Gå til innhold

Hva er det meste du har brukt på dyrlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syns 15000 var for mye å bruke i løpet av et år? 

Katteeiere er virkelig spesielle når det gjelder dyreholdet sitt, virker som det er en veldig bruk og kast holdning. Et dyr er da et familiemedlem. Ikke en kosebamse. 

Anonymkode: 3212e...e33

Det var vel flere poeng i svaret mitt en bare det, som at man bør kastrere katter, at mange gir faen i katten sin så den blir et problem for andre katter osv osv - men jda, jeg syns 15 000 er mye penger å bruke på en katt. Poenget var likevel at jeg ikke ville brukt 80 000 uten å vurdere avliving - både fordi det muligens er mer humant og fordi jeg ikke ville valgt betale en slik regning med kredittkort til 20+ % renter over lang tid.

Et dyr er et dyr, det er ikke et barn, en tante, onkel - familie, det er kanskje et kjørt medlem av familien men det er og blir et dyr. Beklager om det gjør det forulempet eller kenket - og ja, jeg er eldig glad i dyra våre og jeg tar godt vare på dem :) og de er forsikret. 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

80.000 er mye penger, men jeg klarer virkelig ikke tenke at det er billigere å kjøpe seg ny katt. Jeg har en rasekatt, og han er jo et familiemedlem med egen personlighet. Om jeg kjøper ny rasekatt vil det aldri kunne erstatte ham. Det samme gjelder bygdemixen, hun er også uerstattelig. Det er lett å få tak i ny kattunge, men man får jo aldri tak i akkurat henne. Katter er unike og uerstattelige i mine øyne.

Anonymkode: 52cad...4ad

Joda men som sagt, det er fortsatt en katt - ikke familie. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt ca 20 000 kr for undersøkelser, behandling og operasjon pga nyresteiner for den ene katten vår. Kattene våre er våre pelskledde familiemedlemmer og jeg vil gjøre det jeg kan for pusene våre. 

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Carrot skrev:

Det var vel flere poeng i svaret mitt en bare det, som at man bør kastrere katter, at mange gir faen i katten sin så den blir et problem for andre katter osv osv - men jda, jeg syns 15 000 er mye penger å bruke på en katt. Poenget var likevel at jeg ikke ville brukt 80 000 uten å vurdere avliving - både fordi det muligens er mer humant og fordi jeg ikke ville valgt betale en slik regning med kredittkort til 20+ % renter over lang tid.

Et dyr er et dyr, det er ikke et barn, en tante, onkel - familie, det er kanskje et kjørt medlem av familien men det er og blir et dyr. Beklager om det gjør det forulempet eller kenket - og ja, jeg er eldig glad i dyra våre og jeg tar godt vare på dem :) og de er forsikret. 

Joda men som sagt, det er fortsatt en katt - ikke familie. 

Unnskyld, men da skjønner jeg ikke hvorfor du har dyr. 

Anonymkode: 3212e...e33

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld, men da skjønner jeg ikke hvorfor du har dyr. 

Anonymkode: 3212e...e33

Kan man ikke ha dyr, være glad i dyre, ta vare på det, bruke det til for eksempel lydighet, agility osv, trene med hunden er like viktig for oss begge og det gjør at vi har et godt forhold oss mellom, uten at jeg trenger å sammenligne det med familie? Jeg har ikke skjønt dette behovet for å menneskeliggjøre dyr, og det bør være like greit som at du / flere har behov for å gjøre akkurat det.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Carrot skrev:

Kan man ikke ha dyr, være glad i dyre, ta vare på det, bruke det til for eksempel lydighet, agility osv, trene med hunden er like viktig for oss begge og det gjør at vi har et godt forhold oss mellom, uten at jeg trenger å sammenligne det med familie? Jeg har ikke skjønt dette behovet for å menneskeliggjøre dyr, og det bør være like greit som at du / flere har behov for å gjøre akkurat det.. 

Du har sikkert et litt annerledes forhold til hundene dine enn jeg har. Jeg ville gladelig betalt mange tusen av egen lomme for å kunne beholde hunden min om den ble utsatt for en skade som kunne repareres. Jeg har også forsikret hundene mine, og vet at jeg likevel måtte ha brukt mange tusen utover det.

Å bruke hunden er nå en ting. Når du sier det sånn som du gjør, så handler det om bruk. Jeg har mine hunder som familiemedlemmer, og det gjør ikke mindre vondt å miste en hund enn å miste et familiemedlem for min del.

Jeg har aldri menneskeliggjort hundene mine. De er hunder, med sine behov og sitt språk, og de lever som hunder, der vi som familie prøver å oppfylle de behov de har som hunder. Men de er likevel familiemedlemmer, og vi føler en stor sorg når en hund dør. Det er ikke bare å klaske i henda, og være klar for en ny hund. Sorgen over en død hund må få ta sin tid den også.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid forsikring, og selv om de har vært mye til veterinær med operasjoner og diverse har jeg heldigvis sluppet å forholde meg til større summer enn forsikringens egenandel dekker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Carrot said:

Kan man ikke ha dyr, være glad i dyre, ta vare på det, bruke det til for eksempel lydighet, agility osv, trene med hunden er like viktig for oss begge og det gjør at vi har et godt forhold oss mellom, uten at jeg trenger å sammenligne det med familie? Jeg har ikke skjønt dette behovet for å menneskeliggjøre dyr, og det bør være like greit som at du / flere har behov for å gjøre akkurat det.. 

Når man ikke er villig til å betale for dyret sitt, selv en så stor sum så er man ikke spesielt glad i det og da kan det hvertfall ikke være et familiemedlem som du påstår lenger oppi her. Nei. Dyr er ikke mennesker, men det er et ansvar man påtar seg fra start til og slutt, og dessverre så betyr det også utgifter når det måtte dukke opp. Er man ikke villig til å yte eller gjøre en innsats for at dyret kan bli helt frisk uten lang og smertefull rekonvalesens "fordi man bare kan kjøpe en ny til 1/8 av prisen", så burde man blitt oppført på nektelista hos samtlige oppdrettere.

Betalte nylig 12000,- for tanntrekk og diverse ikke-alders relaterte ting for min hund på 14 år. I følge logikken din så burde jeg bare avlivet han og skaffet meg en ny fordi han likevel ikke har så mange år igjen, og man kan jo få en flunkende ny hund for den prisen... Det er å ta ansvar og være glad i dyret sitt. Ikke bare kaste det bort når det blir utfordringer. Det er ikke menneskeliggjøring av dyr, men å påta seg ansvaret, også det økonomiske som følger med. Du gjør selvsagt det du føler for, men å påstå at man menneskeligjør dyr ved å ta på seg ansvaret med hva det koster? Da er man ikke mye glad i dyret sitt som følger deg og står ved din side i så mange år.

Anonymkode: 2bfc7...2ba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanntrekk til min hund. Kom vel på rundt 10.000 totalt, men fikk dekket ca 50% av forsikringen. 

Anonymkode: 09552...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt nærmere 200.000,- på hunden min.  Enkelt tilfelle? 60-70.000,- Hun har hatt kreft, blitt operert mange ganger, trukket tenner, operert ut tenner. Hun er kastert. 
Hun får gullimplantater i hoftene 2-3 ganger i året. Hun blir 14, og danser fremdeles av glede ute på tur. Jeg elsker henne. 

Anonymkode: 0cc17...a25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par 30.000kroners operasjoner på hunden vår. Noe forsikring dekker og noe den ikke dekker. Det høyeste beløpet jeg har betalt på en gang var 28.000 kroner.

Men over årenes løp har jeg brukt mye.

Anonymkode: 90d88...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, brukt? Litt usikker, ettersom jeg har forsikring. Nyresvikten til hunden min kosta bortimot 50 000 kr på ett år. Og da visste vi at hun kom til å dø til slutt, men vi behandlet henne likevel for å få 6 mnd ekstra sammen. 

Anonymkode: 63bbc...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 30000 engang på en av kattene mine. 

Vet ikke hvor mye jeg ville godtatt å betale. Spørs også på hva slags prognoser dyret har til å bli frisk og leve alder. Jeg ville syns det var vondt å avlive katten min uansett, men forskjell på en katt på 16 år vs en katt på 4 feks. En 16 år gammel katt tåler kanskje ikke så mange andre påkjenninger og har ikke så mange leve år igjen i utgangspunktet mens hos en katt på 4 er det jo helt motsatt.

Jeg ville nok forsøkt å låne meg penger, eller inngått en nedbetalingsordning med dyrlegen om det gikk, men jeg har dessverre ikke 80 000 kr å bla opp sånn uten videre. Kunne maksimalt ha betalt rundt 30000 av sparepengene mine, men da hadde jeg ikke hatt noen sparepenger igjen omtrent til andre uforutsette ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide å bytte til høyere forsikringssum? Hos Agria kan du forsikre for 60 000 hvis du ønsker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 000 på pus. Også måtte jeg operere ut øyet på hunden min på en helligdag midt i påska. Ble dyrt det å. Takk gud for forsikring ❤️

Anonymkode: cfd84...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ikke er villig til å betale for dyret sitt, selv en så stor sum så er man ikke spesielt glad i det og da kan det hvertfall ikke være et familiemedlem som du påstår lenger oppi her. Nei. Dyr er ikke mennesker, men det er et ansvar man påtar seg fra start til og slutt, og dessverre så betyr det også utgifter når det måtte dukke opp. Er man ikke villig til å yte eller gjøre en innsats for at dyret kan bli helt frisk uten lang og smertefull rekonvalesens "fordi man bare kan kjøpe en ny til 1/8 av prisen", så burde man blitt oppført på nektelista hos samtlige oppdrettere.

Betalte nylig 12000,- for tanntrekk og diverse ikke-alders relaterte ting for min hund på 14 år. I følge logikken din så burde jeg bare avlivet han og skaffet meg en ny fordi han likevel ikke har så mange år igjen, og man kan jo få en flunkende ny hund for den prisen... Det er å ta ansvar og være glad i dyret sitt. Ikke bare kaste det bort når det blir utfordringer. Det er ikke menneskeliggjøring av dyr, men å påta seg ansvaret, også det økonomiske som følger med. Du gjør selvsagt det du føler for, men å påstå at man menneskeligjør dyr ved å ta på seg ansvaret med hva det koster? Da er man ikke mye glad i dyret sitt som følger deg og står ved din side i så mange år.

Anonymkode: 2bfc7...2ba

Nope, jeg har aldri sagt at jeg ser på dyret på lik linjemed familiemedlemmer - jeg har sagt det motsatte, jeg sier det er en forskjell for meg på mine barn og mine dyr. 

Jeg har heller aldri skrevet at jeg ikke tar dyret til veterinær, tvert imot - men jeg fastholder at jeg aldri ville brukt 80 000 kr på en katt. 

At noen føler de må dra i tvil hvorvidt jeg er glad i dyra får stå for egen regning :) jeg finner det noe spesielt å diskutere person i stedefor sak.  

Spørsmålet var hva er det meste du har brukt, jeg svarte på det i forhold til katten til TS. 

Vi har brukt 35 000 pr palatella operasjon på vår blandingshund, vi har hatt hunder i over 40 år og brukt tusenvis, men poenget var at på ett eller annet tidspunkt må man som ansvarlig eier gjøre en vurdering med hodet. For meg er det ikke greit å bruke 80 000 på en katt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har brukt 5000kr i to omganger (så 10k) på tannproblemer hos den ene katten. Dette dekkes ikke av forsikring. 
Har innekatter, så forhåpentligvis blir det ingen dyre operasjoner som følge av påkjøring og sånn her... Grusomt å måtte velge avlivning fordi økonomien ikke strekker til. Da skjønner jeg at man tenker at forsikring er bortkastet.

For utekatt så burde man kanskje forsikre for mer enn 30K? De blir oftere utsatt for sykdommer og ulykker. 

Anonymkode: c6f86...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, håper katten din blir frisk igjen, TS.

Det meste jeg har brukt på dyr er 20K. Jeg var ikke i tvil om at hun var verdt det. Katten min var frisk og rask hele livet helt til plutselig hun ikke var det i en alder av 12,5 år. Dyrlege-regningen endte på 20K før de sa at det ikke var mer å gjøre og det beste ville være å la henne få slippe å lide. Det var kreft.

Anonymkode: f1368...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 19.56, Diamant20 skrev:

Kanskje en ide å bytte til høyere forsikringssum? Hos Agria kan du forsikre for 60 000 hvis du ønsker det. 

Takk, dette er nå gjort! Byttet fra Gjensidige til Agria. Ble faktisk billigere også, og har nå dekning på 60.000 coronas pr katt :) 

Gjensidige kunne tilby max 50.000 i dekning, men da måtte jeg betalt over 1000 kr i mnd, det er altfor dyrt. 

Lillegutt blir bedre og bedre for hver dag, så jeg angrer ikke på at jeg brukte så mye penger på han. Men han er 2 år, er forskjell på en 2 år gammel katt og en på 14, da hadde jeg nok ikke gjort det. 

TS

Anonymkode: dc135...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, dette er nå gjort! Byttet fra Gjensidige til Agria. Ble faktisk billigere også, og har nå dekning på 60.000 coronas pr katt :) 

Gjensidige kunne tilby max 50.000 i dekning, men da måtte jeg betalt over 1000 kr i mnd, det er altfor dyrt. 

Lillegutt blir bedre og bedre for hver dag, så jeg angrer ikke på at jeg brukte så mye penger på han. Men han er 2 år, er forskjell på en 2 år gammel katt og en på 14, da hadde jeg nok ikke gjort det. 

TS

Anonymkode: dc135...550

Så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...