen er jo helt umulig å forstå om man ikke har lest bibelen først. Så det fascinerer veldig at muslimer leser denne boken som et enkeltstående «verk», når det den utgir seg for er mest som et svar til bibelen og et tafatt forsøk på å under,indre det som allerede står der....

 

men det ble visst en digresjon...

Anonymkode: 3650e...ec7

Koranen er Guds egne ord, mens Bibelen er kopi, av kopi av kopi. Så Koranen er korreksjon på det som står i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er 0 guder. Gudene er skapt av mennesker. Hvorfor tro på en gud i utgangspunktet? 

Anonymkode: 4e3ce...cfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

Koranen er Guds egne ord, mens Bibelen er kopi, av kopi av kopi. Så Koranen er korreksjon på det som står i bibelen.

Bibelen er Guds ord.

Anonymkode: 19b93...d32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:


 

Av ren nysgjerrighet. Jeg lurer på om du, hvis du er religiøs, tror bokstavelig på dette? Eller tolker du det mer metaforisk på et vis?

Anonymkode: 7d3da...ce7

Jeg har sett det på TV :) Ser på det som like sannsynlig som alt som står i bibelen eller koranen.

Anonymkode: a4942...779

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...