Gå til innhold

Emma Ellingsen


Maydis8

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Almando said:

Så bra for henne. Jeg håper hun ikke opplever store komplikasjoner i etterkant. Slik jeg har skjønt det er det en svært omfattende operasjon. Modig jente er hun. 

Ja ❤️det må være utrolig smertefullt, har forstått det slik at de som gjennomgår en slik operasjon må lære seg å gå igjen.

håper prosessen ikke blir mer belastende enn den må

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nimbus2000
fitnessjenta skrev (På 17.6.2021 den 21.06):

Men…. Hvorfor påpeke det her? Hva er hensikten? Alle, også transpersoner, er fullt klare over at de ikke er biologisk det kjønnet de identifiserer seg med. Skjønner ikke hva som er poenget med å påpeke det i en tråd om Emma, hvis ikke hensikten bare er å gni det inn/være en drittsekk.

Det ble påpekt at Emma ikke er biologisk kvinne fordi enkelte hevder at Emma hadde gått gjennom en normal jentepubertet. Med jente-pubertet menes overgangen fra biologisk jente til biologisk kvinne: 

Pubertet eller kjønnsmodning, er overgangstiden mellom barndom og kjønnsmoden alder. I løpet av denne perioden blir kjønnskjertlene, det vil si eggstokkene hos jenter og testiklene hos gutter, fullt funksjonsdyktige og begynner å produsere kjønnshormoner og etter hvert kjønnsceller. Samtidig utvikles de øvrige kroppslige trekk som er karakteristiske for henholdsvis kvinne og mann, såkalte sekundære kjønnskarakterer.

https://sml.snl.no/pubertet

Det er ikke mulig å diskutere pubertet uten å ta med det biologiske. Dette vet alle, men ikke alle liker sannheten. De som ikke liker å ta feil og de som ikke liker sannheten velger derfor å kalle de som sier sannheten for drittsekker. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (11 minutter siden):

Det ble påpekt at Emma ikke er biologisk kvinne fordi enkelte mente at Emma hadde gått gjennom en normal jentepubertet. Med jente-pubertet menes overgangen fra biologisk jente til biologisk kvinne. 

Pubertet eller kjønnsmodning, er overgangstiden mellom barndom og kjønnsmoden alder. I løpet av denne perioden blir kjønnskjertlene, det vil si eggstokkene hos jenter og testiklene hos gutter, fullt funksjonsdyktige og begynner å produsere kjønnshormoner og etter hvert kjønnsceller. Samtidig utvikles de øvrige kroppslige trekk som er karakteristiske for henholdsvis kvinne og mann, såkalte sekundære kjønnskarakterer.

https://sml.snl.no/pubertet

Det er ikke mulig å diskutere pubertet uten å ta med det biologiske. Dette vet alle, men ikke alle liker sannheten. De som ikke liker å ta feil og de som ikke liker sannheten velger derfor å kalle de som sier sannheten for drittsekker. 

Sant, men hormonene hun går på gjør at hun gjennomgår en tilnærmet lik pubertet, sett bort fra anatomien.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest hellokitty
Rosewood skrev (På 17.6.2021 den 19.18):

Ååå nå syntes du at du var morsom ☺️ Bra for deg, klapp på skulderen. 🥲

Du forstod ikke sarkasmen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hellokitty skrev (2 timer siden):

Du forstod ikke sarkasmen?!

Joda, den var ikke så avansert at den ikke var mulig å forstå. Det bare var ikke så morsomt 🥲🤷🏼‍♀️ Typisk kommentar man finner i kommentarfeltene til dagbladet og vg på facebook, kjempeoriginalt ✌🏼

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Måne Rampelyset skrev (1 minutt siden):

Tråden er ryddet for avsporing.

Måne, admin.

Hvorfor ble kommentaren min fjernet? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hun er en viktig frontfigur for mange som føler seg annerledes og så kan man være litt overbærende med at hun faktisk virker veldig ung. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (Akkurat nå):

Hun er en viktig frontfigur for mange som føler seg annerledes og så kan man være litt overbærende med at hun faktisk virker veldig ung. 

Men de aller fleste får ikke et slik liv som Emma har. Med spons og jobb i tv uten utdanning. Så dette er litt feil med tanke på alle de som ønsker å bli som Emma. Sponset klær, sminke, hår, negler, fillers og andre skjønnhetsprodukter. De får ikke et Hollywood liv med på kjøpet. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (11 minutter siden):

Men de aller fleste får ikke et slik liv som Emma har. Med spons og jobb i tv uten utdanning. Så dette er litt feil med tanke på alle de som ønsker å bli som Emma. Sponset klær, sminke, hår, negler, fillers og andre skjønnhetsprodukter. De får ikke et Hollywood liv med på kjøpet. 

De fleste ønsker seg nok ikke det livet heller. Jeg tenker at hun viser at man kan leve et liv som fullverdig kvinne/mann etter en slik reise. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (2 timer siden):

..man være litt overbærende med at hun faktisk virker veldig ung. 

Dette blir som med SE,at man kommer til å fortsette å si det til hun er nærmere 40..

"Hun er jo bare x år"..

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Stjerne*støv* skrev (På 17.6.2021 den 21.23):

Ja ❤️det må være utrolig smertefullt, har forstått det slik at de som gjennomgår en slik operasjon må lære seg å gå igjen.

håper prosessen ikke blir mer belastende enn den må

Det stemmer ikke at de må lære seg å gå igjen. En kjønnsoperasjon affiserer kjønnet, ikke bena. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig enig angående det Emma snakker om. Men helt ærlig så skal jeg også si det at jeg forstår godt de som mener at hun er et annet kjønn. Hadde jeg som mann fått vite at min potensielle kjæreste har vært en han, så hadde det kanskje påvirket mine følelser og hvilken valg jeg har tatt.Jeg synes Emma er nydelig på alle måter, og jeg ønsker henne bare alt godt. Men jeg klarer å se det fra begge sider.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Solfridmedhatten skrev (På 17.8.2021 den 20.43):

Jeg er egentlig enig angående det Emma snakker om. Men helt ærlig så skal jeg også si det at jeg forstår godt de som mener at hun er et annet kjønn. Hadde jeg som mann fått vite at min potensielle kjæreste har vært en han, så hadde det kanskje påvirket mine følelser og hvilken valg jeg har tatt.Jeg synes Emma er nydelig på alle måter, og jeg ønsker henne bare alt godt. Men jeg klarer å se det fra begge sider.


ærlig og rett ut beskrevet og jeg må nok si meg enig i disse betraktningene. Tror jeg ville hatt litt problemer med å innse at en evt kjæreste opprinnelig startet med et annet kjønn. Men samtidig kanskje ikke 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt med på tankegangen der personer som har gjennomgått kjønnskorrigerende operasjon ikke kan anses som det kjønnet de har følt seg som hele tiden og operert seg til. Alle har vi en fortid og en bagasje vi drar med oss inn i enhver relasjon. Det betyr ikke at vi på nytt skal dømmes for noe som ligger i fortiden. Det er da personen vi har foran oss her og nå vi faller for, personligheten og de samme verdiene som oss. Hvorfor skal fortiden i form av et kjønn man ikke opplevde som riktig være med og veie så tungt på vektskålen?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Revenge o'Cavatina skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helt med på tankegangen der personer som har gjennomgått kjønnskorrigerende operasjon ikke kan anses som det kjønnet de har følt seg som hele tiden og operert seg til. Alle har vi en fortid og en bagasje vi drar med oss inn i enhver relasjon. Det betyr ikke at vi på nytt skal dømmes for noe som ligger i fortiden. Det er da personen vi har foran oss her og nå vi faller for, personligheten og de samme verdiene som oss. Hvorfor skal fortiden i form av et kjønn man ikke opplevde som riktig være med og veie så tungt på 

Personlige preferanser på sex og samliv er ikke politisk korrekt, og skal ikke være politisk korrekt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke helt med på tankegangen der personer som har gjennomgått kjønnskorrigerende operasjon ikke kan anses som det kjønnet de har følt seg som hele tiden og operert seg til. Alle har vi en fortid og en bagasje vi drar med oss inn i enhver relasjon. Det betyr ikke at vi på nytt skal dømmes for noe som ligger i fortiden. Det er da personen vi har foran oss her og nå vi faller for, personligheten og de samme verdiene som oss. Hvorfor skal fortiden i form av et kjønn man ikke opplevde som riktig være med og veie så tungt på vektskålen?

Men tanken på hvor mange transpersoner som velger å beholde kjønnsorganene de er født med, så betyr jo det en hel masse. Selv om jeg ikke ville vært kjæreste med en transperson operert eller ei, så dømmer jeg ikke. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til den dagen vi alle kan fokusere på helt andre ting med Emma enn at hun bare er trans. Hun er da så mye mer. Hun har eget sminkemerke. Hun har et eget kleskolleksjon hos klesmerket nakd. Hun er en stor influenser. 

Hadde hun nå vært en talsperson og aktivist for transkjønnede hadde saken vært noe annet, men det er hun ikke. Eneste folk snakker om er hvorvidt hun er operert. Hvordan hennes kropp ser ut. Jeg synes det er perverst å være så opphengt i andre sin kropp spesielt til en jente som akkurat er fylt 20 år. Og fordi personen er transperson. Dette er jo dessverre en realitet for transpersoner. 

Blar man tilbake noen år finner man jo artikler fra hun bare er 17 år(!!!!) og overskriften sier «nå skal hun kjønnsopereres». Det er en smule ironisk at det er cisfolk som er så redde for at unge transpersoner skal opereres, men pusher skikkelig på når det gjelder Emma. 

Greit at det var dette Emma ville, men cisfolk legger på en måte opp til at det bare finnes en måte å være trans på. At man ikke er ekte trans med mindre man går hele veien som Emma. Det finnes mange transkjønnede som bare er ok med hormoner, men ikke operasjoner. Tror kanskje mange av de i blandt kan føle på et press om å gjøre den delen også. 

Nå som Emma er operert håper jeg mediene kan finne noe annet å snakke om. Med mindre hun blir en talsperson for transkjønnede så ser jeg ikke poenget med dette bare for å tilfredstille nysgjerrigheten noen få har. Transkjønnende er da så mye mer enn deres kropp og operasjoner. Det blir fremstilt som at dem ikke møter på utfordringer. Nå har jo Emma hatt det enkelt fordi hun har hatt støttende familie hele veien, hun passerer som kvinne. Hun har fått begynne behandling tidlig og være seg selv. 

Sannheten er at majoriteten av transkjønnende har det mye vanskeligere enn Emma. Mange har ikke støttende familie. Mange møter på mobbing. Mange får ikke hormoner eller operasjoner. Mange møter diskriminering. Den biten fokuseres det aldri på. Emma som har over 700 tusen følgere på IG hadde jo gjort mye for transkjønnende hadde hun stått opp for dem i saker. Hun trenger ikke å si så mye, holder bare å reposte en sak f.eks. Det finnes jo så klart flust av andre talspersoner. 

Ellers er hun en nydelig ung kvinne, men jeg savner at hva hun er god på blir til stadighet glemt vekk til transdelen. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christina Aguilera skrev (19 timer siden):

Gleder meg til den dagen vi alle kan fokusere på helt andre ting med Emma enn at hun bare er trans. Hun er da så mye mer. Hun har eget sminkemerke. Hun har et eget kleskolleksjon hos klesmerket nakd. Hun er en stor influenser. 

Hadde hun nå vært en talsperson og aktivist for transkjønnede hadde saken vært noe annet, men det er hun ikke. Eneste folk snakker om er hvorvidt hun er operert. Hvordan hennes kropp ser ut. Jeg synes det er perverst å være så opphengt i andre sin kropp spesielt til en jente som akkurat er fylt 20 år. Og fordi personen er transperson. Dette er jo dessverre en realitet for transpersoner. 

Blar man tilbake noen år finner man jo artikler fra hun bare er 17 år(!!!!) og overskriften sier «nå skal hun kjønnsopereres». Det er en smule ironisk at det er cisfolk som er så redde for at unge transpersoner skal opereres, men pusher skikkelig på når det gjelder Emma. 

Greit at det var dette Emma ville, men cisfolk legger på en måte opp til at det bare finnes en måte å være trans på. At man ikke er ekte trans med mindre man går hele veien som Emma. Det finnes mange transkjønnede som bare er ok med hormoner, men ikke operasjoner. Tror kanskje mange av de i blandt kan føle på et press om å gjøre den delen også. 

Nå som Emma er operert håper jeg mediene kan finne noe annet å snakke om. Med mindre hun blir en talsperson for transkjønnede så ser jeg ikke poenget med dette bare for å tilfredstille nysgjerrigheten noen få har. Transkjønnende er da så mye mer enn deres kropp og operasjoner. Det blir fremstilt som at dem ikke møter på utfordringer. Nå har jo Emma hatt det enkelt fordi hun har hatt støttende familie hele veien, hun passerer som kvinne. Hun har fått begynne behandling tidlig og være seg selv. 

Sannheten er at majoriteten av transkjønnende har det mye vanskeligere enn Emma. Mange har ikke støttende familie. Mange møter på mobbing. Mange får ikke hormoner eller operasjoner. Mange møter diskriminering. Den biten fokuseres det aldri på. Emma som har over 700 tusen følgere på IG hadde jo gjort mye for transkjønnende hadde hun stått opp for dem i saker. Hun trenger ikke å si så mye, holder bare å reposte en sak f.eks. Det finnes jo så klart flust av andre talspersoner. 

Ellers er hun en nydelig ung kvinne, men jeg savner at hva hun er god på blir til stadighet glemt vekk til transdelen. 

Emma har på mange måter vært en talsperson for transkjønnede mener jeg, hun har flere YouTube videoer også med dette temaet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...