Gå til innhold

Hvordan få 2500 kcal om dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått lenge til psykolog både av den grunnen og andre grunner, men har «brukt opp» tiden min der og de klarer ikke hjelpe meg mer så jeg går der ikke lenger. Har gått der i flere år. Jeg har også vært hos ernæringsfysiolog før, men det var før jeg endret kostholdet mitt. Så derfor vil jeg gå dit igjen nå og få en plan som passer til det kostholdet jeg har nå (det med at jeg ikke spiser kjøtt osv). Så jeg går jevnlig til lege for å sjekke vekta og prate litt, og så går jeg til Psykriatisk sykepleier. 
Det er ganske vanskelig og krever mye energi og tålmodighet. Men nå er jeg fast bestemt på å komme meg opp i vekt så jeg kan bli sunn og være fornøyd med meg selv. Det er på tide 😅 Er litt «godt» å høre at det ikke bare er meg som har dette problemet, men er jo også selvfølgelig trist. 
men satser på at hvis jeg får snakket med ernæringsfysiolog og satt opp en plan at det kan gå min vei og at det vil funke 🙏🏼🤞🏼
liker å høre forslag til mat fra folk her for selv om jeg får det fra en ernæringsfysiolog så har jo folk forskjellige ideer og kanskje noe som ernæringsfysiologen ikke kommer på der og da eller hva enn :) 
-TS

Anonymkode: e64e5...798

Jeg har veldig lyst til å prøve å hjelpe deg, men det er ikke mye vi her på forumet får gjort, når psykologen allerede har "gitt opp".

Men jeg lurer litt på mer, jeg, hva var det som fikk deg til å slutte å spise kjøtt? Som den over her sier, kan det ligge noe der? Bare for å tenke høyt - vegetarianisme/veganisme er et "overskuddsfenomen", å slutte å spise kjøtt og fisk kan man gjøre når alt ligger til rette for det, når du vet hva du skal erstatte alt med og hvordan sette sammen et godt kosthold, når du liker "alt" som ikke er fisk eller kjøtt. Hvis du har mange aversjoner, eller enda verre, spiseforstyrrelse, er ikke det noe du kan ta så lett på. Det er en fin tanke å ikke spise kjøtt av dyrevelferdshensyn - men du har et hensyn å ta som er enda viktigere: deg selv.

I tråd med dette, så kan du ikke utsette å være sunn og fornøyd med deg selv til du når matchvekt. Du kommer ikke til å klare å gå opp i vekt om du ikke jobber med det av kjærlighet til og omsorg for deg selv. Det er dessuten skikkelig hardt arbeid og du må utfordre deg selv, gå ut av komfortsonen, tørre å være engstelig, først da blir angsten etterhvert svakere.

Anonymkode: 61b16...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig lyst til å prøve å hjelpe deg, men det er ikke mye vi her på forumet får gjort, når psykologen allerede har "gitt opp".

Men jeg lurer litt på mer, jeg, hva var det som fikk deg til å slutte å spise kjøtt? Som den over her sier, kan det ligge noe der? Bare for å tenke høyt - vegetarianisme/veganisme er et "overskuddsfenomen", å slutte å spise kjøtt og fisk kan man gjøre når alt ligger til rette for det, når du vet hva du skal erstatte alt med og hvordan sette sammen et godt kosthold, når du liker "alt" som ikke er fisk eller kjøtt. Hvis du har mange aversjoner, eller enda verre, spiseforstyrrelse, er ikke det noe du kan ta så lett på. Det er en fin tanke å ikke spise kjøtt av dyrevelferdshensyn - men du har et hensyn å ta som er enda viktigere: deg selv.

I tråd med dette, så kan du ikke utsette å være sunn og fornøyd med deg selv til du når matchvekt. Du kommer ikke til å klare å gå opp i vekt om du ikke jobber med det av kjærlighet til og omsorg for deg selv. Det er dessuten skikkelig hardt arbeid og du må utfordre deg selv, gå ut av komfortsonen, tørre å være engstelig, først da blir angsten etterhvert svakere.

Anonymkode: 61b16...64a

Åh tusen takk. Setter pris på det. Alt er så innviklet og er vanskelig for folk å skjønne hele situasjonen når jeg ikke skriver alt om livet mitt holdt jeg på si. Prøver å forklare noe, men uten å brette ut om hele livet mitt til fremmede 😅 pluss at det er så mye å skrive. Men jeg har alltid hele livet mitt spist lite, men ofte. Fått fort vondt i magen og det har ført til at jeg ikke får i meg mye på en gang. Så har angsten kommet osv. Men jeg har alltid vært veldig tynn og spist lite. Til og med før angsten hat jeg ikke vært fornøyd med hvordan jeg ser ut. Jeg vet at det ikke er alt i livet, men jeg vil og må jobbe meg opp til å få en høyere vekt både pga helsa pluss for at jeg kan føle meg bra. Akkurat som folk som trener og vil se sitt beste ut. Det vil jeg også. Har vært misfornøyd med kroppen nesten hele livet og nå har jeg sjansen til å endre på det. Det som fikk meg til å slutte å spise kjøtt var angsten. Jeg tør ikke spise det. Og har som sagt prøvd å fått hjelp med det, men det har ikke funket. Så jeg fant ut at jeg klarer ikke å ha angst oppi 100 hver dag eller flere dager i uka bare for at jeg skal spise kjøttpålegg eller kjøtt til middag. Jeg har hatt nok stress i livet med både det og andre ting. Har andre ting jeg sliter med også som gjør at jeg kjenner mye på angst. Så jeg prøver å choose my battles. Så har funnet ut at det er bedre å kutte ut kjøtt og det som gir meg sååå masse angst og heller finne andre matvarer slik at jeg kan få et mer avslappet forhold til mat og få i meg nok. 
-TS

Anonymkode: e64e5...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som ikke spiser kjøtt og fisk som hat en normal vekt og får i seg det de trenger og er sunne og friske. Mitt problem ligger heller der at jeg har angst for mat og ikke da bare kjøtt og fisk. Derfor blir det begrenset hva slags mat jeg tør/ får i meg. Derfor liker jeg å høre forslag her sånn at jeg kam få litt tips om ting jeg kan prøve ut. 

-TS 

Anonymkode: e64e5...798

Da burde du be om henvisning av fastlege til endokrinolog og psykiatriker, slik at du kan få hjelp til dette.

De problemene du nevner her, er så alvorlig, at du ikke burde basere deg på råd fra brukere på kg. Her trenger du profesjell hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 18.56, AnonymBruker skrev:

Heldiggris, skulle ønske jeg kunne spise 2500 kcal hver dag, uten å legge på meg 😄 Det er mye du kan spise for å komme opp i ønsket kalorimengde, men jeg foreslår litt sunne ting og mat som jeg ville spist mer av, ha,ha.  Alle typer nøtter, tørket frukt og mørk sjokolade som godis/ snacks. På brødskiva kan du ha peanøttsmør, avocado, eggesalat/ annen påleggs-salat, grønn pesto + omelett m/ ost.  Til middag hadde jeg unnet meg gode sauser omtrent hver dag, med base av fløte/ kokosmelk, oljedressinger til salat, og jeg hadde servert godt ristet grovbrød med masse aioli, eller hjemmelagde grove hvitløksbrød til alle retter hvor det passer (😋 Sikle..)

Anonymkode: dacfa...798

TS har vel ikke skrevet at h*n ikke skal opp i vekt. 

Anonymkode: 9924f...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tilsette kokosolje i feks smoothie.

Anonymkode: 9924f...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en skje med olivenolje/kokosolje (kaldpresset) 2-3 ganger per dag. 
 

hvilken type mat er du ikke redd for? Kanskje man kan finne noen alternativer for å fete opp disse? 

Anonymkode: 0218b...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en skje med olivenolje/kokosolje (kaldpresset) 2-3 ganger per dag. 
 

hvilken type mat er du ikke redd for? Kanskje man kan finne noen alternativer for å fete opp disse? 

Anonymkode: 0218b...44a

Det går for det meste i brød med syltetøy, litt ost av og til, men er ganske lei av det og blir litt kvalm av for mye av det. Joghurt, banan, kiwi, marsipan for flere kalorier 😂 vet det ikke er sunt, men spiser blanding av sunt og usunt, ikke bare usunt. Pasta og saus, brokkoli. Har også spist en del is i sommer for ekstra kalorier også 😂 så derfor spør jeg om ideer siden det er ikke så mye forskjellig jeg spiser 🙈 har også prøvd litt smøreost på skiva i det siste 👌🏻
-TS 

Anonymkode: e64e5...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh tusen takk. Setter pris på det. Alt er så innviklet og er vanskelig for folk å skjønne hele situasjonen når jeg ikke skriver alt om livet mitt holdt jeg på si. Prøver å forklare noe, men uten å brette ut om hele livet mitt til fremmede 😅 pluss at det er så mye å skrive. Men jeg har alltid hele livet mitt spist lite, men ofte. Fått fort vondt i magen og det har ført til at jeg ikke får i meg mye på en gang. Så har angsten kommet osv. Men jeg har alltid vært veldig tynn og spist lite. Til og med før angsten hat jeg ikke vært fornøyd med hvordan jeg ser ut. Jeg vet at det ikke er alt i livet, men jeg vil og må jobbe meg opp til å få en høyere vekt både pga helsa pluss for at jeg kan føle meg bra. Akkurat som folk som trener og vil se sitt beste ut. Det vil jeg også. Har vært misfornøyd med kroppen nesten hele livet og nå har jeg sjansen til å endre på det. Det som fikk meg til å slutte å spise kjøtt var angsten. Jeg tør ikke spise det. Og har som sagt prøvd å fått hjelp med det, men det har ikke funket. Så jeg fant ut at jeg klarer ikke å ha angst oppi 100 hver dag eller flere dager i uka bare for at jeg skal spise kjøttpålegg eller kjøtt til middag. Jeg har hatt nok stress i livet med både det og andre ting. Har andre ting jeg sliter med også som gjør at jeg kjenner mye på angst. Så jeg prøver å choose my battles. Så har funnet ut at det er bedre å kutte ut kjøtt og det som gir meg sååå masse angst og heller finne andre matvarer slik at jeg kan få et mer avslappet forhold til mat og få i meg nok. 
-TS

Anonymkode: e64e5...798

Men det du gjør her, er dessverre å male deg inn i et hjørne. Du unngår det du er redd for, og dermed blir det bare enda flere ting du blir redd for, og forholdet ditt til mat blir verre, ikke bedre. 

Tren på å "gi faen", si "hold trynet på deg" til stemmen inni deg som sier at du ikke er bra nok. 

Anonymkode: 61b16...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få nok kalorier er en smal sak. Å få for lite kalorier er en vanskelig jobb. 

Spis det du bruker, men spis i tillegg en is, litt kjeks, sjokolade, proteinbarer eller drikk brus og alkohol. Bruk rikelig med olje eller smør på maten. Spis pålegg som brunost eller nugatti. Lag vaffelkaker eller spis litt kake. Nøtter. 

Altså, spis alt som er usunt og sykt godt ;)

Anonymkode: 4ec7c...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få nok kalorier er en smal sak. Å få for lite kalorier er en vanskelig jobb. 

Spis det du bruker, men spis i tillegg en is, litt kjeks, sjokolade, proteinbarer eller drikk brus og alkohol. Bruk rikelig med olje eller smør på maten. Spis pålegg som brunost eller nugatti. Lag vaffelkaker eller spis litt kake. Nøtter. 

Altså, spis alt som er usunt og sykt godt ;)

Anonymkode: 4ec7c...fa0

Mesteparten av dette er da ganske sunt!

Anonymkode: a29ea...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler.

-Smoothie med avocado, en skvett fløte eller med kokosmelk, frukt og bær. Med egg oppi (smakløst) blir det ganske næringsrikt og rikt på kcal. 

-Salater av ymse slag. Tilsett gjerne olivenolje som dressing. Fetaost og vanlige oliven oppi er godt. Kan også bruke fetaostlake som dressing 

Havregrøt med nøtter oppi. Eller smør og sukker. 

Nøtter som mellommåltid. 

 

Anonymkode: a7112...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eksempler.

-Smoothie med avocado, en skvett fløte eller med kokosmelk, frukt og bær. Med egg oppi (smakløst) blir det ganske næringsrikt og rikt på kcal. 

-Salater av ymse slag. Tilsett gjerne olivenolje som dressing. Fetaost og vanlige oliven oppi er godt. Kan også bruke fetaostlake som dressing 

Havregrøt med nøtter oppi. Eller smør og sukker. 

Nøtter som mellommåltid. 

 

Anonymkode: a7112...c71

Så anbefaler jeg ikke alkohol til noen som sliter psykisk og med eget kroppsbilde! Drikk næringsdrikker i en periode som mellommåltid for å få kcal nivå opp igjen. 

Anonymkode: a7112...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...