Gå til innhold

Blir kasta ut - 18 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvis du virkelig vil finne på noe, ville jeg prøvd å finne årsstudium eller folkehøgskole. folkehøgskole har til og med internat og du kan bo på skolen og få mat. er en "lettere" måte å komme seg ut av gutterommet på og du lærer mye og får et år på å forberede deg å bli student.  og som de andre sier her, ingeniør studie er MYE jobb, så hvis du ikke ORKER årsstudium så vil det hvertfall bli hardt. men, kan skjønne at du ikke VIL ta et årsstudium for flere grunner. men hvis ikke skole er noe for deg så er det mer jobb du må drive med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres helt merkelig ut at du ikke klarte sende en søknad eller vet hva studielån er . Har en datter som er på samme alder som deg, født i 2001 . Og en som er 2 år yngre . De søker da begge seg inn på Videregående skole og det samme har du gjort, samme med stipend, det er in ne på lånekassen . Alle søker og får utstyrsstipend så helt ukjent for deg  kan det ikke være. Iløpet av videregående har dere vært på utdanningsmesser, snakket med medelever og kompiser . Du virker veldig lite moden . Samordna er da ikke hokos pokus, min fikset alt selv, og det er faktisk vært mulig å få hjelp selv under corona perioden . Bare masse unnskyldninger, og målet var nok gaming , 

Anonymkode: a8383...adb

Men herregud, for en heslig, nedlatende tone du har da. Andre 18-åringer MÅ ikke være like moden som dine to, sikkert helt perfekte, gullunger. Jeg var heller ikke moden som 18-åring, og hadde jeg plutselig blitt kastet ut hjemmefra med en måneds varsel hadde jeg heller ikke hatt peiling på hvor jeg skal starte. Folk er forskjellige, og mange 18-åringer er på noen måter som barn å regne.

Trådstarter, jeg håper du driter i ekle svar som den over meg, og heller prøver å se på mulighetene dine nå. Du kan snakke med sjefen din om en høyere stilling. (Jeg ser du har skrevet at du skal gjøre det, og det er kjempebra!). Du kan også kontakte NAV og se hva de kan gjøre. Om ikke annet, kan de kanskje ha noen råd til deg om hva du kan gjøre selv, eller hvor du kan finne informasjon. Her i mitt lokale NAV finnes det en Ungdomskontakt. De hjelper unge med økonomi, utdanning og jobb, samt generelle spørsmål man måtte ha. Prøv å Google noe sånt? NAV vil uansett heller hjelpe deg med å finne en jobb du kan leve av, enn at du skal bli avhengig av deres utbetalinger, så de kan nok sende deg på rett spor.

Brukeren over meg foreslo Folkehøgskole. Tenker det kanskje kan være en kjempefin løsning for deg. Blir friår, samtidig som du er sikret mat og hus, kunnskap og venner. Det er veldig lett å bare bli sittende hjemme og game, snakker av erfaring. Har man noe spesifikt å gå til, som på Folkehøgskole, vil livet bli noe helt annet.

Du virker som en ærlig tenåring, som gjør så godt du kan innimellom, men kanskje slacker litt på andre steder. Men det er sånn tenåringer skal gjøre. Du tester grensene, og det er normalt. Jeg synes det er dumt at foreldrene dine ga deg så kort varsel, men skjedd er skjedd. Jeg håper bare at du klarer å ta voksne og kanskje tøffe valg som vil hjelpe deg fremover. Jobb hardt. Ikke vær redd for å spørre om råd og hjelp (f.eks. NAV). Ja, gaming er kjempemorsomt, og er en hobby jeg som 28-åring fortsatt elsker. Men jobb, penger, utdanning og husly  komme først. Akkurat nå er jobben din (fra kl 0800 til 1600 på hverdager) å finne en løsning her. Gamingen kan du fortsette med akkurat der du slapp når alt annet er på plass. Det lover jeg. :) 

Anonymkode: 6e6ee...fff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, for en heslig, nedlatende tone du har da. Andre 18-åringer MÅ ikke være like moden som dine to, sikkert helt perfekte, gullunger. Jeg var heller ikke moden som 18-åring, og hadde jeg plutselig blitt kastet ut hjemmefra med en måneds varsel hadde jeg heller ikke hatt peiling på hvor jeg skal starte. Folk er forskjellige, og mange 18-åringer er på noen måter som barn å regne.

Trådstarter, jeg håper du driter i ekle svar som den over meg, og heller prøver å se på mulighetene dine nå. Du kan snakke med sjefen din om en høyere stilling. (Jeg ser du har skrevet at du skal gjøre det, og det er kjempebra!). Du kan også kontakte NAV og se hva de kan gjøre. Om ikke annet, kan de kanskje ha noen råd til deg om hva du kan gjøre selv, eller hvor du kan finne informasjon. Her i mitt lokale NAV finnes det en Ungdomskontakt. De hjelper unge med økonomi, utdanning og jobb, samt generelle spørsmål man måtte ha. Prøv å Google noe sånt? NAV vil uansett heller hjelpe deg med å finne en jobb du kan leve av, enn at du skal bli avhengig av deres utbetalinger, så de kan nok sende deg på rett spor.

Brukeren over meg foreslo Folkehøgskole. Tenker det kanskje kan være en kjempefin løsning for deg. Blir friår, samtidig som du er sikret mat og hus, kunnskap og venner. Det er veldig lett å bare bli sittende hjemme og game, snakker av erfaring. Har man noe spesifikt å gå til, som på Folkehøgskole, vil livet bli noe helt annet.

Du virker som en ærlig tenåring, som gjør så godt du kan innimellom, men kanskje slacker litt på andre steder. Men det er sånn tenåringer skal gjøre. Du tester grensene, og det er normalt. Jeg synes det er dumt at foreldrene dine ga deg så kort varsel, men skjedd er skjedd. Jeg håper bare at du klarer å ta voksne og kanskje tøffe valg som vil hjelpe deg fremover. Jobb hardt. Ikke vær redd for å spørre om råd og hjelp (f.eks. NAV). Ja, gaming er kjempemorsomt, og er en hobby jeg som 28-åring fortsatt elsker. Men jobb, penger, utdanning og husly  komme først. Akkurat nå er jobben din (fra kl 0800 til 1600 på hverdager) å finne en løsning her. Gamingen kan du fortsette med akkurat der du slapp når alt annet er på plass. Det lover jeg. :) 

Anonymkode: 6e6ee...fff

Ikke nedlatende i det hele tatt! Helt på sin plass og dønn realistisk! Ts virker vanvittig tafatt.. 

Anonymkode: b18e7...54c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk❤️Ja, jeg har en deltidsjobb på KIWI, men har ikke fått ordna noe hus eller leilighet, er ikke så god på sånt så vet ikke helt hvordan jeg skal starte  

Anonymkode: 68b26...c06

Jeg har en sønn som nå er blitt 23 år. Han flyttet på hybel når han begynte i 2. gym så han var rimelig ung. Ordnet opp i å finne seg husvære selv etterhvert ganske raskt.  Jeg er så imponert over ressursene jeg ser i min sønn og jeg er sikker på at du har de samme ressursene inne i deg, du må bare finne dem frem. Gyve løs på oppgavene du har foran deg fryktløst. Så vil du finne ut av dette dag for dag.

Lykke til kjære deg.

Anonymkode: b755d...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg fikk noen advarsler, men vi hadde en avtale. Jeg skulle fortsette å bo hos dem i ett år til, også flytte til Trondheim for å studere. Men så ble de nok bare lei av at jeg satt hjemme og gamet ofte. Men ja de kan kaste meg ut når som helst 

Ja, skal snakke med sjefen og prøve å få en  heltidsjobb! Tusen takk for forslaget ditt!

Anonymkode: 68b26...c06

Jeg antar at du ikke har holdt din del av avtalen da, og da hadde jeg gjort det samme om du var min sønn. Jeg vil ikke akseptere at noen av mine barn legger seg til uvaner med å "chille" seg gjennom et år. Da blir det fort for stor overgang når du skal begynne å studere, og du hopper kanskje av. 

Jeg legger ikke til rette for en slik fremtid, selv om jeg virkelig elsker mine barn. Det er FORDI jeg elsker mine barn jeg også setter krav til dem. 

Anonymkode: d6e35...828

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Klar*a skrev:

Har du faktisk sjekket at du er over poenggrensen for å komme inn på NTNU?
Hvordan forventer du å klare studiene når du ikke er i stand til å finne ut hvordan du slår på en vaskemaskin?
Hvordan skal du bli god på å lage mat hvis du aldri gjør det?
Hvem skal fortelle deg å vaske rommet ditt hvis du flytter ut?

 

Poenget med spørsmålene er å få det til å tenke litt igjennom hvordan du bruker tiden din, og hvilke krav som stilles til et voksent menneske.
Du har internett med all verdens informasjon tilgjengelig, og du må ta initiativ selv for å lære deg det du trenger.

Ja, er sikker på at jeg har karakterene som trengs for å komme inn. Jeg er kanskje skolesmart, men skal ærlig innrømme at jeg mangler bittelitt allmennnkunskap. Klarer kanskje ikke å få til å slå på en vaskemaskin, men kan mye annet. 
 

Skjønner hva du mener, tusen takk. 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er den dårligste unnskyldningen jeg har hørt. Det er ikke vanskelig å legge inn søknad på SO, og har du ikke fått kvittering på søknaden er det selvfølgelig ikke søkt. Å skylde på corona er bare lavmål, over 100 000 andre hadde ingen problemer med å få det til. 

Det er flust av ledige ingeniørstudier over hele landet på resteplassene på samordna. Hvis du ikke orker et årsstudium så er neppe siv.ing studiet noe for deg heller. Du kan søke deg inn på et av restestudiene, ta første året, og så søke fritak på fag hvis du kommer inn på NTNU neste år. Helt ærlig høres du så lost ut at jeg ikke kan fatte hvordan du kan komme deg gjennom et ingeniørstudium. Ikke klarer du sende søknad på SO, ikke klarer du sjekke kriteriene for lånekassen, ikke klarer du sette på en vaskemaskin (hvilket en 6 åring har få problemer med), ikke klarer du lage en middag, du er kun interessert i å game. Jeg forstår veldig godt at foreldrene dine kaster deg ut for å gi deg et spark bak til å gjøre noe annet enn å sitte foran en skjerm, det er på høy tid. 

Anonymkode: 0de1d...9b9

Du må huske at ikke alle er samme. Noen får til ting bedre enn andre, sånn er det bare. Ordla meg kanskje litt feil, mener ikke at jeg «orker» et årsstudium, liker skole! Men vil heller ta et friår og jobbe og chille litt før jeg begynner på siv.ing på NTNU. Jeg vet godt at jeg er i stand til å komme meg gjennom et ingeniørstudium. Når sa jeg at jeg var kun interessert i å game? Jeg har aldri skrevet det, har bare sagt at jeg liker å game. 
 

Synes ikke det var på høy tid, jeg. Vi hadde en avtale, jeg kunne bo hos dem i ett år også dermed flytte til Trondheim og studere. Hadde de ikke godtatt avtalen og bedt meg om å flytte ut, hadde jeg så klart gjort det. Men når de tar tilbake det de sa og kaster meg ut heller etter tre måneder, er det bare dritt gjort. Men til syvende og sist, de sitt hus.

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en deltidsjobb på KIWI, så jeg har en fast inntekt. Jeg skulle i utgangspunktet studere, men jeg klarte på et eller annet vis å gjøre noe feil da jeg skulle søke høyere utdanning, og søknaden min ble ikke registrert! Jeg fikk ikke noe ordentlig hjelp om hvordan jeg skulle søke på samordna opptak heller pga corona situasjonen og alt det. Skulle studere sivilingeniør på NTNU:(

Anonymkode: 68b26...c06

Ehm, alle andre klarer å sende søknaden uten hjelp.

Anonymkode: 6036a...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt merkelig ut at du ikke klarte sende en søknad eller vet hva studielån er . Har en datter som er på samme alder som deg, født i 2001 . Og en som er 2 år yngre . De søker da begge seg inn på Videregående skole og det samme har du gjort, samme med stipend, det er in ne på lånekassen . Alle søker og får utstyrsstipend så helt ukjent for deg  kan det ikke være. Iløpet av videregående har dere vært på utdanningsmesser, snakket med medelever og kompiser . Du virker veldig lite moden . Samordna er da ikke hokos pokus, min fikset alt selv, og det er faktisk vært mulig å få hjelp selv under corona perioden . Bare masse unnskyldninger, og målet var nok gaming , 

Anonymkode: a8383...adb

Alle er forskjellige, bare fordi døtrene dine klarte det så bra betyr ikke det at jeg også klarer det. Jeg sa aldri at Lånekassen var ukjent for meg, misforsto bare. Ingen som har studielån på vgs vil jeg tro? De fleste fikk bare stipend, vet ikke om noen i klassen min fikk studielån.

Målet var aldri å game bare, målet var å jobbe og game 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ehm, alle andre klarer å sende søknaden uten hjelp.

Anonymkode: 6036a...314

De fleste* 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er forskjellige, bare fordi døtrene dine klarte det så bra betyr ikke det at jeg også klarer det. Jeg sa aldri at Lånekassen var ukjent for meg, misforsto bare. Ingen som har studielån på vgs vil jeg tro? De fleste fikk bare stipend, vet ikke om noen i klassen min fikk studielån.

Målet var aldri å game bare, målet var å jobbe og game 

Anonymkode: 68b26...c06

Nei, det er stipend jeg skrev, det søker du om inne på lånekassen- Om du ikke har fått med deg dette med studielån og at du må være student for å kunne få er veldig spesielt . Samme med SO, at du ikke klarer få til en søknad  Da ville det vært naturlig at du hadde spurt en venn om de kunne hjelpe. Ca alle i klassen til min datter skal studere, så alle har vært inne på SO, noen starter på folkehøyskole . Men poenget er ve at alle klarer dette selv, de aller fleste er 18-19 år , og det er ikke hokus pokus . Skjønner foreldrene dine som er lei, vi hører kun din versjon . Jeg hadde aldri kastet ut min datter, men hadde ikke funnet meg i at hun skulle slengt hjemme et år med kun litt jobbing på KIwi med begrunnelse i at det ble tull med søknaden min. Den hadde jeg ikke trodd på

Anonymkode: a8383...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruh, jeg skylle studere men det skjedde noe feil, så tok et friår. Har en deltidsjobb på KIWI, men jobber ikke så ofte, som resulterer i at jeg gamer ganske lenge. Men ja, skjønner de sitt perspektiv også. Kanskje jeg burde jobbe oftere eller noe sånt

Anonymkode: 68b26...c06

Du bør søke deg opp til fulltidsjobb ☺️👍🏼
Da har du også økonomi til å bo for deg selv... Eller foreldrene dine går med på at du kan bo hjemme og legge deg opp penger et år.

Jeg tror problemet for dem er at du bare har en deltidsjobb og gamer mye..

Anonymkode: 5c1aa...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrTeddy29

På tide og legge fra seg spillinga en stund og fokusere på og få ordnet på livet.

Jeg måtte flytte ut da jeg var allerede 15 år. 

Du blir nok og få alt på stell ganske fort, finn deg en billig plass og bo, helst en leilighet med alt inkludert, trenger ikke å være en stor leilighet

30-40 kvadrat holder masse og da har du rom og kjøkken bad og stue for spilling :) Ønsker deg masse lykke til!

Og ja dessverre har de rett og kaste deg ut. Men de kunne gitt deg litt mere tid til og spare opp først synes nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er stipend jeg skrev, det søker du om inne på lånekassen- Om du ikke har fått med deg dette med studielån og at du må være student for å kunne få er veldig spesielt . Samme med SO, at du ikke klarer få til en søknad  Da ville det vært naturlig at du hadde spurt en venn om de kunne hjelpe. Ca alle i klassen til min datter skal studere, så alle har vært inne på SO, noen starter på folkehøyskole . Men poenget er ve at alle klarer dette selv, de aller fleste er 18-19 år , og det er ikke hokus pokus . Skjønner foreldrene dine som er lei, vi hører kun din versjon . Jeg hadde aldri kastet ut min datter, men hadde ikke funnet meg i at hun skulle slengt hjemme et år med kun litt jobbing på KIwi med begrunnelse i at det ble tull med søknaden min. Den hadde jeg ikke trodd på

Anonymkode: a8383...adb

Skjønte etter hvert, bare misforsto. Ja, har hørt om stipend og Lånekassen, men man får aldri studielån når man går på vgs, derfor virka det litt ukjent for meg. 
 

Jeg skjønner ikke hvorfor foreldrene mine er lei, vi hadde en avtale. Ville de ikke ha meg boende hjemme, hadde jeg lagd en plan og flyttet så fort som mulig. Jeg dikter heller ikke opp at det skjedde noe med søknaden min, klarte ikke å registere og sende inn søknaden. Et friår med litt jobbing etter 13 års skolegang synes jeg at jeg fortjener. Kan eventuelt studerer neste år, det haster ikke akkurat. 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør søke deg opp til fulltidsjobb ☺️👍🏼
Da har du også økonomi til å bo for deg selv... Eller foreldrene dine går med på at du kan bo hjemme og legge deg opp penger et år.

Jeg tror problemet for dem er at du bare har en deltidsjobb og gamer mye..

Anonymkode: 5c1aa...97b

Jepp, skal på jobb i morgen og kan snakke med sjefen min om en heltidstilling! Skal forklare han situasjonen er jeg i. 

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, MrTeddy29 skrev:

På tide og legge fra seg spillinga en stund og fokusere på og få ordnet på livet.

Jeg måtte flytte ut da jeg var allerede 15 år. 

Du blir nok og få alt på stell ganske fort, finn deg en billig plass og bo, helst en leilighet med alt inkludert, trenger ikke å være en stor leilighet

30-40 kvadrat holder masse og da har du rom og kjøkken bad og stue for spilling :) Ønsker deg masse lykke til!

Og ja dessverre har de rett og kaste deg ut. Men de kunne gitt deg litt mere tid til og spare opp først synes nå jeg

Det frister veldig med en leilighet 😃Skal se hva jeg får til, takk for forslaget! 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp, skal på jobb i morgen og kan snakke med sjefen min om en heltidstilling! Skal forklare han situasjonen er jeg i. 

Anonymkode: 68b26...c06

Bra, dette klarer du ♥️👍🏼
Om sjefen din ikke har en full stilling til deg, kan du evt prøve en annen kiwi i området 👍🏼 

Anonymkode: 5c1aa...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra, dette klarer du ♥️👍🏼
Om sjefen din ikke har en full stilling til deg, kan du evt prøve en annen kiwi i området 👍🏼 

Anonymkode: 5c1aa...97b

Takk for støtten❤️

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med foreldrene mine. Fortalte dem at jeg skulle få en heltidsstilling og game litt mindre, men de ville ikke høre og trodde ikke at jeg skulle forandre meg. De sa at jeg måtte dra i morgen. Takk for hjelpen deres, er takknemlig for alle dere som svarte.

Klem, ts❤️

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...