Gå til innhold

Vegetarianer reagerte på bruk av hønsebuljong i grønnsaksgryte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del handler det om at jeg ikke orker tanken på å spise et vesen som har levd. Et vesen med øyne, en skapning. Jeg orker ikke tanken på å spise lik, å sette tennene i blod, trevler og kjøtt, for omtrent å spise fingre og tær. Altså, jeg vemmes som om det var menneskekjøtt. En bitteliten del kjøttekstrakt blir som bare bittelitt hjernemasse fra et menneske. Er det så farlig da? Nei, jeg blir ikke fysisk syk av det, men bare tanken gjør at jeg brekker meg. Jeg er oppvokst med nesten bare vegetarmat, så det har nok hatt sin påvirkning på meg.

Jeg synes forøvrig ikke det er noe galt i å spise kjøtt, jeg lager kjøttmat til andre, men jeg klarer bare ikke å spise det selv. 

Anonymkode: 19a3c...276

Takk for svar! Synes det er bra du tar deg tid til å forklare, det gjør at det (hvertfall for min del) er lettere å forstå hvorfor man velger bort kjøtt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste vegetarianere er vel det av etiske grunner?

Bare lurer, det er vel litt forskjell på å spise dyr med overlegg kontra å spise feks buljong uten å vite det? I mitt hode er det en viss forskjell....om man får i seg noe animalsk med et uhell så har man jo fortsatt de samme holdningene?

Anonymkode: 67459...2ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo akkurat det det ikke er. Det er skikkelig gode sammenlikninger. 

Anonymkode: a128e...bb6

Ja, dette var jo overbevisende argumentasjon.

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg har fått med meg at du gjorde en menneskelig feil. Den gjør du nok neppe igjen. 

Når jeg sammenligner det med å glemme pepper i fårikål, eller poteter til svineribben så er det fordi jeg ikke forstår hvordan du kan ta HØNSEBULJONG ut av skapet og tro - uten å undersøke - om dette er OK. Da har du - etter min mening - ikke lagt deg i selen fordi du bare trekker ut kjøttet fra en kjøttrett og tror den da automatisk blir vegetarisk. Du har lov å være uenig med den betraktningen - men det endrer ikke mitt syn.

Og så utfordrer jeg deg: slutt med buljong - lag mat uten. Prøv det! Eller la det være hvis du vil. Jeg ser ikke ned på deg fordi du bruker buljong - jeg bruker da halvfabrikater jeg også fra tid til annen. Men ikke hver gang, ikke hele tiden, og ikke når jeg har gjester. Jeg mener ikke at halvfabrikat er lavmål - jeg synes buljong ikke gir retten et løft. Her kan vi være uenig, uten at jeg ser ned på deg for det.

Du står altså fast ved at du selv aldri har gjort noe feil. Ganske interessant. Du må være en unik person i verdenssammenheng. Som sagt mange ganger går det på autopilot når jeg lager denne retten. Det kunne like gjerne vært grønnsaksbuljong, jeg leser ikke på pakken når jeg rasker med meg en brikke fra skapet. Din teori om at jeg leste nøye på pappesken brikkene ligger i er feil. Ei heller bryr jeg meg om forskjellen når jeg kjøper i butikken, hadde neppe smakt forskjell i en blindtest. 

Retten smaker godt, å fjerne buljongen, hvorfor skulle jeg det? Bare fordi noen snobber mener det blir bedre?

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg har fått med meg at du gjorde en menneskelig feil. Den gjør du nok neppe igjen. 

Når jeg sammenligner det med å glemme pepper i fårikål, eller poteter til svineribben så er det fordi jeg ikke forstår hvordan du kan ta HØNSEBULJONG ut av skapet og tro - uten å undersøke - om dette er OK. Da har du - etter min mening - ikke lagt deg i selen fordi du bare trekker ut kjøttet fra en kjøttrett og tror den da automatisk blir vegetarisk. Du har lov å være uenig med den betraktningen - men det endrer ikke mitt syn.

Og så utfordrer jeg deg: slutt med buljong - lag mat uten. Prøv det! Eller la det være hvis du vil. Jeg ser ikke ned på deg fordi du bruker buljong - jeg bruker da halvfabrikater jeg også fra tid til annen. Men ikke hver gang, ikke hele tiden, og ikke når jeg har gjester. Jeg mener ikke at halvfabrikat er lavmål - jeg synes buljong ikke gir retten et løft. Her kan vi være uenig, uten at jeg ser ned på deg for det.

Jeg synes det skinner gjennom ganske tydelig at du ser ned på TS, uansett hvor mye du hevder det motsatte.

Anonymkode: 2280d...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg har fått med meg at du gjorde en menneskelig feil. Den gjør du nok neppe igjen. 

Når jeg sammenligner det med å glemme pepper i fårikål, eller poteter til svineribben så er det fordi jeg ikke forstår hvordan du kan ta HØNSEBULJONG ut av skapet og tro - uten å undersøke - om dette er OK. Da har du - etter min mening - ikke lagt deg i selen fordi du bare trekker ut kjøttet fra en kjøttrett og tror den da automatisk blir vegetarisk. Du har lov å være uenig med den betraktningen - men det endrer ikke mitt syn.

Og så utfordrer jeg deg: slutt med buljong - lag mat uten. Prøv det! Eller la det være hvis du vil. Jeg ser ikke ned på deg fordi du bruker buljong - jeg bruker da halvfabrikater jeg også fra tid til annen. Men ikke hver gang, ikke hele tiden, og ikke når jeg har gjester. Jeg mener ikke at halvfabrikat er lavmål - jeg synes buljong ikke gir retten et løft. Her kan vi være uenig, uten at jeg ser ned på deg for det.

Fordi hun er et menneske og gjør feil. Har du aldri gjort en feil i livet ditt eller? Noe som er helt opplagt for andre? Det har jeg, flere ganger. Men jeg blir jo ikke hengt ut av den grunn. Jeg lærer heller av feilen og gjør det annerledes neste gang. 

Anonymkode: 2a2ae...3c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du står altså fast ved at du selv aldri har gjort noe feil. Ganske interessant. Du må være en unik person i verdenssammenheng. Som sagt mange ganger går det på autopilot når jeg lager denne retten. Det kunne like gjerne vært grønnsaksbuljong, jeg leser ikke på pakken når jeg rasker med meg en brikke fra skapet. Din teori om at jeg leste nøye på pappesken brikkene ligger i er feil. Ei heller bryr jeg meg om forskjellen når jeg kjøper i butikken, hadde neppe smakt forskjell i en blindtest. 

Retten smaker godt, å fjerne buljongen, hvorfor skulle jeg det? Bare fordi noen snobber mener det blir bedre?

Anonymkode: e3de1...524

Hvor har jeg sagt at jeg aldri gjør feil?

Jeg synes det er rart at du går på autopilot når du lager mat til vegetarianere - det gjør ikke jeg. 

Slutt å si at det er snobbete å fjerne buljongen - det er overhodet ikke det jeg har sagt.

Jeg smaker forøvrig forskjell på hønsebuljong og grønnsaksbuljong og er ganske sikker på at det ville jeg også gjort i en blindtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste vegetarianere er vel det av etiske grunner?

Bare lurer, det er vel litt forskjell på å spise dyr med overlegg kontra å spise feks buljong uten å vite det? I mitt hode er det en viss forskjell....om man får i seg noe animalsk med et uhell så har man jo fortsatt de samme holdningene?

Anonymkode: 67459...2ad

Forskjell på hvilken måte? Om du ikke vil spsie hundekjøtt, men fikk servert mat med hundebuljong, hvor hadde forskjellen vært?

Tror mange hadde steilet om det var brukt hundebuljong i maten sin. Det er det samme for vegetarianere som syntes det e rlike ubehagelig med dyrebuljong i maten sin. 

Hva om noen hadde puttet knust saueøye i maten din for eks? Okseballer? 

Anonymkode: 419f0...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det skinner gjennom ganske tydelig at du ser ned på TS, uansett hvor mye du hevder det motsatte.

Anonymkode: 2280d...d1c

 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun er et menneske og gjør feil. Har du aldri gjort en feil i livet ditt eller? Noe som er helt opplagt for andre? Det har jeg, flere ganger. Men jeg blir jo ikke hengt ut av den grunn. Jeg lærer heller av feilen og gjør det annerledes neste gang. 

Anonymkode: 2a2ae...3c9

Jeg reagerer på at en vert som skal servere vegetarmiddag til sine gjester lager en rett som hun alltid lager og bare fjerner kjøttet. Slik ville jeg ikke gjort det selv. Jeg ville ha omarbeidet retten - eller laget noe annet - for å være sikker på at retten er vegetarisk.

Jeg ser ikke ned på TS, og jeg er langt fra feilfri. Jeg har fått forklaringen på at TS ser på buljong som "buljong" og ikke tenker over om det er kjøtt eller grønnsakssmak. Greit nok - dette forstår jeg likevel ikke. Jeg skjønner at jeg her aldri kommer til å forstå problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianere fortjener respekt for det valget de har tatt.

Jeg vil også like å vite hva jeg spiser. Jeg følte vemmelse da jeg etter et måltid fikk vite at det var kanin jeg hadde spist. Da hjelper det lite å få høre at det ikke er verre å spise kanin enn annet kjøtt. For meg er kanin et kjæledyr på lik linje med hund og katt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært vegetarianer hadde jeg reagert på dette, ja. Men måten jeg reagerte på hadde nok også blitt litt farget av hvordan du reagerte på det. Hadde det vært en ærlig feil, noe du ikke tenkte over og var lei deg for når du fant det ut hadde det nok vært lettere å komme over enn om du helt tydelig hadde gitt blaffen og ment det umulig kunne være så farlig.

Altså, reaksjonen hadde blitt forskjellig om jeg bare hadde reagert på å få servert hønsebuljong, eller om jeg opplevde total mangel på respekt og forståelse i tillegg. 

Anonymkode: 86496...2a0

Komme over? Dette kan neppe være særlig traumatiserende.

Anonymkode: 05195...419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Fy for en dårlig venn du er!:frkk::sinna::balltre:

Både vegetarianere og veganere kan bli skikkelig dårlig om de får kjøtt i seg om det er lenge siden de har spist det! Jeg hadde blitt skamdårlig av å spise middag hos deg! 

Anonymkode: 8d3fb...fc9

Ren oppgulp. Det er veldig lite i buljong uansett, og ingen av de har blitt dårlig av det. Synes dere fanatikkere er det verste, og egentlig kuttet jeg de ut uansett da de har blitt enda mer ekstremt woke social justice warriors de siste årene. 

Anonymkode: 30cbb...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Du står altså fast ved at du selv aldri har gjort noe feil. Ganske interessant. Du må være en unik person i verdenssammenheng. Som sagt mange ganger går det på autopilot når jeg lager denne retten. Det kunne like gjerne vært grønnsaksbuljong, jeg leser ikke på pakken når jeg rasker med meg en brikke fra skapet. Din teori om at jeg leste nøye på pappesken brikkene ligger i er feil. Ei heller bryr jeg meg om forskjellen når jeg kjøper i butikken, hadde neppe smakt forskjell i en blindtest. 

Retten smaker godt, å fjerne buljongen, hvorfor skulle jeg det? Bare fordi noen snobber mener det blir bedre?

Anonymkode: e3de1...524

Snakk om å vri på det innlegget du siterte her.. Blondie har da aldri sagt at hun aldri gjør feil? Selv spiser jeg en god del kjøtt men jeg reagerte også på hvordan du valgte å lage retten når du vet at noen er vegetarianere. At noen ikke tenker over dette med buljong syns jeg er meget spesielt, og syns det vitner om tankeløshet å bare slenge terningen oppi retten uten å forsikre deg om at det er ok når det faktisk var hønsebuljong du brukte. I mine øyne er ikke dette en ærlig feil men tankeløshet. For min del hadde jeg forsikret meg om at hver eneste ingrediens var ok, og det koster en jo ikke akkurat mye å slenge et blikk på innholdsfortegnelsen, ihvertfall ikke når navnet på det du skal slenge oppi inneholder ordet høns eller kjøtt. Trodde dette var en helt fullstendig opplagt ting å gjøre når man serverer noen som ikke vil spise kjøtt, det vitner om litt lite respekt for andres valg og holdninger selvom jeg vet du ikke gjorde det for å bære kjip

Det virker jo heller ikke som at du ønsker å ta noe selvkritikk på det så skjønner ikke helt poenget med tråden. 

Hilsen en som også bruker en god del halvfabrikata

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.9.2020 den 0.30, AnonymBruker skrev:

De fleste vegetarianere er vel det av etiske grunner?

Anonymkode: 67459...2ad

Ingen etiske grunner til å droppe kjøtt. Men det er etiske grunner til å velge HVOR man får kjøttet fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer alltid oppi animalske produkter i vegetarmiddagene jeg serverer. Noe kraft, litt fett, avkapp osv. Aldri har en vegetarianer reagert på måten, tvert om. Jeg gjør det av medfølelse, for at de skal få i seg litt ordentlig næring en gang i blant.

Anonymkode: cb62a...43d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er ufattelig fort å gjøre feil åteb å helt tenke seg om. Feil buljong, litt stekesjy i sausen, gelatin i desserter, skjære på samme brett osv. 

Så her tenker jeg vegetarianere som er livredd for å få feil faktisk må spørre om ingrediensene. Spesielt om det ikke er nær familie eller venner som man vet har kunnskapen. 

Gjør må  det med vilje er det dårlig gjort. Om ikke ville jeg holdt tett om det denne gang. Alle forstår nok ikke at det var et uhell og bare lite gjennomtenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er så krise å få i seg 0,001 prosent animalsk innhold så bør man la være å spise hos andre, og tilberede all mat selv. 

Anonymkode: b51ad...fa7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ukjentjente skrev:

Snakk om å vri på det innlegget du siterte her.. Blondie har da aldri sagt at hun aldri gjør feil? Selv spiser jeg en god del kjøtt men jeg reagerte også på hvordan du valgte å lage retten når du vet at noen er vegetarianere. At noen ikke tenker over dette med buljong syns jeg er meget spesielt, og syns det vitner om tankeløshet å bare slenge terningen oppi retten uten å forsikre deg om at det er ok når det faktisk var hønsebuljong du brukte. I mine øyne er ikke dette en ærlig feil men tankeløshet. For min del hadde jeg forsikret meg om at hver eneste ingrediens var ok, og det koster en jo ikke akkurat mye å slenge et blikk på innholdsfortegnelsen, ihvertfall ikke når navnet på det du skal slenge oppi inneholder ordet høns eller kjøtt. Trodde dette var en helt fullstendig opplagt ting å gjøre når man serverer noen som ikke vil spise kjøtt, det vitner om litt lite respekt for andres valg og holdninger selvom jeg vet du ikke gjorde det for å bære kjip

Det virker jo heller ikke som at du ønsker å ta noe selvkritikk på det så skjønner ikke helt poenget med tråden. 

Hilsen en som også bruker en god del halvfabrikata

Jeg har erkjent at det var en feil, men ikke at det er på linje med å glemme å koke poteter til svineribbe til jul, eller andre tåpelige «sammenligninger».

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 11.09, Blondie65 skrev:

 

Jeg reagerer på at en vert som skal servere vegetarmiddag til sine gjester lager en rett som hun alltid lager og bare fjerner kjøttet. Slik ville jeg ikke gjort det selv. Jeg ville ha omarbeidet retten - eller laget noe annet - for å være sikker på at retten er vegetarisk.

Jeg ser ikke ned på TS, og jeg er langt fra feilfri. Jeg har fått forklaringen på at TS ser på buljong som "buljong" og ikke tenker over om det er kjøtt eller grønnsakssmak. Greit nok - dette forstår jeg likevel ikke. Jeg skjønner at jeg her aldri kommer til å forstå problemstillingen.

Med omarbeidet retten antar jeg du går tilbake til at du ikke ville brukt buljong, fordi det er «lavmål». Men i og med at du ikke bruker det, så har vi fått forklaringen på hvorfor du ikke forstår.

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 11.04, Blondie65 skrev:

Hvor har jeg sagt at jeg aldri gjør feil?

Jeg synes det er rart at du går på autopilot når du lager mat til vegetarianere - det gjør ikke jeg. 

Slutt å si at det er snobbete å fjerne buljongen - det er overhodet ikke det jeg har sagt.

Jeg smaker forøvrig forskjell på hønsebuljong og grønnsaksbuljong og er ganske sikker på at det ville jeg også gjort i en blindtest.

Det virker i hvert fall som om du mener du aldri kunne gjort en «så stor feil» som dette.

Jeg har aldri laget mat til vegetarianere. Denne dagen hadde jeg denne retten på plakaten, da hun ble til middag, som stengt tatt ikke var planlagt, så laget jeg den likevel men droppet kjøttet.

Det jeg reagerer på er hvordan du skal ha det til at dette er den største tabben i verdenshistorien og at du aldri kunne gjort en feil av noe tilsvarende kaliber og ikke skjønner hvordan andre kunne gjort det. Vitner om liten livserfaring.

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...