Gå til innhold

Blir folk fra Vestlandet fortere brune enn folk fra Østlandet? Er damer på Vestlandet som Funkygine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klossmajor skrev (På 18.8.2020 den 10.53):

Etter at romerne trakk seg ut da Romerriket begynte å vakle, opplevde de britiske øyer en masseinnvandring av germanske folk fra det nåværende Danmark, Nederland og nordvestlige Tyskland. Romerne etterlot seg et sårbart land som de mer stridsvante germanske folkene overtok ledelsen av. Resultatet av disse germanske folkenes maktovertakelse var at deres språk fortrengte de keltiske, og skapte en anglosaksisk identitet. Noen hundre år senere ble de britiske øyer invadert av en ny velkjent bølge av germanske folk, kjent kollektivt som vikinger. Da vikingtiden tok slutt, ankom en ny invasjonshær av germansk opphav i form av normannerne. Disse hendelsene har satt et visst preg på befolkningen. Wales er blant områdene på de britiske øyer som har blitt minst preget av disse inntogene av folk med opphav lenger nord.

Vest-germanske folk (angelsakserne) og keltere hadde omtrent samme DNA. Og så ganske like ut.

Walisernes særegenheter kan være eldre enn det der.

Man mener forøvrig det bare først og fremst er Sørøst-England som ble overveiende angelsaksisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klossmajor skrev (På 16.8.2020 den 20.45):

Mangelen på dokumentasjon på at mange skipbrudne iberiske sjøfolk har slått seg ned langs kysten og mangel på dokumentasjon i kirkebøker på barnefødsler av iberiske fedre tyder på at det er en myte at befolkning langs norskekysten med mørkere trekk har fått dette nedarvet fra sydlandske sjømenn. Ikke dermed sagt at det ikke har forekommet, men det er lite som tyder på at skipbrudne iberiske sjøfolk skal ha hatt noen innvirkning å snakke om for folkets fenotypiske trekk langs kysten. Det kan i så fall like gjerne være folk annen steds fra, som f.eks tatere.

Det er kjent at det spanske armadaskipet Santiago forliste i Sunnhordland i 1588. Men mannskapet ble sendt sydover igjen. De ble visstnok ikke værende i Norge.

Tatere har jeg inntrykk av at det var mer av på Østlandet. Kjenner mange med taterbakgrunn fra Innlandet. De er mørke ja men stort sett på en annen måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2020 den 20.56):

Hvis en er halvt middelhavs-beboer er man jo selvfølgelig mye brunere enn i resten av Europa. Dette skyldes jo maurernes inntog og beleiring av de syd-europeiake landene over mange hundre år, slik at befolkningene i disse landene ble mye mer raseblandet.

Anonymkode: 98745...5a6

Eh, urbefolkningen i hele Europa var opprinnelig fra Nord-Afrika og beslektet med berberne («maurerne»), de med mest innslag av dette DNAet i dag er baskere og samer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere snakker om skipsbrudden folk, sjøfolk som har lagt igjen genene sine i kyst norge. Hehe jaggu lite historiebelyst. Det er mye vandring mellom nasjoner på kryss og tvers i Skandinavia og resten av Europa i over 2000 år, spesielt siste 1500. 

Anonymkode: bbbcb...01b

Før det også. Det er kanskje 12 tusen år siden isen begynte å smelte nok til at folk kunne bo her, de første 10-11 tusen av de årene har vi ingen dokumentasjon på... men nyere forskning i genetikk tyder på at det var et større antall migrasjoner i regionen, spredt over hele perioden. Vi "innfødte" norske er nedstammet fra en fin blanding av alle disse. Alt fra Fosnakulturen rett etter at isen smeltet, til de germanske folkevandringene i romertiden, til utenlandske "rekrutter" i vikingtida, samt selvsagt stadige små drypp når enkeltpersoner eller mindre grupper flyttet på seg. Finnes ikke en populasjon noe sted som er ren og ublandet noe som helst, SPESIELT ikke hvis de hadde båter. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2020 den 13.56):

Nå er vel Funkygine halvt italiensk. Men det er noen myter ute og går som sier at folk langs kysten fra Vestlandet og nordover oftere er mørkere i både hud og hår, og at de stammer fra eksotiske sjømenn som har lagt igjen genene sine her til lands gjennom århundrene. Om det er sant aner jeg ikke, og jeg kjenner ikke til at det er gjort noen seriøs forskning på det. Men det er jo helt sikkert at nordmenn er en skjønn blanding av både det ene og det andre, folk reise mye før i tiden også og blandingsbarn var nok ikke et helt ukjent fenomen.

Anonymkode: 38fe2...398

Det med at tilreisende sjøfolk har gjort vestlendinger mørkere enn andre nordmenn, det er en myte som har blitt avvist av forskere.

Anonymkode: 8f879...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vestlending, er ikke brun, blir ikke brun, ikke en gang om eg prøver, kjenner ingen som blir spesielt brune(uten «andre» gener) visst dette er en debatt hvor man er hvitest i landet så har vi mye mindre solværsdager og mine innvandring om det var det du tenkte på

Anonymkode: e1cba...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Stavanger og jeg er kritthvit, blir ikke brun.

Anonymkode: 4200a...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (4 timer siden):

Tatere har jeg inntrykk av at det var mer av på Østlandet. Kjenner mange med taterbakgrunn fra Innlandet. De er mørke ja men stort sett på en annen måte

Taterfolket og andre grupperinger innen Rom/Sigøynerfolket har sin opprinnelige genetiske bakgrunn fra dagens India.

Anonymkode: 8f879...dac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (13 minutter siden):

Før det også. Det er kanskje 12 tusen år siden isen begynte å smelte nok til at folk kunne bo her, de første 10-11 tusen av de årene har vi ingen dokumentasjon på... men nyere forskning i genetikk tyder på at det var et større antall migrasjoner i regionen, spredt over hele perioden. Vi "innfødte" norske er nedstammet fra en fin blanding av alle disse. Alt fra Fosnakulturen rett etter at isen smeltet, til de germanske folkevandringene i romertiden, til utenlandske "rekrutter" i vikingtida, samt selvsagt stadige små drypp når enkeltpersoner eller mindre grupper flyttet på seg. Finnes ikke en populasjon noe sted som er ren og ublandet noe som helst, SPESIELT ikke hvis de hadde båter. 

Jepp, dette 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Taterfolket og andre grupperinger innen Rom/Sigøynerfolket har sin opprinnelige genetiske bakgrunn fra dagens India.

Anonymkode: 8f879...dac

Vet 😊

Har venner med tater/Romani bakgrunn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en merkbar forskjell mellom folk på vestkysten og innlandet hvor jeg er fra. Folk på Vestlandet er generelt litt mørkere og mange har også en fargekombinasjon man ikke ser så mye hvor jeg er fra, med grønn-brune øyne og mørkebrunt hår samt litt mer pigmentering i huden. Jeg kjenner to fra Vestlandet med disse fargene, og begge har funnet ut at de har gener fra Portugal langt tilbake 😊

Anonymkode: 19422...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (20 minutter siden):

Jepp, dette 👍

Se for eksempel her: https://genomicatlas.org/2022/07/15/from-stone-to-bronze-recent-developments-in-scandinavian-archaeogenetics/ 

Tyder på mye mer migrasjon og endringer i genetikk over hele den førhistoriske skandinaviske steinalderperioden enn man tidligere har antatt. Spennende resultater. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (9 timer siden):

Eh, urbefolkningen i hele Europa var opprinnelig fra Nord-Afrika og beslektet med berberne («maurerne»), de med mest innslag av dette DNAet i dag er baskere og samer

Kan det være at du bygger dette på denne? Forskerne der lander på at funnet av noe felles DNA mellom samer og berbere stammer tilbake til en gruppe som oppholdt seg i Frankrike/Spania under siste istid. Teorien deres er at denne gruppen var med på å gjenbefolke Europa da isen trakk seg tilbake, samtidig som noen også dro enda lenger sydover. Slik forklarer de at dette arvestoffet endte opp så spredt som fra Nord-Afrika og helt nord i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klossmajor skrev (11 minutter siden):

Kan det være at du bygger dette på denne? Forskerne der lander på at funnet av noe felles DNA mellom samer og berbere stammer tilbake til en gruppe som oppholdt seg i Frankrike/Spania under siste istid. Teorien deres er at denne gruppen var med på å gjenbefolke Europa da isen trakk seg tilbake, samtidig som noen også dro enda lenger sydover. Slik forklarer de at dette arvestoffet endte opp så spredt som fra Nord-Afrika og helt nord i Europa.

Ja 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fra Oslo, og blir veldig brun, har mørke bunt hår, og brun/grønne øyne. Min far er fra hedmarken veldig langt tilbake, min mor er halvt britisk og halvt svensk. Men de begge ble og lett brune.

Anonymkode: 22f1f...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mørkebrunt hår, brune øyne og har aner fra Nordmøre. Blir jeg brun om sommeren? Nei, jeg er likbleik året rundt.

Anonymkode: b4a4f...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vestlendinger blir ikke brune. De ruster. Spesielt bergensere. 

Anonymkode: 2c004...926

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2020 den 18.03):

Funkygine er halvt italiensk og blir nok lett brun, men hun tar endel solarium i tillegg for å holde på brunfargen i vinterhalvåret, det har hun selv sagt. 

Anonymkode: a2eaa...d5d

Hun har sagt hun tar mye solarium. Kan jo sammenligne med de tre brødrene som også er halvt italienske og hvite i huden. 

Anonymkode: 73f87...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2020 den 13.56):

Nå er vel Funkygine halvt italiensk. Men det er noen myter ute og går som sier at folk langs kysten fra Vestlandet og nordover oftere er mørkere i både hud og hår, og at de stammer fra eksotiske sjømenn som har lagt igjen genene sine her til lands gjennom århundrene. Om det er sant aner jeg ikke, og jeg kjenner ikke til at det er gjort noen seriøs forskning på det. Men det er jo helt sikkert at nordmenn er en skjønn blanding av både det ene og det andre, folk reise mye før i tiden også og blandingsbarn var nok ikke et helt ukjent fenomen.

Anonymkode: 38fe2...398

Det var mye handel via skip før i tiden, tror det var Italia som kjøpte mye fisk.  Det var vel noen av de skipene som sank utenfor Sunnmøre, og at det er derfor mange sunnmøringer har litt mer gylden hud enn det som er typisk nordisk hud. Jeg har det, jeg er fra Sunnmøre. Må se etter gultoner når jeg skal ha fundation feks, rosatoner går ikke.

Anonymkode: 1bf1f...c67

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var mye handel via skip før i tiden, tror det var Italia som kjøpte mye fisk.  Det var vel noen av de skipene som sank utenfor Sunnmøre, og at det er derfor mange sunnmøringer har litt mer gylden hud enn det som er typisk nordisk hud. Jeg har det, jeg er fra Sunnmøre. Må se etter gultoner når jeg skal ha fundation feks, rosatoner går ikke.

Anonymkode: 1bf1f...c67

Innfallsvinkelen din er det blitt diskutert en del rundt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...