Gå til innhold

Kjøpe bibel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Cleopatra70 skrev (På 23.9.2020 den 19.36):

Det stemmer ikke.

Faktisk har jeg selv tenkt på å kjøpe en bibel, og det finnes flere forskjellige oversettelser på norsk:

https://www.bibel.no/OversettelseSprakLitteratur/Bibeloversettelser/Oversettelser-Norge/Etter1938

He er en sammenligning av noen oversettelser:

https://www.norsk-bibel.no/blogs/nb-forum/14140233-vi-sammenligner-norsk-bibel-og-bibel-2011

Jeg vurderer den fra 2011. Det hadde hjulpet om noen som kjenner til de forskjellige oversettelsene hadde svart her :)

Kort fortalt: man har to ulike typer oversettelsestradisjoner innenfor bibelvitenskapen. Den ene omtales som korkordant og vektlegger nærhet til grunnteksten (hebraisk GT og gresk NT). Disse oversettelsene er ofte tunge å lese på norsk ettersom at språket gjerne "lugger" litt på norsk. Det er prisen oversetterne har valgt å betale for å ligge så nær opprinnelig tekst som mulig.

På den andre siden finner man de idiomatiske oversettelsene. Disse søker etter å ligge nær grunnteksten samtidig som de er opptatt av god språklig flyt. Av den grunn oversetter de setning for setning, etter hva de anser som den opprinnelige meningen i teksten. Dette bidrar til en leseverdig bibel, men konstnaden er at noen allerede har tolket bibelen for deg før du selv åpner den.

Det er åpenbare fordeler og ulemper tilknyttet begge metodene. For den jevne leser ville jeg anbefale en av hver, og jeg har selv hatt stor glede av å lese bibeler innenfor begge tradisjonene. Men skal jeg anbefale en for den uerfarne leser så må det bli en idiomatisk oversettelse. Den er tross alt lettere tilgjengelig. 

Med dette ut av veien så gjenstår det bare å finne deg en utgave, og dersom man leser engelsk finnes det flere bibeloversettelser enn det finnes byer i Skandinavia. Min favoritt er Revised Standard version (RSV) og Catholic truth Society sin bibel (CTS). Disse er svært gode! 

På norsk er bibelen 2011 en god bibel som kan anbefales på det varmeste. Jeg leste en gang igjennom hele bibelen og da brukte jeg denne. Opplevde aldri noe krøll og var svært fornøyd. Kjøp den :)

Ellers er det verdt å påpeke at norske bibeler befinner seg innenfor en Calvisk Canon tradisjon. Det vil si at de kun består av 66 bøker. Katolske og ortodokse bibeler inneholder på sin side 73 bøker. Som katolikk anbefaler jeg alle å lese disse 7 tilleggsbøkene på ett eller annet tidspunkt, men det tidspunktet er ikke nå for verken Ts eller den jeg nå siterer.

Kjøp bibelen 2011 og begynn med ett av evangeliene (anbefaler Lukas eller Matteus) deretter Apostlenes gjerninger og brevene. Disse er de mest sentrale skriftstedene for oss kristne. Deretter kan du gå tilbake å lese Johannes og Markus evangeliet. Når du er ferdig med NT kan du begynne med GT og da anbefaler jeg 1-2 mosebok, Josva, Kongebøkene, Salmene og Jesaja. 

norw skrev (På 2.10.2020 den 10.20):

Tviler på at leksikonet definerer dette feil. Må nok bare godta at Jehovas Vitner også er kristne. 

Leksikonet tar feil. Det er svært få kristne eller teologer som anser Jehovas vitners eller Mormonernes lære som kristen. De har et helt annet syn på Jesus enn vi andre har. Dette omtales som kristologi og så og si alle protestanter + den katolske og den ortodokse kirke ser på Jesus som Guds sønn. Han er frelseren som alene kan gi oss fellesskap med Gud. "Jeg er døren, ingen kan komme til Faderen uten igjennom meg" - sier Jesus om seg selv. 

Jehovas Vitne ser på Jesus som skapt og deretter tildelt guddommelig makt, mens vi andre ser på han som en evig del av Gud. Han er den andre skikkelsen i treenigheten og har alltid vært Gud. Han lot seg inkarnere og ble menneske som oss, men dog uten synd. 

Jehovas vitners avvikende syn på Kristi pre-inkarnerte Guddom har satt dem utenfor enhver kristen definisjon av hva kristendommen er. Det er selvsagt godt mulig at de selv omtaler seg som kristne, men foruten SNL er det ingen andre som gjør det. 

Deres lære ligger svært nære den kjente vranglæreren Arius sin teologi. Den kan du sikkert søke opp i SNL om du ønsker å lære mer om JV.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 10.24):

 Det er ikke svar på de ts spør om. Lag en egen tråd hvis du vil snakke om barnebøker.

 Anonymkode: 1fe6a...1d5

men hvis du likevel skal kjøpe eventyr-fortellinger.....    

:cowboy: 

Anonymkode: 2a47e...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

men hvis du likevel skal kjøpe eventyr-fortellinger.....    

:cowboy: 

Anonymkode: 2a47e...14e

Eventyr? Dette er historie skrevet av personer opp igjennom årene. De de trodde på osv.

Anonymkode: f1650...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattugle87
AnonymBruker skrev (På 20.9.2020 den 13.05):

Skal kjøpe bibelen, ønsker å kjøpe det gamle og det nye testamentet. Har ikke noe erfaring med boken, har aldri lest den. Er nå blitt interessert i innholdet. Er det bare å kjøpe en bibel? Eller kan innholdet variere? Noen tips til en bok jeg burde kjøpe? 

Anonymkode: 634ec...053

Jeg leser mest dagens ord på Instagram, du kan følge bibelselskapet der og da får du dette opp. God ide å også sette på varsler for innlegg fra den kontoen. De ordene følger kirkeåret,og prekenen i kirken tar også utgangspunktet i disse tekstene gjennom året. Det er også en ide å laste ned bibelappen, der kan du lese hele tekstene ved å søke de opp, og du kan følge leseplaner som passer deg fra tre dager eller et helt år, om ulike tema.

Selvsagt en bra ide å støtte bokhandleren. Lykke til.

Håper ikke du begynner å lese første side ,da tror jeg du fort detter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...