Gå til innhold

500 000 i lønn, dårlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, intexus40 skrev:

You missed my point.

 

Hva var poenget jeg ikke oppfattet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Buldre skrev:

Hva var poenget jeg ikke oppfattet?

Ja det er for dårlig. Du bør tjene som meg, 800 K, for å leve ok....

At 300 K i året ikke er noe å sette seg over andre mennesker for, slik som hen her.
jeg har hatt perioder i i livet hvor jeg har tjent både vesentlig mindre enn 500k, og også mer enn 800,
og det jeg sitter igjen med av erfaring er en periode med utbrenthet og visshet om at penger ikke betyr alt for å ha det godt.
Nå tjener jeg mellom 400-500k og føler jeg er på et bra sted i livet hvor jeg har en jobb jeg trives i og nok til å gjøre det jeg vil.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme som startlønn i yrket mitt (startet på den høyere siden av snittet), men nå har jeg noen år utdannelse og tilfeldigvis valgt retninger som kan gi en del i lønn etterhvert. Som singel og nystartet etter studiene var jo det en høy lønn, noe det enda er da jeg ikke har forpliktselser og stort sett kan spare og forbruke som jeg vil. Hadde jeg vært din alder med anseniteten som følger i yrket ville det vært en lav lønn. Med forpliktelser hadde den vært helt ok. Kunne ikke kjøpt leilighet alene i by med den lønnen på mange år ihvertfall. 

Anonymkode: 63a79...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, intexus40 skrev:

Ja det er for dårlig. Du bør tjene som meg, 800 K, for å leve ok....

At 300 K i året ikke er noe å sette seg over andre mennesker for, slik som hen her.
jeg har hatt perioder i i livet hvor jeg har tjent både vesentlig mindre enn 500k, og også mer enn 800,
og det jeg sitter igjen med av erfaring er en periode med utbrenthet og visshet om at penger ikke betyr alt for å ha det godt.
Nå tjener jeg mellom 400-500k og føler jeg er på et bra sted i livet hvor jeg har en jobb jeg trives i og nok til å gjøre det jeg vil.

 

Så jeg misset altså strengt tatt ingenting ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på så mye.

Har vært i jobb hvor jeg tjente over 800k, men det var ikke verdt det likevel. Mellomlederstilling med press fra både de du er leder for, og fra ledere over enn selv. Det var dessuten forventet at du jobbet mye mer enn 37.5 timers uke, og ved behov så måtte jeg bruke noen lørdager i tillegg. 

Gikk ned i stilling, tjener rett i overkant av 500k, til gjengjeld jobber jeg 7.5 timer hver dag, tar ikke med meg jobben hjem, tar ferien min når det passer meg og stresser mindre.

For meg er det enkelt, har det mye bedre i dag, og mindre penger forandrer ikke på det.

 

Anonymkode: fa372...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer kanskje an på hvor du bor i landet?

Jeg bor i Trondheim. En reativt liten by med et stort universitet. Her er det mange høyt utdannede som jobber i statlig og kommunal sektor. Jeg har mastergrad og 13 års arbeidsansiennitet, og fikk kranglet meg til lønnsøkning i fjor, slik at jeg akkurat bikket 500 000. Ingen av mine venner tjener mer enn dette, så vidt jeg vet. Det er vanskelig å komme seg opp i lønn, for det er så mange høyt utdannede her, slik at alle jobber får mange, mange søkere, og da står det alltid noen klar til å ta din jobb hvis du truer med å bytte jobb pga dårlig lønn.

Har venninner som har søkt jobb andre steder i Norge, og de har gått opp MYE i lønn, og det var mye lettere å få jobb. Mange færre som søkte, og færre konkurrenter med høy utdanning.

Anonymkode: c7552...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du bor er mye vitkigere enn hvor mye du tjener, som nevnt før i denne tråden. På vestkanten i Oslo er ikke 500.000 i året særlig mye.

Jeg tjener omtrent det samme som deg. Jeg er fulltidsansatt i et norsk firma, men jobber kun fra hjemmekontor, og kan dermed bo hvor som helst i verden så lenge jeg har en god internettforbindelse. Jeg tok derfor min norske lønn og flyttet til et land hvor pengene rekker lengere.

Her tjener jeg rundt 10-15 ganger så mye som en "vanlig" person, og lever som en absolutt konge. Relativt sett blir det det samme som å ha 7-8 millioner i årslønn i Norge. Definitivt det beste og smarteste valget jeg noensinne har gjort. Her har jeg både en levestandard som langt overgår hva jeg ville hatt i Norge, samtidig som bankkontoen med oppsparte midler vokser og vokser fordi alt er så billig.

Anonymkode: 4186e...fe2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor du bor er mye vitkigere enn hvor mye du tjener, som nevnt før i denne tråden. På vestkanten i Oslo er ikke 500.000 i året særlig mye.

Jeg tjener omtrent det samme som deg. Jeg er fulltidsansatt i et norsk firma, men jobber kun fra hjemmekontor, og kan dermed bo hvor som helst i verden så lenge jeg har en god internettforbindelse. Jeg tok derfor min norske lønn og flyttet til et land hvor pengene rekker lengere.

Her tjener jeg rundt 10-15 ganger så mye som en "vanlig" person, og lever som en absolutt konge. Relativt sett blir det det samme som å ha 7-8 millioner i årslønn i Norge. Definitivt det beste og smarteste valget jeg noensinne har gjort. Her har jeg både en levestandard som langt overgår hva jeg ville hatt i Norge, samtidig som bankkontoen med oppsparte midler vokser og vokser fordi alt er så billig.

Anonymkode: 4186e...fe2

Hvor er dette? Har du tilgang på gode helsetjenester hvis noe skulle skje?

Anonymkode: 031c9...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er dette? Har du tilgang på gode helsetjenester hvis noe skulle skje?

Anonymkode: 031c9...e4a

Man kan velge å være frivillig medlem av folketrygden i Norge (man må betale for det), og på den måten opprettholde alle sine norske rettigheter selv om man ikke bor i Norge :) 

Anonymkode: 521bc...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener 500 000 i året. Har da masse ferie i tillegg. Er dette dårlig lønn eller ikke? Har mange velstående venner og føler vel ofte de hinter om at jeg tjener lite.

Hva synes dere? Er 500 000 ganske bra? 

Anonymkode: 5c6e4...58c

Det, Ts, er det du som definerer. Som innbygger i Norge er du blant verdens heldigste 5%. Kan en da være fattig? Er det mulig? 
 

Jeg tjener hundretusen mer enn deg, og svømmer i penger. Folk tjener mindre enn meg og har alt de drømmer om. Og de fjerner mer enn meg og har ikke råd til noe. 

På 10.8.2020 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Lært meg å investere tidlig. Jobbe og kjøpe eiendom. Lært meg aksjer osv. 

Anonymkode: 5c6e4...58c

Men dette er jo ting en helt normalt oppegående person lærer seg selv. Foreldrene dine oppdrar deg til du er 18. Så oppdrar du deg selv til den dagen du avgår ved døden. Slutter en med oppdragelse, først da blir en fattig. 

Og det er mulig å ha aksjer, boliger, biler, båter og eiendom for titals milliarder og fortsatt være fattig. Bare se på presidenten i USA. Ingen vettuge mennesker ville kalt han rik. Han har mye penger, ja, men er fattig på alt av betydning. Han kan nok også skylde på sine foreldre, men det er lenge siden han var 18 og tok over oppdragelsen selv.

Anonymkode: f2da4...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500.000 er god lønn. Det kommer jo helt an på hva du jobber med og hvilke utdannelse du har. Jeg har bare fagbrev og tjener 450.000 i året. Jeg synes det er bra mtp lav utdannelse og ingen studielån. 
jeg sammenligner ikke lønnen min med andre, men utifra hva jeg har av utgifter og hva jeg sitter igjen med. Mannen tjener mere. Vi har jo egen bolig, biler og barn.. så pengene ryker jo, men vi er flinke til å spare og kjøper oss det vi trenger.. mangler ikke noe. Men å dra på hotell weekend eller en spontan utenlands tur kan vi ikke vare gjøre sånn helt impulsivt.. men slik er det jo hos de aller fleste vil jeg tro. 

Anonymkode: fc071...599

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane

Jeg har et tau som er fem meter langt. Tauet har gummibeskyttelse på endene. Er dette et kort tau eller ikke? Har mange venner med mye tau og føler vel ofte de hinter om at tauet mitt er litt kort.

Hva synes du? Er fem meter ganske langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, heimebane skrev:

Jeg har et tau som er fem meter langt. Tauet har gummibeskyttelse på endene. Er dette et kort tau eller ikke? Har mange venner med mye tau og føler vel ofte de hinter om at tauet mitt er litt kort.

Hva synes du? Er fem meter ganske langt?

Fem meter tau er kort. 500k i inntekt er ikke dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha føler meg så dum som er fornøyd med min lønn på 538000 😂 nærmer meg 40 år. Synes jeg tjener mye jeg. Sparer ca 10000 hver mnd også.

 

Men hadde selvfølgelig ikke sagt nei takk til høyere lønn 😉

Anonymkode: e15d7...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bry deg om hva vennene dine sier, og folk ser ikke ned på deg pga lønn. 
Jeg tjener ca samme som deg med master og har studert noe som Skal gi god lønn, de fleste jeg kjenner med bachelor i samme felt tjener 100k mer enn meg og de med master ca 200-300K. JEG er bitter og vil ha høyere lønn fordi jeg hverken trives i jobben eller har nok penger etter skatt til å opprettholde en livsstil jg ønsker og blir deprimert av å se på regninger ig kontien min. 
 

om du tjener lite eller ikke er irrelevant. Hvis du bruker mer enn du tjener da er det på tide å gjøre noe med saken. Det kommer helt an på livsstilen din og om du er lykkelig i jobben. Gi f i venbene dine. 

Anonymkode: 6baf2...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bare fagbrev og tjener 450.000 i året. 

Anonymkode: fc071...599

«Bare» fagbrev er da ikke bare det. Man trenger jo folk med det og ^^, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du jobber med og hvor lang ansiennitet du har. I min bransje er det dårlig uansett fartstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 17.01, AnonymBruker skrev:

800 K er tross alt mye romsligere enn 500 K. Ikke kom her å si det ikke utgjør en særlig forskjell. Skryter ikke. Mange som tjener mer enn meg. 500 K er derimot under snittet. Veldig lavt. 

Anonymkode: ec31d...465

Du jobbar nok i ein bransje der lønnsnivået ligg ein god del over snittet. 🙂 

I følge https://finanssans.no/gjennomsnittslønn-i-norge var  gjennomsnittlig månadslønn kr 47 290 i 2019. Medianen var kr 42 835.

Har mastergrad og jobbar innan akademia. Tener 420 000 og synes at lønna er heilt grei 🙂

Anonymkode: dc4e7...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener ca samme som deg med master og har studert noe som Skal gi god lønn, de fleste jeg kjenner med bachelor i samme felt tjener 100k mer enn meg og de med master ca 200-300K. JEG er bitter og vil ha høyere lønn fordi jeg hverken trives i jobben eller har nok penger etter skatt til å opprettholde en livsstil jg ønsker og blir deprimert av å se på regninger ig kontien min. 

Bytt jobb da vel 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...