Gå til innhold

Kjøpe bibel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bibelen, ønsker å kjøpe det gamle og det nye testamentet. Har ikke noe erfaring med boken, har aldri lest den. Er nå blitt interessert i innholdet. Er det bare å kjøpe en bibel? Eller kan innholdet variere? Noen tips til en bok jeg burde kjøpe? 

Anonymkode: 634ec...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibelen er jo ikke skrevet ned på norsk, en gang i tiden. Derfor har vi bare oversettelser fra originalspråkene. Det betyr at bibelen foreligger på både nynorsk og bokmål. I tillegg er der forskjellige oversettelser fra forskjellige år.

Anonymkode: 640e3...5f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du bor i nærheten av Oslo. Men der er det en bokhandel som heter Bok og Media. Der har de både kristne bøker og andre bøker. Der kan du sikkert få en fin bibel

Anonymkode: 3d7c6...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk finnes det mange forskjellige oversettelser. Inneholdet er omtrent desamme men det er ulike tolkninger av hebreisk og gresk orginaltekst. Om du skal lese den på norsk så finnes det bare en versjon å kjøpe.

Anonymkode: 5fb02...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bibliotek har inne, så slipper du å bruke penger på slikt

Anonymkode: 03123...d16

TS ville gjerne ha en selv. Les innlegget en gang til

Anonymkode: 3d7c6...1e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør oppmerksom på at det er veldig varierende skriftstørrelse i ulike utgaver av bibelen. Har du tenkt å lese i den når du blir eldre (om du ikke allerede er det), bør du finne en du ikke vil trenge lupe for å kunne oppfatte på dine eldre dager.

Anonymkode: d1283...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered deg på tung lesning. Du kommer til å bla i den og lete etter noe du kan forstå deg på.

Anonymkode: e1288...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbered deg på tung lesning. Du kommer til å bla i den og lete etter noe du kan forstå deg på.

Anonymkode: e1288...0d9

Det er først når man blir kristen at man virkelig kan forstå Bibelen.

Anonymkode: 6612b...960

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er den samme uansett hvilken du kjøper. Det finnes flere oversettelser.

Anonymkode: 6612b...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå i en bokhandel og finn en du liker skriften og papiret på. Noen av de er litt vanskelige å lese synes jeg. Du kan også ta deg en tur på bruktbutikk, NMS/NLM har ofte kristne bøker inne. 

Anonymkode: a4b35...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen er den samme uansett hvilken du kjøper. Det finnes flere oversettelser.

Anonymkode: 6612b...960

Det er vel feil. Mener å huske at Jehovas vitner bruker en annen bibelversjon enn andre kristne. 

Endret av norw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Bibelen er den samme uansett hvilken du kjøper. Det finnes flere oversettelser.

Anonymkode: 6612b...960

Feil.

Etter reformasjonen fjernet nemlig protestantene en del av Det gamle testamentet, slik at den katolske bibelen består av 73 bøker, og den protestantiske av 66.

Anonymkode: 082d6...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en bok som forteller utdypende om det som står i bibelen. Det er først nå når jeg leser der at jeg skjønner sammenhengene som gjør bibelen fasinerende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er satt sammen av ulike tekster, og du kan slite med å lese den fra perm til perm. Det finnes info om hvordan lese Bibelen, slik at den blir enklere å forstå. Det er en grunn til at det er studier på universiteter angående tekstene😊
Mange vakre visdomsord også. 
Jeg har en nydelig Bibel jeg kjøpte til religionsstudier, den er i sort skinn med gull på sidene, og de er flortynne.

 

Anonymkode: 06983...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 13.14, AnonymBruker skrev:

På engelsk finnes det mange forskjellige oversettelser. Inneholdet er omtrent desamme men det er ulike tolkninger av hebreisk og gresk orginaltekst. Om du skal lese den på norsk så finnes det bare en versjon å kjøpe.

Anonymkode: 5fb02...f6f

Det stemmer ikke.

Faktisk har jeg selv tenkt på å kjøpe en bibel, og det finnes flere forskjellige oversettelser på norsk:

https://www.bibel.no/OversettelseSprakLitteratur/Bibeloversettelser/Oversettelser-Norge/Etter1938

He er en sammenligning av noen oversettelser:

https://www.norsk-bibel.no/blogs/nb-forum/14140233-vi-sammenligner-norsk-bibel-og-bibel-2011

Jeg vurderer den fra 2011. Det hadde hjulpet om noen som kjenner til de forskjellige oversettelsene hadde svart her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...