Gå til innhold

Kjøpe bibel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.9.2020 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Skal kjøpe bibelen, ønsker å kjøpe det gamle og det nye testamentet. Har ikke noe erfaring med boken, har aldri lest den. Er nå blitt interessert i innholdet. Er det bare å kjøpe en bibel? Eller kan innholdet variere? Noen tips til en bok jeg burde kjøpe? 

Anonymkode: 634ec...053

Vil anbefale 2011 utgaven. Det er nyeste oversettelse. Et tips er og å kjøpe en med de forskjellige bøkene skåret inn i siden på bibelen. Dette forenkler veldig å finne stedet i bibelen du skal 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.9.2020 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Skal kjøpe bibelen, ønsker å kjøpe det gamle og det nye testamentet. Har ikke noe erfaring med boken, har aldri lest den. Er nå blitt interessert i innholdet. Er det bare å kjøpe en bibel? Eller kan innholdet variere? Noen tips til en bok jeg burde kjøpe? 

Anonymkode: 634ec...053

Kjøp Hverdagsbibelen. Den er skrevet på et litt mer moderne norsk språk 😄 
https://www.hermon.no/hverdagsbibelen-pluss--brun?gclid=EAIaIQobChMIq7HympOJ7AIVideyCh0NkgmcEAAYASAAEgIJRPD_BwE

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagsbibel er det mange som liker men en studiebibel er helt genialt, der står det forklaringer og henvisninger i margen. Feks hvis du leser i nye testamentet om noe som skjer så kan det stå henvisning til ett sted i gamle testamentet hvor profetien om det står. Jeg skal kjøpe meg en studiebibel nå, ser at jeg får veldig mye mere ut av den enn den helt vanlige 2011 som jeg har. Evt finnes det bibelhåndbøker og de er også veldig forklarende.

Anonymkode: 1fe6a...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden er virkelig ikke beste stedet å spørre om dette. Men jeg har hørt av andre kristne, ar norsk studiebibel skal være bra. Undersøk før du kjøper. Jehovas vitner sin kan du utelukke med en gang. King james skal visst også være bra, men har hørt den har noe tungt språk. De nye oversettelsene er jeg litt usikker på. Holder faktisk på og undersøker selv. Ikke kjøp før du er sikker.

Anonymkode: 0245f...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 18.43, norw skrev:

Det er vel feil. Mener å huske at Jehovas vitner bruker en annen bibelversjon enn andre kristne. 

Stemmer det. De er ikke kristne. De tror Jesus er erkeengelen Michael. De har også fjernet skriftsteder for å støtte opp sin egen lære. Jv ble også grunnlagt av en 33 grader frimurer.

Anonymkode: 0245f...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. De er ikke kristne. De tror Jesus er erkeengelen Michael. De har også fjernet skriftsteder for å støtte opp sin egen lære. Jv ble også grunnlagt av en 33 grader frimurer.

Anonymkode: 0245f...d91

Jehovas Vitner og Mormonerne bruker den samme Bibelen som kristne bruker, men de har tilleggsbøker fordi de mener at den ordinære Bibelen inneholder mangler eller feiltolkninger. Den katolske bibelen inneholder flere bøker eller brev enn i den lutherske bibelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. De er ikke kristne. De tror Jesus er erkeengelen Michael. De har også fjernet skriftsteder for å støtte opp sin egen lære. Jv ble også grunnlagt av en 33 grader frimurer.

Anonymkode: 0245f...d91

De er vel kristne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån en bibel fra kjerka. Drøssevis av dem der, presten og klokkeren merker ikke om en er borte litt. 

Anonymkode: ff3a4...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, remix2020 skrev:

Jehovas Vitner og Mormonerne bruker den samme Bibelen som kristne bruker, men de har tilleggsbøker fordi de mener at den ordinære Bibelen inneholder mangler eller feiltolkninger. Den katolske bibelen inneholder flere bøker eller brev enn i den lutherske bibelen. 

Det er feil. De har laget sin egen oversettelse, og fjernet skriftsteder i sin oversettelse.

Anonymkode: 0245f...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, norw skrev:

De er vel kristne. 

Nei. De tror ikke på Jesus. De tror på noe annet.

Anonymkode: 0245f...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2020 den 23.20, norw skrev:

 

Screenshot_2020-09-30-23-20-17-867_com.ksmobile.cb.jpg

Problemet met dette, er at ateister definerer kristne feil. Kristendom har blitt en samleparaply med mange «avdelinger» om du vil. Nesten ingen vet hva en kristen er. Jv tror ikke at Jesus døde or syndene våre og stod opp igjen. De har laget sin egen bibel,og fjernet bibelvers som ikke passer i læren deres. De leser ikke bibelen som den er.

Russel var som sagt en 33 grader frimurer. Veldig dypt inne i det. De som er frimurere av lav grad, vet ikke hva de holder på med engang. Frimureriet infiltrerer også det som er statsreligionen i ulike nasjoner. Mener å ha hørt at for å nå 33 graden, må man også sverge ved ed, og gjennomgå noen sataniske ritualer. Vet for lite om akkurat dette til å uttale meg helt sikkert om frimureriet, men vet nok til å vite at hverken de eller JV er kristne. Samme gjelder Mormoner, og andre merkelige sekter.

Anonymkode: 0245f...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet met dette, er at ateister definerer kristne feil. Kristendom har blitt en samleparaply med mange «avdelinger» om du vil. Nesten ingen vet hva en kristen er. Jv tror ikke at Jesus døde or syndene våre og stod opp igjen. De har laget sin egen bibel,og fjernet bibelvers som ikke passer i læren deres. De leser ikke bibelen som den er.

Russel var som sagt en 33 grader frimurer. Veldig dypt inne i det. De som er frimurere av lav grad, vet ikke hva de holder på med engang. Frimureriet infiltrerer også det som er statsreligionen i ulike nasjoner. Mener å ha hørt at for å nå 33 graden, må man også sverge ved ed, og gjennomgå noen sataniske ritualer. Vet for lite om akkurat dette til å uttale meg helt sikkert om frimureriet, men vet nok til å vite at hverken de eller JV er kristne. Samme gjelder Mormoner, og andre merkelige sekter.

Anonymkode: 0245f...d91

Tviler på at leksikonet definerer dette feil. Må nok bare godta at Jehovas Vitner også er kristne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet met dette, er at ateister definerer kristne feil. Kristendom har blitt en samleparaply med mange «avdelinger» om du vil. Nesten ingen vet hva en kristen er. Jv tror ikke at Jesus døde or syndene våre og stod opp igjen. De har laget sin egen bibel,og fjernet bibelvers som ikke passer i læren deres. De leser ikke bibelen som den er.

Russel var som sagt en 33 grader frimurer. Veldig dypt inne i det. De som er frimurere av lav grad, vet ikke hva de holder på med engang. Frimureriet infiltrerer også det som er statsreligionen i ulike nasjoner. Mener å ha hørt at for å nå 33 graden, må man også sverge ved ed, og gjennomgå noen sataniske ritualer. Vet for lite om akkurat dette til å uttale meg helt sikkert om frimureriet, men vet nok til å vite at hverken de eller JV er kristne. Samme gjelder Mormoner, og andre merkelige sekter.

Anonymkode: 0245f...d91

Alltid like underholdende når utenforstående skal bruke anledningen til å fortelle meg både hva jeg tror på og hva jeg leser og ikke minst hvordan jeg skal og burde forstå det. Til info - jeg har 4 bibler side ved side når jeg studerer på mitt nettbrett. Ny Verden-oversettelsen, American Standard, King James og Bibelselskapet 2011 og jeg sammenligner OFTE skriftsted. Nå utfordrer jeg deg og evt andre til å vise til konkrete skriftsteder som Ny Verden oversettelsen har slettet eller endret for at den skal "passe læren" vår. Alle disse biblene er på nett så det er bare å kvinne seg opp ;)

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Skal kjøpe bibelen, ønsker å kjøpe det gamle og det nye testamentet. Har ikke noe erfaring med boken, har aldri lest den. Er nå blitt interessert i innholdet. Er det bare å kjøpe en bibel? Eller kan innholdet variere? Noen tips til en bok jeg burde kjøpe? 

Anonymkode: 634ec...053

Kjære TS. Ser i tråden at det er mange meninger, mye stigmatisering og lite fakta rundt et så enkelt spørsmål. Noen gode råd har du fått - sjekk at layout er en du liker og trives med. Små fonter er tungt å lese. I tillegg anbefaler jeg deg å bruke en bibel med kryssreferanser - da er det en "stolpe" på hver side som hjelper deg å finne igjen emner eller uttrykk som kan være kompliserte slik at du kan sammenligne skriftsted som omhandler samme tematikk eller lignende. På den måten bruker du Bibelen til å forklare Bibelen :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt hverdagsbibelen da den er forenklet skrevet og ovsersatt. Har lest nesten hele bibelen på snart et år. 

Anonymkode: e632b...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

du kan like gjerne forsøke å få tak i noe sånn: :hjerter_rundt: 

I eventyrland. | FINN.no

Anonymkode: 2a47e...14e

Det er ikke svar på de ts spør om. Lag en egen tråd hvis du vil snakke om barnebøker.

Anonymkode: 1fe6a...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2020 den 12.19):

Det er feil. De har laget sin egen oversettelse, og fjernet skriftsteder i sin oversettelse.

Anonymkode: 0245f...d91

Sjekk fakta før du poster. JVs Bibel er en direkte oversettelse av Septuaginta og har alle skriftstedene som står i Septuaginta. Forøvrig er det også en forklaring i Bibelen om hvorfor Septuaginta tilsynelatende mangler noen (meget få) skriftsted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (På 23.9.2020 den 4.09):

Jeg har en bok som forteller utdypende om det som står i bibelen. Det er først nå når jeg leser der at jeg skjønner sammenhengene som gjør bibelen fasinerende.

Kva heiter boka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...