Gå til innhold

Hva er det meste du har brukt på dyrlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min ble påkjørt for noen uker siden, det kom på nesten 80.000 kr. Er jo nesten ikke vits med forsikring, når det bare dekker inntil 30.000 kr og man i tillegg må betale egenandel på 10.000 kr. Så jeg måtte ut med 45.000 kr for operasjon og pleie av katten. På en måte bra det er corona så jeg ikke kan reise noe sted, nå må jeg bare betale ned denne kredittgjelden fram mot sommeren. 

Han er mitt lille kosegull så jeg måtte bare prioritere det følte jeg, han er allerede mye bedre så han vil få et fint liv. Men jeg er sjokkert over at dyrlege er så ufattelig dyrt! 

Hva er det meste du har brukt på dyret ditt, og hvor går grensen din? 

Anonymkode: dc135...550

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså jeg hadde aldri brukt 80 000 på en katt når en ny rasekatt koster en 8/ av dette! Vi brukte riktignok 15 000 på vår over en periode på ett år uten forsikring så jeg er kanskje ikke rett person til å mene noe, men det var fordelt over flere besøk og rett og slett skambank fra en annen utekatt som ikke var kastrert (og ingen ville vedkjenne seg) mens vår var kastrert - selv vetereæren hadde aldri sett maken og trodde en stund katten hadde blitt tatt av ørn.. Jeg syns vi brukte alt for mye når vi så på totalen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største enkelttilfellet var ca 60 000 kr på en operasjon+etterbehandling. Hadde ikke forsikring. Og maaaange små regninger, men aldri over 10 000. 

Dyrt med dyr ja 🙄

Anonymkode: 8bae8...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper katten din blir helt frisk igjen :blomst:

Til nå har jeg vært heldig, kun betalt for årlige vaksinasjoner, sterilisering og chip.

Anonymkode: 65491...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000kr er den største summen jeg har brukt. 4 katter og 4 hunder. 

Anonymkode: 6b4e8...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6500,- kr. Det var nå i sommer, en tannoperasjon som ikke ble dekket av forsikringen, så den måtte jeg betale i sin helhet selv.

Hund, 9 år gammel.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Carrot skrev:

Altså jeg hadde aldri brukt 80 000 på en katt når en ny rasekatt koster en 8/ av dette! Vi brukte riktignok 15 000 på vår over en periode på ett år uten forsikring så jeg er kanskje ikke rett person til å mene noe, men det var fordelt over flere besøk og rett og slett skambank fra en annen utekatt som ikke var kastrert (og ingen ville vedkjenne seg) mens vår var kastrert - selv vetereæren hadde aldri sett maken og trodde en stund katten hadde blitt tatt av ørn.. Jeg syns vi brukte alt for mye når vi så på totalen! 

Rasekatter kan også utsettes for påkjørsler og ulykker altså, og summene kan bli helt ekstremt høye. Det var snakk om at katten min måtte ha en operasjon til, da hadde det kommet opp i 150.000! Og da hadde jeg bare sagt at sorry men det er uaktuelt å bruke så mye penger. Selv om det hadde vært ekstremt vondt å avlive. 

Jeg har en rasekatt i tillegg, foreløpig har det ikke vært så mye kostnader på henne bortsett fra tannrens, som årlig koster 4000 kr. Vaksiner er ikke så dyre, ca 650 kr i året tror jeg. 

Problemet med disse høye kostnadene er at de må betales der og da, de tar ikke hensyn til at ikke alle har 45.000 kr tilgjengelig. Skulle ønske det fantes et bedre system, sånn at man kunne spre kostnadene over lengre tid eller noe. 

Anonymkode: dc135...550

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hund kom veterinærregningene på til sammen 70 000 kr første året. Egenandelen kom vel på 20 000 kr. Det skjedde noe rart hele tiden, han tygde på alt han fant (inkludert grusen utenfor), pluss at han var kryptorkid og hadde irritabel tarm.

Katten har aldri vært syk, så det har vel på det meste vært 3000 kr for tannbehandling.

Jeg hadde betalt det det kostet uansett, med mindre pus hadde best av å slippe. Det er jo selvsagt at man må ha råd til det om man skal skaffe seg dyr, inkl. forsikring og en liten buffer. Men når den ikke lenger dekker skader og gir en utgift på mange titusen, så kan det for mange bli umulig å betale.

Alternativet er rentefri nedbetaling, men jeg vet ikke hvordan dette blir for veterinærene, da mange driver med små marginer fra før. De tjener ikke fett akkurat. 

Anonymkode: 98b44...c70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Carrot skrev:

Altså jeg hadde aldri brukt 80 000 på en katt når en ny rasekatt koster en 8/ av dette! Vi brukte riktignok 15 000 på vår over en periode på ett år uten forsikring så jeg er kanskje ikke rett person til å mene noe, men det var fordelt over flere besøk og rett og slett skambank fra en annen utekatt som ikke var kastrert (og ingen ville vedkjenne seg) mens vår var kastrert - selv vetereæren hadde aldri sett maken og trodde en stund katten hadde blitt tatt av ørn.. Jeg syns vi brukte alt for mye når vi så på totalen! 

Du syns 15000 var for mye å bruke i løpet av et år? 

Katteeiere er virkelig spesielle når det gjelder dyreholdet sitt, virker som det er en veldig bruk og kast holdning. Et dyr er da et familiemedlem. Ikke en kosebamse. 

Anonymkode: 3212e...e33

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede brukt 7.000 kroner på min 4,5 mnd gamle valp. Ørebetennelse og hudproblemer. Blir veldig spennende å se hvordan dette kommer til å gå. 

Anonymkode: b701c...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 85.000 på en gang av egen lomme. Bruker sikkert rundt 200.000 til sammen i året på kjæledyrene. Men, har hunder og hester. Sistnevnte er spesielt dyr.

Anonymkode: 72980...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 000 og absolutt verdt det! Nå har han forsikring, og det hadde lønnet seg om jeg hadde tatt det fra han var valp.

Anonymkode: 0ac88...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Største regning var da ene katten min ble angrepet av et rovdyr, gikk i sjokk og måtte få intensivbehandling hos dyrelege. Det kostet vel i overkant av 10.000 kr, men med forsikring betalte jeg rundt 3000 kr i egenandel. I tillegg måtte jeg omtrent håndmate henne i ei uke etterpå, da hun gikk på sterke smertestillende og var i helt elendig form. Men hun kom fra det med skrekken og jeg er glad for at hun fikk flere gode år.

12 minutter siden, Carrot skrev:

Altså jeg hadde aldri brukt 80 000 på en katt når en ny rasekatt koster en 8/ av dette!

80.000 er mye penger, men jeg klarer virkelig ikke tenke at det er billigere å kjøpe seg ny katt. Jeg har en rasekatt, og han er jo et familiemedlem med egen personlighet. Om jeg kjøper ny rasekatt vil det aldri kunne erstatte ham. Det samme gjelder bygdemixen, hun er også uerstattelig. Det er lett å få tak i ny kattunge, men man får jo aldri tak i akkurat henne. Katter er unike og uerstattelige i mine øyne.

For min del er spørsmålet om katten garantert overlever og får et bra liv etter en veldig dyr operasjon eller behandling. Dersom veterinæren sier at katten kommer til å bli frisk igjen, så hadde jeg betalt det som var nødvendig. Hvis veterinæren sier det ikke er noen garanti og at sjansen er stor for varige mén, så hadde jeg nok valgt å avlive for å unngå å seigpine katten. Jeg hadde aldri klart å avlive en katt bare fordi jeg ikke har råd til å betale for nødvendig behandling. Da hadde jeg skrapt sammen penger og ordnet en avbetalingsavtale eller et lån. Hva som helst. Jeg har valgt å få meg katt, og jeg har ansvaret for å ta vare på katten og gi den de beste muligheter for et langt og godt liv.

Anonymkode: 52cad...4ad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som tjener penger på å si at «katten kommer til å bli frisk igjen«?

Her er det bukken og havresekken som gjelder, og veterinærene skor seg på dyrenes binding til verten så det holder!

Anonymkode: 59d66...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28.000 etter en påkjørsel. Katta måtte fjerne hoftekula på ene siden da den hadde falt ut at festet sitt og hullet var fylt med blod og annet som gjorde at de ikke fikk kula inn igjen.

Anonymkode: 5f11a...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg hadde hund kom veterinærregningene på til sammen 70 000 kr første året. Egenandelen kom vel på 20 000 kr. Det skjedde noe rart hele tiden, han tygde på alt han fant (inkludert grusen utenfor), pluss at han var kryptorkid og hadde irritabel tarm.

Katten har aldri vært syk, så det har vel på det meste vært 3000 kr for tannbehandling.

Jeg hadde betalt det det kostet uansett, med mindre pus hadde best av å slippe. Det er jo selvsagt at man må ha råd til det om man skal skaffe seg dyr, inkl. forsikring og en liten buffer. Men når den ikke lenger dekker skader og gir en utgift på mange titusen, så kan det for mange bli umulig å betale.

Alternativet er rentefri nedbetaling, men jeg vet ikke hvordan dette blir for veterinærene, da mange driver med små marginer fra før. De tjener ikke fett akkurat. 

Anonymkode: 98b44...c70

Jo, de tjener ofte veldig fett. 

Anonymkode: 98411...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 3000 da hun måtte behandles for eksem som valp. Har vært kjempeheldig, bank i bordet. Nå er hunden 14, så blir hun alvorlig syk eller skadet nå så velger jeg nok å avlive fremfor å la henne måtte gå igjennom stress og smerte når hun kanskje ikke har så lenge igjen uansett. 

Anonymkode: 0d26f...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carrot skrev:

Altså jeg hadde aldri brukt 80 000 på en katt når en ny rasekatt koster en 8/ av dette!

Litt trist å ha en slik holdning til dyr. Å ta avgjørelsen om å redde dyret eller ikke basert på hvorvidt det bare er billigere å kjøpe et nytt. Da burde man kanskje ha en kosebamse isteden.

Jeg sier ikke at man skal være helt ukritisk til veterinærkostnadene, og selge hus og hjem for å gi katten 3 år til. Man må ta en avgjørelse basert på sin egen økonomi, og velferden til katten etter behandling. 

Men man burde absolutt IKKE ta avgjørelsen basert på hvor mye man betalte for dyret, eller hvor mye det koster med et nytt.

Anonymkode: a075b...603

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...