Gå til innhold

Jeg har lyst til å bli en vestkantbabe. Hva kan jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

en by for eliter har det vel vært ganske lenge? hvorfor skal ikke olso være for alle mener du?Hvor kommer folk fra oslo sin slekt fra, bare Oslo?!

Anonymkode: c9707...ecf

Oslo ER jo for alle, i den betydningen at alle har lov å flytte hit. Alle har ikke rett på å eie egen bolig her, til tross for hva mange ser ut til å tenke. 

Nå er vi i en situasjon der mange av tilflyttere stemmer på politikere utenbysfra, som går aktivt inn for å rive alle gamle bygg, og bygge nye høyblokker med plass til fler.

Hvordan hadde reaksjonen vært dersom en mann fra Oslo hadde kommet til en bygd, et lite lokalsamfunn med gamle bygg de elsket, og foreslått å rive dem? Det hadde blitt ramaskrik. 

Og ja, mange som er født her har slekt utenfra. Det har de i resten av landet også. Selv om de er "superstolt av Sunnmøre", har de vel en oldefar som var født et annet sted. Det er utgangspunktet for veldig, veldig mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vestkantfolk skjønner seg ikke på Oslo. De skjønner seg bare på, nettopp, vestkanten. Oslo er en tilflytterby, i etterkrigstiden kom horder av mennesker fra landsbygda inn til Oslo. Noen har røtter i Oslo, uten at det gjør dem bedre enn andre, og noen vil helst glemme hvor dem kom fra. Unntatt på 17.mai, dager det viktig med bunad fra tippoldefarbygda.

Anonymkode: 7d8d8...456

Bare å bruke begrepet "vestkantfolk" viser jo at du ikke kjenner Oslo. De fleste som er født i Oslo som OGSÅ har foreldre herfra, har familie over hele byen. Det er ytterst få som har bodd på Ullern flere generasjoner tilbake. Går du tilstrekkelig tilbake i tid, så var jo mye av det som er suburbia idag, bare ulpløyd land.

Jeg er oppvokst på Oslo vest, og mine foreldre er født på både Ullern og Grorud, bodd på Tåsen, Røa, Kampen og Sogn. 

Anonymkode: 0fae3...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Det å komme fra vestkanten handler overhodet ikke om klær og stil, mener nå jeg. Jeg er fra vestkanten, vi har vært vestkantfamilie lenge. Har aldri fått inntrykk av at min familie har kjøpt dyre klær og gjenstander for syns skyld, det har utelukkende vært p.g.a kvalitet. Heller kvalitet enn kvantitet. Ingen av oss liker å bruke penger unødig. Vi ivaretar tingene våre og er glade i gjenbruk.
 

Vi er nok det man kan anse som gamle penger, og vi rister på hodet av nyrike som flasher med forbruk. Det er både simpelt, Harry og miljømessig dårlig. Der jeg bor er det nok av disse. Jeg er selvsagt alltid høflig og dannet mot de, men jeg tenker mitt om overforbruket deres.

Anonymkode: 17255...9b0

Går du bare i merkeklær så syns du likevel, det er ikke så stor relevans mellom pris og kvalitet. Man kan gjerne få ting som har like god kvalitet til en pris midt i mellom billig og dyrt.  Klærne er laget på samme fabrikk.  Dere kjøper merkevarer fordi  DE ER merkevarer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 8.14, AnonymBruker skrev:

Nei, det vil jeg ikke si. Kanskje var sånn før 70-tallet, etter det har vi fått noen nye «fiender» ... Vi har vært her i x antall generasjoner er kanskje et uttrykk for usikkerhet og selvopphøying? Vet ikke, har ikke helt behovet selv...

Anonymkode: 7d8d8...456

''nye fiender'' hvem da?

 

Det er klart, helt greit  å være stolt av å være derfra, like mye som noen er stol fra å komme fra en bygd i Trønderlag

Anonymkode: c9707...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en youtube kanal som heter school of affluens, den handler om a bli en elegant kvinne, det er kanskje noe i den retningen du tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Det har alltid vært slik at de nyrike flasher, mens de med gamle penger har verdier og verdighet. Felles for dem er at de fra begge leire ser nedlatende på mennesker som ikke kommer fra deres kår. 

Anonymkode: 7d8d8...456

Nei. Overhodet ikke nedlatende ovenfor noen. Jeg er fra såkalt «gamle penger» og vestkanten, og jeg valgte å bosette meg på bydel søndre Nordstrand. Hele min «vestkant» familie støttet den avgjørelsen. Min erfaring er at «gamle penger» ofte blir litt radikale og alternative. Har sett flere eksempler på det. 

Anonymkode: 17255...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.8.2020 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Hva er typisk bygdejente utseende da?

Anonymkode: cef07...88d

Fargerike joggesko og dyr allværsjakke av type «årets», selv om man også har fjorårets jakke. 

Anonymkode: 899df...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Hvordan ødelagt og hva slags knekk fikk hun?

Anonymkode: ba6f3...6f5

Hun rotet seg borti pengesterke drittsekkmenn (hang mye på sånne utesteder) og fikk en alvorlig psykisk knekk som endte med innleggelse og flytting. Heldigvis har hun det bra igjen nå flere år senere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å flytte til vestkanten og bli gift med en som er derfra?

Anonymkode: 584f9...11b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å være litt naturlig og classy, typ Camilla Pihl, lange fine kjoler, klassiske smykker? Stripe håret/balayage. Finner det litt vanskelig å forstå hva du er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil se ekte vestkantstil, sjekk ut Fargehuset i første episode av NRKs Hvem bor her. Det er det mest vestkanske hjemmet jeg har sett siden sist jeg var på besøk hos foreldrene mine.

Anonymkode: ab07b...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg ei med glatt halvlangt hår og midtskill, gjerne blond.  Hun er slank, diskret sminket, designerbriller og har lyse momjeans, hvite sneakers, stor brun designer veske og en casual top.  Typisk vestkantstil?

Anonymkode: f51ba...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro meg, du blir aldri kvitt bygdestempelet😅. Hvor du er fra definerer deg som person. Tydeligvis. 

Anonymkode: 34ee0...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med å flytte til vestkanten og bli gift med en som er derfra?

Anonymkode: 584f9...11b

De jeg har sett som har gjort det er av typen som tror de er bedre enn alle andre. Mange skal bli så fine på det, bare de bor på vestkanten og så tror de at om man ikke går i det og det så kan man ikke bo der. Heldigvis er nabolaget (står i profil) her jeg bor ikke sååå fine på det :sleep: 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ser for meg ei med glatt halvlangt hår og midtskill, gjerne blond.  Hun er slank, diskret sminket, designerbriller og har lyse momjeans, hvite sneakers, stor brun designer veske og en casual top.  Typisk vestkantstil?

Anonymkode: f51ba...e3a

BB som det kalles, «Basic Bitch». 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Bare å bruke begrepet "vestkantfolk" viser jo at du ikke kjenner Oslo. De fleste som er født i Oslo som OGSÅ har foreldre herfra, har familie over hele byen. Det er ytterst få som har bodd på Ullern flere generasjoner tilbake. Går du tilstrekkelig tilbake i tid, så var jo mye av det som er suburbia idag, bare ulpløyd land.

Jeg er oppvokst på Oslo vest, og mine foreldre er født på både Ullern og Grorud, bodd på Tåsen, Røa, Kampen og Sogn. 

Anonymkode: 0fae3...930

Snakker ikke om sånne som deg, du sier selv at du er halvveis groruddøl. Grorud lå i Aker, det gjorde vel Ullern også.  Oslo lå sånn ca innenfor dagens ring 2 før sammenslåingen med Aker. Det finnes, tro det eller ei, beboere i Oslo Vest som aldri har vært på Oslo øst. 

Anonymkode: 7d8d8...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Peanut skrev:

De jeg har sett som har gjort det er av typen som tror de er bedre enn alle andre. Mange skal bli så fine på det, bare de bor på vestkanten og så tror de at om man ikke går i det og det så kan man ikke bo der. Heldigvis er nabolaget (står i profil) her jeg bor ikke sååå fine på det :sleep: 

BB som det kalles, «Basic Bitch». 

Ja det er jo stereotypien jeg tror TS mener, det var den jeg siktet til også. Ikke realiteten at hvis man leter finner man alle mulige slags forskjellige folk på både vestkanten og østkanten i Oslo tross alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Hva er typisk bygdejente utseende da?

Anonymkode: cef07...88d

Mindre merkeklær ja, ikke alltid like stelt på håret, mindre stram/lubben, steller ikke huden, drikker mye og snuser (kropp og tenner blir deretter) . Sier ikke at alle bygdejenter er slike

Anonymkode: 274eb...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du bruke en formue på å få håret ditt lik denne fargen her: 
4F31151E-B97D-4B8C-9058-978A071C82B5.thumb.jpeg.8f50281c5970edfb7217cc46dd2d4f58.jpeg

3F98C4DB-1775-4D6E-A20F-8C2677AACF43.thumb.jpeg.cb1cb422aaef952a6d344f796277d1df.jpeg

Og noe ala denne stilen sommerstid. Camilla Phil, som noen foreslo, er også en idé dersom du er 35+. 

Anonymkode: a61d1...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...