Gå til innhold

Samtale med psykolog i dag.. skuffa

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En viktig del av psykologers jobb er nettopp å utfordre pasienten til å snakke om ubehagelige temaer. Istedenfor å si at man ikke ønsker å snakke om avslutning i dag, kan man prøve å forklare hvorfor man opplever temaet som ubehagelig og vondt. Det vil hjelpe psykologen å forstå pasienten følelser og tanker omkring dette, og virke styrkende for relasjonen. Psykologen kan ikke leste tankene til TS. 

Anonymkode: e461b...097

Jeg har allerede sagt at jeg ikke ønsker det og er ikke klar for å slutte. Men hun har bestemt seg for det. Så hun satte opp bare to timer til. 

Anonymkode: 00b29...846

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, Cleo88 skrev:

Hei TS. Synes du er tøff som sa ifra at du ikke kan se for deg å slutte nå. Når det er sagt er det bra du har snakket med en annen psykolog i mellomtiden. Bra jobba. 👍

Det slår meg at alle her snakker om å jobbe med seg selv mellom timene. Hva mener dere egentlig med det? Jeg går også i terapi men bruker det vel litt sånn til å lire av meg ting, slik det beskrives her. Grunnen til det er at jeg ikke vet hvordan jeg skal jobbe med meg selv. Drt vi gjør er å snakke, dvs jeg oppsummerer det jeg har fucket up i livet mitt siden uken før... That's basically it. Jeg kan vel snart regne med avskjedigelse da? Jeg VET at jeg selv kommer til å avslutte behandlingen på dagen den dag hun nevner at vi snart kan avslutte e. l. 

Det er akkurat det jeg tenker også.. hva får jeg ut av de to siste timene? Når jeg vet at hun ikke ønsker å fortsette med meg, mens jeg vil fortsette? 
det er 2 uker til neste time, og i mellomtiden skal jeg til fastlegen og få henvisning til han andre psykologen. 
kjenner jeg ble så skuffet i dag at det bare blir vondt å komme tilbake. 
å fortelle meg at terapien ikke virker på meg føltes som et slag i trynet. Da jeg har brukt mye tid på det og jobbet hardt. Føler deg har hjulpet meg mye. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner følelsen TS......

Jeg gikk til psykolog på DPS pga traumer fra barne og ungdomstiden og at legen min mente på at jeg kanskje hadde ADHD. Svarte på spørreskjemaer time etter time og fikk aldri snakket annet enn kort om årsaken til traumene, bare masse spørsmål. Etter år og dag (det føltes iallfall sånn) så diagnostiserte hun meg med Kompleks PTSD, generell angstlidelse, depresjon, hele to personlighetsforstyrrelser og kanskje, muligens et snev av ADHD. Så avsluttet hun, jeg hadde brukt opp timene mine 🙈

Igjen satt jeg med et hav av spørsmål og en resept på Ritalin som en annen lege fulgte meg opp på. Han kom med flere skjemaer og mente at jeg hadde bipolar lidelse i tillegg. Etter å ha snakket med meg i 10 min. Spurte da om det var riktig at jeg skulle ha Ritalin, men det mente han absolutt. Jeg kunne jo bare få stemningsstabiliserende mot alt det andre i tillegg 😱

Jeg vet fremdeles ikke hva som egentlig feiler meg og jeg har ikke fått noen hjelp til å takle alle de 150 diagnosene mine. Alt jeg vet har jeg lest om på google lissom. Tiden min var brukt opp. I dag fungerer jeg greit i en 50% stilling og jeg har det egentlig ganske fint, men tanken på at jeg egentlig er splitter pinne gal ligger jo der hele tiden. Det er noen ganske alvorlige diagnoser de har satt på meg som jeg syntes det er ekstremt skummel at jeg "bare ble kastet ut på gaten" med. Jeg mener ikke at jeg skulle fått ubegrenset med timer, men en time eller to til å forklare diagnosene er vel ikke for mye forlangt? 

Jeg har heller aldri hatt muligheten til å faktisk ta tak i problemene ved roten noe jeg trodde var hele poenget med psykolog... Det hjelper lissom så lite å få stempelet "PTSD og personlighetsforstyrrelse" i panna om man ikke får mulighet til å prøve å jobbe seg gjennom det...

Anonymkode: 789a4...5b1

Dette er helt hårreisende. 

Anonymkode: cd7b5...67e

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede sagt at jeg ikke ønsker det og er ikke klar for å slutte. Men hun har bestemt seg for det. Så hun satte opp bare to timer til. 

Men har du forklart psykologen hvorfor du ikke ønsker/ikke er klar for å slutte? Det virker som du kun har sagt at du ikke ønsker å snakke om temaet og ikke er klar for avslutning, men du må jo nesten forklare psykologen hvorfor du føler det slik for at hun skal forstå.

Anonymkode: e461b...097

• Liker 2
Skrevet

Det er nok slik at hvis de skulle ha tatt vare på alle, så ville 5% av klientene tatt opp 95% av ressursene. Så de må nok komme seg videre og prioritere de som kan "reddes" om behandlingen ikke går noe vei. De ønsker nok så godt de kan å hjelpe alle.

Det kreves en viss egeninnsats, og en viss selvinnsikt for å gå til psykolog. Det er man selv som må gjøre endringene, øve på tingene som blir sagt, gjøre oppgavene som blir gitt, gå inn for å være nysgjerrig og lære om seg selv. Jeg gikk en gang for lenge siden til psykolog og avsluttet etterhvert som timene var brukt opp. Noen år senere startet jeg hos en annen psykolog etter jeg hadde utviklet meg litt og fått litt mer selvinnsikt, og jeg kan innse i ettertid at jeg ikke brukte de første psykologtimene noe fornuftig. Jeg satt og lirte av meg hvordan alt var dritt og fikk ingen varig effekt eller ny kunnskap av de timene.

Anonymkode: b50d1...92d

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner følelsen TS......

Jeg gikk til psykolog på DPS pga traumer fra barne og ungdomstiden og at legen min mente på at jeg kanskje hadde ADHD. Svarte på spørreskjemaer time etter time og fikk aldri snakket annet enn kort om årsaken til traumene, bare masse spørsmål. Etter år og dag (det føltes iallfall sånn) så diagnostiserte hun meg med Kompleks PTSD, generell angstlidelse, depresjon, hele to personlighetsforstyrrelser og kanskje, muligens et snev av ADHD. Så avsluttet hun, jeg hadde brukt opp timene mine 🙈

Igjen satt jeg med et hav av spørsmål og en resept på Ritalin som en annen lege fulgte meg opp på. Han kom med flere skjemaer og mente at jeg hadde bipolar lidelse i tillegg. Etter å ha snakket med meg i 10 min. Spurte da om det var riktig at jeg skulle ha Ritalin, men det mente han absolutt. Jeg kunne jo bare få stemningsstabiliserende mot alt det andre i tillegg 😱

Jeg vet fremdeles ikke hva som egentlig feiler meg og jeg har ikke fått noen hjelp til å takle alle de 150 diagnosene mine. Alt jeg vet har jeg lest om på google lissom. Tiden min var brukt opp. I dag fungerer jeg greit i en 50% stilling og jeg har det egentlig ganske fint, men tanken på at jeg egentlig er splitter pinne gal ligger jo der hele tiden. Det er noen ganske alvorlige diagnoser de har satt på meg som jeg syntes det er ekstremt skummel at jeg "bare ble kastet ut på gaten" med. Jeg mener ikke at jeg skulle fått ubegrenset med timer, men en time eller to til å forklare diagnosene er vel ikke for mye forlangt? 

Jeg har heller aldri hatt muligheten til å faktisk ta tak i problemene ved roten noe jeg trodde var hele poenget med psykolog... Det hjelper lissom så lite å få stempelet "PTSD og personlighetsforstyrrelse" i panna om man ikke får mulighet til å prøve å jobbe seg gjennom det...

Utrolig at psykologi ansees som vitenskap og ikke woodoo.....

useriøst fagfelt.

Anonymkode: 4b3f6...cba

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

useriøst fagfelt.

Enig! Historien til hun du kommenterer var vond å lese.. helt sykt og skammelig at det får an å behandle folk på denne måten. De har lang utdannelse, men de kan ikke ha mye yrkesstolthet.. hadde jeg behandlet folk på den måten med et så prestisjefullt fag hadde jeg skammet meg. 

Skrevet

For meg virker det som psykologen og du ikke snakker så godt sammen. Hvorfor vil du fortsette hos noen du ikke blir hørt av? Å få to timer til i en avslutningsfase høres bra ut i mine ører. Greit nok at du er uenig, men har du virkelig forklart hvorfor? Psykologer har lange ventelister og press på seg til å ta inn nye pasienter, det er naturlig at de prioriterer de som de klarer å hjelpe, kanskje hun innså at dere har kommet så langt som dere kan sammen, og at du trenger noe annet enn det hun kan tilby?

Anonymkode: 3b777...997

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som psykologen og du ikke snakker så godt sammen. Hvorfor vil du fortsette hos noen du ikke blir hørt av? Å få to timer til i en avslutningsfase høres bra ut i mine ører. Greit nok at du er uenig, men har du virkelig forklart hvorfor? Psykologer har lange ventelister og press på seg til å ta inn nye pasienter, det er naturlig at de prioriterer de som de klarer å hjelpe, kanskje hun innså at dere har kommet så langt som dere kan sammen, og at du trenger noe annet enn det hun kan tilby?

Anonymkode: 3b777...997

Sendte henne en melding som står leger oppe i tråden her. Fikk svar i dag. Hun skriver: hvis du ønsker å avslutte så må vi ha en time å snakke om dette på. 
det er jo henne som ønsker å avslutte, jeg har jo ytret det motsatte.. 

har forklart hvorfor jeg ikke ønsker å slutte, da jeg føler behandlingen hjelper, og at jeg jobber godt mellom timene. 

Skrevet

Jeg får inntrykket av at hun kødder med deg. 

Anonymkode: b7881...e01

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt hårreisende. 

AB du siterte her.

Takk for at du skriver det, for jeg har tenkt det samme mange ganger i ettertid. Der og da ble jeg lissom så satt ut at jeg tok lua mi og takket for meg. Syntes det er helt galskap at de kunne avslutte når jeg akkurat hadde fått en sånn bombe droppet i fanget. Der og da var hodet mitt så fult at jeg ikke hadde noen spørsmål, men hadde jeg fått et par uker på meg så hadde jeg jo en hel bok... Men da var det for sent, det var avsluttet.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

useriøst fagfelt.

Ja helt enig. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Historien til hun du kommenterer var vond å lese.. helt sykt og skammelig at det får an å behandle folk på denne måten. De har lang utdannelse, men de kan ikke ha mye yrkesstolthet.. hadde jeg behandlet folk på den måten med et så prestisjefullt fag hadde jeg skammet meg. 

Jeg er helt enig. Det er ganske alvorlige diagnoser som står i journalen min og jeg har ikke fått noen som helst slags form for oppfølging, ikke engang en forklaring på hva de er. Jeg mener som tidligere skrevet ikke at jeg skal ha ubegrenset tilgang til timer, men en time eller to til å stille spørsmål og få luftet noen tanker burde vel vært obligatorisk?

Og den legen som skulle følge meg opp på Ritalin:

"Går det fint?", "Joda, men jeg merker vel strengt tatt ikke den helt store effekten?", "Flott da skrur vi opp dosen, foresten så tror jeg du er bipolar". 

True story 🙈

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sendte henne en melding som står leger oppe i tråden her. Fikk svar i dag. Hun skriver: hvis du ønsker å avslutte så må vi ha en time å snakke om dette på. 

har forklart hvorfor jeg ikke ønsker å slutte, da jeg føler behandlingen hjelper, og at jeg jobber godt mellom timene. 

Ganske frekt av henne. Hun prøver å skyve ansvaret og avslutningen over på deg. Har vært borti noe lignende selv en gang. Men du får ta den siste timen og fortelle henne det du har skrevet i denne tråden. 

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, Cleo88 said:

Hei TS. Synes du er tøff som sa ifra at du ikke kan se for deg å slutte nå. Når det er sagt er det bra du har snakket med en annen psykolog i mellomtiden. Bra jobba. 👍

Det slår meg at alle her snakker om å jobbe med seg selv mellom timene. Hva mener dere egentlig med det? Jeg går også i terapi men bruker det vel litt sånn til å lire av meg ting, slik det beskrives her. Grunnen til det er at jeg ikke vet hvordan jeg skal jobbe med meg selv. Drt vi gjør er å snakke, dvs jeg oppsummerer det jeg har fucket up i livet mitt siden uken før... That's basically it. Jeg kan vel snart regne med avskjedigelse da? Jeg VET at jeg selv kommer til å avslutte behandlingen på dagen den dag hun nevner at vi snart kan avslutte e. l. 

Da jeg gikk hos psykolog med spesialisering i kognitiv terapi fikk jeg både øvelser jeg skulle gjøre og flere bøker jeg leste.

Anonymkode: 71e02...881

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må du bare understreke at det er hun som ønsker å avslutte, og ikke deg. Det er viktig mtp hva som står i journal om du trenger hjelp der igjen. Skriv skriftlig svar nå, om at du IKKE ønsker avslutning, men oppfattet tydelig at hun mente du ikke hadde nytte av mer.

Ikke la henne lure seg unna med at du slutter selv.

Anonymkode: f9448...3d0

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her må du bare understreke at det er hun som ønsker å avslutte, og ikke deg. Det er viktig mtp hva som står i journal om du trenger hjelp der igjen. Skriv skriftlig svar nå, om at du IKKE ønsker avslutning, men oppfattet tydelig at hun mente du ikke hadde nytte av mer.

Ikke la henne lure seg unna med at du slutter selv.

Anonymkode: f9448...3d0

Det har jeg gjort. Skrev: nå er det ikke jeg som ønsker å avslutte, jeg har ytret det motsatte. Det er du som ønsker av avslutte.

fikk til svar at hun hadde uttrykt seg litt klønete. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort. Skrev: nå er det ikke jeg som ønsker å avslutte, jeg har ytret det motsatte. Det er du som ønsker av avslutte.

fikk til svar at hun hadde uttrykt seg litt klønete. 

Omg, hun gir seg ikke. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omg, hun gir seg ikke. 

Ta her.. meg eller psykologen? 

Skrevet
16 minutter siden, Cleo88 skrev:

Ok. Er sånn jeg forestilte meg at det skulle være, eller at hun sa noe om formål med terapien og hvordan vi skulle "jobbe". Timene er uansett viktige for meg, men skjønner ikke helt hva som er hensikten.

Noen ganger går det kanskje litt rundt for meg når jeg tenker at de (helsevesenet) bare liksom skal ha kontroll eller oversikt på hva slags tilstand jeg befinner meg i - liksom klar til å bure meg inne, ta vekk barna eller sykemelde fra jobben, om det skulle bli for gæli o. l. Men da hadde det kanskje vært lurt å gi noen verktøy for å kunne gjøre noe med ting også, bortsett fra "gnål" om å ta medisin??? Psykologen konstaterer noen ganger sånn helt på randen sånt som "nå er du kanskje litt høyt oppe, ikke akkurat manisk, men hypoman kanskje..." (noe som ikke stemmer.. Trenger bare være litt rastløs for at hun skal si det), men jeg lurer på h orfor hun sier dette (uberettiget) hvis hun har intet mer å tilføye enn akkurat det?! 

Vurderer som TS å slutte eller finne en annen, men tør på en måte ikke heller... 

Prøv å still spørsmål tilbake. 
hvorfor sier du det? Jeg forstår ikke hva du mener, kan du utdype det? 
da får du avklart hva hun mener og tenker. 
hvis du ikke føler det fungerer så kan du fint søke om en ny psykolog. Men det er ikke bare bare.. en vet hva en har men vet ikke hva en kommer til. 

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bytt behandler, men husk å ta lærdom av dette. Kanskje du burde jobbe mer med deg selv og at du ikke responderer på terapi nettopp fordi du ikke jobber med deg selv. Mange får hjelp hos psykolog men det er rart at så få responderer på behandling. Jeg tror folk glemmer at de må jobbe mye selv og at om de ikke engang prøver å bli bedre, så er det bortkasta tid hos psykolog. Da kan psykologen heller bruke tid på noen som er syk og som faktisk ØNSKER å bli bedre og som jobber med seg selv, kontra pasienter som bruker ett år på å åpne seg opp om en liten ting. 

Jeg har selv vært inni psykiatrien i mange år og det tok meg noen år før jeg forsto at jeg faktisk må gjøre grovarbeidet selv. 

Anonymkode: 3da57...303

Men hvordan?

Har du et eksempel?

Anonymkode: 5d582...6ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...