Gå til innhold

500 000 i lønn, dårlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, heimebane skrev:

Bytt jobb da vel 😅

Ja, men det er kjempe vanskelig når man ikke får intervju og har jobbet årevis med ting som er så spesielt at du ikke finner lignende stilling å søke. Søker jeg på noe annet blir det bare avslag pga ingen erfaring.  
 

 

Anonymkode: 6baf2...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest heimebane
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er kjempe vanskelig når man ikke får intervju og har jobbet årevis med ting som er så spesielt at du ikke finner lignende stilling å søke. Søker jeg på noe annet blir det bare avslag pga ingen erfaring.  
Anonymkode: 6baf2...f16

Ergo kan du jo ikke sammenlikne deg med de personene du gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, heimebane skrev:

Ergo kan du jo ikke sammenlikne deg med de personene du gjør...

Hvorfor ikke? Jeg har ikke akkurat dårligere karakterer og vurderer en master til nå. Men jeg slet med å få intervju på lik linje som da jeg slet med deltid/sommerjobb som 16 åring. Får ikke intervju og måtte bare ta det første som kommer.  Har brukt mye ekstra tid og penger på kurs og diverse cv-hjelp. Når jeg har lagt ned SÅ mye arbeid i det her bør jeg få lov til å sammenlikne meg!

Anonymkode: 6baf2...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Jeg har ikke akkurat dårligere karakterer og vurderer en master til nå. Men jeg slet med å få intervju på lik linje som da jeg slet med deltid/sommerjobb som 16 åring. Får ikke intervju og måtte bare ta det første som kommer.  Har brukt mye ekstra tid og penger på kurs og diverse cv-hjelp. Når jeg har lagt ned SÅ mye arbeid i det her bør jeg få lov til å sammenlikne meg!

Anonymkode: 6baf2...f16

Fordi du åpenbart ikke er en like attraktiv arbeidstaker som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff bedre venner som ikke tror inntekt gjør deg til et bedre menneske. 

Men om du tjener godt eller dårlig er jo helt avhengig av mange ting. Hvilket yrke, hvilken bransje, hva tjener andre som har tilsvarende stilling osv. Jeg vet jeg tjener litt mindre enn mange av de jeg studerte med, men jeg vet også at jeg har mer fleksibel arbeidstid, sikrere jobb og mindre jobbstress og klarer meg helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, heimebane skrev:

Fordi du åpenbart ikke er en like attraktiv arbeidstaker som dem.

Javel? Og det baserer du utifra hva? 
prøver du å si jeg er stygg?

Anonymkode: 6baf2...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest heimebane
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Og det baserer du utifra hva? 
prøver du å si jeg er stygg?

Anonymkode: 6baf2...f16

Jeg baserer det på at du mener deg berettiget til en jobb du åpenbart ikke er kvalifisert for dersom du ikke engang blir kalt inn til intervju for stillingene. Man er ikke berettiget en viss jobb og lønn bare fordi man har fullført en utdannelse. Det handler også om personlige kvalifikasjoner.

Jeg har ikke sagt et ord om utseende ditt. Du fremstår dog ikke veldig seriøs ved å uttrykke deg på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, heimebane skrev:

Jeg baserer det på at du mener deg berettiget til en jobb du åpenbart ikke er kvalifisert for dersom du ikke engang blir kalt inn til intervju for stillingene. Man er ikke berettiget en viss jobb og lønn bare fordi man har fullført en utdannelse. Det handler også om personlige kvalifikasjoner.

Jeg har ikke sagt et ord om utseende ditt. Du fremstår dog ikke veldig seriøs ved å uttrykke deg på denne måten.

Du som er frekk her. Jeg var aldri mindre/mer kvalifisert enn andre som nyutdannet når vi har så å si lik utdanning og like karakterer. 
 

når det gjelder personlige kvalifikasjoner kan man ikke si noe om før du har hatt menneske på intervju. Jeg var ganske aktiv som student og deltok i studentorganisasjoner osv i tillegg til ekstra kurs ved siden av studiene.  Jeg søker absolutt ikke på stillinger jeg ikke er kvalifisert til.

Anonymkode: 6baf2...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som er frekk her. Jeg var aldri mindre/mer kvalifisert enn andre som nyutdannet når vi har så å si lik utdanning og like karakterer. 
 

når det gjelder personlige kvalifikasjoner kan man ikke si noe om før du har hatt menneske på intervju. Jeg var ganske aktiv som student og deltok i studentorganisasjoner osv i tillegg til ekstra kurs ved siden av studiene.  Jeg søker absolutt ikke på stillinger jeg ikke er kvalifisert til.

Anonymkode: 6baf2...f16

Frekk? Jeg svarer deg på en ordentlig måte. Det er du som snakker om irrelevante faktorer som f.eks. utseende her.

Så klart man kan si noe om personlige kvalifikasjoner gjennom søknad og CV.

Det høres ut som du føler deg berettiget til en viss lønn. Det er du altså ikke, bare fordi du har lik utdannelse som noen som tjener mer enn deg. Mange med min utdannelse tjener det dobbelte som meg sett ut i fra hvor lenge siden det er siden de fullførte graden sin. Jeg er likevel fullstendig klar over hvorfor jeg ikke tjener mer enn jeg gjør. Det er min skyld, ikke verden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, heimebane skrev:

Frekk? Jeg svarer deg på en ordentlig måte. Det er du som snakker om irrelevante faktorer som f.eks. utseende her.

Så klart man kan si noe om personlige kvalifikasjoner gjennom søknad og CV.

Det høres ut som du føler deg berettiget til en viss lønn. Det er du altså ikke, bare fordi du har lik utdannelse som noen som tjener mer enn deg. Mange med min utdannelse tjener det dobbelte som meg sett ut i fra hvor lenge siden det er siden de fullførte graden sin. Jeg er likevel fullstendig klar over hvorfor jeg ikke tjener mer enn jeg gjør. Det er min skyld, ikke verden sin.

Jeg sier ikke det er hele verden sin skyld. Jeg gjør faktisk noe med saken for å bli mer kvalifisert men har kommet til et pkt hvor enten avslag er pga ikke relevant erfaring eller overkvalifisert. Si meg hvordan du oppdager personlige egenskaper på en cv /søknad? Jeg har til og med søkt på fakturamedarbeider for å kunne bygge regnskak kompetanse og ser at de ansetter folk med kurs fra nav mange steder. Jeg har hatt mer enn nok økonomi fag ila 5 år og bør være kvalifisert. 

Anonymkode: 6baf2...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke det er hele verden sin skyld. Jeg gjør faktisk noe med saken for å bli mer kvalifisert men har kommet til et pkt hvor enten avslag er pga ikke relevant erfaring eller overkvalifisert. Si meg hvordan du oppdager personlige egenskaper på en cv /søknad? Jeg har til og med søkt på fakturamedarbeider for å kunne bygge regnskak kompetanse og ser at de ansetter folk med kurs fra nav mange steder. Jeg har hatt mer enn nok økonomi fag ila 5 år og bør være kvalifisert. 

Anonymkode: 6baf2...f16

OK. De ser vel bare navnet ditt og tenker du er en dust. Er det svaret du vil ha?

Apropos navnet ditt, har du Googlet deg selv? Hva kommer opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Poenget er kun dette, blir jeg sett på som en vellykket eller fattig kvinne når jeg tjener 500 000 som 34 åring. 

Anonymkode: 5c6e4...58c

Det kommer vel helt an på hvem du spør.
Jeg tjener 550 i året, er rimelig ferskt utdannet. Venninnegjengen min, som jobber i yrker som verne/sykepleie, barnehage, kommune, etc, synes jeg tjener veldig godt, og at jeg overhode ikke bør klage på lønnen min (noe det hender at jeg gjør). Blant mine mannlige venner tjener jeg sannsynligvis minst, og de er helt oppgitt over at jeg kan tjene så lite når jeg har den utdannelsen jeg har. 
Konklusjon: Venninnene mine mener nok jeg er vellykket, mine mannlige venner tenker nok ikke det (selv om de heller ikke vil tenke at jeg er fattig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, EmKay skrev:

Konklusjon: Venninnene mine mener nok jeg er vellykket, mine mannlige venner tenker nok ikke det (selv om de heller ikke vil tenke at jeg er fattig).

Hvilket viser hvorfor menn styrer verden: ambisjon kontra tilfredshet.

Anonymkode: c5ad6...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke det er hele verden sin skyld. Jeg gjør faktisk noe med saken for å bli mer kvalifisert men har kommet til et pkt hvor enten avslag er pga ikke relevant erfaring eller overkvalifisert. Si meg hvordan du oppdager personlige egenskaper på en cv /søknad? Jeg har til og med søkt på fakturamedarbeider for å kunne bygge regnskak kompetanse og ser at de ansetter folk med kurs fra nav mange steder. Jeg har hatt mer enn nok økonomi fag ila 5 år og bør være kvalifisert. 

Anonymkode: 6baf2...f16

En kan få mange inntrykk av en persons kvalifikasjoner og personlige egenskaper med å for eksempel lese søknaden, CV'en og annen tekst som blir lagt ut. Man kan naturligvis ikke være sikker før man har møtt eller arbeidet med personen, men når en samtidig er en blant mange andre søkere så blir fort første filtrering gjort kun på dette grunnlaget.

Så løsningen da må være å prøve å forbedre dette inntrykket eller prøve å hoppe over dette leddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, heimebane skrev:

OK. De ser vel bare navnet ditt og tenker du er en dust. Er det svaret du vil ha?

Apropos navnet ditt, har du Googlet deg selv? Hva kommer opp?

det virker jo nesten sånn når man greier å få avslag fra alt ..fra matbutikk til bedrift. Har slitt med dette i over 14 år og brukt en hel formue på karriererådgivning og psykolog. Selv NAV ga meg avslag og mente jeg ikke kunne få kurs da jeg var ledig. Konklusjonen er at med min utdanning får jeg jobb selv...joda fikk jo jobb til slutt men de kunne ha vært litt mer behjelpelig når jeg som nyutdannet var ledig og ikke fikk dagpenger...

Kommer opp mange som ikke er meg siden jeg har utenlandsk navn. Men linkedin profilen min dukker opp med stillingen jeg har i dag. 
 

 

Anonymkode: 6baf2...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket viser hvorfor menn styrer verden: ambisjon kontra tilfredshet.

Anonymkode: c5ad6...45d

Jeg har mange venninner ned ambisjoner nen de står bom fast på lønnen. Noen få av de ligger på 800k for å si det sånn dette er kvinner med dobbel mastergrad og x antall kurs sertifiseringer bak seg i en alder av 30-35bare. 
 

kvinner er ikke så tilfredse som man tror men sliter nok mer enn menn.

Anonymkode: 6baf2...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange venninner ned ambisjoner nen de står bom fast på lønnen. Noen få av de ligger på 800k for å si det sånn dette er kvinner med dobbel mastergrad og x antall kurs sertifiseringer bak seg i en alder av 30-35bare. 
 

kvinner er ikke så tilfredse som man tror men sliter nok mer enn menn.

Anonymkode: 6baf2...f16

På generell basis er kvinner langt mer tilfredse når det kommer til karriere og lønn enn menn. Så finnes det selvfølgelige enkeltindivider som skiller seg ut.

Anonymkode: c5ad6...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal folk skjønne at personlig økonomi handler om inntekter og utgifter? 500 000 er mer enn nok hvis du har moderate utgifter. Bor du i Oslo, kjører mye bil og reiser til syden hver ferie er det sannsynligvis ikke nok.

Men har skjønt at du lurer på hva som gir status. Det kommer helt an på hvem du spør. Så du må nesten spørre vennene dine.

Anonymkode: 09348...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På generell basis er kvinner langt mer tilfredse når det kommer til karriere og lønn enn menn. Så finnes det selvfølgelige enkeltindivider som skiller seg ut.

Anonymkode: c5ad6...45d

Jeg er enig. Blant venninnene og andre kvinner rundt meg er vi et fåtall som er veldig ambisiøs når det kommer til jobb. I tillegg har menn mer albuer og en flinkere å "kreve" i lønnsforhandlinger, i motsetning til veldig mange kvinner som nesten unnskylder seg selv når de ber om lønnsøkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 10.8.2020 den 17.29):

Poenget er kun dette, blir jeg sett på som en vellykket eller fattig kvinne når jeg tjener 500 000 som 34 åring. 

Anonymkode: 5c6e4...58c

Når du er 34 år bør du være gammel nok til å ikke bry deg om hva andre mener. Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...