Gå til innhold

Vanskelig å leve på ung ufør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville prøvd å finne et billigere sted å bo. Når du ikke skal på jobb kan man feks bo litt mer usentralt osv. Du må rett og slett prioritere, som oss alle. Hvis du vil bruke mye penger på mat, må du bo billigere eller redusere andre kostnader osv.

Anonymkode: 151f1...532

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det kan føles trangt, men med et budsjett tror jeg at du kommer til å føle at det hele er mye mer overkommelig! Så må du loggføre utgifter underveis så du ikke plutselig har brukt 3/4 av matbudsjettet 1/3 inn i måneden. 
 

For eksempel (må selvfølgelig tilpasses din situasjon) 

Inntekt 18 000

Bolig 10 000

Forsikring 500

Mat (inkl. litt take-away) 2500

Kultur og uteliv 1000

Transport 500

Sparing 1000

Diverse 2500 

 

Vet ikke om du har studielån, men i så fall får det gå fra diverse-posten, eller du får redusere på andre ting.

Anonymkode: ab768...201

Mat 2500 i måneden??? For en som er kronisk syk og faktisk trenger sunn og næringsrik mat? Ville definitivt droppet sparing og kultur/uteliv for å spe på matbudsjettet til 4500. 

Anonymkode: 2dd3a...9bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 kr bør være nok ja. Jeg har 9000 kr etter faste utgifter (13000 kr) er betalt, og jeg sparer 4000 kr av disse. 3000 kr går til mat, resten til buss, klær, hobby, sosialt, og alt annet egentlig.

Du får det til, men da bør du få oversikt over hvor pengene går, og slutte med takeaway. Da jeg havnet på AAP hadde jeg et større forbruk, men kuttet ut bil, reiser, frisør, overdreven shopping m.m. Jeg tillater meg å spise ute 1 gang i mnd nå, og reiser til familie i ferier. Man blir vant til det. Jeg sparer mer nå enn da jeg hadde full lønn. 

Anonymkode: 5cc3c...30d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg lever litt for dypt inne i studentbobla, men hvordan klarer man å bruke 8000 i måneden??? Jeg har 2000 i måneden etter husleia er betalt, hvor ca 500 av disse går til transport, så 150 til medisiner, og resten til mat + annet. Jeg lever stramt, men ser virkelig ikke hvordan 8000 er for lite. På det budsjettet har man råd til både avokado og friske bær (for å sette det på spissen)

Anonymkode: 4a12d...c5f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 til overs må være feil. Strøm, internett, mobil, forsikring, medisin osv blir mer 

Mat på 1500-2000 gjør at man har mindre enn 8000 til overs. 

Uten om det så har jeg vært fattig i mange år, så jeg klarer meg på 8000 utenom husleie i mnd. Men nå når jeg får 40k i mnd vil jeg aldri tilbake til fattigdomshelvete der jeg ikke kjøpte meg ny bukse på 5 år fordi jeg sparte hvorenn jeg kunne. Nå kan jeg kjøpe klær på impuls om jeg vil, jeg kan bestille en tåpelig te ute til 80kr uten at det er et problem. Jeg kan leve og puste uten at jeg hele tiden må tenke penger og hva om og viss. 

Anonymkode: 28f1b...6bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat 2500 i måneden??? For en som er kronisk syk og faktisk trenger sunn og næringsrik mat? Ville definitivt droppet sparing og kultur/uteliv for å spe på matbudsjettet til 4500. 

Anonymkode: 2dd3a...9bc

Du burde ikke droppe sparing. Du kan øke din månedlige inntekt ved å sette sparepenger i høyrentekonto med månedlige utbetalinger. 

Anonymkode: 8fa9d...fd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 er ganske mye. Jeg har i underkant av 2000 og selv det går. Det handler om prioriteringer. Jeg blir ufør med tiden men før det må jeg klare meg med så lite.

Er man ung ufør, så kan man dessverre ikke leve likt som de som har en godt betalt jobb, det er dessverre det kortet du fikk utdelt i livet. Gjør det beste ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du det ganske greit. Min situasjon:

Utbetalt 14.500

Husleie 7000

Strøm 500

Mobil/tv/internett 1400

 

Anonymkode: 48887...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har ung ufør. Jeg har 10 000 i husleie, det betyr at jeg har 8000 å leve på etter at det er betalt. Strøm og internett er veldig billig her. Hva tenker dere om dette beløpet? Ville dere klart å leve på dette? Synes dere jeg har lite?

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Synes det er lite, ja. Du er egentlig dømt til å måtte leve av dette beløpet hele livet. Så bare ignorer de her som sier at de har "prøvd" å leve av mindre i "noen år".

Jeg gjentar: Du er "dømt" til å leve av dette beløpet hver måned resten av livet og ikke bare noen år. I den kontekst, er det lite. 

Hva skjer om du trenger noen nye tenner? Komfyr? PC? Kjøleskap? TV? Økende helseutgifter hos leger, psykolog og apotek? Vaskemaskin? Tørketrommel? Ny mobil? Osv, osv. 

Alt dette koster penger og det betyr i utgangspunktet at en måtte ha satt av et visst beløp for å kunne fornye disse tingene. Kall det "fonyelsesbeløpet". 

Situasjonen er enda verre for de som er bare "vanlig" ufør og ikke ung ufør. På papiret har du lov å jobbe og til og med studere, men hva hjelper det når helsa ikke tillater det i praksis. Da nytter det ikke når man har rettigheter på papiret som en ikke får benyttet seg av. 

Bøstøtten bør tilbake på plass - den hadde man for ikke så altfor lenge siden. Høyre-mafiaen fortsetter alltid å kutte hos de fattige og svake, og senest idag kunne man lese at de ønsker å gi kaksene en ny runde med fest - hele 15 MRD NOK i skattelettelser når det gjelder fjerning av formuesskatten. 

Det viktigste nå for din del frem mot neste år er å stemme på riktig side av det politiske spekteret til neste år, nemlig på venstresiden. For det blir enda verre hvis blå-blå mafia vinner igjen med de tynneste marginene slik de gjorde i 2017.

 

 

Anonymkode: 73bca...694

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært verre, du kunne vært ufør, men ikke ung. Jeg ble syk som 28-åring, så for seint for ung ufør. Var under utdanning, så hadde ikke rukket å opparbeide meg noe i folketrygden heller. Har 16k utbetalt.

Har litt billigere husleie enn deg, på 8500. Prøver å leve så spartansk som mulig og spare det jeg kan. Kjøper få ting, går sjelden ut og bruker helst ikke mer enn 2k i måneden på mat og husholdning. Det er ikke så lett, men greier som regel å holde meg relativt nær budsjettet.

Anonymkode: a1688...214

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt avhengig av take-away, så dette er ikke så lett...

Anonymkode: 3d5c7...e0e

Vet ikke hvilken kommune du bor i, men har du undersøkt hvor mye det koster å kjøpe mat fra kommunens storkjøkken? Jeg er klar over at i noen kommuner er det ekstremt dyrt, og da er det billigere å kjøpe Fjordland eller take-away. Har du spurt kommunens tildelingskontor om du kan søke om å få flere timer med hjemmehjelp slik at de kan lage noen hjemmelagde måltider en gang i blant? Det kan være en fin avveksling, så blir man ikke så raskt lei av å måtte spise den samme maten hele tiden. 

Anonymkode: 1f147...a76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om du trenger noen nye tenner? Komfyr? PC? Kjøleskap? TV? Økende helseutgifter hos leger, psykolog og apotek? Vaskemaskin? Tørketrommel? Ny mobil? Osv, osv. 

Anonymkode: 73bca...694

Man spiser hjemme istedenfor å kjøpe take-away ;) 

Anonymkode: 73954...4e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever på 8000kr hver mnd, er ung uføre, men har samboer. Han får tusen ekstra enn meg i lønn, vi har det bra. Jeg klarte meg på mindre som singel, det går. Du må bare finne dine prioriteringer. Hvor kan du kutte. Kutter du husleia, mer penger til take away, ikke sant😉

Anonymkode: b6c9e...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende TS lever på take-away pga ekstremt indre stress? Det er fælt å si det, men jeg ble mye bedre mentalt (er uføretrygdet pga kompleks ptsd) straks jeg fikk en grei erstatningssum. Mange psykiatriske diagnoser gir kognitiv svikt, ergo er alle disse "du må planlegge bedre!", "jeg studerer og lever på 0kr i måneden" -svarene helt irrelevante. Straks jeg slapp og bekymre meg for hvordan jeg skulle få betalt alle regninger begynte jeg å slappe av litt og kunne håndtere de mentale problemene mine bedre.

Kjære TS; jeg håper det ordner seg for deg på det ene eller andre viset. Det fortjener du.

Anonymkode: dfc51...c0f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes dere unge uføre ofte klager over hvor lite dere har utbetalt og hvor lite dere har å leve for. Må si jeg personlig blir provosert over disse klageinnleggene når jeg ser hvor "mye" dere faktisk får for å gjøre jack shit. Har selv nedsats arbeidskapasitet grunnet sykdom (for lite til å få noen offentlig støtte) så jeg jobber 75% og får utbetalt 19.500,- Høres mer og mer fristende ut "å bli" ufør. Da kan jeg hvertfall bruke min tid på annet enn å jobbe.

Sikkert mange som blir provosert av dette innlegg, men jeg synes det er feil at uføre får like mye "lønn" som mange lavlønnet med graderte stillinger. Fa**** meg ikke rart mange unge vegre seg for å jobbe.

Anonymkode: e70c7...944

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 000 i måneden er mer enn det jeg har, og jeg jobber 100 %. Jeg forsørger neg selv og en annen voksen med lønna mi.

10 000 høres fryktelig dyrt ut i husleie. Pga. det føler jeg at du ikke har så lite, da jeg tenker du lett kunne ha funnet et annet sted å bo hvis du ville ha spart penger. Da kunne du plutselig fått 2-4000 mer å rutte med i måneden, og du hadde mest sannsynlig levd svært godt på det. Du får kjøpt svært god mat, masse opplevelser, duppeditter, klær og annet for 10-12 000 i måneden.

Anonymkode: 9f5d6...d97

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du tjener mer enn jeg gjør i min nåværende jobb (100% stilling) og jeg har 500 kroner mer enn deg i husleie, så jeg vil si det bør gå bra ja. 

Anonymkode: 10745...e77

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uføretrygd med ung ufør, og er tidvis sengeliggende, av og til i lenger perioder. Et stort problem for meg er at jeg ikke har energi til å lage meg mat, og ferdigmat som er noenlunde sunt er.. dyrt. 

Anonymkode: 3c0cf...6b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...