Gå til innhold

Vanskelig å leve på ung ufør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ung ufør. Jeg har 10 000 i husleie, det betyr at jeg har 8000 å leve på etter at det er betalt. Strøm og internett er veldig billig her. Hva tenker dere om dette beløpet? Ville dere klart å leve på dette? Synes dere jeg har lite?

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du alene? Om du gjør det ville jeg bodd et billigere sted. Ja det er lite men :) 

Anonymkode: 5a573...779

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pusejenta13 skrev:

8000 er ganske mye, etter min mening, så lenge du ikke har barn å ta hånd om.

Er du også ufør, hvor mye har du å leve på?

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville ha klart å leve på det, og jeg har levd på mye mindre. 

Anonymkode: 58b78...d23

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt avhengig av take-away, så dette er ikke så lett...

Anonymkode: 3d5c7...e0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt avhengig av take-away, så dette er ikke så lett...

Anonymkode: 3d5c7...e0e

take away og 10.000 i husleie? jeg syns ikke synd på deg

Anonymkode: 15b8f...905

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt avhengig av take-away, så dette er ikke så lett...

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Du får slutte å kjøpe take-away da, så går det nok bedre. :)  

Jeg må si som en annen i tråden: Jeg syns 8.000 er ganske mye, så lenge du ikke har barn som du forsørger. 

:) 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever på betydelig mindre enn det. Du må rett og slett lære deg å styre forbruket bedre.

Anonymkode: 9de73...35f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, billigere husleie og et annet sted å bo er første steg, ts. Så må en tenke seg om og gjøre skikkelige gjennomtenkte innkjøp med handleliste og lage maten selv. Uvant og litt vanskelig hvis en ikke har vært vant til det, men det går og det må til. Det er en selv som skal sørge for at en klarer seg på det en får utbetalt. En må beregne det ut fra fire ukers forbruk og dele summen opp hver uke. Regnestykket må gå opp. Dyre vaner og innkjøp av ting en ikke trenger må ta slutt. Nytter ikke å klage. I norge er man heldig og får mye hjelp. I andre land hadde man kanskje endt opp som uteligger og hatt et hardt liv på gata. Vært sliten og død altfor tidlig av det livet. 

Anonymkode: 1b4b8...696

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sett opp budsjett så du har kontroll på kostnadene dine og kan spare litt hver måned. Deretter kan du søke om startlån i husbanken til å kjøpe en liten leilighet innenfor ditt budsjett. Det blir din pensjonssparing. For du kommer ikke til å klare å spare nok på uføretrygd og pensjonen kommer mest sannsynlig til å bli enda dårligere i femtiden enn den er nå. Lykke til. Del gjerne budsjettet ditt her så kan vi gi deg noen tips. ;)

Anonymkode: de380...208

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart meg med husleie på 10 000! Er også ung ufør, betaler 6500 i lån + strøm, internett og innboforsikring. Sliter med å få det til å gå rundt da jeg har en del andre utgifter jeg ikke kommer unna..

Anonymkode: 2af25...c88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør minstesats, boutgifter på 10 000, da har jeg 6000 kr igjen. Det går såvidt. 

Og alle dere som sier man må bo billigere, det er ikke lett. Jeg bor ikke i en av de store byene i landet. Men det er dyrt å bo, ellers må jeg flytte noen timer ut på landet, og da bli helt avhengig av bil. Så blir det ikke billigere.

Anonymkode: dc533...cf0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke klart meg med husleie på 10 000! Er også ung ufør, betaler 6500 i lån + strøm, internett og innboforsikring. Sliter med å få det til å gå rundt da jeg har en del andre utgifter jeg ikke kommer unna..

Anonymkode: 2af25...c88

Må man så må man. ;) 

Spørsmålet er vel hva du legger i andre utgifter. For TS så var det take-away.

Jeg jobber og har gradert ung uføre. Har 12.000 igjen etter alt er betalt, men det som trekker ned for meg er 10-åringen. Er en del utgifter der som jeg ikke kommer unna. (+ at gutter i voksealderen spiser helt vanvittig :ler:)

Anonymkode: 73954...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt avhengig av take-away, så dette er ikke så lett...

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Er nok en fordel å kutte ned på take-away og heller lage mat selv.

Anonymkode: 56a0f...2c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man så må man. ;) 

Spørsmålet er vel hva du legger i andre utgifter. For TS så var det take-away.

Jeg jobber og har gradert ung uføre. Har 12.000 igjen etter alt er betalt, men det som trekker ned for meg er 10-åringen. Er en del utgifter der som jeg ikke kommer unna. (+ at gutter i voksealderen spiser helt vanvittig :ler:)

Anonymkode: 73954...4e9

Hehehe,I know the feeling. Og det blir bare verre! Nå er mine to blitt tenåringer,trener fotball og vekter og er opptatt av muskler... Det positive er at det har hjulpet for vektnedgangen min (samme mengde middag,mindre på meg fordi de spiser mer 😂). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har det samme i aap. har ganske like boutgifter, men eier.

pga helseutgifter må jeg ofte ty til kredittkort eller private lån. men skulle klart meg greit hvis jeg ikke måtte gått til tannlege hver mnd, betalt ca 1000 kr for medisiner. og tør ikke tenke på alle behandlingene jeg har prøvd. ser på deg som økonomisk»heldig». må enten søke 70 ufør og gå ned til ca 11-12 000 i mnd. eller bli stående uten inntekt om jeg får avslag. så slutt med dyre vaner så skal du se det går fint.

Anonymkode: dc1e8...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 er ikke noe problem :)

Jeg jobber 40%, har utbetalt 7000 i måneden, og er langtidssykemeldt. Må si at tanken på ufør blir positivt når jeg hører at utbetalt inntekt nesten dobles. Vil selvsagt ikke havne der, men det føles trygt for meg.

Hadde ikke klart meg uten samboer nå. Har 500-1000 kr igjen etter at faste utgifter er betalt. Og jeg har det fint, er bare litt bekymret for økonomien. Å ha 8000 til alt etter husleie høres luksus ut for meg. Jeg er heldigvis rimelig i drift, sløser sjeldent penger, shopper kanskje 2-4 ganger i året (stort sett brukt eller oppstart til spesifikke plagg), kjøper aldri interiør eller dilldall. Det hjelper godt nå :)

Anonymkode: 9582d...342

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan føles trangt, men med et budsjett tror jeg at du kommer til å føle at det hele er mye mer overkommelig! Så må du loggføre utgifter underveis så du ikke plutselig har brukt 3/4 av matbudsjettet 1/3 inn i måneden. 
 

For eksempel (må selvfølgelig tilpasses din situasjon) 

Inntekt 18 000

Bolig 10 000

Forsikring 500

Mat (inkl. litt take-away) 2500

Kultur og uteliv 1000

Transport 500

Sparing 1000

Diverse 2500 

 

Vet ikke om du har studielån, men i så fall får det gå fra diverse-posten, eller du får redusere på andre ting.

Anonymkode: ab768...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...