Gå til innhold

Blir folk fra Vestlandet fortere brune enn folk fra Østlandet? Er damer på Vestlandet som Funkygine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fasinert over at du så ett menneske fra Vestlandet som var brun, og så kom du opp med denne teorien. 

Anonymkode: ed0bd...3f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.8.2020 den 13.56, AnonymBruker skrev:

Nå er vel Funkygine halvt italiensk. Men det er noen myter ute og går som sier at folk langs kysten fra Vestlandet og nordover oftere er mørkere i både hud og hår, og at de stammer fra eksotiske sjømenn som har lagt igjen genene sine her til lands gjennom århundrene. Om det er sant aner jeg ikke, og jeg kjenner ikke til at det er gjort noen seriøs forskning på det. Men det er jo helt sikkert at nordmenn er en skjønn blanding av både det ene og det andre, folk reise mye før i tiden også og blandingsbarn var nok ikke et helt ukjent fenomen.

Anonymkode: 38fe2...398

Det er sant at vi er mørkere, men hvor stor del av dette som kommer fra eksotiske sjømenn er en annen sak. Det har nok mest å gjøre med at vi er lengre fra "episenteret" for lyst hår og hud vil jeg tro...

Noe særlig blanding har det ikke vært siden vikingtiden, og da var det andre europeere. Hvis man ser tilbake noen hundre år er det utrolig hvordan folk bare giftet seg på kryss og tvers innenfor noen mils radius....

Anonymkode: 8b93c...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske fasinert over at du så ett menneske fra Vestlandet som var brun, og så kom du opp med denne teorien. 

Anonymkode: ed0bd...3f8

Det er mange flere. 

Anonymkode: 02b56...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg inntrykk av at det gjelder på de britiske øyer også. At Walisere er mørkere.

Anonymkode: 02b56...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig har jeg inntrykk av at det gjelder på de britiske øyer også. At Walisere er mørkere.

Anonymkode: 02b56...727

Etter at romerne trakk seg ut da Romerriket begynte å vakle, opplevde de britiske øyer en masseinnvandring av germanske folk fra det nåværende Danmark, Nederland og nordvestlige Tyskland. Romerne etterlot seg et sårbart land som de mer stridsvante germanske folkene overtok ledelsen av. Resultatet av disse germanske folkenes maktovertakelse var at deres språk fortrengte de keltiske, og skapte en anglosaksisk identitet. Noen hundre år senere ble de britiske øyer invadert av en ny velkjent bølge av germanske folk, kjent kollektivt som vikinger. Da vikingtiden tok slutt, ankom en ny invasjonshær av germansk opphav i form av normannerne. Disse hendelsene har satt et visst preg på befolkningen. Wales er blant områdene på de britiske øyer som har blitt minst preget av disse inntogene av folk med opphav lenger nord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh Lord. Hva er dette for et nivå? Er du seriøs? Dette har du grublet på?? 🤦‍♀️

Anonymkode: 5a82b...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/15/2020 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Joda, det medfører riktighet det. Det var flere skip, spesielt fra en spanske armada som strandet langs vestlandskysten.  Fikk ofte problm med de værharde havstykkene langs Stad og Hustadvika. Resultatet av  dette kan man se spor etter langt inn i fjordbygdene. Kan komme igjen i flere generasjoner, dvs. 1 eller 2 uten og så kan det slå ut i 3 generasjon f.eks.

Anonymkode: a91a4...f48

Det har nok forekommet, men at dette er grunnen til at mange i de værharde fjordstrøkene på vestlandet er mørke er altså en myte. Det skyldes i hovedsak ulike bosettinger fra gammelt av. 

Men at ts har klart å generalisere alle vestlendinger pga ett menneske er mildt sagt skremmende. Har du aldri vært utenfor egen by? 

Anonymkode: 7cd73...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njaa, jeg blir fort gyllen men aldri brun og er langt fra noen funkygine 😄 jeg hadde aldri orket bruke så mye tid på å fokusere kun på kropp og kaos 

Anonymkode: e04c1...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke sånn at man får det skrevet i kirkeboka at man har hatt seg et nyp med en fremmed sjømann bak naustet en lørdagskveld og det ble barn av det. Det kaltes skam på den tiden. Løsunge også. Det er ikke bare skipbrudne sjømenn som har vanket langs kysten. Handel med Europa var stort i Bergen og ellers langs kysten. 

Anonymkode: de5e4...33c

Det har du helt rett i. Sikkert derfor jeg ikke finner igjen mine mer eksotiske aner i kirkebøkene. Jeg er nordvestlending, og farssiden er så mørk at hele byen snakket om at vi måtte stamme fra spanjoler blabla....Men ifølge en tante lå årsaken i arbeidsinnvandring østfra. 
Ble nysgjerrig nok til å ta DNA-test (Myheritage) som bekreftet det hun sa, ca 12 % østeuropeisk. 
Men nada spor etter dette i kirkebøkene. 
Hadde tom et par prosent afrikansk DNA. Pent fordelt på Nord-Afrika og Nigeria. Aner ikke hva som har skjedd. Kan jo være en feil?
Brunt hår og brune øyne, men blir uheldigvis ikke brun i sola, får bare fregner. 

Anonymkode: 14e83...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en vanlig forklaring i årevis på hvorfor enkelte familier på sunnmøre har kullsvart hår, brune øyne og solmørk hud selv om de i mange generasjoner bakover har bodd på samme sted. Enkelte i min familie ser rett og slett Italienske ut, mens andre helt lyse. Det er ikke uvanlig med søskenflokker hvor et av barna er helt lys og et barn ser betydelig mørkere ut. Det hadde vært veldig interessant om noen gjorde en forskning på dette så vi fikk bekreftet eller avkreftet denne sjømannmyten.

Anonymkode: 6e5e0...4dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funkygine har italiensk far, i tillegg tar hun masse solarium for å være brun året rundt. Det har hun selv sagt.

Anonymkode: 73f87...696

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Vestlandet, helt i sjøkanten 😄 

Tannlegen spurte meg i fjor om jeg snakket norsk 😏😂

Min bestefar (som jobbet selv på havet i 1930 tallet) fortalte oss at slekta vår stammer fra Spania kysten pga sjømenn som kom her på Vestlandet ☺️ Husker ikke om det var oldeforeldrene eller tipp oldeforeldrene mine som kosa seg med spanjoler 🤔 
 

Jeg, pappa, ene broren min er skikkelig brune. Ser vi sol, er vi svarte 🙈

Sønnen min er det samme med. 

Anonymkode: 15267...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, det er jo åpenbart ingen forskjell mellom mennesker innenfor ett vist geografisk område. Da ser man helt lik ut, har samme personlighet og samme meninger. 

Anonymkode: 254f8...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.8.2020 den 20.48):

Det har du helt rett i. Sikkert derfor jeg ikke finner igjen mine mer eksotiske aner i kirkebøkene. Jeg er nordvestlending, og farssiden er så mørk at hele byen snakket om at vi måtte stamme fra spanjoler blabla....Men ifølge en tante lå årsaken i arbeidsinnvandring østfra. 
Ble nysgjerrig nok til å ta DNA-test (Myheritage) som bekreftet det hun sa, ca 12 % østeuropeisk. 
Men nada spor etter dette i kirkebøkene. 
Hadde tom et par prosent afrikansk DNA. Pent fordelt på Nord-Afrika og Nigeria. Aner ikke hva som har skjedd. Kan jo være en feil?
Brunt hår og brune øyne, men blir uheldigvis ikke brun i sola, får bare fregner. 

Anonymkode: 14e83...057

Jøss! Jeg er også noen prosent fra de samme afrikanske landene. Er dog ikke fra Øst-Europa. Kanskje vi er i slekt😅

Anonymkode: d0cb0...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.8.2020 den 23.03):

Lol! Og du mener at disse genene er liksom står igjen idag og dette er forklaringen?

Nei, dette er så mange århundre siden at det ikke er særlig relevant i dagens befolkninge.

Anonymkode: ad46a...a14

Du tror genene vi har i dag er nye? 
 

Anonymkode: c010f...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2020 at 1:28 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ihvertfall ingen funkygine. Jeg hvit som sne. 

Anonymkode: bdfb2...81b

Hvor kjøper du ansiktsmaling? Jeg er også ut etter det, helst giftfri da! 

Anonymkode: e03ac...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere snakker om skipsbrudden folk, sjøfolk som har lagt igjen genene sine i kyst norge. Hehe jaggu lite historiebelyst. Det er mye vandring mellom nasjoner på kryss og tvers i Skandinavia og resten av Europa i over 2000 år, spesielt siste 1500. 

Anonymkode: bbbcb...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning viser at befolkningen på Vestlandet har litt annerledes DNA enn resten av Norge.

Mørkt hår er vanligere der, etter min erfaring. Men de fleste er ikke spesielt brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...