Gå til innhold

Jeg har lyst til å bli en vestkantbabe. Hva kan jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Slowpoke skrev:

Med den attituden passer du best på Oslo øst, der slipper du å gjøre noe som helst. Få deg en trash stamp så kan du bli dronningen på east side party jam.

Den som har skrevet dette har aldri vært på Oslo øst, er bare tull at der slipper du å gjøre noe som helst. Hvis man ikke kommer fra en privilegert bakgrunn, som endel gjør på Oslo øst, må man jo tvert imot gjøre ganske mye for å komme seg opp og fram, som Ts vil.

Anonymkode: 63aff...2f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har alltid vært slik at de nyrike flasher, mens de med gamle penger har verdier og verdighet. Felles for dem er at de fra begge leire ser nedlatende på mennesker som ikke kommer fra deres kår. 

Anonymkode: 7d8d8...456

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den som har skrevet dette har aldri vært på Oslo øst, er bare tull at der slipper du å gjøre noe som helst. Hvis man ikke kommer fra en privilegert bakgrunn, som endel gjør på Oslo øst, må man jo tvert imot gjøre ganske mye for å komme seg opp og fram, som Ts vil.

Anonymkode: 63aff...2f6

Du forstår ikke sarkasme ser jeg, ikke uvanlig at de fra slummen gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er en vestkantbabe? Og er det noe å trakte etter?

Anonymkode: c9707...ecf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er en nyinnflyttet bygdejente som har lyst til å komme opp og frem her i verden. Fuck janteloven og politisk korrekthet. Har tenkt på utvikle stilen og utseendet mitt. Hva bør jeg gjøre?

 

Anonymkode: c52ae...73c

Først av alt- pass språket. 

Anonymkode: 0d152...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lønnesirup01 skrev:

Som oppvokst på Oslo vest føler jeg ofte at de som flytter hit fra andre deler av landet har utrolig mange fordommer og generelt er lite vennlig innstilt til folk fra "vestkanten".

Jeg jobber i akademia, i en bedrift som etterhvert er ganske okkupert av innflyttere. De prioriterer andre folk utenbysfra i ansettelser, og nøler ikke med å harselere med "Oslo vest" i lunsjen. I tillegg er det mye politikk - mange stemmer SV og Rødt, der målet er omfordeling, og at resten av landet skal få lettere tilgang på Oslos boliger. Det er helt "fair" å rive gamle hus og eplehager for å bygge blokker, så alle kan få tilgang til en rimeligere pris. Alle har rett til å være stolte av hvor de er fra - bortsett fra Oslofolk som ikke kan ha noen tilhørighet, da Oslo er for alle. Spesielt folk fra Oslo vest skal bare være gjenstand for harselering. 

Mange av de jeg gikk på skole med jobber i mediebyrå, konsulentfirma eller som jurister og omgir seg mye med andre fra Røa/Smestad/Ullern osv. Det forstår jeg etterhvert godt - det er behagelig med et miljø som ikke er preget av alle disse faktene. Det er mye konkurranse i disse bransjene også, men det går på penger og kontrakter, ikke på det sosiale. Det synes jeg på en måte er mye mer "ærlig".

Liten rant her, men hvis du er en jente fra bygda som er komfortabel med å være fra bygda, som er åpen for å bli kjent med folk, og som ikke er hverken streber eller fiendtlig, så hadde jeg gjerne blitt venn med deg.

Kle deg i klær du synes er fine, og etterstreb heller en god karriere - det er nøkkelen til å få plass i miljøet du vil være del av.

Bygdejenter som har satt av hele studielånet til å kjøpe en brukt Chanel er det mange av allerede.

Oslo har jo en lang historie med diskriminering etc ''nordlendinger trenger ikke søke''

 

en by for eliter har det vel vært ganske lenge? hvorfor skal ikke olso være for alle mener du?Hvor kommer folk fra oslo sin slekt fra, bare Oslo?!

Anonymkode: c9707...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo har jo en lang historie med diskriminering etc ''nordlendinger trenger ikke søke''

 

en by for eliter har det vel vært ganske lenge? hvorfor skal ikke olso være for alle mener du?Hvor kommer folk fra oslo sin slekt fra, bare Oslo?!

Anonymkode: c9707...ecf

Vestkantfolk skjønner seg ikke på Oslo. De skjønner seg bare på, nettopp, vestkanten. Oslo er en tilflytterby, i etterkrigstiden kom horder av mennesker fra landsbygda inn til Oslo. Noen har røtter i Oslo, uten at det gjør dem bedre enn andre, og noen vil helst glemme hvor dem kom fra. Unntatt på 17.mai, dager det viktig med bunad fra tippoldefarbygda.

Anonymkode: 7d8d8...456

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vestkantfolk skjønner seg ikke på Oslo. De skjønner seg bare på, nettopp, vestkanten. Oslo er en tilflytterby, i etterkrigstiden kom horder av mennesker fra landsbygda inn til Oslo. Noen har røtter i Oslo, uten at det gjør dem bedre enn andre, og noen vil helst glemme hvor dem kom fra. Unntatt på 17.mai, dager det viktig med bunad fra tippoldefarbygda.

Anonymkode: 7d8d8...456

Men folk kan da umulig bare ha røtter fra Oslo! De fleste har vel røtter litt fra hele landet, liksom.

Litt nord, sør, vest,... Skjønner ikke denne gatekeepinga av Oslo som er hovedstaden... ''Nei, vi har familie som stammer her, så byen er egentlig våres''... ok... Dere kan ha den 😛

Anonymkode: c9707...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har alltid vært slik at de nyrike flasher, mens de med gamle penger har verdier og verdighet. Felles for dem er at de fra begge leire ser nedlatende på mennesker som ikke kommer fra deres kår. 

Anonymkode: 7d8d8...456

Sant det. Det har vært sånn siden romerrikets dager, sikkert mye lenger også. Der syntes også de mer nøkterne «adelige» gamle-penger familiene at de nyrike var grelt flashy. Og de så sikkert ned på de fattigere fra begge sider, ofte blir det vel viktigere for de nyrike å markere avstand fra bakgrunnen sin. Det mest overdådig dekorerte huset i Pompeii var en familie som kom fra en frigitt slave. Ingen av disse mekanismene er nye og folk med penger liker å føle seg bedre enn andre på hver sin måte. 

Men pengestatus må være den mest dørgende kjedelige statusen som finnes og som oftest er menneskene som er opptatte av det også enten de har lite eller mye. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men folk kan da umulig bare ha røtter fra Oslo! De fleste har vel røtter litt fra hele landet, liksom.

Litt nord, sør, vest,... Skjønner ikke denne gatekeepinga av Oslo som er hovedstaden... ''Nei, vi har familie som stammer her, så byen er egentlig våres''... ok... Dere kan ha den 😛

Anonymkode: c9707...ecf

Ja, jo, alle er vi tilflyttere fra Afrika😄Men sånn i nyere tid før den store tilflytningen, etter annen verdenskrig, var Oslo bebodd av dem som sikkert kaller seg opprinnelige Oslofolk. Når det er sagt vil du alltid møte på noen hvorsomhelst i Oslo som vil påberope seg at de er femte generasjon i gata, skolen. For noen opprinnelsen, for andre, edruelige, 100 År tilbake. Fornektelse og selvforherligelse er ingen sympatiske egenskaper...

Anonymkode: 7d8d8...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du virkelig blande deg opp i disse kalde, nedlatende, sure folka? Som ser ned på alt fra nyrike til ikke-rike, som tror de er en egen opphøyet rase, og som krever enormt mye av deg for at du skal passe inn. Bare se på noen av svarene du allerede har fått. 

 

PS: Veldig greit å få en oversikt over hva slags "klientell" som skriver her inne.

Anonymkode: 43f34...64e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jo, alle er vi tilflyttere fra Afrika😄Men sånn i nyere tid før den store tilflytningen, etter annen verdenskrig, var Oslo bebodd av dem som sikkert kaller seg opprinnelige Oslofolk. Når det er sagt vil du alltid møte på noen hvorsomhelst i Oslo som vil påberope seg at de er femte generasjon i gata, skolen. For noen opprinnelsen, for andre, edruelige, 100 År tilbake. Fornektelse og selvforherligelse er ingen sympatiske egenskaper...

Anonymkode: 7d8d8...456

Hmm interessant. Stemmer det at (noen) folk fra Oslo misliker at folk fra bygda flytter dit da? og er det fordi dem ikke er ''femte generasjon'' ?

 

Jeg har ikke sett det samme fenomenet i Bergen. F.eks folk fra Oslo som flytter dit. : )

Anonymkode: c9707...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du fort kan fremstå som en wannabe og ikke så lett bli godkjent i miljøet. Utseendet ditt kan ha mye å si. Er du ei typisk bygdejente i utseende har du ikke særlig å stille med. 

Anonymkode: 274eb...71a

Hva er typisk bygdejente utseende da?

Anonymkode: cef07...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er typisk bygdejente utseende da?

Anonymkode: cef07...88d

Lurer jeg også på... mindre mærkeklær kanskje?

 

 

Anonymkode: c9707...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på hvorfor noen ønsker å bli en «vestkant-babe». Jeg kommer fra Oslo og det var aldri noe noen av oss venninner som tenkte på det eller ønsket det. Hadde virkelig begynt å lure hvis noen plutselig hadde fått det for seg 😅 Derimot har jeg en bekjent som kom veldig langt fra Oslo og oppsøkte disse miljøene. Hun ble helt ødelagt av det og det endte med en stor knekk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm interessant. Stemmer det at (noen) folk fra Oslo misliker at folk fra bygda flytter dit da? og er det fordi dem ikke er ''femte generasjon'' ?

 

Jeg har ikke sett det samme fenomenet i Bergen. F.eks folk fra Oslo som flytter dit. : )

Anonymkode: c9707...ecf

Nei, det vil jeg ikke si. Kanskje var sånn før 70-tallet, etter det har vi fått noen nye «fiender» ... Vi har vært her i x antall generasjoner er kanskje et uttrykk for usikkerhet og selvopphøying? Vet ikke, har ikke helt behovet selv...

Anonymkode: 7d8d8...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er typisk bygdejente utseende da?

Anonymkode: cef07...88d

En typisk vestkantkledd er lett gjenkjennelig. Da må det vel være alt som avviker fra det. Og det er jo mye... I utlandet er det ekstra lett å få øye på dem. 

Anonymkode: 7d8d8...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er en nyinnflyttet bygdejente som har lyst til å komme opp og frem her i verden. Fuck janteloven og politisk korrekthet. Har tenkt på utvikle stilen og utseendet mitt. Hva bør jeg gjøre?

 

Anonymkode: c52ae...73c

Bakgrunnen din er en del av deg. Du kommer deg lettere opp og frem ved å være ei bygdejente i Oslogryta. Folk synes det er sykt fett at jeg kan kjøre traktor, klippe sau og danse sving, det hindrer meg jo ikke i å også være en "babe". Jeg blir bare en interessant "babe". Jeg er enig med deg i at janteloven ikke bør ha noe å si, men det er ganske latterlig når folk blir en karikatur av en stereotypi - legger om dialekt, tar fillers og kjøper seg dyr veske.

Vestkantjentene jeg kjenner passer overhode ikke inn i noen stereotypi, annet enn å tydelig være avkom etter høyt utdannede og intelligente foreldre. Mange av dem bryr seg ikke om sminke, og kjøper gjerne sin første leilighet i Oslo Øst. De er familiekjære, gjør ikke så mye ut av seg og har sunne interesser. Etter min mening er mange av dem ganske så "tørre". De som passer inn i den stereotypen du ser for seg er som regel ikke fra Oslo-Vest, det er mitt inntrykk. De vil bare bli vestkantfolk for "statusens skyld" 😄

Hvis du derimot vil bli en av den stereotypien der har jeg en liste til deg: 
- Spar opp lønna di og få deg noen dyre plagg, belter, solbriller og væsker, helst med tydelig logo. 
- Ta vare på handleposene du fikk i butikken, disse setter du i hylla hjemme eller bære med deg "outandabout"..
- Drit i hudtonen din, gul foundation gir den rette hudtonen.
- Drit i hva ansiktsformen din kler, du må ha filler i lepper, kjeve og kinnbein. 
- Falske vipper og negler. Det er ikke så viktig at vippene ser jævlige ut 50% av tiden, de viktigste er at de er der som et bevis på at du har brukt penger. 
- Sugardad, uten penger hjemmenfra eller en høyinntektsjobb er det nærmest umulig å holde tritt uten ekstrainntekt. 
- Forbered deg mentalt på å møte den verste delen av Oslos uteliv. 


 

Anonymkode: 3494c...78a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Frøkensina skrev:

Jeg lurer mest på hvorfor noen ønsker å bli en «vestkant-babe». Jeg kommer fra Oslo og det var aldri noe noen av oss venninner som tenkte på det eller ønsket det. Hadde virkelig begynt å lure hvis noen plutselig hadde fått det for seg 😅 Derimot har jeg en bekjent som kom veldig langt fra Oslo og oppsøkte disse miljøene. Hun ble helt ødelagt av det og det endte med en stor knekk.

Hvordan ødelagt og hva slags knekk fikk hun?

Anonymkode: ba6f3...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp på Oslo vest og det er virkelig ikke noe å trakte etter. Overfladiske, billige "babes" som ligger med alle i den populære guttegjengen i tur og orden allerede på ungdomsskolen. Har du noe som helst intelligens og dybde så blir du en outsider. Alt handler om utseende, networking og andre overfladiske ting. Folk tror at de som er der er classy og intelligente, men det er som oftest arvepenger som gjør at folk kan leve gode liv, de færreste har gjort noe på egenhånd fordi de fleste rett og slett er dumme. 

Anonymkode: ba6f3...6f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...