Gå til innhold

Vegetarianer reagerte på bruk av hønsebuljong i grønnsaksgryte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker said:

#krenka

Anonymkode: 06c9f...567

Så du liker å plage andre? Høres litt psycho ut, men okei.

Anonymkode: f0fba...147

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver gang jeg lager middag til vegetarianere sniker jeg oppi animalske produkter. De har aldri merket det. 

Anonymkode: d5f9c...5de

Det er ike nødvendigvis sant. Jeg har enkelte matvarer jeg ikke tåler, men jeg har enkelte i familien som lager mat til meg. Det har skjedd flere ganger at jeg er dårlig etter at jeg har spist der, men jeg har aldri sagt ifra fordi jeg setter pris på at de lager mat til meg. Det er veldig mulig at de du lager mat til blir dårlige fordi magen ikke er avnt til det, men de er for greie og er glad i deg til å si fra. Dumt at den respekten og hensynet ike går begge veier i dette tilfelle. At du er så kjip og stygg mot noen som liker deg og liker tilbringe tid med deg. 

Anonymkode: 419f0...bbf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Catalina Culès skrev:

Neste gang bruk grønnsaksbuljong. 

Har bare hønse- og fiskebuljong i skapet, men får vel kjøpe inn grønnsaks også, da.

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, om du har invitert en vegetarianer på vegetarisk middag og serverer noe som ikke er vegetarisk uten å si det, ja, da har du gjort en stor feil. Hadde ikke kommet på middag til deg igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: f0fba...147

Så du tror at om man kommer i skade for å ha i en liten terning med 1 % kjøtt, så vil jeg ved en ev. senere anledning med vilje putte kjøtt oppi maten?

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggissen tar neppe skade annet enn ubehaget ved å ha fått servert noe de ikke ønsker å spise, mens du har frembudt det som noe som var innenfor deres preferanser.  Sammenlign med at du hadde fått servert vafler laget av egen morsmelk, eller en buljong laget av hundekjøtt.  Ikke farlig, men du hadde kanskje reagert på at verten ikke sa ifra.

Jeg forstår godt at veggissen reagerer, og du bør unnskylde deg.  Om dere kan stole på hverandre fremover kommer vel an på hva slags forhold dere har fra før.

Anonymkode: 1939c...3f7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg veganer eller vegetarianer, men jeg hadde reagert om du så retten var det og så kom det fram at du hadde brukt hønsebuljong ja.
Og hadde jeg vært veganer/vegetarianer så hadde jeg ikke takket ja til mat hos deg flere ganger.

Anonymkode: 89aa3...64d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du tror at om man kommer i skade for å ha i en liten terning med 1 % kjøtt, så vil jeg ved en ev. senere anledning med vilje putte kjøtt oppi maten?

Anonymkode: e3de1...524

Nei, men gelatin, krydderblandinger med kjøtt eller lignende hadde vært sannsynlig

Anonymkode: 419f0...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Blondie65 skrev:

Og jeg - som ikke er vegetarianer - forstår rett og slett ikke hvordan du kunne tro at du kunne lage en vegetariansk rett med "den buljongen du tilfeldigvis hadde i skapet". For meg ville det at jeg skulle laget en vegetarisk rett betydd at jeg måtte lagt meg ekstra i selen og sjekket at alt jeg hadde i var vegetarisk. Jeg kunne rett og slett ikke gjort denne feilen selv.

Men så reagerer jeg også voldsomt på hvor dårlig vegetarianere blir behandlet i sammenhenger der man vet om denne begrensningen på forhånd (det gjelder forsåvidt også cøliakiere eller andre allergikere): på restaurant eller i større arrangement der vegetarianeren blir servert noe vassent restemøl som de aldri ville ha servert som hovedmeny. Eksempler:

  • kinakål, mais, tomat og thousand Island dressin
  • plukket bort skinke fra halvparten av pizza - "sånn, der er din del"
  • brett med italienske skinker og ost - men nei, gluteinfritt brød har vi ikke (menyen sa "spør oss om gluteinfritt alternativ" og dette var eneste mulighet)

Jeg tenker at det å respektere gjestene sine handler om å gjøre seg flid. Du glemte dette TS, greit nok, men jeg forstår det ikke. Ville du glemt poteter til svineribben, eller rødkålen? Ville du glemt pepper i fårikålen?

Hva med å lage retten uten buljong da når du ikke har en som passer til gjestene dine? Jeg bruker selv aldri buljong, jeg får da frem smak likevel?

Jeg har laget denne retten mange ganger, nærmest ukentlig i perioder, men som sagt med kjøtt, enten kylling, svin eller biffkjøtt. Så da tenkte jeg at det blir en grønnsaksgryte om jeg fjerner kjøttet, resten gikk på autopilot. Aldri laget mat til vegetarianere før, ikke tenkt over buljong i den sammenhengen, for alt jeg visste kunne «hønsebuljong» inneholdt like lite høns som «melk med jordbærsmak» inneholder jordbær, eller samme innhold vaniljeis som (falsk) vaniljeis har, nemlig ingenting.

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Altså, om du har invitert en vegetarianer på vegetarisk middag og serverer noe som ikke er vegetarisk uten å si det, ja, da har du gjort en stor feil. Hadde ikke kommet på middag til deg igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: f0fba...147

Da er du kostholdsreligiøs. Noe jeg respekterer, og jeg ville aldri bevisst servert noe ikke-vegetarisk til en vegetarianer. Men all form for ekstremisme skal man være litt forsiktig med. Bare nevner det.

Anonymkode: 67f78...907

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare hønse- og fiskebuljong i skapet, men får vel kjøpe inn grønnsaks også, da.

Anonymkode: e3de1...524

Grønnsaksbuljong kan inneholde animalsk aroma. Da er det ikke vegetar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg tenker at det å respektere gjestene sine handler om å gjøre seg flid. Du glemte dette TS, greit nok, men jeg forstår det ikke. Ville du glemt poteter til svineribben, eller rødkålen? Ville du glemt pepper i fårikålen?

Hva med å lage retten uten buljong da når du ikke har en som passer til gjestene dine? Jeg bruker selv aldri buljong, jeg får da frem smak likevel?

Dette viser jo bare at du ikke har skjønt noe som helst. For noen sammenligninger. Fullstendig latterlig. 

Anonymkode: e3de1...524

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du kostholdsreligiøs. Noe jeg respekterer, og jeg ville aldri bevisst servert noe ikke-vegetarisk til en vegetarianer. Men all form for ekstremisme skal man være litt forsiktig med. Bare nevner det.

Anonymkode: 67f78...907

Er kostholdsreligiøs et nytt ord i ordboka? Jeg har i alle fall aldri hørt om det før. 

Det er kjempesupert og forventet at du ikke bevisst ville servert noe ikke-vegetarisk til en vegetarianer, men jeg ser ikke helt hvor denne respekten ligger når du kaller det for ekstremisme 

Anonymkode: 99f17...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er kostholdsreligiøs et nytt ord i ordboka? Jeg har i alle fall aldri hørt om det før. 

Det er kjempesupert og forventet at du ikke bevisst ville servert noe ikke-vegetarisk til en vegetarianer, men jeg ser ikke helt hvor denne respekten ligger når du kaller det for ekstremisme 

Anonymkode: 99f17...4f7

Når en vegetarianer blir i harnisk over å ha fått i seg fire atomer som beviselig har vært innom en dyrekropp, i løpet av kretsløpet, da er det ekstremt. Mener jeg.

Anonymkode: 67f78...907

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er delvis vegetarianeren sitt ansvar å være klar på hva som brukes i maten hen spiser. Selv spiser jeg stort sett plantebasert (er ikke vegetarianer). Jeg bruker bare en spesiell type vegetarisk buljong, spiser bare oster med mikrobiell løpe, ikke gelatin, spiser ikke diverse e-stoffer som er av animalsk opphav osv. Jeg spiser derfor ingenting før jeg har sjekket ingrediensene. En ikke-vegetarianer har ikke nødvendigvis den kunnskapen jeg har om maten jeg spiser. Derfor tar jeg heller med mat istedenfor å komme i noen situasjoner som kan skape ubehageligheter for alle parter.

Anonymkode: 3f603...b85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har en intoleranse mens vegetarianere har tatt et etisk valg. Det forventes ikke at du forstår hvorfor de har tatt det valget med de begrensningene det medfører, men man kan i det minste akseptere dette valget. Jeg forstår forøvrig ikke poenget med å sette vegetarianere og dem med matintoleranser opp mot hverandre, da vegetarianere virker nokså flinke til å tilrettelegge for dem med både allergier og intoleranser. 

Ingen har vel heller sagt at vegetarianere blir sure om verten har gjort en feil med buljongen og ikke er klar over det før etter selve middagen (om verten bør si noe eller bare lære av feilen sin er en annen diskusjon). Svarene i tråden dreier seg mest om forklaringer på hvorfor hønsebuljong ikke er vegetarisk og at dersom verten var fullt klar over dette så er det ikke greit. Alle gjør feil og det viktigste er å lære av feilene våre. 

Anonymkode: 99f17...4f7

Det kommer tydelig frem at det var en feil. Det er selvsagt en stor forskjell på om man blir sykemeldt i flere dager av en slik feil kontra at man får litt vondt i krenken. Du har tydeligvis ikke cøliaki selv siden du tydelig ikke skjønner hvor dårlige vi faktisk blir. Jeg har vært syk i opp til to uker etter å ha blitt servert gluten ved en feil to dager på rad. Det er noe ganske annet enn å bli litt snurt. 

Anonymkode: 06c9f...567

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du kostholdsreligiøs. Noe jeg respekterer, og jeg ville aldri bevisst servert noe ikke-vegetarisk til en vegetarianer. Men all form for ekstremisme skal man være litt forsiktig med. Bare nevner det.

Anonymkode: 67f78...907

Interessant hvordan enkelte bruker ordene fanatisk og ekstremisme. Som om det er et argument imot kostholdet eller livsstilen. Men det er egentlig et ganske tomt ord. Jeg kan kalle naboen min hage-fanatisk fordi hagen hans er alltid velstelt og ser perfekt ut. Betyr det at det er en dårlig ting at han er hage-fanatisk?

Niks. At du bruker et negativt ladet ord betyr ikke at det du beskriver er negativt. 

Anonymkode: 419f0...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du liker å plage andre? Høres litt psycho ut, men okei.

Anonymkode: f0fba...147

Det var jo litt av en slutning å trekke 😆

Anonymkode: 06c9f...567

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer tydelig frem at det var en feil. Det er selvsagt en stor forskjell på om man blir sykemeldt i flere dager av en slik feil kontra at man får litt vondt i krenken. Du har tydeligvis ikke cøliaki selv siden du tydelig ikke skjønner hvor dårlige vi faktisk blir. Jeg har vært syk i opp til to uker etter å ha blitt servert gluten ved en feil to dager på rad. Det er noe ganske annet enn å bli litt snurt. 

Anonymkode: 06c9f...567

Ok? Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor det er nødvendig å sammenligne to grupper som har fullstendig forskjellig grunnlag til å ikke spise noe. Enkelte med peanøttallergi kan dø, men skal jeg sammenligne det med at noen med cøliaki kan bli dårlige i et par uker? 

Anonymkode: 99f17...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok? Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor det er nødvendig å sammenligne to grupper som har fullstendig forskjellig grunnlag til å ikke spise noe. Enkelte med peanøttallergi kan dø, men skal jeg sammenligne det med at noen med cøliaki kan bli dårlige i et par uker? 

Anonymkode: 99f17...4f7

Ja, selvsagt! Jeg sier alltid det, at jeg får i alle fall ikke anafylaksi selv om cøliaki også faktisk er dødelig fordi man på sikt kan få pernisiøs anemi (som jeg selv hae hatt og var særdeles syk før jeg fikk behandling og cøliakien ble oppdaget) om man ikke spiser glutenfritt, og det er dødelig uten behandling. 

 

Anonymkode: 06c9f...567

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vegeterianere er merkelig som blir fornærmet av en sånn feil. 

Altså, jeg har cøliaki og det hender at folk serverer meg gluten ved en feil. Og jeg blir jo faktisk syk til forskjell fra vegeterianere. Jeg blir gjerne sykemeldt i flere dager etterpå, men om jeg blir sur for at noen gjør en feil? Nei, det kan jeg ikke finne på å bli. Så at vegeterianere blir sur for at det gjøres en feil som de ikke engang blir syk av er for meg fullstendig uforståelig.

Anonymkode: 06c9f...567

Samme her, bare at jeg ikke tåler melkeprotein. 

Jeg kjefter jo selvfølgelig ikke. Feil skjer og sånn er det. Blir noen bedritne dager(bokstavelig talt), men det gjør ikke noe med tilliten min til personen.

Folk her er jo gale. 

Anonymkode: 0a94e...b97

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...