Gå til innhold

Samtale med psykolog i dag.. skuffa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går til psykolog. Hun hintet om avslutning før ferien. Sier: du klarer deg så bra og du fikser det meste nå.. første time etter ferien i dag, og jeg forteller om såre tanker og følelser, så sier hun: det virker ikke som terapien hjelper deg og du blir ikke bedre. Du får leve med det.. etc. 

skjønner det at hun har bestemt seg for å avslutte med meg da andre står i kø.. men det ble så voldsomt til hastverk.. 

problemet mitt er angst. 
jeg forklarte litt i dag ang energinivået mitt som jeg aldri har snakket om før.. så sier hun: kanskje har du adhd eller hypomani 🤷🏼‍♀️ Setter opp et par timer til så slutter vi av.... 

ok?? Hva skjer?
Fikser jeg sø mye at jeg ikke trenger terapi mer? Eller funker ikke terapi på meg? 
har jeg adhd? Bare sånn slengt i lufta uten plan om å skjekke det opp videre? 

Jeg sa tydelig fra at jeg ikke orker å forholde meg til avslutning av terapien i dag, ville ikke snakke om det.. hun fortsetter, og til slutt sier jeg: du må respektere at jeg ikke ønsker å forholde meg til dette akkurat nå.. så smiler hun bare.. og kommer innpå tema igjen flere ganger i løpet av timen..  

Anonymkode: 00b29...846

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det privatpraktiserende? Er det via offentlig tilbud så kan jeg forstå det, ettersom de har lange køer. Jeg mistet selv plassen min i det offentlige fordi jeg aldri ble bedre og var "bortkastede ressurser". Har diagnosene angst, depresjon og PTSD. Går nå til privatpraktiserende og betaler selv. Mye bedre.

Anonymkode: 25e47...b27

• Liker 5
Skrevet

DPS?

Anonymkode: cd7b5...67e

Skrevet

Det er vel slik i psykiatrien at når pasienten ikke responderer på behandlingen deres, så blir dem etterlatt til seg selv med alt. 

Kun samtaleterapi for å ivareta og følge opp pasienten for pasients del er dem ikke interessert i.

Stort sett alle som har vært innom psykiatrien har opplevd dette. Du får en viss mengde konsultasjoner, uavhengig problem, og that's it. 

Anonymkode: 8e0d5...f67

• Liker 4
Skrevet

Bytt behandler. 

Anonymkode: 058df...980

• Liker 2
Skrevet

Privatpraktiserende med refusjonsavtale.. 

følte bare at hun vinglet slik.. først er jeg bra og klarer så mye, for så neste time at terapi ikke funker 🤷🏼‍♀️ Det ene jeg tok opp i dag sa hun: vi kunne prøvd traumeterapi, men det er liten vits da du ikke tåler det.. 

hææ? Tåler det? Fordi jeg begynte å gråte sist vi hold på med det sÅ «tåler» jeg det ikke? Klart det er tøft å grave i vonde ting, virker jo som jeg er unormal som synes det var vondt og gråt? 
hun har liksom bestemt seg for at jeg må ut.. så kommer det mange forklaringer som ikke henger sammen.. 

hva med adhd? Du har kanskje det.. 🤷🏼‍♀️ Ok? Hva neste? Bare leve med at jeg har kanskje ? 

• Liker 2
Skrevet

Når de sier «du må bare leve med det», så ringer alarmbjellene mine og jeg blir dritsur. Grunnen til det, et at det vanligvis betyr «jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe deg videre/har ikke riktig kompetanse/har ikke trua på deg/gir faen» osv. Finn deg en ny psykolog som kan hjelp deg. Selv måtte jeg bokstakevlig talt skrike meg til traumeterapi. Fikk først vite at jeg måtte bare leve med det. Da ropte jeg at det var fullstendig uaktuelt. Da visste hun plutselig om en som drev med traumeterapi likevel, gitt. Ventet lenge på time der, men så var jeg jaggu frisk i løpet av ti intensive timer. 

Så stå på!

• Liker 14
Skrevet

Ja du må stå opp for deg selv. Egentlig så skulle du ikke trengt det, men du har vært så uheldig å fått en uempatisk psykolog som heller vil legge skylden til at du ikke får det bedre hos deg enn å innse at du trenger en annen type kompetanse som hun ikke har. Prøv å skaff deg ny psykolog.

• Liker 5
Skrevet

Du bør kanskje spørre hvorfor hun mener at dere skal avslutte behandlingen.

Og hva hun mener med at du ikke tåler traumeterapi. Hva ligger i det utsagnet. Du har rett på en begrunnelse.

Psykologer er den som pleier å stille spørsmål, men pasienter har lov til å spørre tilbake. Hva mener du med det? Hva ligger i det utsagnet? Er dette en faglig vurdering eller personlig synsing?

Anonymkode: 51e00...5e7

• Liker 4
Skrevet

Ts, la henne avslutte og begynn letingen etter ny psykolog (med avtale) allerede i dag. Du fortjener en som ser, møter og tåler hele deg. 

Anonymkode: ff89f...a9c

• Liker 10
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går til psykolog. Hun hintet om avslutning før ferien. Sier: du klarer deg så bra og du fikser det meste nå.. første time etter ferien i dag, og jeg forteller om såre tanker og følelser, så sier hun: det virker ikke som terapien hjelper deg og du blir ikke bedre. Du får leve med det.. etc. 

skjønner det at hun har bestemt seg for å avslutte med meg da andre står i kø.. men det ble så voldsomt til hastverk.. 

problemet mitt er angst. 
jeg forklarte litt i dag ang energinivået mitt som jeg aldri har snakket om før.. så sier hun: kanskje har du adhd eller hypomani 🤷🏼‍♀️ Setter opp et par timer til så slutter vi av.... 

ok?? Hva skjer?
Fikser jeg sø mye at jeg ikke trenger terapi mer? Eller funker ikke terapi på meg? 
har jeg adhd? Bare sånn slengt i lufta uten plan om å skjekke det opp videre? 

Jeg sa tydelig fra at jeg ikke orker å forholde meg til avslutning av terapien i dag, ville ikke snakke om det.. hun fortsetter, og til slutt sier jeg: du må respektere at jeg ikke ønsker å forholde meg til dette akkurat nå.. så smiler hun bare.. og kommer innpå tema igjen flere ganger i løpet av timen..  

"Det virker ikke som om terapien hjelper deg eller at du blir bedre. Ha det bra". 🤣 ..    litt av en terapeut. 

Anonymkode: 55402...f59

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de sier «du må bare leve med det», så ringer alarmbjellene mine og jeg blir dritsur. Grunnen til det, et at det vanligvis betyr «jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe deg videre/har ikke riktig kompetanse/har ikke trua på deg/gir faen» osv. Finn deg en ny psykolog som kan hjelp deg. Selv måtte jeg bokstakevlig talt skrike meg til traumeterapi. Fikk først vite at jeg måtte bare leve med det. Da ropte jeg at det var fullstendig uaktuelt. Da visste hun plutselig om en som drev med traumeterapi likevel, gitt. Ventet lenge på time der, men så var jeg jaggu frisk i løpet av ti intensive timer. 

Så stå på!

Var det jeg sa til henne.. har du ikke tro på meg? jo, det var nettopp det hun hadde. Derfor hun snakket om avslutning.. hun virker vinglete. Hun er en eldre dame på snart 70 og har lang erfaring og kunnskap. Men hun stresser mye i samtalene, og tar mye styringen. Ofte sitter jeg igjen med følelsen av å ikke ha fått snakket om det jeg trengte, fordi hun prater 75% av timen

• Liker 2
Skrevet

Ville bare latt det ligge og heller snakket med fastlegen om at du dessverre har en behandler som har bestemt seg for å kvitte seg med deg samme hvilken problemer du har eller ikke har. Så kan du og fastlegen prøve å finne en annen behandler/løsning.Da det er tydelig at det er det behandler holder på med her. 

Anonymkode: 79a91...9f3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, la henne avslutte og begynn letingen etter ny psykolog (med avtale) allerede i dag. Du fortjener en som ser, møter og tåler hele deg. 

Anonymkode: ff89f...a9c

Takk for så mange gode fine svar. Det skal jeg jammen gjøre. Hun bestemmer ikke det. Det er mitt liv og min framtid. 

• Liker 5
Skrevet

Det kjedelige er jo at hvis du blir bedre: flott, nå er du bra nok. Avsluttes. Hvis du ikke blir bedre: du nyttiggjør deg ikke terapi. Avsluttes. 

Anonymkode: 5b75d...a53

• Liker 1
Skrevet

Bytt behandler, men husk å ta lærdom av dette. Kanskje du burde jobbe mer med deg selv og at du ikke responderer på terapi nettopp fordi du ikke jobber med deg selv. Mange får hjelp hos psykolog men det er rart at så få responderer på behandling. Jeg tror folk glemmer at de må jobbe mye selv og at om de ikke engang prøver å bli bedre, så er det bortkasta tid hos psykolog. Da kan psykologen heller bruke tid på noen som er syk og som faktisk ØNSKER å bli bedre og som jobber med seg selv, kontra pasienter som bruker ett år på å åpne seg opp om en liten ting. 

Jeg har selv vært inni psykiatrien i mange år og det tok meg noen år før jeg forsto at jeg faktisk må gjøre grovarbeidet selv. 

Anonymkode: 3da57...303

• Liker 5
Skrevet

Ts her.. 

sendte nettopp en Mail til en avtalespesialist her i byen, og fikk svar med en gang. Han skrev at jeg måtte ha henvisning fra legen og han hadde time innen 14 dager. 

• Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. 

sendte nettopp en Mail til en avtalespesialist her i byen, og fikk svar med en gang. Han skrev at jeg måtte ha henvisning fra legen og han hadde time innen 14 dager. 

Bra jobba! Da er det bare å løpe til legen i morgen og få skrevet en henvisning. 😊

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt behandler, men husk å ta lærdom av dette. Kanskje du burde jobbe mer med deg selv og at du ikke responderer på terapi nettopp fordi du ikke jobber med deg selv. Mange får hjelp hos psykolog men det er rart at så få responderer på behandling. Jeg tror folk glemmer at de må jobbe mye selv og at om de ikke engang prøver å bli bedre, så er det bortkasta tid hos psykolog. Da kan psykologen heller bruke tid på noen som er syk og som faktisk ØNSKER å bli bedre og som jobber med seg selv, kontra pasienter som bruker ett år på å åpne seg opp om en liten ting. 

Jeg har selv vært inni psykiatrien i mange år og det tok meg noen år før jeg forsto at jeg faktisk må gjøre grovarbeidet selv. 

Anonymkode: 3da57...303

Ts her. Klart en må jobbe med seg selv. Jeg jobber hardt mellom timene, og føler det hjelper 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra jobba! Da er det bare å løpe til legen i morgen og få skrevet en henvisning. 😊

Ja. Sendte en Mail til psykologen min. Skrev noe sånt som; virker ikke som du gidder å jobbe med meg eller har tro på meg, så jeg har snakket med en annen psykolog og skal få henvisning dit 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...