Gå til innhold

TV2: Mysteriet Marianne

NordicViking

Anbefalte innlegg

Det er selvfølgelig vanskelig å spekulere nå 40 år etter, men når jeg så siste episode så kunne jeg ikke legge vekk tanken om mannen i den gule bilen. Særlig de hendelser som hadde vært knyttet opp mot dette i ettertid. En typisk fyr som går under radaren, einstøing osv. 

Dette er fra gårsdagens VG, https://www.vg.no/rampelys/bok/i/weEJML/joern-lier-horst-om-tipset-som-kobler-marianne-og-therese-forsvinningene-troen-er-stoerre-enn-tvilen

Det er klart man lurer på mer og mer om det kan ha vært han i den gule  bilen.
ifølge artikkelen; 
 - Ingen kan gi han alibi 
- Han hadde en jobb der han var omreisende og hadde Risør og Agder som sitt arbeidsområde på den tiden Marianne forsvant.
- Det er funnet frem til kjøredagsbøker fra arbeidskollegaer som ikke gir ham alibi, han var ikke på jobb den dagen.
- Et av de sentrale punktene i etterforskningen var en gul bil som ble observert av flere vitner ved landhandleren der Marianne forsvant.
- Flere vitner beskrev at bilen hadde noen spesielle antenner.
- Denne mannen kjørte en tilsvarende gul bil, og bilen hadde faktisk noen spesielle antenner på taket.
- Det viser seg også at mannen holdt til i Drammens-området i den perioden da Therese Johannessen forsvant fra Fjell i Drammen.
- Han hadde i 1988 tilhold hos en venninne i samme gate som Therese på Fjell i Drammen.
- To dager før Marianne forsvant i Risør, ble en jente forsøkt trukket inn i en gul bil ved E18 i Porsgrunn.
- Novemberfilm fant i arbeidet med Marianne-saken også frem til en annen sak: To år etter at Marianne forsvant, ble en 8 år gammel jente forsøkt trukket inn i en bil i en annen sørlandsby. Vitner forklarte at mannen hadde skjegg, og at det var en annen mann i bilen som hadde noe rart med munnen.
- De har ikke klart å sjekke han ut av saken.

- I boken som Mariannes mor har skrevet så står det vel på ca side 126 så er de to vitner uavhengige av hverandre som ser en gulaktig bil i området. Det er visst flere som never denne gulaktige bilen senere i boken også. Boken ligger gratis som PDF på nettet.

Mannen skal ha utvist seksuelt avvikende atferd overfor barn. Det dukket etter hvert opp et utall historier om at mannen skal ha blottet seg, fotografert småjenter og begått seksuelle overgrep – som han ikke er dømt for.

Altså man kan jo ikke si verken det  ene eller det andre, personen er jo død så han kan ikke svare for seg. Men etter å ha fulgt med på denne saken, og både lest boken til Mariannes mor av alle tips og ledetråder som har blitt presentert for meg så er dette, det mest konkrete og nærmeste man har etter 40 år. Men igjen, det kan være andre ting som vi ikke har fått presentert så klart. 

Men i lys av alt dette så er man kanskje inne på et spor etter 40 år....?

Endret av amz
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, amz skrev:

Det er selvfølgelig vanskelig å spekulere nå 40 år etter, men når jeg så siste episode så kunne jeg ikke legge vekk tanken om mannen i den gule bilen. Særlig de hendelser som hadde vært knyttet opp mot dette i ettertid. En typisk fyr som går under radaren, einstøing osv. 

Dette er fra gårsdagens VG, https://www.vg.no/rampelys/bok/i/weEJML/joern-lier-horst-om-tipset-som-kobler-marianne-og-therese-forsvinningene-troen-er-stoerre-enn-tvilen

Det er klart man lurer på mer og mer om det kan ha vært han i den gule  bilen.
ifølge artikkelen; 
 - Ingen kan gi han alibi 
- Han hadde en jobb der han var omreisende og hadde Risør og Agder som sitt arbeidsområde på den tiden Marianne forsvant.
- Det er funnet frem til kjøredagsbøker fra arbeidskollegaer som ikke gir ham alibi, han var ikke på jobb den dagen.
- Et av de sentrale punktene i etterforskningen var en gul bil som ble observert av flere vitner ved landhandleren der Marianne forsvant.
- Flere vitner beskrev at bilen hadde noen spesielle antenner.
- Denne mannen kjørte en tilsvarende gul bil, og bilen hadde faktisk noen spesielle antenner på taket.
- Det viser seg også at mannen holdt til i Drammens-området i den perioden da Therese Johannessen forsvant fra Fjell i Drammen.
- Han hadde i 1988 tilhold hos en venninne i samme gate som Therese på Fjell i Drammen.
- To dager før Marianne forsvant i Risør, ble en jente forsøkt trukket inn i en gul bil ved E18 i Porsgrunn.
- Novemberfilm fant i arbeidet med Marianne-saken også frem til en annen sak: To år etter at Marianne forsvant, ble en 8 år gammel jente forsøkt trukket inn i en bil i en annen sørlandsby. Vitner forklarte at mannen hadde skjegg, og at det var en annen mann i bilen som hadde noe rart med munnen.
- De har ikke klart å sjekke han ut av saken.

- I boken som Mariannes mor har skrevet så står det vel på ca side 126 så er de to vitner uavhengige av hverandre som ser en gulaktig bil i området. Det er visst flere som never denne gulaktige bilen senere i boken også. Boken ligger gratis som PDF på nettet.

Mannen skal ha utvist seksuelt avvikende atferd overfor barn. Det dukket etter hvert opp et utall historier om at mannen skal ha blottet seg, fotografert småjenter og begått seksuelle overgrep – som han ikke er dømt for.

Altså man kan jo ikke si verken det  ene eller det andre, personen er jo død så han kan ikke svare for seg. Men etter å ha fulgt med på denne saken, og både lest boken til Mariannes mor av alle tips og ledetråder som har blitt presentert for meg så er dette, det mest konkrete og nærmeste man har etter 40 år. Men igjen, det kan være andre ting som vi ikke har fått presentert så klart. 

Men i lys av alt dette så er man kanskje inne på et spor etter 40 år....?

Jeg håper virkelig det ligger noe i dette som kan føre til flere svar 🤞🏾 Husker jeg vokste opp og var omtrent på samme alder som Therese og var veldig preget av saken. Gjemte meg bak trær på vei til skolen når det kom en gul/hvit bil fordi jeg var redd kidnapper.

Anonymkode: 4d7bf...3c5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er veldig godt spor, ingen tvil om det. Men blir vanskelig å komme videre, det er jo ikke nok.

Anonymkode: e9db9...c13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er er veldig godt spor, ingen tvil om det. Men blir vanskelig å komme videre, det er jo ikke nok.

Dessverre, det er meget, meget vanskelig!

Denne serien skulle ha blitt lagd for 10 år siden, det har dessverre gått for lang tid.

Familien og Marianne fortjener et svar og at denne saken blir lagt død, men så lenge man ikke vet så vil denne saken aldri helt få fred. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, MalloryK skrev:

Har det blitt laget lignende serier/doku om Therese?

Ikke noe sånt som dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke noe sånt som dette.

Eh, jo... det har det da. For to år siden. 

Anonymkode: 78b69...798

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Eh, jo... det har det da. For to år siden. 

Anonymkode: 78b69...798

Podcast.

Og joda, det var en eller annen tv-kanal som hadde et tv-program om saken for en del år siden. Muligens en serie med flere uløste saker. Husker ikke hva programmet het, men det var ikke "Fornemmelse for mord", - det var noe som kom senere

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MalloryK said:

Det ligger en podcast her:
https://podtail.com/no/podcast/ulost/

Birgitte Tengs omtales i sesong 1, Therese i sesong to. Det var også et tv-program om det for mange, mange år siden, men jeg husker dessverre ikke hva programmet het. Det kan ha vært en del av en serie, men det var ikke "Fornemmelse for mord". Det var noen år senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, amz skrev:

Denne serien skulle ha blitt lagd for 10 år siden, det har dessverre gått for lang tid.

Sant nok. Men true crime er in nå, derfor kommer den nå. 

I praksis skulle slike serier vært unødvendige, hadde bare det norske politiet og Kripos gjort jobben på en ordentlig måte. Virker som om dem går inn i slike saker med tunnelsyn, noe dem på ingen måte bør ha! For eks: Hadde legevitenskapen hatt samme metodikk som politiet når dem forsket, så ville det knapt fantes en eneste medisin der ute. 

Anonymkode: 272db...348

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MalloryK skrev:

Ikke noe slik som denne serien. Kanskje noen kan tipse Novemberfilm (produsenten bak "Mysteriet Marianne")?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, NordicViking skrev:

Ikke noe slik som denne serien. Kanskje noen kan tipse Novemberfilm (produsenten bak "Mysteriet Marianne")?

De har nok hørt om Therese-saken, etter som den var såpass omtalt i Marianne-saken, så tviler på om de behøver noe tips.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man lage en slik serie, så er det viktig å få de pårørende med på laget, ikke sikkert alle foreldre av barn som har forsvunnet er så interesserte i at det skal bli TV-serie av det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.9.2020 den 18.27, MalloryK skrev:

Vg laget en podkast. Familien til Therese var da ikke intr. i å delta i den så lite sansynlig de ville ha bidrat i en tv-serie... 

Podkasten heter Uløst 2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

De burde vist bilder av Passat-mannen til hun som ble forsøkt dratt inn i bilen, men slapp unna. Dette var vel to år etter at Marianne forsvant. Se om hun kjenner igjen ham.

Det er også et par vitner i Therese-saken som burde få sett bilder av ham.

En ung dame i en telefonkiosk i nærheten av blokka til Therese, så en mann i en rød volvo som stoppet bilen foran henne, kikket ubehagelig på henne en stund, før han kjørte videre mot blokka der Therese bodde. Dette var i tidsrommet rett før hun forsvant. (Og hadde passat-mannen en rød volvo på den tiden? Det var vel en rød bil hun ble forsøkt dratt inn i hun jeg først nevnte.)

Et annet vitne mente å se/høre Therese snakke med en mann i trappeoppgangen der hun bodde, dagen hun forsvant. Vitnet mente samtalen mellom de to dreide seg om at mannen ville ha henne med et sted. Hvis disse personene kjenner igjen Passat-mannen er det veldig interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke om dette, før det gikk på tv2. Det skjedde 50m fra her jeg bor. Jeg flyttet til Risør for ikke lenge siden. Jeg ble skikkelig overrasket. 

Anonymkode: d6ddb...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Peter_ skrev:

En ung dame i en telefonkiosk i nærheten av blokka til Therese, så en mann i en rød volvo som stoppet bilen foran henne, kikket ubehagelig på henne en stund, før han kjørte videre mot blokka der Therese bodde. Dette var i tidsrommet rett før hun forsvant. (Og hadde passat-mannen en rød volvo på den tiden? Det var vel en rød bil hun ble forsøkt dratt inn i hun jeg først nevnte.)

Hadde ikke "passat-mannen" en kompis som angivelig hadde en rød Volvo? Mener å huske at det ble sagt noe slik i den siste (?) episoden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Peter_ said:

De burde vist bilder av Passat-mannen til hun som ble forsøkt dratt inn i bilen, men slapp unna. Dette var vel to år etter at Marianne forsvant. Se om hun kjenner igjen ham.

Det er også et par vitner i Therese-saken som burde få sett bilder av ham.

Det ville hatt null troverdighet etter så mange år. Folk husker feil hele tiden, også om ting som skjedde i går.

Anonymkode: 28337...e3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 18.27, MalloryK skrev:

Nå blir det laget en dokumentar om Therese-saken. Det er produksjonsselskapet Monster som står bak dokumentarserien som skal sendes på NRK fra november. (NRK)

"Therese - jenta som forsvant" har premiere søndag 8. november på NRK1. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NordicViking skrev:

Nå blir det laget en dokumentar om Therese-saken. Det er produksjonsselskapet Monster som står bak dokumentarserien som skal sendes på NRK fra november. (NRK)

"Therese - jenta som forsvant" har premiere søndag 8. november på NRK1. 

Oi, så spennende! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...