Gå til innhold

Svindyr forlovelsesring

Fremhevede innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke vits å prøve å forklare et konsept til deg når du ikke vil eller kan forstå det. Det er ingen brukerangrep her, slutt å skriv det, eller rapporter.

Anonymkode: 1a60c...20d

Du blander sammen forståelse med uenighet. 

Anonymkode: 2f890...40d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har god råd og jeg fikk en fantastisk flott rådyr ring som jeg har nesten aldri tatt av.  Hva er det med dere som må ha "push presents" da? Er det bedre-  Jeg elsker ringen min, og mannen som ga det til meg for 20 år siden.  Glad jeg ikke er noe hyperfeminist da jeg kan kose meg med smykker og gaver min fantastisk mann kjøper til meg av og til. 😴

Anonymkode: ad938...354

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ingen smykker utover enkel giftering, nei. 15-20 par billige øreringer, kanskje. Jeg har ingen bil og har kjøpt de fleste møblene våre brukt. Vi bruker heller pengene våre på eiendom eller opplevelser vi begge kan nyte.

Anonymkode: 9ef72...38f

Synd for deg da.  Vi også bruker penger på flere eiendom og opplevelser.  

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prisen av ringen blir tradisjonelt kun betalt av mannen. Dette kommer fra 2. verdenskrig hvor kvinnen skal kunne fø seg selv og barna i 3 måneder dersom mannen skulle dø. Dagens kvinner klarer fint å jobbe og trenger ikke dette. De fleste brylluptradisjoner har veldig sexistiske røtter og er i mine øyne gammeldagse og kleine. Plutselig skal oppegående damer være prinsesse for en dag. Men jeg har vært i venners bryllup hvor jeg har kost meg. 

Når det kommer til pris av kjole og bryllup er dette noe som gjerne betales av paret sammen og de blir gjerne enige om hva de er villig til å bruke. Jeg kan forstå at festen er en engangshendelse hvor man får samlet venner og familie og at man kan huske festen for alltid. Jeg har mer forståelse for at folk bruker penger på bryllupet enn ringen.

Forøvrig kjøpte jeg brudekjolen min selv og ønsker ikke forlovelsesring. 

Det er dobbeltmoralsk å si at penger brukt på bryllup er greit, men ikke ring. Hvis det bare hadde vært å samle familie og venner som var viktig med bryllupsfesten så kunne det vært løst veldig billig hvis alle tok med en matrett og samlet seg i nærmeste hage. Men folk vil ha lokale, god mat, vin, pen kjole, fotograf, pynt, blomster osv. Det er akkurat like materialistisk å bruke 100 000 på bryllupsfest som å bruke 100 000 på ring. 

• Liker 2
Skrevet

De som kjøper en (dyr) diamantring som symbol på sin kjærlighet har blitt lurt av markedsføring. Diamanten er ekstremt overpriset og har ingen verdi i seg selv. Selger man den går man med kraftig tap, man kan i beste fall gi den videre i arv. Man kan si det samme om brudekjoler, men man opererer ikke med samme priser her. 

Jeg syns det er synd at menn blir presset til å bruke 100 000 kr på en stein av karbon som har blitt gravd frem av en grusom bransje for å bevise hvor mye de elsker sin fremtidige kone. Heldigvis er det ikke like ille her, men i andre land er det et reelt krav. Dette er et kunstig behov kun produsert av markedskrefter og alle som faktisk kjøper så dyre ringer har blitt lurt. 

Når det er snakk om ringer med pris på en månedslønn kan jeg forstå det, men personlig syns jeg det er bortkastet og gammeldags. 

Gammeldags❤️ Helt enig. Og når det kommer til pengebruk (da mener jeg fortsatt å bruke mange tusen på en ring) Er det etter min mening en holdning som ikke passer inn i samtiden. Sløseri og forbruk er gammeldags, unødvendig og uetisk.

Skrevet

Prisen av ringen blir tradisjonelt kun betalt av mannen. Dette kommer fra 2. verdenskrig hvor kvinnen skal kunne fø seg selv og barna i 3 måneder dersom mannen skulle dø. Dagens kvinner klarer fint å jobbe og trenger ikke dette. De fleste brylluptradisjoner har veldig sexistiske røtter og er i mine øyne gammeldagse og kleine. Plutselig skal oppegående damer være prinsesse for en dag. Men jeg har vært i venners bryllup hvor jeg har kost meg. 

Når det kommer til pris av kjole og bryllup er dette noe som gjerne betales av paret sammen og de blir gjerne enige om hva de er villig til å bruke. Jeg kan forstå at festen er en engangshendelse hvor man får samlet venner og familie og at man kan huske festen for alltid. Jeg har mer forståelse for at folk bruker penger på bryllupet enn ringen.

Forøvrig kjøpte jeg brudekjolen min selv og ønsker ikke forlovelsesring. 

Ja, det handler om likestilling også i denne konteksten. Gamle kjønnsrollemønstre, hvor menn som kanskje ikke er så reflektert, føler seg tvunget til å punge ut og utføre denne gesten. Og den utkårede forventer det.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er dobbeltmoralsk å si at penger brukt på bryllup er greit, men ikke ring. Hvis det bare hadde vært å samle familie og venner som var viktig med bryllupsfesten så kunne det vært løst veldig billig hvis alle tok med en matrett og samlet seg i nærmeste hage. Men folk vil ha lokale, god mat, vin, pen kjole, fotograf, pynt, blomster osv. Det er akkurat like materialistisk å bruke 100 000 på bryllupsfest som å bruke 100 000 på ring. 

Bryllupet kan begge to kose seg med, ringen er kun til kvinnen. Jeg syns forøvrig dette presset med å ha stort og dyrt bryllup er trist. Håper folk i det minste gjør det fordi de ønsker det selv og ikke bare vil følge strømmen. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bryllupet kan begge to kose seg med, ringen er kun til kvinnen. Jeg syns forøvrig dette presset med å ha stort og dyrt bryllup er trist. Håper folk i det minste gjør det fordi de ønsker det selv og ikke bare vil følge strømmen. 

Det er jo tradisjon på at mannen kjøper ring, og foreldra til kvinnen betaler bryllup? Da går det jo litt opp i opp (egentlig ikke, men da kan man ikke klager for mye over ringen hvertfall!) 

Anonymkode: 3fe98...e20

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo tradisjon på at mannen kjøper ring, og foreldra til kvinnen betaler bryllup? Da går det jo litt opp i opp (egentlig ikke, men da kan man ikke klager for mye over ringen hvertfall!) 

Anonymkode: 3fe98...e20

Man må ikke følge tradisjoner heller. 

Skrevet

Ser ikke problemet?

Får inntrykk av at Ts tror at man kjøper seg kjærlighet ved å kjøpe en svindyr ring? Det er ikke prisen på ringen som er problemet, hvis en dame sier «ja» til en mann hun ikke elsker.
Og hvem slutter å bruke en svindyr forlovelsesring bare fordi man har fått giftering og? Ikke de jeg kjenner.

Jeg hadde sagt ja hvis min kjære (som jeg elsker) hadde fridd. Ringen hadde blitt brukt hver dag. 

Anonymkode: 33df2...432

• Liker 2
Skrevet

Mange kvinner som prøver å gjemme seg bak den feministisk ‘friheten’ som er godt sjalu Lol.  Har en eks-vennine som har samme innstillinger som dere, fikk ofte stikk kommentarer om gavene mine. Til tross at hun brukter store mengder penge på sko-klær og byttet ut innredningen sin hver uke for å få ‘likes’ på instagram. Nei takk, koser meg med diamanter og mine fine smykker som mine barn arver en dag. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange kvinner som prøver å gjemme seg bak den feministisk ‘friheten’ som er godt sjalu Lol.  Har en eks-vennine som har samme innstillinger som dere, fikk ofte stikk kommentarer om gavene mine. Til tross at hun brukter store mengder penge på sko-klær og byttet ut innredningen sin hver uke for å få ‘likes’ på instagram. Nei takk, koser meg med diamanter og mine fine smykker som mine barn arver en dag. 

Hva er det du prøver å si her?

Sjalusi et et uttrykk for usikkerhet og mindreverdighets komplekser. En person som definerer seg som feminist vil (på generelt grunnlag) sannsynligvis ha et avklart og reflektert forhold til sine holdninger, og er dermed ikke spesielt usikker og sjalu på andre. En slik person vil kanskje utfordre og stille spørsmål ved andres handlinger og holdninger. 

Du og din eksvenninne er jo like. Dere setter pris på dill og dall, bare at du får det servert av en mann, mens hun kjøper det for egene penger?

Skrevet

Hahahha! Her var det mye bitter drittkjerringer som mannen min ville sagt! 

Folk må da vitterlig få bruke hva de vil på både ringer og bryllup. Husk at det i stor grad også har med personlig liv økonomi, miljø og preferanser.

Liker man selv være velkledd og har økonomi til det samt at kona liker pynte seg og det er vanlig i deres omgangskrets så må folk virkelig få gjøre som de vil! 

Anonymkode: ddf56...39b

• Liker 1
Skrevet
På 28.8.2020 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Litt kjipt om du ikke skal gå med den resten av livet da.. 

Ekstremt dømmende og kjip?😂 I min verden er det sykt ego å ønske seg en ring til 100k når regnskogen brenner. 

Om det ikke handler om å kjøpe et symbol for kjærlighet, hva mener du det handler om? Materialisme?

På 29.8.2020 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Du som vet så mye, og som til og med er så myndig at du kan fortelle hva som er rett og hva som er galt.. kan du svare på hvorfor du mener at man skal bruke masse penger på ring? Virker mer som du er ute etter å komme med stygge kommentarer enn å forklare hva du mener.

Har man vært i et bryllup eller giftet seg, så vet man at festen gleder flere enn bare seg selv. Det er en delt opplevelse og den trenger ikke koste mye, hvis man tenker litt utenfor boksen. Så å si at en dyr ring på din finger er det samme, er helt fjernt. Hvert fall om det er snakk om en ring til flere tusen.

Du skjønner visst ikke at spørsmålet er hvorfor man skal bruke så mye penger på en gjenstand uten noen funksjon utover det å tilfredsstille et ego eller to. Du sier bare at det har verdi for dem, ja hva slags verdi mener du? Få høre da, så jeg slipper å gjette meg frem.

Gir du absolutt alt du tjener ut over det livsnødvendige, til veldedighet? Aldri en kopp kaffe, en sjokoladebit, et klesplagg fordi det er pent eller behagelig og ikke bare for å dekke deg til og holde varmen? 

Og det er svært sjeldent en bryllupsfest gleder gjestene i nærheten av så mye som det gleder brudeparet. Har aldri vært i et bryllup der jeg har tenkt «dette var så moro at det var verdt å bruke 150 000 på, over alle liv i uland som kunne vært reddet med tilsvarende penger!»

På 29.8.2020 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på, dere som har dyre ringee (10 000 og opp) hvordan ser de ut? Hva er så speilet me dem? 

Anonymkode: 11f5e...cb8

Min er bare en veldig tung plain ring av platina, ingen steiner eller pynt på. Platina er et dyrt materiale, derfor kostet den 20 000. Mannen sin kostet 30 000 siden han har mye større hender... 

Jeg liker diamanter, men kun store med god klarhet og farge, så det ville ha kostet minst 100 000, og det gadd tydeligvis ikke mannen ☺️ Helt greit. Jeg fikk i stedet en hest til 100 000 i morgengave. 

På 30.8.2020 den 9.19, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen smykker utover enkel giftering, nei. 15-20 par billige øreringer, kanskje. Jeg har ingen bil og har kjøpt de fleste møblene våre brukt. Vi bruker heller pengene våre på eiendom eller opplevelser vi begge kan nyte.

Og det er en helt ok prioritering, men det er da ikke noe mer edelt eller mindre egoistisk å bruke penger på seg selv i form av eiendommer og opplevelser, enn i form av smykker...

Anonymkode: b9a1f...d44

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er en helt ok prioritering, men det er da ikke noe mer edelt eller mindre egoistisk å bruke penger på seg selv i form av eiendommer og opplevelser, enn i form av smykker...

Jeg har ikke snakket om å være edel eller egoistisk. Jeg har sagt at det er trist dersom menn "må" bruke 100 000 kr på en ring med en stein som er verdt 10% av utsalgsprisen. Man ikke må følge tradisjoner blindt. Diamanter i seg selv er ekstremt problematiske

https://www.aei.org/carpe-diem/on-the-economics-of-diamonds-the-biggest-marketing-scam-in-history-orchestrated-by-the-most-successful-cartel-ever/

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke snakket om å være edel eller egoistisk. Jeg har sagt at det er trist dersom menn "må" bruke 100 000 kr på en ring med en stein som er verdt 10% av utsalgsprisen. Man ikke må følge tradisjoner blindt. Diamanter i seg selv er ekstremt problematiske

https://www.aei.org/carpe-diem/on-the-economics-of-diamonds-the-biggest-marketing-scam-in-history-orchestrated-by-the-most-successful-cartel-ever/

Vel, i hovedinnlegget sto det ingenting om diamanter, bare om «kvalmt dyre ringer».

Og det er da ingen tradisjon for dette i Norge? Nesten ingen jeg kjenner har hverken stor diamantring eller egen forlovelsesring i tillegg til giftering, men de få jeg kjenner er helt vanlige kvinner.

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir du absolutt alt du tjener ut over det livsnødvendige, til veldedighet? Aldri en kopp kaffe, en sjokoladebit, et klesplagg fordi det er pent eller behagelig og ikke bare for å dekke deg til og holde varmen? 

Og det er svært sjeldent en bryllupsfest gleder gjestene i nærheten av så mye som det gleder brudeparet. Har aldri vært i et bryllup der jeg har tenkt «dette var så moro at det var verdt å bruke 150 000 på, over alle liv i uland som kunne vært reddet med tilsvarende penger!»

Min er bare en veldig tung plain ring av platina, ingen steiner eller pynt på. Platina er et dyrt materiale, derfor kostet den 20 000. Mannen sin kostet 30 000 siden han har mye større hender... 

Jeg liker diamanter, men kun store med god klarhet og farge, så det ville ha kostet minst 100 000, og det gadd tydeligvis ikke mannen ☺️ Helt greit. Jeg fikk i stedet en hest til 100 000 i morgengave. 

Det er snakk om små summer du nevner, ikke smykker til 100.000. Å kjøpe en varm genser eller jakke er en nødvendighet iom at vi bor i Norge og ikke kan bevege oss ute på vinteren uten. Unødvendig å kjøpe klær man ikke trenger utover det.

Ja, jeg bruker mye av overskuddet mitt på «andre» og jeg sparer i etiske fond.

Har du aldri tenkt på industrien bak diamantene du liker? Og ikke kom med argumenter som «jeg liker det og må få like det jeg liker, uten at noen skal dømme meg eller stille spøsmål ved det».. Det blir for enkelt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om små summer du nevner, ikke smykker til 100.000. Å kjøpe en varm genser eller jakke er en nødvendighet iom at vi bor i Norge og ikke kan bevege oss ute på vinteren uten. Unødvendig å kjøpe klær man ikke trenger utover det.

Ja, jeg bruker mye av overskuddet mitt på «andre» og jeg sparer i etiske fond.

Har du aldri tenkt på industrien bak diamantene du liker? Og ikke kom med argumenter som «jeg liker det og må få like det jeg liker, uten at noen skal dømme meg eller stille spøsmål ved det».. Det blir for enkelt.

Selvfølgelig. Ringene er kjøpt fra en anerkjent Amerikansk kjede, som garanterer conflict-free diamonds. Det ville blitt skandale og medieoppslag om dette var løgn. 

Tar alltid stilling til slikt når jeg tar valg i livet. Spiser blant annet bare kjøtt fra lokalt vilt, og egg fra gårder i området jeg vet driver med god dyrevelferd. Har vannbåren varme. Kjører hybridbil. Jeg gir av samme grunn mye til to organisasjoner jeg støtter, samt har inkludert disse i testamentet mitt. Om fondene mine er etiske kan jeg dessverre ikke svare for, da jeg har gjort det enkelt og holder meg til generelle, globale indeksfond. 

Det er ingen selvmotsetning mellom det å eie noen diamanter, og å være opptatt av etikk. 

Men å gi bort alt jeg eier utover det jeg trenger til den varme genseren om vinteren, det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 69e1a...8d2

• Liker 6
Skrevet
On 8/28/2020 at 1:26 PM, AnonymBruker said:

Hva slags damer er det som vil ha en ring som koster kvalmt mye?

Hadde mannen min brukt en formue på ring til meg hadde jeg blitt brydd, flau og faktisk frustrert. Tenk å bruke så mye penger på noe som ikke penger kan kjøpe; kjærlighet. 

Hadde sagt nei til en slik ring, og ja til en mann som ga bort pengene sine til et formål med mening feks. 

Enig med deg. Forhåpentligvis finner den som skal fri ut hvilke verdier den andre har i livet før man gifter seg, slik at de unngår klinsj med dette. Her gikk vi til gullsmeden sammen etter at frieriet var overstått, og valgte ut rimelige ringer sammen. Tror det var maks 1500 kr min kostet. Hvitt gull.

Anonymkode: 0de81...fbd

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner det virkelig ikke. Det må være folk som har behov for å vise seg frem, og som regel er det de som knapt har råd, som har et behov for å eie så dyrt.

Jeg har en venninne - både hun og hennes forlovede "comes from money", og har høye inntekter fra familiebedrifter. Forlovelsesringen hennes kostet under 10 000,-, og ble kjøpt på salg. Ringen er kjempefin, og når jeg ser den ved siden av en ring hun har arvet fra bestemoren, som er verdt over 10 ganger mer, så er det vanskelig å se at den ene er så mye dyrere enn den andre. De valgte å heller gi bort en større sum til et veldedig formål i anledning forlovelsen. 

Anonymkode: a904e...110

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...