Carola96 Skrevet 14. september 2020 #121 Skrevet 14. september 2020 På 13.9.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Bergen og er så redd for korona at jeg valgte å ta barna mine ut av skole og barnehage for en ukes tid siden. Vennene mine kaller meg hysterisk, og mannen min har ingen tro på pandemien. Han har ikke fulgt noen av smittevernrådene. Jeg tør ikke la ham komme i nærheten av barna lenger, så jeg vil skilles fra ham. Har ikke sagt det til ham ennå, og nå har jeg tatt med meg barna til hytta vår rett utenfor byen, hvor vi holder oss isolert mens mannen min jobber på plattform ute i Nordsjøen. Hvordan kan jeg skjerme barna mine fra korona slik at de unngår smitte? Jeg pleier å sprite hendene deres før og etter hvert måltid, og dusjer og bader dem (i såpevann med antibac) to ganger hver dag. Jeg sørger naturligvis også for at de ikke får forlate hytta, slik myndighetene anbefaler. Hva mer kan jeg gjøre for å skjerme dem fra den forferdelige sykdommen? Jeg forlater aldri huset selv, men får en slektning til å handle for meg når vi går tom for noe. Spriter alle matvarene, samt dørhåndtaket på ytterdøra, som slektningen min avogtil kommer i nærheten av. Anonymkode: 5fec5...ad0 Jeg ville ikke anbefalt deg å vaske barna i såpevann iblandet antibac. Husk at sensitiv barnehud ikke er like motstandsdyktig som voksen hud, og gjerne lettere blir tørr ved eksponering for sprit. På den annen side kan antibacens desinfiserende effekt umulig være tilstede når du blander den ut i vann. For at sprit skal være effektiv til formålet desinfisering, så må alkoholprosenten tross alt være på over 70%. Ville anbefalt deg å bytte ut antibacvannet med vann iblandet klor i riktig blandingsforhold, dvs litt sterkere enn klorvannet i svømmehaller. Bare pass på at barna ikke får klor i øynene da dette kan medføre irritasjon. Håper dog ikke butikkene går tomme for klor når folk innser at det ikke bare er antibac som har desinfiserende egenskaper. Selv har jeg hamstret nærmere 100 liter klor på ulike butikker på Østlandet. Hadde selvfølgelig kledd meg I fullt smittevernutstyr innbefattende smittefrakk, partikkelfiltermaske av typen FFP3, visir, hette, skoposer og nitrilhansker i forkant. Man kan aldri være sikker nok! Skulle dog helst sett til at jeg kunne kjøpt hele partiet i en butikk, men vil helst ikke tiltrekke meg noe oppmerksomhet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #122 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, Carola96 skrev: Jeg ville ikke anbefalt deg å vaske barna i såpevann iblandet antibac. Husk at sensitiv barnehud ikke er like motstandsdyktig som voksen hud, og gjerne lettere blir tørr ved eksponering for sprit. På den annen side kan antibacens desinfiserende effekt umulig være tilstede når du blander den ut i vann. For at sprit skal være effektiv til formålet desinfisering, så må alkoholprosenten tross alt være på over 70%. Ville anbefalt deg å bytte ut antibacvannet med vann iblandet klor i riktig blandingsforhold, dvs litt sterkere enn klorvannet i svømmehaller. Bare pass på at barna ikke får klor i øynene da dette kan medføre irritasjon. Håper dog ikke butikkene går tomme for klor når folk innser at det ikke bare er antibac som har desinfiserende egenskaper. Selv har jeg hamstret nærmere 100 liter klor på ulike butikker på Østlandet. Hadde selvfølgelig kledd meg I fullt smittevernutstyr innbefattende smittefrakk, partikkelfiltermaske av typen FFP3, visir, hette, skoposer og nitrilhansker i forkant. Man kan aldri være sikker nok! Skulle dog helst sett til at jeg kunne kjøpt hele partiet i en butikk, men vil helst ikke tiltrekke meg noe oppmerksomhet. Farlig råd! Håper du ikke mener alvor Anonymkode: bf820...9d1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #123 Skrevet 15. september 2020 På 13.9.2020 den 15.14, AnonymBruker skrev: Dere som ikke vil følge smittevernsregler, kjenner dere noen som har fått corona? Forstår dere overhodet hvor syke selv unge mennesker kan bli? Mange blir ikke veldig syke nei. Jeg selv har corona akkurat nå, og jeg har det lett. Som en forkjølelse. Min datter har det som en tøff influensa. Yngre enn meg, men hun har vært skikkelig syk. Så er det min mann da. Av de som nå ligger på sykehuset er han en av dem. I 40 årene, sterk og veltrent. Alvorlig syk! Vi håper det går bra, men det svinger. En bedring kan plutselig snu til forverring. Vi har fulgt reglene også, men antagelig ble vår datter smittet på skolen. Jeg var ganske sikker på at jeg ville bli sykest om vi ble smittet, men denne sykdommen et ikke nødvendigvis logisk slik, selv om den generelt er farligst for eldre og allerede syke. Uansett tror jeg at dere som ikke orker eller vil følge anbefalingene vil angre kjapt om det rammer deres familie. Jeg er veldig glad for nå, med så alvorlig rammet ektemann, at jeg vet at vi iallefall ikke tok lett på det. Skulle dette gå fatalt galt hadde jeg ikke klart å leve greit med at jeg var ignorant for faren, og derfor ikke forsiktig. Det er iallefall en trøst å vite at vi faktisk ikke var uforsiktige, og at det ikke var ren dumhet som satte en jeg elsker i så tøff situasjon. Anonymkode: 94207...73d Hvordan går det med mannen din?? Tenker mye på dere. Anonymkode: ea530...a60
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #124 Skrevet 15. september 2020 På 12.9.2020 den 14.26, AnonymBruker skrev: Nope. Siden juli har ekstremt mange brydd seg lite om tiltak. Fester overalt. Men likevel bare 2 dødsfall. Norge hadde aldri fått så mye dødsfall sim andre land pga befolkning, vi bor ikke like tett osv. De tiltakebe vi har nå er bare helt ekstreme når det ligger 11 på intensiven. Da kan man ikke ta det så seriøst. Og som du ser er ikke jeg den eneste som tenker slik Anonymkode: c6647...c3a Det er kun EN (!) som ligger på intensiven i skrivende stund. 20 innlagte totalt. 2 stykker eldre og syke døde av viruset på flere uker. Et ekstremt farlig og dødelig virus med andre ord. Not. Anonymkode: 9082a...299 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #125 Skrevet 15. september 2020 På 13.9.2020 den 14.58, AnonymBruker skrev: Det er ikke ukontrollert smitte per dags dato. Og sist jeg sjekket er dugnad frivillig arbeid. FRIVILLIG. Vet du hva frivillig betyr? du snakker jo om ting som ikke finnes. Det er ingen som får 30k i bot for å bryte smitteversregler. Man får bot ved brudd på karanteneplikt hvis noen i det hele tatt finner ut av det Anonymkode: c6647...c3a Dette. Er så drittlei bruken av ordet "dugnad" om disse TVANGStiltakene som kostet folk masse penger i form av arbeidsledighet/reduksjon i inntekt, høyere innkjøp av desinfiseringsmidler og munnbind, fravær grunnet snufsete barn osv. Bare fordi man sier ordet "dugnad" for å få saueflokken til å følge med, blir tiltakene ikke noe dugnad for det. Anonymkode: 9082a...299 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #126 Skrevet 15. september 2020 På 13.9.2020 den 20.04, AnonymBruker skrev: Ikke meg du svarer, men ved de aller fleste dugnader, er det slik at man må bidra med noe annet, dersom man ikke deltar på selve dugnaden. Ofte en pengesum som som regel er større enn tilsvarende innsats på dugnaden. Så er spørsmålet hva de som ikke deltar på denne dugnaden , som nå har pågått en del måneder, skal gjøre for å gjøre opp for seg. Anonymkode: 6684b...001 Men slik det er blitt slått fast i rettssystemet, har verken barnehager eller idrettsforeninger lov til å gi bot/kreve inn penger fra dem som ikke deltar. En annen ting er at covid19-"dugnaden" har krevet dobbelt opp - man har både gjort kolossal innsats OG tapt økonomisk. Hvilken dugnad ellers i samfunnet gjør at du mister jobben din eller får forbud mot å utøve ditt yrke? Anonymkode: 9082a...299 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #127 Skrevet 15. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men slik det er blitt slått fast i rettssystemet, har verken barnehager eller idrettsforeninger lov til å gi bot/kreve inn penger fra dem som ikke deltar. En annen ting er at covid19-"dugnaden" har krevet dobbelt opp - man har både gjort kolossal innsats OG tapt økonomisk. Hvilken dugnad ellers i samfunnet gjør at du mister jobben din eller får forbud mot å utøve ditt yrke? Anonymkode: 9082a...299 En annen ting er at selv om alle bidro til "dugnaden" ville allikevel bidragene være veldig skjevt fordelt. Noen mister livsgrunnlaget sitt mens andre knapt taper noe som helst, de fins antakelig også de som tjener på situasjonen. For de som er tilhengere av bøter, skulle man da også bøtelegge alle som slipper billig unna? Anonymkode: 3d60f...028
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #128 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette. Er så drittlei bruken av ordet "dugnad" om disse TVANGStiltakene som kostet folk masse penger i form av arbeidsledighet/reduksjon i inntekt, høyere innkjøp av desinfiseringsmidler og munnbind, fravær grunnet snufsete barn osv. Bare fordi man sier ordet "dugnad" for å få saueflokken til å følge med, blir tiltakene ikke noe dugnad for det. Anonymkode: 9082a...299 Og hvor mye hadde kostet folk uten denne dugnaden? Hvor mange hadde ligget døde i bakken nå. Selv toskene i Sverige har skjønt at deres måte å håndtere på var helt feil. Det er derfor de nå har innført de tiltakene VI gjorde i fase 1. Dette gjorde ikke svenskene før det hadde gått altfor langt. Nå stiger dessverre tallene, men det er fordi at vi har en tafatt regjering som omtrent gir f i at folk blir smittet, AKKURAT som i Sverige. De må straffe de som ikke gjør det dem får beskjed om. Det nytter ikke å si til dumme Ola og Kari nordmann at man må tenke på hverandre, være forsiktige, ta hensyn. Dumme Ola og Kari nordmann hører ikke på slike ting. Her må det bøter til, og de må være skyhøye. Straff med bøter og fengsel, det er faktisk det eneste dumme Ola og Kari nordmann skjønner . Anonymkode: df724...992 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #129 Skrevet 15. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvor mye hadde kostet folk uten denne dugnaden? Hvor mange hadde ligget døde i bakken nå. Selv toskene i Sverige har skjønt at deres måte å håndtere på var helt feil. Det er derfor de nå har innført de tiltakene VI gjorde i fase 1. Dette gjorde ikke svenskene før det hadde gått altfor langt. Nå stiger dessverre tallene, men det er fordi at vi har en tafatt regjering som omtrent gir f i at folk blir smittet, AKKURAT som i Sverige. De må straffe de som ikke gjør det dem får beskjed om. Det nytter ikke å si til dumme Ola og Kari nordmann at man må tenke på hverandre, være forsiktige, ta hensyn. Dumme Ola og Kari nordmann hører ikke på slike ting. Her må det bøter til, og de må være skyhøye. Straff med bøter og fengsel, det er faktisk det eneste dumme Ola og Kari nordmann skjønner . Anonymkode: df724...992 Problemet er at folk som har mistet jobben har ingenting å betale bøter med. De vil derfor drite i å få bot, for den kan ikke innkreves hvis man ikke eier noe. Når det gjelder fengselsstraff, så er det allerede nå soningskøer, så fengselsstraffer for flere hundre tusen vil bare være på papir. En annen side av saken er hvordan man skal avdekke brudd. Skal man ha overvåkningskameraer overalt, skal nabo tyste på nabo, mor tyste på datter, ektefeller tyste på hverandre og angir alt og alle? Er det er slik samfunn du ønsker? Der nabo i nabokonflikt av hevn kan angi deg for smittevernbrudd som du ikke har utført, så blir du puttet i fengsel? Anonymkode: 9082a...299 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #130 Skrevet 15. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at folk som har mistet jobben har ingenting å betale bøter med. De vil derfor drite i å få bot, for den kan ikke innkreves hvis man ikke eier noe. Når det gjelder fengselsstraff, så er det allerede nå soningskøer, så fengselsstraffer for flere hundre tusen vil bare være på papir. En annen side av saken er hvordan man skal avdekke brudd. Skal man ha overvåkningskameraer overalt, skal nabo tyste på nabo, mor tyste på datter, ektefeller tyste på hverandre og angir alt og alle? Er det er slik samfunn du ønsker? Der nabo i nabokonflikt av hevn kan angi deg for smittevernbrudd som du ikke har utført, så blir du puttet i fengsel? Anonymkode: 9082a...299 Løsningen er å bygge nye fengsler og gjøre cellene mindre, gjerne bare et par kvadratmeter store. Samtidig kan straffene gjøres langt strengere. Du nevner selv gode metoder for å avdekke brudd. Overvåking kan dessuten skje ved bruk av droner, dette vil kunne være mer effektivt enn kameraer. Anonymkode: da8db...71e
Carola96 Skrevet 15. september 2020 #131 Skrevet 15. september 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Farlig råd! Håper du ikke mener alvor Anonymkode: bf820...9d1 Håper inderlig ingen tar "rådet" mitt på alvor. Var utelukkende ment som en satirisk kommentar på et annet åpenbart satirisk innlegg. Tenker at det er viktig å beholde humoren selv i disse Koronatider. Må også legge til at det burde være åpenbart at innlegget var satirisk både av den grunn at innlegget jeg svarte på var åpenbart satirisk, men også av den grunn at det overhodet ikke gir noen mening å skrive at jeg ikke ønsker å tiltrekke meg noe oppmerksomhet i samme innlegg som det opplyses om at jeg går inn på butikker ikledd fullt smittevernutstyr.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #132 Skrevet 15. september 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er kun EN (!) som ligger på intensiven i skrivende stund. 20 innlagte totalt. 2 stykker eldre og syke døde av viruset på flere uker. Et ekstremt farlig og dødelig virus med andre ord. Not. Anonymkode: 9082a...299 Og vi later som vanlig som om vi ikke vet at det er på grunn av alle tiltakene og at det nesten bare er yngre mennesker som er smittet, siden det ikke passer med poenget. Anonymkode: 291c3...9bf
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #133 Skrevet 15. september 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: En annen side av saken er hvordan man skal avdekke brudd. Skal man ha overvåkningskameraer overalt, skal nabo tyste på nabo, mor tyste på datter, ektefeller tyste på hverandre og angir alt og alle? Er det er slik samfunn du ønsker? Der nabo i nabokonflikt av hevn kan angi deg for smittevernbrudd som du ikke har utført, så blir du puttet i fengsel? Anonymkode: 9082a...299 Tåpelig argument man kan bruke mot de fleste forbud. Anonymkode: 291c3...9bf
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #134 Skrevet 15. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: og at det nesten bare er yngre mennesker som er smittet, Yngre mennesker tester seg mer enn de eldre. De eldre tester seg mindre, men er like "smittet" som de yngre. Siden viruset stort sett ikke gir noen symptomer, merker de det ikke. Forøvrig smitter ikke viruset asymptomatisk, og flesteparten av de såkalt smittede er egentlig kolonisert, som det heter på fagspråket. En lege hadde en kronikk om dette i Aftenposten for noen dager siden. Anonymkode: 5fec5...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #135 Skrevet 15. september 2020 On 9/12/2020 at 7:00 PM, AnonymBruker said: Kan du forresten komme med noen gode grunner til at jeg, 21 år gammel frisk og rask kvinne uten sykdommer i familien, skal begrense mitt liv når sjansen for å bli smittet, eller alvorlig syk er ekstremt liten? Fordi det er lite sjarmerende å være egoistisk. Anonymkode: c239c...e72 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #136 Skrevet 16. september 2020 På 15.9.2020 den 9.44, AnonymBruker skrev: Hvordan går det med mannen din?? Tenker mye på dere. Anonymkode: ea530...a60 Takk for det! Han er over det kritiske nå. Lørdag var fæl, og da var det en reell sjanse for dette kunne gå veldig dårlig. Så snudde det heldigvis. Utrolig takknemlig for vårt fine helsevesen i dette landet hvor man får det beste av hjelp når slikt skjer. ♥️ Jeg vil likevel si igjen, som jeg sa først i denne tråden. MAN VET ALDRI GARANTERT HVEM SOM BLIR SVÆRT SYKE OG IKKE. Dere som hevder ufarlig, og egentlig blåser i alle tiltak : Du vet ikke! At du og alle du elsker er i trygg alder og ved god helse er ingen garanti for at ikke akkurat en du elsker blir akkurat en av dem som veldig uventet blir fryktelig syke. Eller dør. Alene. Man får ikke engang være der. Ikke på sykehuset overhodet. Jeg fulgte ham dit, og det hadde vært det siste jeg fikk rørt ham mens han var i live, om det gikk slik. Det er fornuftig å tenke seg om og følge de råd som anbefales. Man kan leve ganske så bra innen dem. Her i Norge gjør vi faktisk det. Lever ganske så fritt, selv om vi følger rådene. Så kan man likevel bli syk. Det må vi nesten leve med, men jeg vil likevel anbefale alle å ikke leve så i fornektelse at dere risikerer å påføre en dere er glad i dette, helt unødvendig. Min mann er sterk, veltrent og i 40 årene. Han lever fremdeles fordi vi har et helt fantastisk helsevesenet. Corona er faktisk veldig bra i stand til å ta livet av yngre mennesker også. Veldig mange blir ikke veldig syke nei, men noen blir det. Jeg vet ikke hvem tydeligvis. Dette trodde ingen i forkant. At min mann kunne bli SÅ syk. Hadde det vært 10 like dårlige som min mann på sykehuset samtidig som ham ville ikke hver av dem fått samme hjelp som han nå fikk. For oss gikk dette bra. På nippet, men det vippet rett vei. ♥️♥️♥️ Anonymkode: 94207...73d 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #137 Skrevet 16. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for det! Han er over det kritiske nå. Lørdag var fæl, og da var det en reell sjanse for dette kunne gå veldig dårlig. Så snudde det heldigvis. Utrolig takknemlig for vårt fine helsevesen i dette landet hvor man får det beste av hjelp når slikt skjer. ♥️ Jeg vil likevel si igjen, som jeg sa først i denne tråden. MAN VET ALDRI GARANTERT HVEM SOM BLIR SVÆRT SYKE OG IKKE. Dere som hevder ufarlig, og egentlig blåser i alle tiltak : Du vet ikke! At du og alle du elsker er i trygg alder og ved god helse er ingen garanti for at ikke akkurat en du elsker blir akkurat en av dem som veldig uventet blir fryktelig syke. Eller dør. Alene. Man får ikke engang være der. Ikke på sykehuset overhodet. Jeg fulgte ham dit, og det hadde vært det siste jeg fikk rørt ham mens han var i live, om det gikk slik. Det er fornuftig å tenke seg om og følge de råd som anbefales. Man kan leve ganske så bra innen dem. Her i Norge gjør vi faktisk det. Lever ganske så fritt, selv om vi følger rådene. Så kan man likevel bli syk. Det må vi nesten leve med, men jeg vil likevel anbefale alle å ikke leve så i fornektelse at dere risikerer å påføre en dere er glad i dette, helt unødvendig. Min mann er sterk, veltrent og i 40 årene. Han lever fremdeles fordi vi har et helt fantastisk helsevesenet. Corona er faktisk veldig bra i stand til å ta livet av yngre mennesker også. Veldig mange blir ikke veldig syke nei, men noen blir det. Jeg vet ikke hvem tydeligvis. Dette trodde ingen i forkant. At min mann kunne bli SÅ syk. Hadde det vært 10 like dårlige som min mann på sykehuset samtidig som ham ville ikke hver av dem fått samme hjelp som han nå fikk. For oss gikk dette bra. På nippet, men det vippet rett vei. ♥️♥️♥️ Anonymkode: 94207...73d Hadde han holdt på å dø, så hadde du selvfølgelig fått lov til å ta farvel. Anonymkode: 7b56a...0c9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #138 Skrevet 16. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde han holdt på å dø, så hadde du selvfølgelig fått lov til å ta farvel. Anonymkode: 7b56a...0c9 Ideelt sett, kanskje. Jeg vet ikke egentlig, er bare veldig glad for at det ikke ble aktuelt. Realiteten var at da det plutselig ble veldig kritisk var det ingen som varslet meg overhodet. Da var det bare om å gjøre å redde ham, og slik må det nesten være også. Jeg kritiserer absolutt ingen for det. Å få lov til å si farvel innebærer at det må være en mulighet til å forutse at det er tiden for å ta farvel. Når man regnes som så kritisk syk at man ligger på intens overvåking kan ting skje fort. Det er derfor man ligger på overvåking. Anonymkode: 94207...73d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #139 Skrevet 16. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde han holdt på å dø, så hadde du selvfølgelig fått lov til å ta farvel. Anonymkode: 7b56a...0c9 Det er ikke noe selvfølge med korona! I de landene hvor folk døde som fluer; USA, Italia, Spania, Kina... var det ingen pårørende som fikk ta farvel. Det er kanskje annerledes når de har én alvorlig pasient som ligger på enkeltrom, men når det er mange syke så ligger de jo sammen i et stort rom på intensive og da får ikke pårørende komme inn. Anonymkode: d1448...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #140 Skrevet 16. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe selvfølge med korona! I de landene hvor folk døde som fluer; USA, Italia, Spania, Kina... var det ingen pårørende som fikk ta farvel. Det er kanskje annerledes når de har én alvorlig pasient som ligger på enkeltrom, men når det er mange syke så ligger de jo sammen i et stort rom på intensive og da får ikke pårørende komme inn. Anonymkode: d1448...c5e Så er jo også nærmeste familie selv i karantene som regel. Bodde man sammen da ene ble innlagt er man selv pålagt å være isolert der man er. Jeg har også corona. Jeg utgjør også smittefare for andre. Nei jeg tror ikke man kan regne med å "få lov til" å ta farvel. Det handler ikke om å ikke få lov, det handler om at det ikke er mulig uten å sette flere i smittefare. Anonymkode: 94207...73d 1
Fremhevede innlegg