Gå til innhold

Vanskelig å leve på ung ufør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18 000 i måneden er mer enn det jeg har, og jeg jobber 100 %. Jeg forsørger neg selv og en annen voksen med lønna mi.

10 000 høres fryktelig dyrt ut i husleie. Pga. det føler jeg at du ikke har så lite, da jeg tenker du lett kunne ha funnet et annet sted å bo hvis du ville ha spart penger. Da kunne du plutselig fått 2-4000 mer å rutte med i måneden, og du hadde mest sannsynlig levd svært godt på det. Du får kjøpt svært god mat, masse opplevelser, duppeditter, klær og annet for 10-12 000 i måneden.

Anonymkode: 9f5d6...d97


Hvis du bor i f.eks Oslo og omegn er 10.000 i husleie ganske billig, de kommunale leilighetene beregna for én person er som regel dyrere. 

Anonymkode: 3c0cf...6b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende TS lever på take-away pga ekstremt indre stress? Det er fælt å si det, men jeg ble mye bedre mentalt (er uføretrygdet pga kompleks ptsd) straks jeg fikk en grei erstatningssum. Mange psykiatriske diagnoser gir kognitiv svikt, ergo er alle disse "du må planlegge bedre!", "jeg studerer og lever på 0kr i måneden" -svarene helt irrelevante. Straks jeg slapp og bekymre meg for hvordan jeg skulle få betalt alle regninger begynte jeg å slappe av litt og kunne håndtere de mentale problemene mine bedre.

Kjære TS; jeg håper det ordner seg for deg på det ene eller andre viset. Det fortjener du.

Anonymkode: dfc51...c0f

Helt korrekt det du sier. I 99% av tilfellene er det alltid de friske og arrogante som har flere millioner i formue som alltid skal si til den som er syk og har ingen formue: "Kan ikke du bare gjøre sånn og sånn", så bruker de friske seg selv som utgangspunkt uten å sette seg inn i hva det betyr å være syk, fattig og dømt til å leve av et gitt beløp resten av livet. 

Ufør er relativ fattigdom, hvis man ikke eier noe fra før av (leilighet for eksempel). Da er man innenfor grensa relativ fattigdom. En overlever og sliter seg gjennom, men man lever ikke. Hver måned blir pengene kastet ut på leie fordi en ikke har mulighet til å betale ned på sin egen leilighet. Etter 10 år har en betalt inn leie 120 ganger x la oss si 8.000 per måned og da nærmer vi oss 1.000.000 ut av vinduet og inn i lomma på han som eier huset man må leie hos. 

Dermed så blir det slik at dagens lave satser bidrar til at uføre fortsetter å subsidiere boligbaroner. En burde ha mulighet til å kunne kjøpe en nøktern leilighet som enslig ufør. 

Det er noen her som klager på take-away, men hvis bare halvparten av alle kundene hadde begynt å spare på take-away, så får disse butikkene nedsatt omsetting noe som betyr at de vil måtte sparke folk som jobber der og da må staten dekke dagpengene til disse. Så utifra et samfunnsmessig perspektiv er det absolutt ikke bra å ha kjøpesvake kunder. Man tjener ingenting på det som samfunn. 

Det er også forferdelig at uføre har mistet boligstøtten, bare fordi deres beløpet ble justert oppover brutto, men netto sitter de ikke med noe mer. 

Det er som du riktig påpeker, det å leve under konstant stress, problemer og påkjenninger gjør at en mister konsentrasjonen og hukommelsen, noe som gjør at alle de rettighetene uføre har på papiret når det gjelder å jobbe eller å studere, forblir bare pene ord på papiret, for ingen vil ansette folk som sliter med å konsentere, sliter med å huske og sliter med å lese. 

Så du har helt rett i det - flere burde fokusert på nettopp det. At straks en slapp å bekymre seg for regninger og snu på hver eneste krone og frykte fremtiden på et generelt grunnlag, så er det faktisk sjanse for at en blir bedre på sikt. 

Anonymkode: 73bca...694

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt korrekt det du sier. I 99% av tilfellene er det alltid de friske og arrogante som har flere millioner i formue som alltid skal si til den som er syk og har ingen formue: "Kan ikke du bare gjøre sånn og sånn", så bruker de friske seg selv som utgangspunkt uten å sette seg inn i hva det betyr å være syk, fattig og dømt til å leve av et gitt beløp resten av livet. 

Ufør er relativ fattigdom, hvis man ikke eier noe fra før av (leilighet for eksempel). Da er man innenfor grensa relativ fattigdom. En overlever og sliter seg gjennom, men man lever ikke. Hver måned blir pengene kastet ut på leie fordi en ikke har mulighet til å betale ned på sin egen leilighet. Etter 10 år har en betalt inn leie 120 ganger x la oss si 8.000 per måned og da nærmer vi oss 1.000.000 ut av vinduet og inn i lomma på han som eier huset man må leie hos. 

Dermed så blir det slik at dagens lave satser bidrar til at uføre fortsetter å subsidiere boligbaroner. En burde ha mulighet til å kunne kjøpe en nøktern leilighet som enslig ufør. 

Det er noen her som klager på take-away, men hvis bare halvparten av alle kundene hadde begynt å spare på take-away, så får disse butikkene nedsatt omsetting noe som betyr at de vil måtte sparke folk som jobber der og da må staten dekke dagpengene til disse. Så utifra et samfunnsmessig perspektiv er det absolutt ikke bra å ha kjøpesvake kunder. Man tjener ingenting på det som samfunn. 

Det er også forferdelig at uføre har mistet boligstøtten, bare fordi deres beløpet ble justert oppover brutto, men netto sitter de ikke med noe mer. 

Det er som du riktig påpeker, det å leve under konstant stress, problemer og påkjenninger gjør at en mister konsentrasjonen og hukommelsen, noe som gjør at alle de rettighetene uføre har på papiret når det gjelder å jobbe eller å studere, forblir bare pene ord på papiret, for ingen vil ansette folk som sliter med å konsentere, sliter med å huske og sliter med å lese. 

Så du har helt rett i det - flere burde fokusert på nettopp det. At straks en slapp å bekymre seg for regninger og snu på hver eneste krone og frykte fremtiden på et generelt grunnlag, så er det faktisk sjanse for at en blir bedre på sikt. 

Anonymkode: 73bca...694

Ja, det er det som er fortvilende for fattige psykisk syke; man har en dobbelbelastning. Folk som ikke skjønner at fattigdom eksisterer i Norge, kan ikke hatt dårlig råd, med liten sjans til å komme ut av situasjonen (pga mangel på arv, dårlige utsikter til bedret helse m.m.). Det er en ekstremt påkjennende situasjon.

Anonymkode: dfc51...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har ung ufør. Jeg har 10 000 i husleie, det betyr at jeg har 8000 å leve på etter at det er betalt. Strøm og internett er veldig billig her. Hva tenker dere om dette beløpet? Ville dere klart å leve på dette? Synes dere jeg har lite?

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Jeg har to tusen etter at husleieutgifter er betalt. Har minstesats vanlig ufør. Du er heldig!

Anonymkode: 0b947...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 kr egentlig en ganske ok sum å leve for etter husleie er betalt. Kjenner til noen som knapt har 4000 å leve for etter husleie er betalt. Vedkommende har kun vanlig ufør og måtte leie en kommunal to roms leilighet på 47 kvm til en leiepris på nesten 12000 kr! Til de som sier det bare er å flytte for Ts eller hun jeg prater om så er det ikke lett heller..

For å snakke om hun jeg kjenner så har hun ikke depositum til å kunne leie seg noe på privat markedet. Å betale på noen depositumslån har hun heller ikke muligheter til. Å søke kommunal leilighet i en annen rimligere kommune, noe som vil tilsvare minst 1 til 1,5 t unna går heller ikke, da man må være tilknyttet en kommune for å få lov til å søke leie av kommunal bolig. Kravet er gjerne at du må enten ha bodd i kommunen x antall år eller at du feks har nære slektninger som er bosatt i den kommunen du ønsker å flytte til, og de har bodd der en stund. Hun er også avhenging av helsemessige sosiale årsaker av å bo i nærheten av nettverket sitt. Summen av alt det gjør det vanskelig å bare flytte. 

Hun har altså 4000 igjen etter husleie er betalt, og i snitt er strøm på 1000 kr i mnd. De resterende 3000 går til mat, innboforsikring, internett, tv og noen buss reiser så hun kan se venner og familie. Ofte må hun få hjelp av frelsesarmeen til mat, eller slektninger må handle for henne uka før ny trygd kommer inn fordi hun ikke har råd til mer mat. Det hender også det er dager hvor hun ikke spiser fordi hun ikke har råd. Hun hverken røyker eller drikker og unner seg aldri noe ekstra. Det eneste hun gjør er å kjøpe bursdag og jule gaver til barnebarna. Dette gjør hun gradvis fordelt utover hele året. 

Hvis noe skulle ryke har hun ikke råd til å skaffe seg noe nytt/brukt. Tannlege får hun kun vært hos hvis det er akutt. Da må hun søke sosial kontoret om dekning i etterkant. Hun får heller ikke bostøtte lenger da brutto inntekten er for høy. Det morsomme er at Nav mener hun skulle hatt mye mer igjen å leve for da de opererer med en husleie på 8000 for enslig som standard sats, menndet er jo Nav kommunal som gav hun leiligheten til 12000 i mnd!

Uansett nok om henne, men det jeg vil få frem er at det ikke er sikkert at ts bare kan flytte på seg. 10000 blir omtrent regnet som rimelig for en 2 roms om man bor i de største byene eller omegn. Skal man ha mindre bolig enn det snakker man omtrent kollektivt. De fleste i kollektivt er gjerne unge studenter, som gjerne fester en del.  Et annet alternativ for å få ned bolig kostnadene er jo evt å flytte langt unna hvis mulig, men som ts er inne på må man gjerne ha bil isteden. Da går vinninga opp i spinninga..

Men så ts, tilbake til de 8000 du har å leve for. Jeg ville kanskje fordelt de ca sånn her:

Mat og hygiene artikler 2500

Strøm : ca 1000 i snitt

Innboforsikring, internett, mobil, tv 1000

Transport 500 (dekking av mndskort primært)

Helseutgifter: medisiner, lege 500 ( mange bruker mer)

Klær og fritid 750 kr

Sparing til utgifter som ikke er hver mnd : 750 (feks tannlege, frisør, gaver)

1000 til buffer konto  per mnd (feks hvis uforutsette ting oppstår)

Totalt 8000. 

 

Endret av tussi84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18,000 utbetalt for å ikke måtte gjøre noe? Nei, det er ingenting å klage på. Hvorfor bor du for 10,000 i mnd da? Lei deg et rom i bofellesskap heller så får du spart 4-5000 i mnd. Enda bedre, bruk mindre. Man klarer seg fint på 5000 i levekostnader så har man mer å spare. Om noen år går du til banken og får ordnet deg en liten leilighet som er din eller kanskje du finner deg en samboer innen da og dere får kjøpt noe større.

Alternativt, hva jeg også ville vurdert er å ta med meg de pengene til utlandet og levd med ganske grei standard i et billigere land enn Norge. Uføretrygdede kan nå bo i utlandet. 18,000 i enkelte land kan tilsvare alt fra 30,000-50,000 i Norge avhengig av hvor du velger å bo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.9.2020 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har ung ufør. Jeg har 10 000 i husleie, det betyr at jeg har 8000 å leve på etter at det er betalt. Strøm og internett er veldig billig her. Hva tenker dere om dette beløpet? Ville dere klart å leve på dette? Synes dere jeg har lite?

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Vi eier bolig og lever på ca. 8000 hver i måneden. Lønn og leieinntekter blir i hovedsak spart/investert. Før når jeg var singel levde jeg på 5000 i måneden og leide rom i bofellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat 2500 i måneden??? For en som er kronisk syk og faktisk trenger sunn og næringsrik mat? Ville definitivt droppet sparing og kultur/uteliv for å spe på matbudsjettet til 4500. 

Anonymkode: 2dd3a...9bc

Er ikke noe problem å spise godt for 2500 pr mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tussi84 skrev:

Mat og hygiene artikler 2500

Ok

Strøm : ca 1000 i snitt

Finn billigere sted å leie, f. eks bofellesskap

Innboforsikring, internett, mobil, tv 1000

Mobil, 199, internett inkludert, trenger ikke innboforsikring når man ikke eier nåla i veggen.

Transport 500 (dekking av mndskort primært)

Unødvendig, ts jobber ikke, gå til butikken

Helseutgifter: medisiner, lege 500 ( mange bruker mer)

Det er vel en makssum i Norge, etter det blir det fritak for egenandel, kanskje skru den ned til 300

Klær og fritid 750 kr

Ikke sikkert det er nødvendig å kjøpe nye klær med det første, men sett av 500 til det

Sparing til utgifter som ikke er hver mnd : 750 (feks tannlege, frisør, gaver)

Skal godt gjøres å bruke 9000 i året på tannlege, tenker 200 i mnd i gjennomsnitt. Frisør og gaver er unødvendig.

1000 til buffer konto  per mnd (feks hvis uforutsette ting oppstår)

Det er sparing, ikke direkte utgifter

Totalt 8000. 

Totalt 3700

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

18 000 i måneden er mer enn det jeg har, og jeg jobber 100 %. J

 

Anonymkode: 9f5d6...d97

Hvilke fulltidsstillinger gir 18.000 utbetalt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har ung ufør. Jeg har 10 000 i husleie, det betyr at jeg har 8000 å leve på etter at det er betalt. Strøm og internett er veldig billig her. Hva tenker dere om dette beløpet? Ville dere klart å leve på dette? Synes dere jeg har lite?

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Det er ikke mye, men det burde gå helt fint å leve greit på det hvis man er økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt avhengig av take-away, så dette er ikke så lett...

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Det første du gjør er å kutte ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat 2500 i måneden??? For en som er kronisk syk og faktisk trenger sunn og næringsrik mat? Ville definitivt droppet sparing og kultur/uteliv for å spe på matbudsjettet til 4500. 

Anonymkode: 2dd3a...9bc

Sparing er ikke en utgift. Her i huset spiser vi godt med ca 4000 i matbudsjett per person men når jeg var skikkelig fattig klarte jeg meg godt på 2000 i mnd på mat for å kunne spare. Men jeg jobbet for pengene så det føles kanskje litt annerledes når man får delt ut gratis skattepenger fra andres slit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Konungr skrev:

Sparing er ikke en utgift. Her i huset spiser vi godt med ca 4000 i matbudsjett per person men når jeg var skikkelig fattig klarte jeg meg godt på 2000 i mnd på mat for å kunne spare. Men jeg jobbet for pengene så det føles kanskje litt annerledes når man får delt ut gratis skattepenger fra andres slit.

Denne stadige drittslengingen om uføre kan du godt slutte med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gallien Grueger skrev:

Denne stadige drittslengingen om uføre kan du godt slutte med.

Du synes vel også det er økonomisk riktig å kaste 40 milliarder ut av landet årlig? Vel, nav budsjettet er enda større, burde bare blitt lagt ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Konungr skrev:

 

Hva vet du om ts sin situasjon? Vet du noe om hun bor i gåavstand til butikken i det hele tatt? Går ut i fra at hun trenger å komme seg litt rundt med buss selv om hun ikke jobber. Feks til apotek, lege  eller besøke venner/fam. Sitter ikke inn 24/7, 365 dager i året fordi man er ufør..

Alle medisiner er ikke nødvendigvis på blå resept heller.. det tar tid å fylle opp et frikort også.

Og alle kan ikke bo i et kollektivt. Primært er det unge studenter med masse energi som bor i kollektivt. Er man syk orker man kanskje ikke å bo sammen  med noen som ikke har samme livstil og energi som deg. Du passer heller ikke inn.

Tannlege på 2000 kr i året som du sier dekker knapt en vanlig tann kontroll. Trenger du å reparere hull eller lignende må du ha noen tusen mer. De fleste klarer heller ikke å klippe håret selv, og ustelt hår som har vokst lenge ser bare pistrerte og stygt ut. Gaver gir man i det minste til barn som finnes i slekta. 

Innboforsikring er alltid et must å ha. Hvis noe skulle skje får man igjen noe på forsikring. Uten innbo forsikring mister man alt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Konungr skrev:

Du synes vel også det er økonomisk riktig å kaste 40 milliarder ut av landet årlig?

Jeg vet ikke hva du refererer til her.

5 minutter siden, Konungr skrev:

Vel, nav budsjettet er enda større, burde bare blitt lagt ned.

Jada, vi har forstått du hater alle som mottar trygd og mener de burde vært glad for å få en seng på en sovesal og en porsjon suppe om dagen.

Heldigvis er det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tussi84 skrev:

Tannlege på 2000 kr i året som du sier dekker knapt en vanlig tann kontroll. Trenger du å reparere hull eller lignende må du ha noen tusen mer.

Da bør du kanskje bytte tannlege. Siste betalte jeg 850 for kontroll og tannstenrens, og 1480 for å fikse to hull, inkludert bedøvelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere unge uføre ofte klager over hvor lite dere har utbetalt og hvor lite dere har å leve for. Må si jeg personlig blir provosert over disse klageinnleggene når jeg ser hvor "mye" dere faktisk får for å gjøre jack shit. Har selv nedsats arbeidskapasitet grunnet sykdom (for lite til å få noen offentlig støtte) så jeg jobber 75% og får utbetalt 19.500,- Høres mer og mer fristende ut "å bli" ufør. Da kan jeg hvertfall bruke min tid på annet enn å jobbe.

Sikkert mange som blir provosert av dette innlegg, men jeg synes det er feil at uføre får like mye "lønn" som mange lavlønnet med graderte stillinger. Fa**** meg ikke rart mange unge vegre seg for å jobbe.

Anonymkode: e70c7...944

Du høres jævlig sjalu og bitter ut! Og om du tror vi bare raver rundt og håver inn penger uten så er det virkelig  noe som ikke fungerer som det skal i topplokket ditt

Anonymkode: 2699a...1e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Konungr skrev:

18,000 utbetalt for å ikke måtte gjøre noe? Nei, det er ingenting å klage på. Hvorfor bor du for 10,000 i mnd da? Lei deg et rom i bofellesskap heller så får du spart 4-5000 i mnd. Enda bedre, bruk mindre. Man klarer seg fint på 5000 i levekostnader så har man mer å spare. Om noen år går du til banken og får ordnet deg en liten leilighet som er din eller kanskje du finner deg en samboer innen da og dere får kjøpt noe større.

Alternativt, hva jeg også ville vurdert er å ta med meg de pengene til utlandet og levd med ganske grei standard i et billigere land enn Norge. Uføretrygdede kan nå bo i utlandet. 18,000 i enkelte land kan tilsvare alt fra 30,000-50,000 i Norge avhengig av hvor du velger å bo.

Er du virkelig så dum,eller er du bare ute etter å provosere?

Anonymkode: 2699a...1e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...