Gå til innhold

Blir kasta ut - 18 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er en 18 år gammel gutt som gikk på studiespesialisering og ble nettopp ferdig med vgs. Foreldre mine sa til meg at jeg kunne bo hos dem i ett år til, også måtte jeg flytte ut. Da tenkte jeg at jeg kunne chille med å flytte ut og har ingenting klart foreløpig. Men nå er de jævlig lei av meg siden jeg spiller CSGO og GTA, også kaster meg ut neste uke. Kan bo hos en venn i noen måneder, men må flytte ut etter hvert så klart. (Skal betale han penger imens jeg bor der).

Spørsmålet er da, hva skal jeg gjør? Jeg vet de har full rett i å kaste meg ut av huset, men når de sier at jeg kan bo hos dem i ett år til, også bare kaste meg ut etter én måned så har jeg absolutt ingenting klart. Noen som har vært i lignende situasjoner?

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du skaffe deg en jobb. Skal du studere noe til høsten? Da kan du eventuelt søke om studielån

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt på noen studier?

Evt kan du søke om studentbolig.

Håper det ordner seg for deg. Synes ingenting om å kaste ut barna sine selv om de er myndige. 😢❤️
 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jæv kjip situasjon men er ikke så mye du kan gjøre hvis de nekter å la deg bo der. Utrolig dårlig gjort av dem å lyve til deg, kanskje de bare vil at du skal være mer produktiv? Hvis du finner deg en jobb kanskje du kan avtale med de? Så lenge du er ferdig med vgs og over 18 har de full rett. Du kan kontakte nav og be om hjelp til å finne billig bolig, og få sosialhjelp hvis du ikke har penger. Og selvfølgelig finne deg en jobb. Dette klarer du!

 

Anonymkode: 51c5d...e29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du over 18 og ferdig med videregående kan de kaste deg ut ja. Forstår dem godt om du bere ganer uten jobb eller studie. 

Anonymkode: c44fa...c7e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anzii skrev:

Da må du skaffe deg en jobb. Skal du studere noe til høsten? Da kan du eventuelt søke om studielån

Jeg har en deltidsjobb på KIWI, så jeg har en fast inntekt. Jeg skulle i utgangspunktet studere, men jeg klarte på et eller annet vis å gjøre noe feil da jeg skulle søke høyere utdanning, og søknaden min ble ikke registrert! Jeg fikk ikke noe ordentlig hjelp om hvordan jeg skulle søke på samordna opptak heller pga corona situasjonen og alt det. Skulle studere sivilingeniør på NTNU:(

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Har du søkt på noen studier?

Evt kan du søke om studentbolig.

Håper det ordner seg for deg. Synes ingenting om å kaste ut barna sine selv om de er myndige. 😢❤️
 

Skulle søke sivilingeniør, men skjedde noe feil på min søknad så tok heller et friår

Tusen takk😊😊😊

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg fikk meg deltidsjobb som 17 åring og ble tvunget til å betale husleie til foreldrene mine. Da jeg ble 18 var jeg glad for å kunne komme meg vekk. Pakket klær i en bag og bodde hos kjæresten til jeg fikk ordnet meg en hybel. Du må skaffe deg en inntekt/jobb/stipend/studielån  og bo hos en venn om du får, så ordner du deg bosted. Det ordner seg. Klem til deg ❤️ Ikke alle foreldre er de beste uheldigvis, men det har ingen betydning for hva du kan bli. Livet ligger foran deg, gjør det til hva du ønsker det skal bli.

Anonymkode: 56017...9ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel... jæv kjip situasjon men er ikke så mye du kan gjøre hvis de nekter å la deg bo der. Utrolig dårlig gjort av dem å lyve til deg, kanskje de bare vil at du skal være mer produktiv? Hvis du finner deg en jobb kanskje du kan avtale med de? Så lenge du er ferdig med vgs og over 18 har de full rett. Du kan kontakte nav og be om hjelp til å finne billig bolig, og få sosialhjelp hvis du ikke har penger. Og selvfølgelig finne deg en jobb. Dette klarer du!

 

Anonymkode: 51c5d...e29

Tusen takk for forslaget ditt! Jeg skjønner godt at de har fullbragt til å kaste meg ut, haha. Jeg elsker fortsatt foreldrene mine og skal prøve å inngå en avtale med dem, men ser ut som de ikke har ombestemt seg...

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det alt du gjør? Sitter å gamer? Da skjønner jeg dem godt.  Skal du studere? Jobbe? Gjøre noe fornuftig? Da synes jeg det var feil av dem. Har en sønn selv, og håper han blir boende hjemme en god stund etter at han fyller 18, men da må han så klart gjøre noe fornuftig. Som f.eks studere eller jobbe og tjene opp penger til egen bolig.

Anonymkode: 9a583...448

Jeg har en deltidsjobb på KIWI, så jeg jobber. Jeg skulle studere i utgangspunktet, men skjedde noe med min søknad og fikk ikke noe spesiell hjelp så tok ett friår heller. Bare litt kjipt at de sa jeg kunne bo hos dem i ett år, men så kaster de meg ut neste uke. Hadde sikkert fått ordna et eller annet innen da, haha. 

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg fikk meg deltidsjobb som 17 åring og ble tvunget til å betale husleie til foreldrene mine. Da jeg ble 18 var jeg glad for å kunne komme meg vekk. Pakket klær i en bag og bodde hos kjæresten til jeg fikk ordnet meg en hybel. Du må skaffe deg en inntekt/jobb/stipend/studielån  og bo hos en venn om du får, så ordner du deg bosted. Det ordner seg. Klem til deg ❤️ Ikke alle foreldre er de beste uheldigvis, men det har ingen betydning for hva du kan bli. Livet ligger foran deg, gjør det til hva du ønsker det skal bli.

Anonymkode: 56017...9ca

Tusen takk❤️Ja, jeg har en deltidsjobb på KIWI, men har ikke fått ordna noe hus eller leilighet, er ikke så god på sånt så vet ikke helt hvordan jeg skal starte  

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du over 18 og ferdig med videregående kan de kaste deg ut ja. Forstår dem godt om du bere ganer uten jobb eller studie. 

Anonymkode: c44fa...c7e

Bruh, jeg skylle studere men det skjedde noe feil, så tok et friår. Har en deltidsjobb på KIWI, men jobber ikke så ofte, som resulterer i at jeg gamer ganske lenge. Men ja, skjønner de sitt perspektiv også. Kanskje jeg burde jobbe oftere eller noe sånt

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor får jeg studielån? Hvor skal man søke det for eksempel

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk❤️Ja, jeg har en deltidsjobb på KIWI, men har ikke fått ordna noe hus eller leilighet, er ikke så god på sånt så vet ikke helt hvordan jeg skal starte  

Anonymkode: 68b26...c06

bruh du må legge fra deg gta og spill og lese deg opp til ting du er usikker på. Har du spart noe ek?

Anonymkode: 7d6eb...045

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

bruh du må legge fra deg gta og spill og lese deg opp til ting du er usikker på. Har du spart noe ek?

Anonymkode: 7d6eb...045

Jeg har 14k ca på kontoen min, og får lønn den 20.august 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har sikkert fått et par advarsler allerede...og de ble vel drittlei av du tenkte å chille ( som du skrev) et helt år...? De har gitt deg et skikkelig spark i ræva som du nå burde overraske dem og vokse på, de vil nok ditt beste.

Prøv å få full tid på Kiwi og lei et rom i et kollektiv om du finner det. Da er du rutinert og slipper å stresse med ny bostituasjon( flytte hjemmefra for første gang) når du begynner å studere.

Anonymkode: dc6a4...d4a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får jeg studielån? Hvor skal man søke det for eksempel

Anonymkode: 68b26...c06

Altså.. har du ikke satt deg inn i noe? Hvis du sier du ikke kunne søke om plass fordi noe skjedde kan du heller ikke søke studielån. Det er helt enkle google søk så får du opp alt. Men for å svare på spm. Etter at du får studieplass, så logger du inn på lånekassen og søker lån og stipend der. 

Anonymkode: 51c5d...e29

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert fått et par advarsler allerede...og de ble vel drittlei av du tenkte å chille ( som du skrev) et helt år...? De har gitt deg et skikkelig spark i ræva som du nå burde overraske dem og vokse på, de vil nok ditt beste.

Prøv å få full tid på Kiwi og lei et rom i et kollektiv om du finner det. Da er du rutinert og slipper å stresse med ny bostituasjon( flytte hjemmefra for første gang) når du begynner å studere.

Anonymkode: dc6a4...d4a

Ja, jeg fikk noen advarsler, men vi hadde en avtale. Jeg skulle fortsette å bo hos dem i ett år til, også flytte til Trondheim for å studere. Men så ble de nok bare lei av at jeg satt hjemme og gamet ofte. Men ja de kan kaste meg ut når som helst 

Ja, skal snakke med sjefen og prøve å få en  heltidsjobb! Tusen takk for forslaget ditt!

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. har du ikke satt deg inn i noe? Hvis du sier du ikke kunne søke om plass fordi noe skjedde kan du heller ikke søke studielån. Det er helt enkle google søk så får du opp alt. Men for å svare på spm. Etter at du får studieplass, så logger du inn på lånekassen og søker lån og stipend der. 

Anonymkode: 51c5d...e29

Åja, beklager. Trodde man kunne søke om studielån siden mange foreslo det. Men skjønner forskjellen nå! Tusen takk for svaret ditt!

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...