Gå til innhold

Vegetarianer reagerte på bruk av hønsebuljong i grønnsaksgryte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må jo skjønne at en vegetarianer ikke vil drikke hønsebuljong🤦🏻‍♀️ Når du skal åpne en pakke med hønsebuljong er det jo ofte et bilde av en høne og det står klart og tydelig HØNSEbuljong. Du må vel bare beklage deg og huske på det til neste gang. Men det er ikke noe rart hun reagerer på det. Det må du nesten bare tåle. Gjør du en feil får du en negativ reaksjon.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig lite gjennomtenkt. Jeg er på ingen måte vegetarianer eller veganer, men selv jeg bruker ikke animalsk fond eller buljong i vegetariske retter. 

Anonymkode: b21a4...2a6

Den skjønner jeg ikke, med mindre du skal servere retten til vegetarianere.

Anonymkode: 67f78...907

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Du må jo skjønne at en vegetarianer ikke vil drikke hønsebuljong🤦🏻‍♀️ Når du skal åpne en pakke med hønsebuljong er det jo ofte et bilde av en høne og det står klart og tydelig HØNSEbuljong. Du må vel bare beklage deg og huske på det til neste gang. Men det er ikke noe rart hun reagerer på det. Det må du nesten bare tåle. Gjør du en feil får du en negativ reaksjon.

Har du lyst til å gjøre noe hyggelig for andre hvis de kjefter på deg fordi du gjør en liten feil? 

Anonymkode: cc777...81f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lyst til å gjøre noe hyggelig for andre hvis de kjefter på deg fordi du gjør en liten feil? 

Anonymkode: cc777...81f

Kommer ann på hvor mye de kjefta. Litt kjeft skal man jo tåle når man gjør en feil. Hva sa venninna di? Var det liksom utskjelling med banneord og dro tidligere eller nei uff du må være mer forsiktig, jeg sa jo jeg var vegetarianer. Og det står jo hønse buljong! Det kommer an på om denne personen overreagerte. Men du kan jo ikke forvente at hun skal være likegyldig da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flott å se at vi har en skokk mennesker som aldri gjør feil, misforstår eller glemmer seg bort. 

Det er da helt åpenlyst i HI at TS har gjort en feil. 

Skjerp dere. Hvis dere lurer på hvorfor dere fremstår som fanatikere, er dette svaret. 

Ts: det er faktisk ifølge skriftene "greit" for en muslim å spise svin hvis man blir servert ved et uhell/uvitenhet. Så reglekter litt over det vegeterianere - dere er faktisk enda mer fanatisk enn religiøse fanatikere 

Anonymkode: 018ae...392

Dette handler ikke om at folk ikke gjør feil. Det handler om at det ikke blir vegetarisk. Det er sikkert en god del vegetarianere som spiser maten om det er litt buljong i. På samme måte som en del vegetarianere spiser parmesan til tross for at det ikke er vegetarisk:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fastnøkkel skrev:

Du serverer ikke hønsebuljong til en vegetarianer. Det er respektløst!

Det var ikke noe jeg tenkte på, buljong er buljong, koblet det ikke mot noe vegetarianere ikke spiser, så var en ærlig feil.

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri fortalt det til vegetarianerne i første omgang når jeg fant ut tabben min iallefall.

Anonymkode: 27e04...303

Jeg gjorde ikke det. Hun likte retten og spurte hvordan sausen var laget. Jeg fortalte det. Og så spurte hun hva slags buljong, jeg visste ikke, men da jeg så etter så var det dessverre hønsebuljong og ikke grønnsaksbuljong.

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegeterianere er merkelig som blir fornærmet av en sånn feil. 

Altså, jeg har cøliaki og det hender at folk serverer meg gluten ved en feil. Og jeg blir jo faktisk syk til forskjell fra vegeterianere. Jeg blir gjerne sykemeldt i flere dager etterpå, men om jeg blir sur for at noen gjør en feil? Nei, det kan jeg ikke finne på å bli. Så at vegeterianere blir sur for at det gjøres en feil som de ikke engang blir syk av er for meg fullstendig uforståelig.

Anonymkode: 06c9f...567

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du har invitert en vegetarianer på vegetarisk middag og serverer noe som ikke er vegetarisk uten å si det, ja, da har du gjort en stor feil. Hadde ikke kommet på middag til deg igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: f0fba...147

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, om du har invitert en vegetarianer på vegetarisk middag og serverer noe som ikke er vegetarisk uten å si det, ja, da har du gjort en stor feil. Hadde ikke kommet på middag til deg igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: f0fba...147

#krenka

Anonymkode: 06c9f...567

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegeterianere er merkelig som blir fornærmet av en sånn feil. 

Altså, jeg har cøliaki og det hender at folk serverer meg gluten ved en feil. Og jeg blir jo faktisk syk til forskjell fra vegeterianere. Jeg blir gjerne sykemeldt i flere dager etterpå, men om jeg blir sur for at noen gjør en feil? Nei, det kan jeg ikke finne på å bli. Så at vegeterianere blir sur for at det gjøres en feil som de ikke engang blir syk av er for meg fullstendig uforståelig.

Anonymkode: 06c9f...567

Du har en intoleranse mens vegetarianere har tatt et etisk valg. Det forventes ikke at du forstår hvorfor de har tatt det valget med de begrensningene det medfører, men man kan i det minste akseptere dette valget. Jeg forstår forøvrig ikke poenget med å sette vegetarianere og dem med matintoleranser opp mot hverandre, da vegetarianere virker nokså flinke til å tilrettelegge for dem med både allergier og intoleranser. 

Ingen har vel heller sagt at vegetarianere blir sure om verten har gjort en feil med buljongen og ikke er klar over det før etter selve middagen (om verten bør si noe eller bare lære av feilen sin er en annen diskusjon). Svarene i tråden dreier seg mest om forklaringer på hvorfor hønsebuljong ikke er vegetarisk og at dersom verten var fullt klar over dette så er det ikke greit. Alle gjør feil og det viktigste er å lære av feilene våre. 

Anonymkode: 99f17...4f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du oppdaget at det var feil og sa unnskyld og det kom frem at det virkelig var en feil så ville iallfall jeg har tilgitt deg for det selv om jeg kanskje ville blitt oppgitt for meg selv siden jeg tenker de fleste vet forskjell på buljongtypene. Men ville nok ikke laget noen stor greie ut av det om du faktisk virket beklagende.

Anonymkode: 0675d...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang jeg lager middag til vegetarianere sniker jeg oppi animalske produkter. De har aldri merket det. 

Anonymkode: d5f9c...5de

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegeterianere er merkelig som blir fornærmet av en sånn feil. 

Altså, jeg har cøliaki og det hender at folk serverer meg gluten ved en feil. Og jeg blir jo faktisk syk til forskjell fra vegeterianere. Jeg blir gjerne sykemeldt i flere dager etterpå, men om jeg blir sur for at noen gjør en feil? Nei, det kan jeg ikke finne på å bli. Så at vegeterianere blir sur for at det gjøres en feil som de ikke engang blir syk av er for meg fullstendig uforståelig.

Anonymkode: 06c9f...567

Akkurat dette satt jeg også og tenkte på. Jeg har en datter med cøliaki- og buljong kan faktisk by på problemer fordi endel buljong har gluten i seg. Før mine søsken/foreldre hadde lært seg hva cøliaki egentlig innebar spurte jeg alltid veldig inngående hva som var i retten- og buljong var da en ting som kom opp noen ganger. Hadde aldri falt meg inn å bli sint på vedkommende. Her har ts åpenbart prøvd å lage mat i beste mening. Vegetarianereren har også en «plikt» til å forhøre seg om ingredienser før vedkommende spiser maten. Kan tenker meg at ting som smør, buljong ol er matvarer som lett kan gå under raderen til en som ikke er vant til å tenke i de baner.

Anonymkode: a355f...551

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerbror spiser ikke dette og er veganer. Han hadde også blitt dårlig av å spise dette i ettertiden. Så den er litt lei. Skjønner det kan være vanskelig, forstå alt og kanskje ikke tenke over det. Men det er litt som at datteren min har allergi for nøtter og at hun blir servert noe med snev eller spor av. 

Anonymkode: 2dd28...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At en veganer reagerer skjønner jeg, men de er til gjengjeld ofte så fanatiske at de uansett blir mer eller mindre umulig å omgås for litt mer avslappa mennesker 😏 (på linje med en del andre religiøse grupper).

Vegetarianere spiser ikke kjøtt eller fisk, men jeg kan ikke se noen grunn til at noen skulle gå helt av skaftet pga hønsebuljong i en rett de får servert. En vegetarianer kan innta egg, melk, ost, bruke skinnsko og skinnjakke, osv.  Snakk om dobbeltmoral, liksom 😄

Anonymkode: 0a201...3bf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en intoleranse mens vegetarianere har tatt et etisk valg. Det forventes ikke at du forstår hvorfor de har tatt det valget med de begrensningene det medfører, men man kan i det minste akseptere dette valget. Jeg forstår forøvrig ikke poenget med å sette vegetarianere og dem med matintoleranser opp mot hverandre, da vegetarianere virker nokså flinke til å tilrettelegge for dem med både allergier og intoleranser. 

Ingen har vel heller sagt at vegetarianere blir sure om verten har gjort en feil med buljongen og ikke er klar over det før etter selve middagen (om verten bør si noe eller bare lære av feilen sin er en annen diskusjon). Svarene i tråden dreier seg mest om forklaringer på hvorfor hønsebuljong ikke er vegetarisk og at dersom verten var fullt klar over dette så er det ikke greit. Alle gjør feil og det viktigste er å lære av feilene våre. 

Anonymkode: 99f17...4f7

jeg er ikke den som skrev dette, men svarer likevel.

Jeg synes absolutt mange av svarene tydet på at de ble sure. 

Poenget var vel også at det stort sett er langt større konsekvenser at en med cøliaki får i seg gluten enn at en som er vegetarianer får i seg animalsk. Selv om jeg absolutt respekterer at noen er vegetarianere eller veganske el. Jeg ville selvsagt prøvd å tilrettelegge, men dersom de hadde reagert med sinne har jeg ikke forståelse for. Med mindre de føler det er for å bevist ødelegge. 

Anonymkode: a355f...551

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fort gjort når man ikke følger den livsstilen selv. Jeg hadde ikke sagt noe til venninnen. Men heller sørget for å ha grønnsaksbuljong i skapet til neste gang. Samt satt det på livets hylle i kategori tabbe og erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og jeg - som ikke er vegetarianer - forstår rett og slett ikke hvordan du kunne tro at du kunne lage en vegetariansk rett med "den buljongen du tilfeldigvis hadde i skapet". For meg ville det at jeg skulle laget en vegetarisk rett betydd at jeg måtte lagt meg ekstra i selen og sjekket at alt jeg hadde i var vegetarisk. Jeg kunne rett og slett ikke gjort denne feilen selv.

Men så reagerer jeg også voldsomt på hvor dårlig vegetarianere blir behandlet i sammenhenger der man vet om denne begrensningen på forhånd (det gjelder forsåvidt også cøliakiere eller andre allergikere): på restaurant eller i større arrangement der vegetarianeren blir servert noe vassent restemøl som de aldri ville ha servert som hovedmeny. Eksempler:

  • kinakål, mais, tomat og thousand Island dressin
  • plukket bort skinke fra halvparten av pizza - "sånn, der er din del"
  • brett med italienske skinker og ost - men nei, gluteinfritt brød har vi ikke (menyen sa "spør oss om gluteinfritt alternativ" og dette var eneste mulighet)

Jeg tenker at det å respektere gjestene sine handler om å gjøre seg flid. Du glemte dette TS, greit nok, men jeg forstår det ikke. Ville du glemt poteter til svineribben, eller rødkålen? Ville du glemt pepper i fårikålen?

Hva med å lage retten uten buljong da når du ikke har en som passer til gjestene dine? Jeg bruker selv aldri buljong, jeg får da frem smak likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...