Gå til innhold

Blir kasta ut - 18 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper du tar deg en god pause fra foreldrene dine og sier at det er grunnen, for man kaster ikke ut ungen sin bare fordi man er myndig. Hvis du står hjemløs får du spørre om å bo hos venner evt. spørre NAV om krisehjelp. Skaff deg en jobb asap slik at du får resten av livet ditt i gang. Lykke til!

Anonymkode: 54c27...889

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du tar deg en god pause fra foreldrene dine og sier at det er grunnen, for man kaster ikke ut ungen sin bare fordi man er myndig. Hvis du står hjemløs får du spørre om å bo hos venner evt. spørre NAV om krisehjelp. Skaff deg en jobb asap slik at du får resten av livet ditt i gang. Lykke til!

Anonymkode: 54c27...889

Takk, skal det🙌

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med foreldrene mine. Fortalte dem at jeg skulle få en heltidsstilling og game litt mindre, men de ville ikke høre og trodde ikke at jeg skulle forandre meg. De sa at jeg måtte dra i morgen. Takk for hjelpen deres, er takknemlig for alle dere som svarte.

Klem, ts❤️

Anonymkode: 68b26...c06

Dette er jo ikke helt greit, håper virkelig at du har andre voksne du kan støtte deg litt til.. ♥️

Anonymkode: 5c1aa...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med foreldrene mine. Fortalte dem at jeg skulle få en heltidsstilling og game litt mindre, men de ville ikke høre og trodde ikke at jeg skulle forandre meg. De sa at jeg måtte dra i morgen. Takk for hjelpen deres, er takknemlig for alle dere som svarte.

Klem, ts❤️

Anonymkode: 68b26...c06

Huff nå fikk jeg vondt av deg. Håper det ordner seg for deg, at du får større stilling og finner deg en hybel eller leilighet etterhvert. Og studier etterhvert ❤️

Anonymkode: 54216...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Kunne det, men kan heller vente ett år også jobbe dette året og spare og heller søke sivilingeniør på NTNU neste år, noe som jeg vil. 

Anonymkode: 68b26...c06

Vil du bli sivilingeniør må du ta mastergrad innenfor teknologiske fag. Når du har bachelor i ingeniørfag kan du søke opptak til toårige masterprogram i teknologi. Så du må først velge retning, så sivil, etter fullført bachelor. 

Anonymkode: 56017...9ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Huff nå fikk jeg vondt av deg. Håper det ordner seg for deg, at du får større stilling og finner deg en hybel eller leilighet etterhvert. Og studier etterhvert ❤️

Anonymkode: 54216...3ed

❤️❤️

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil du bli sivilingeniør må du ta mastergrad innenfor teknologiske fag. Når du har bachelor i ingeniørfag kan du søke opptak til toårige masterprogram i teknologi. Så du må først velge retning, så sivil, etter fullført bachelor. 

Anonymkode: 56017...9ca

Yepp❤️

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men jeg har problemer med å tro på deg. Sende inn søknad til samordna opptak er ganske enkelt, nå er det 10 år siden jeg gjorde det, men det er en ganske selvforklarende og enkel prosess, nettsiden veileder deg gjennom dette. I tillegg kan du ringe og få hjelp av dem, den videregående skolen du gikk på er også forpliktet til å hjelpe deg med dette, det samme er rådgiveren på skolen. Alle videregående skoler har dette som en fast del av undervisningen siste halvåret i tredjeklasse. Du har antagelig vært på utdanningsmesser, hatt samtale med skolerådgivere og i tillegg har 80 prosent av medelevene dine søkt. 
 

I tillegg har du denne nettsiden som forklarer deg alt i detalj: 

https://www.samordnaopptak.no/info/soke/

 

Du må enten være ekstremt tafatt som ikke har giddet å Google «samordna opptak» linken til veilederen er den tredje som kommer opp. Ellers så hadde du ikke særlig lyst til å studere. 
 

Om min sønn, han er nå 5 måneder gammel, hadde oppført seg slik som myndig hadde jeg blitt ekstremt skuffet og lei meg. 
 

I tillegg til dette er det veldig mye annet som skurrer her. Det at du ikke visste at man måtte studere for å ta studielån. Altså det heter STUDIE lån. Det ligger i navnet.
 

Du jobber deltid på kiwi og trodde man bare kunne spørre om en heltidsstilling og vipps får man det?! Lord! Jeg gir meg over 🤦🏼‍♀️ Eller nei, dette måtte en i tråden her opplyse deg om. 
 

Og bare det at du tror at det er ett studium som heter «sivilingeniør» på NTNU sier litt om hvor mye du har satt deg inn i dette her. 
 

Det er fint at foreldrene dine har satt ned foten og bedt det stå på egne ben. Så kan du finansiere gamingen din og deg selv fremover :tommelopp: Det er ett greit sted å starte. Så får vi håpe du bruker året på å sette deg inn i hvordan man sender inn søknaden til samordna opptak og hva yrkestittelen «sivilingeniør» faktisk innebærer av utdanning. Hvis ikke kan du få ett nytt sjokk når du kommer opp på NTNU og skal studere 😅

Anonymkode: 3007e...27c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Foreldrene dine har også skrevet en tråd. Ser ut som du ikke holdt din del av avtalen, og da kjære deg, ble de lei.

Jeg forstår godt at de ikke gidder mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trolletråd begge trådene.

tror ikke noe på dette.

Anonymkode: 37b68...428

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beklager, men jeg har problemer med å tro på deg. Sende inn søknad til samordna opptak er ganske enkelt, nå er det 10 år siden jeg gjorde det, men det er en ganske selvforklarende og enkel prosess, nettsiden veileder deg gjennom dette. I tillegg kan du ringe og få hjelp av dem, den videregående skolen du gikk på er også forpliktet til å hjelpe deg med dette, det samme er rådgiveren på skolen. Alle videregående skoler har dette som en fast del av undervisningen siste halvåret i tredjeklasse. Du har antagelig vært på utdanningsmesser, hatt samtale med skolerådgivere og i tillegg har 80 prosent av medelevene dine søkt. 
 

I tillegg har du denne nettsiden som forklarer deg alt i detalj: 

https://www.samordnaopptak.no/info/soke/

 

Du må enten være ekstremt tafatt som ikke har giddet å Google «samordna opptak» linken til veilederen er den tredje som kommer opp. Ellers så hadde du ikke særlig lyst til å studere. 
 

Om min sønn, han er nå 5 måneder gammel, hadde oppført seg slik som myndig hadde jeg blitt ekstremt skuffet og lei meg. 
 

I tillegg til dette er det veldig mye annet som skurrer her. Det at du ikke visste at man måtte studere for å ta studielån. Altså det heter STUDIE lån. Det ligger i navnet.
 

Du jobber deltid på kiwi og trodde man bare kunne spørre om en heltidsstilling og vipps får man det?! Lord! Jeg gir meg over 🤦🏼‍♀️ Eller nei, dette måtte en i tråden her opplyse deg om. 
 

Og bare det at du tror at det er ett studium som heter «sivilingeniør» på NTNU sier litt om hvor mye du har satt deg inn i dette her. 
 

Det er fint at foreldrene dine har satt ned foten og bedt det stå på egne ben. Så kan du finansiere gamingen din og deg selv fremover :tommelopp: Det er ett greit sted å starte. Så får vi håpe du bruker året på å sette deg inn i hvordan man sender inn søknaden til samordna opptak og hva yrkestittelen «sivilingeniør» faktisk innebærer av utdanning. Hvis ikke kan du få ett nytt sjokk når du kommer opp på NTNU og skal studere 😅

Anonymkode: 3007e...27c

Vet godt at jeg må først ta bachelor i ingeniørfag, også deretter ta master i teknologiske fag for å bli en sivilingeniør. Sa bare sivilingeniør fordi det er det jeg vil bli. 

Jeg sa heller aldri at man bare kunne få en heltidsstilling hos kiwi? Jeg sa at jeg skulle SPØRRE om jeg kunne få, og sjefen sa at han skulle tenke på det. 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trolletråd begge trådene.

tror ikke noe på dette.

Anonymkode: 37b68...428

Denne tråden er ikke en trolletråd. Men den andre er derimot det... Den andre tråden er PRIKK LIK min tråd, bare at jeg er «20 år» på den andre og 18 år i denne. Den personen vil bare at jeg skulle se dårlig ut og si at jeg aldri gjorde noe. 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Blondie65 skrev:

Foreldrene dine har også skrevet en tråd. Ser ut som du ikke holdt din del av avtalen, og da kjære deg, ble de lei.

Jeg forstår godt at de ikke gidder mer.

 

 

Det er 100% sikker på at det ikke er foreldrene mine, de klarer ikke å skrive så bra norsk😅

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 100% sikker på at det ikke er foreldrene mine, de klarer ikke å skrive så bra norsk😅

Anonymkode: 68b26...c06

Jeg anbefaler likevel at du leser svarene der - det kan være det går et lys opp for deg hvorfor du blir kastet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg anbefaler likevel at du leser svarene der - det kan være det går et lys opp for deg hvorfor du blir kastet ut. 

Okei

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 5.29, AnonymBruker skrev:

Er jo normalt å flytte ut  når man er voksen (du er jo en voksen mann), og de ga deg sikkert noen advarsler. Dere har sikkert veldig forskjellig syn på hva man bruker fritiden på etc, så er nok best for alle at du flytter ut! Bor man hjemme i vksen alder burde man jobbe fulltid og betale leie + bidra hjemme (middag annenhver dag, husvask etc).

Flytter du ut, får du lært deg å ta litt mer ansvar og bli selvstendig + litt økonomisk også, det kommer godt med til studietiden. Da får du også en ny type frihet, og du trenger ikke ta hensyn til de eller tenke på å bli "dømt" for interessene dine (gaming).

Samboern min gamer mye, han elsker det. Han hadde også store problemer med å bo hjemme når han runda 18, men så ble vi sammen, så vi flytta inn ilag da (for 14 år siden nå), og det gikk supert. Nå bruker han tiden som han vil, ingen som maser/forventer noe av han, og han har et bedre forhold til foreldra sine. Han sa han fikk et helt nytt liv når han kunne "Leve sitt eget liv" uten å føle seg "Liten" slik han følte seg der.

 

Lykke til, dette klarer du! 😄

Anonymkode: 04dc3...a9e

Er en 18 åring en voksen mann?... en, han er jo såvidt voksen. Synes det er rart at alle tenker man er voksen i det man blir myndig. Du et ikke voksen som 18 åring nei... Jeg er 21 og enda ikke voksen. 

Anonymkode: 1e9da...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/11/2020 at 9:09 PM, AnonymBruker said:

Vil du bli sivilingeniør må du ta mastergrad innenfor teknologiske fag. Når du har bachelor i ingeniørfag kan du søke opptak til toårige masterprogram i teknologi. Så du må først velge retning, så sivil, etter fullført bachelor. 

Anonymkode: 56017...9ca

Har de endret? På NTNU måtte man iallfall tidligere velge 5 årig løp for siv ing. Med 3+2 ble man bare master.

Anonymkode: 279d7...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta en reststudieplass, eventuelt? Du kan også ringe rundt til folkehøyskoler og høre om de har en plass i siste liten. Ganske sikker på at du kan finansiere folkehøyskole med studielån. Da har du plass å bo, noe fornuftig å drive med og kommer til å vokse masse på nye opplevelser!

 

Anonymkode: 393c6...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du narkotika i tillegg til å game? 
I så fall forstår jeg foreldrene dine. 

Anonymkode: 45b2a...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...