Gå til innhold

Svindyr forlovelsesring

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, i hovedinnlegget sto det ingenting om diamanter, bare om «kvalmt dyre ringer».

Og det er da ingen tradisjon for dette i Norge? Nesten ingen jeg kjenner har hverken stor diamantring eller egen forlovelsesring i tillegg til giftering, men de få jeg kjenner er helt vanlige kvinner.

Anonymkode: b9a1f...d44

Egen forlovelsesringer har kommet de siste åra. Begynner å bli mer og mer vanlig. At de skal koste flere mnd lønner derimot.... Jeg syns det vitner om dårlig økonomisk sans når man bruker voldsomme summer på en ring. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville heller ikke hatt en ring som kostet særlig mye

Skrevet
11 minutter siden, Maleficenta skrev:

Egen forlovelsesringer har kommet de siste åra. Begynner å bli mer og mer vanlig. At de skal koste flere mnd lønner derimot.... Jeg syns det vitner om dårlig økonomisk sans når man bruker voldsomme summer på en ring. 

Hva skal man bruke penger på, om man gjør det etter "boka"? 

Anonymkode: 69e1a...8d2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man bruke penger på, om man gjør det etter "boka"? 

Hva med å spare til bryllupsfesten eller bryllupsreisen f. Eks? Evt noe man har bruk for? 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva med å spare til bryllupsfesten eller bryllupsreisen f. Eks? Evt noe man har bruk for? 

Hadde midlene vi ønsket å bruke på dette på bok allerede, og vel så det. 

Alt handler jo om behov. Som jeg skrev tidligere i tråden. Hadde jeg fått en slik ring da vi var studenter ville jeg syntes det var galskap - da stod jo boliglån, bil, til og med litt finere klær, på lista - ting som betyr mer enn en ring. 

For andre igjen betyr mulig ring mer enn bil, fordi de ikke trenger bil, og da er ring grei prioritering. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde midlene vi ønsket å bruke på dette på bok allerede, og vel så det. 

Alt handler jo om behov. Som jeg skrev tidligere i tråden. Hadde jeg fått en slik ring da vi var studenter ville jeg syntes det var galskap - da stod jo boliglån, bil, til og med litt finere klær, på lista - ting som betyr mer enn en ring. 

For andre igjen betyr mulig ring mer enn bil, fordi de ikke trenger bil, og da er ring grei prioritering. 

Men nå tenker jeg på de med helt middels økonomi som må ta opp lån for å kjøpe andre ting i samme sum. Er du styrtrik er det jo en annen sak. Ring er pynt. For meg er det en dum prioritering. 

Endret av Maleficenta
Skrevet

Alt er relativt. 
hva som er dyrt for deg trenger ikke være dyrt for andre. 
har folk råd til det så hvorfor ikke? Noen legger mye i en ring, andre legger mye i interiør. Helt opp til hver enkelt hva de vil bruke pengene sine på. Det er hverken kvalmt eller opp til andre å mene så mye om. Hadde blitt litt overrasket om naboen ble kvalm fordi vi har kjøpt en dyr TV de ikke hadd villet brukt penger på 😅 

vi må slutte å være så misunnelige på andre mennesker. Skule på hva andre har og hva andre har råd til. 
se på deg selv ts! Vær Happy for det du har og de verdiene som betyr noe for deg. 
du vinner aldri kampen om at alle andre skal tenke og handle som deg.. det er et uoppnåelig prosjekt! 
synd at du bruker energi på dette og til og med blir Kvalm 

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, Sunnys skrev:

Alt er relativt. 
har folk råd til det så hvorfor ikke? Noen legger mye i en ring, andre legger mye i interiør. Helt opp til hver enkelt hva de vil bruke pengene sine på. Det er hverken kvalmt eller opp til andre å mene så mye om. Hadde blitt litt overrasket om naboen ble kvalm fordi vi har kjøpt en dyr TV de ikke hadd villet brukt penger på 😅 

vi må slutte å være så misunnelige på andre mennesker. Skule på hva andre har og hva andre har råd til. 
se på deg selv ts! Vær Happy for det du har og de verdiene som betyr noe for deg. 
du vinner aldri kampen om at alle andre skal tenke og handle som deg.. det er et uoppnåelig prosjekt! 

Folk må gjøre det de vil. Jeg sikter kun til de som egentlig ikke har råd men som bruker svimlende summer på tross av det. Typ luksusfellen kandidater. 

Skrevet
10 minutter siden, Sunnys skrev:

Alt er relativt. 

Kvalmen handler om et forbruk og sløseri som blir helt malplasert i en verden med store utfordringer. Klasseskillet i norge øker også.

Jeg er mer interessert i å høre hva folk som forventer, higer eller prioriterer slike luksus objekter tenker. En tv er som regel en dyr ting ja, men den har vel en litt mer selvsagt funksjon enn en dyr diamantring?

Har nevnt det før i denne tråden, at folk som trekker frem misunnelse og sjalusi som årsak bak HI, ikke forstår poenget. Jeg vet at vi mennesker er svært forskjellige, det er jo derfor jeg spør om dette. Jeg lever ganske minimalistisk, men har jo også ting jeg har lyst på eller kunne tenkt meg å ha, men som oftest blir det med tanken.

Jeg får frysninger av tanken på å ha en ring på fingeren som koster like mye som en uføretrygdet person kanskje får på ett år.

Men igjen, skjønner jo at mange ikke tenker slik.

Anonymkode: 1a60c...20d

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvalmen handler om et forbruk og sløseri som blir helt malplasert i en verden med store utfordringer. Klasseskillet i norge øker også.

Jeg er mer interessert i å høre hva folk som forventer, higer eller prioriterer slike luksus objekter tenker. En tv er som regel en dyr ting ja, men den har vel en litt mer selvsagt funksjon enn en dyr diamantring?

Har nevnt det før i denne tråden, at folk som trekker frem misunnelse og sjalusi som årsak bak HI, ikke forstår poenget. Jeg vet at vi mennesker er svært forskjellige, det er jo derfor jeg spør om dette. Jeg lever ganske minimalistisk, men har jo også ting jeg har lyst på eller kunne tenkt meg å ha, men som oftest blir det med tanken.

Jeg får frysninger av tanken på å ha en ring på fingeren som koster like mye som en uføretrygdet person kanskje får på ett år.

Men igjen, skjønner jo at mange ikke tenker slik.

Anonymkode: 1a60c...20d

Du tenker ring til 2-300.000 klassen? 
de aller færreste kjøper så dyre ringer. Det er vel Hollywood stjerner og folk med utømmelig formue. Men de fleste med mye penger kjøper heller ikke i den prisklassen. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Maleficenta skrev:

Folk må gjøre det de vil. Jeg sikter kun til de som egentlig ikke har råd men som bruker svimlende summer på tross av det. Typ luksusfellen kandidater. 

Det er mange av de som tar opp store forbrukslån for å finansiere slike ting. Og det er jo som å skyte seg selv i foten. 
Vi er en helt vanlig familie med en helt vanlig inntekt. Med en helt vanlig sparekonto. Hadde fint hatt råd til en ring til 300.000, men hadde aldri livet brukt så mye penger på en ting, bare fordi vi har pengene. 
vanlig familier med sparepenger bruker dette til oppussing, bunad til konfirmasjon til barna osv. 
altså fornuftige ting. 
ser også «vanlige» folk med normal inntekt går med LV vesker til 25.000. De som gjør det er jo enten veldig opptatt av vesker eller så liker de å vise seg fram. 
min en ring hadde kostet 5000 kr eller 100.000 kr hadde ikke jeg sett forskjell, da ringer ikke er av min interesse 

• Liker 1
Skrevet

Det er noe med dyre ringer og vesker som provoserer.

Hvorfor er det kvalmere med dyr ring enn dyr bil? De fleste kan klare seg greit med en billig litt eldre bil, men kjøper biler til opp mot en million? Det er jo mer luksus til langt høyere pris enn en ring.

Jeg fikk aldri noen forlovelsesring og det var hel uproblematisk. Senere har jeg fått en flott ring av min mann som jeg bruker hver dag. Vet ikke hva den kostet, men antar 6-sifret. 
Jeg sliter med å forstå at det er mer kvalmende enn naboens to Teslaer.

Anonymkode: 74601...958

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe med dyre ringer og vesker som provoserer.

Hvorfor er det kvalmere med dyr ring enn dyr bil? De fleste kan klare seg greit med en billig litt eldre bil, men kjøper biler til opp mot en million? Det er jo mer luksus til langt høyere pris enn en ring.

Jeg fikk aldri noen forlovelsesring og det var hel uproblematisk. Senere har jeg fått en flott ring av min mann som jeg bruker hver dag. Vet ikke hva den kostet, men antar 6-sifret. 
Jeg sliter med å forstå at det er mer kvalmende enn naboens to Teslaer.

Anonymkode: 74601...958

Er jo krise om du mister den. Skal litt til å miste en bil

Skrevet
59 minutter siden, Sunnys skrev:

Det er mange av de som tar opp store forbrukslån for å finansiere slike ting. Og det er jo som å skyte seg selv i foten. 
Vi er en helt vanlig familie med en helt vanlig inntekt. Med en helt vanlig sparekonto. Hadde fint hatt råd til en ring til 300.000, men hadde aldri livet brukt så mye penger på en ting, bare fordi vi har pengene. 
vanlig familier med sparepenger bruker dette til oppussing, bunad til konfirmasjon til barna osv. 
altså fornuftige ting. 
ser også «vanlige» folk med normal inntekt går med LV vesker til 25.000. De som gjør det er jo enten veldig opptatt av vesker eller så liker de å vise seg fram. 
min en ring hadde kostet 5000 kr eller 100.000 kr hadde ikke jeg sett forskjell, da ringer ikke er av min interesse 

Helt enig med deg

Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Jeg har ikke inntrykk av at folk mister ringer oftere enn de kræsjer biler. Ulykker kan skje uansett.

Anonymkode: 2f890...40d

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke inntrykk av at folk mister ringer oftere enn de kræsjer biler. Ulykker kan skje uansett.

Kræsjer en bil kan den fikses med mindre den blir helt smadra. En Ring er som å lete etter en nål i en høystakk. Jo Er vanlig å miste smykker og ringer. 

Skrevet
3 timer siden, Maleficenta skrev:

Kræsjer en bil kan den fikses med mindre den blir helt smadra. En Ring er som å lete etter en nål i en høystakk. Jo Er vanlig å miste smykker og ringer. 

Også vanlig å kræsje biler. Og i begge disse tilfellene er det derfor man har forsikring👌

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også vanlig å kræsje biler. Og i begge disse tilfellene er det derfor man har forsikring👌

Men nå har det seg vel slik at en forlovelsesringer har en viss affeksjonsverdi. Den kan ikke erstattes med en ny ring uansett hvor fin den måtte være... 

• Liker 1
Skrevet
På 31.8.2020 den 20.34, Maleficenta skrev:

Skal litt til å miste en ring også? Du har den jo på «alltid». Tar den av på trening, legger den da i en fast lomme på treningsbagen. Tar den av på jobb om du jobber f.eks. som sykepleier, kokk eller rørlegger - da har du den også et fast sted. Jeg kjenner mange som har kræsjet en bil, men ingen som har mistet en forlovelsesring eller giftering.

Anonymkode: b9a1f...d44

• Liker 2
Skrevet
På 1.9.2020 den 11.50, Maleficenta skrev:

Har på 20 år som ringbruker aldri mistet en ring, ellers ville jeg aldri eid en dyr ring. Bader til og med i havet med min forlovelsesring. 

Meg og øredobber er en annen historie, der har jeg maksgrense på kr 1000

Har foresten aldr mistet/glemt ting, noen gang, da jeg har faste systemer for oppbevaring. Når det gjelder øredobbene er det fordi jeg drar håret bakover, eller tar av en genser, så spretter de avgårde. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...