Gå til innhold

Hvordan få 2500 kcal om dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som spiser rundt 2500 kcal om dagen, hva spiser dere? 😅 Jeg sliter med å få i meg nok kalorier i løpet av dagen. (spiser ikke kjøtt og fisk) 
 

- jente 24 

Anonymkode: e64e5...798

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøtter, avokado, stor omelett, osv? :)

Anonymkode: a7a34...789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som spiser rundt 2500 kcal om dagen, hva spiser dere? 😅 Jeg sliter med å få i meg nok kalorier i løpet av dagen. (spiser ikke kjøtt og fisk) 
 

- jente 24 

Anonymkode: e64e5...798

Spis en liter med iskrem. Gjør susen det 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke så mye som 2500 kcal, og det er heller ikke nødvendig for å oppretteholde min kroppsvekt, men jeg spiser helt vanlig mat. Spiser ofte vegetarmat også. Havregrøt, brødskiver med pålegg, middag med ris/potet og grønnsaker, yoghurt, mellombarer, frukt

Anonymkode: cb19c...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som spiser rundt 2500 kcal om dagen, hva spiser dere? 😅 Jeg sliter med å få i meg nok kalorier i løpet av dagen. (spiser ikke kjøtt og fisk) 
 

- jente 24 

Anonymkode: e64e5...798

Heldiggris, skulle ønske jeg kunne spise 2500 kcal hver dag, uten å legge på meg 😄 Det er mye du kan spise for å komme opp i ønsket kalorimengde, men jeg foreslår litt sunne ting og mat som jeg ville spist mer av, ha,ha.  Alle typer nøtter, tørket frukt og mørk sjokolade som godis/ snacks. På brødskiva kan du ha peanøttsmør, avocado, eggesalat/ annen påleggs-salat, grønn pesto + omelett m/ ost.  Til middag hadde jeg unnet meg gode sauser omtrent hver dag, med base av fløte/ kokosmelk, oljedressinger til salat, og jeg hadde servert godt ristet grovbrød med masse aioli, eller hjemmelagde grove hvitløksbrød til alle retter hvor det passer (😋 Sikle..)

Anonymkode: dacfa...798

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fint og enkelt sted å begynne kan jo være å legge til «flytende kalorier». Det gir ikke så mye metthetsfølelse, og melkedrikkende er en flott kilde til protein ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegansk smør, sjokade og peanøttsmør på brød eller knekkebrød....

Anonymkode: 766d0...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En six-pac med øl er ca. halvparten :opplyser: Så om du er glad i øl burde det være smal sak å få i seg nok kalorier! B-vitaminer er det visstnok også rikt på 😅

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:Havregrøt til frokost kokt på mandelmelk med rosiner,1 banan og toppet med peanøttsmør. 1 glass saft/juice 

Lunsj: 2 brødskiver med smøremyk og f.eks avocado/hummus/bønnepostei etc  og 1 knekkebrød med smøremyk og skivet  Go’vegan.1 glass saft/juice

Middag: Vegansk middag på rundt 600 kalorier. 1 glass saft

Kveldsmat: Alpro vaniljeyoghurt med bær,granola,hakket aprikos,valnøtter og toppet med peanøttsmør. 1 glass saft/juice

I mellom måltidene spiser jeg eks: 1 næringsbar,alpro sjokoladepudding,frukt,nøtter et 

 

Anonymkode: 42c25...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem for meg å få i meg 2500 kcal dagen på vegetarmat som jo  inneholder flere kalorier enn animalsk.

 

Anonymkode: a29ea...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 kalorier skulle være enkelt å få i seg. De fleste folk spiser mer enn det.

Frokost 2 skiver med pålegg, juice, eple =  rundt 400 kalorier (kommer an på pålegg, selvfølgelig

Mellom måltid en 50 grams sjokolade =  rundt 300

Lunsj egg, 2 skiver med pålegg, kyllingsalat = ca 400 - 500 kalorier

Middag 2porsjoner pasta med fløtesaus, grønnsaker = ca 800 kalorier

Dessert 1 porsjon is = ca 800 kalorier

Kvelds 1 eple = rundt 60 kalorier

Obs, dette ble mer enn 2500 kalorier.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det skulle vært meg som kunne spist så mye uten  å bli tjukk. 

Anonymkode: 94929...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er middagen min alene oppunder 2500 kcal. 

Det er visst forskjell på folk. 

Anonymkode: aa9cf...1d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta et eksempel basert på en sammensetning av de vegetarianske rettene jeg har spist denne helgen; 

Frokost: smoothie av grønnkål og blåbær, havregryn, linfrø, egg, og ett vann (denne er faktisk nesten 300 kalorier, og et godt triks om man trenger ekstra kalorier)

Lunsj: To egg, salat, blomkål, søtpotet, kikerter og balsamico

Mellom: To frøknekkebrød med avocado

Middag: Pad thai med tofu (risnudler, tofu, gulrøtter, vårløk, cashewnøtter, saus) 

Nå har jeg i tillegg tatt en bit sjokolade, eller 2-3 glass vin, eller annen kaloriholdig drikke, på en normaldag. Uten å ha stålkontroll på kalorier tror jeg dette er 2000 - 2500

Anonymkode: 656e7...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh det skulle vært meg som kunne spist så mye uten  å bli tjukk. 

Anonymkode: 94929...536

Typisk kommentar fra en som ikke forstår at det å ha problemer med å ikke gå opp vekt og må spise mye mat og ofte kan være vel så vanskelig som å må spise mindre mat for å få vekta ned

Anonymkode: 42c25...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At du er vegetarianer er ikke noe problem, ofte er det mer energitett mat en fisk og kjøtt uansett.

Er problemet at du blir fort mett, eller at du rett og slett ikke vet hva slags mat som er energitett og ikke?

Hvis du blir fort mett, er trikset å gradvis spise litt mer til hvert måltid hver dag. Du må spise deg helt stappmett og det er ubehagelig. Men går seg til på noen uker etter min erfaring. Flytende kalorier kan være lettere å få i seg, også mellom måltidene. Feks h-melk med oboy, juice, smoothie (gjerne med litt olje i) osv.

Ellers er matvarer du bør spise mer av: nøtter, tørket frukt, avokado, fete meieriprodukter som ost, fløte, rømme osv. Vafler, kaker og godteri inneholder jo også mye kalorier på lite volum. Brød, pasta, ris. Alkohol, særlig søte drinker. 

Dersom du har fått beskjed av helsepersonell at du bør ligge på 2500kcal, bør du etterspørre en kostplan dersom du er usikker. Hvis det er noe du har funnet på selv, kan appen Lifesum være en god hjelp for å logge mat, og dermed være sikker på at du når dagens kalorimål.

Lykke til, men ikke stress. 

Anonymkode: 92557...772

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.8.2020 den 15.47, AnonymBruker skrev:

At du er vegetarianer er ikke noe problem, ofte er det mer energitett mat en fisk og kjøtt uansett.

Er problemet at du blir fort mett, eller at du rett og slett ikke vet hva slags mat som er energitett og ikke?

Hvis du blir fort mett, er trikset å gradvis spise litt mer til hvert måltid hver dag. Du må spise deg helt stappmett og det er ubehagelig. Men går seg til på noen uker etter min erfaring. Flytende kalorier kan være lettere å få i seg, også mellom måltidene. Feks h-melk med oboy, juice, smoothie (gjerne med litt olje i) osv.

Ellers er matvarer du bør spise mer av: nøtter, tørket frukt, avokado, fete meieriprodukter som ost, fløte, rømme osv. Vafler, kaker og godteri inneholder jo også mye kalorier på lite volum. Brød, pasta, ris. Alkohol, særlig søte drinker. 

Dersom du har fått beskjed av helsepersonell at du bør ligge på 2500kcal, bør du etterspørre en kostplan dersom du er usikker. Hvis det er noe du har funnet på selv, kan appen Lifesum være en god hjelp for å logge mat, og dermed være sikker på at du når dagens kalorimål.

Lykke til, men ikke stress. 

Anonymkode: 92557...772

Jeg spiser lite, men ofte da jeg blir fort mett. Pluss at jeg har en del angst knyttet til mat som gjør at det er mye mat jeg holder meg unna og dermed er det vanskelig å få i seg nok. Men ja har vurdert å få kostplan av helsepersonell. 
-TS

Anonymkode: e64e5...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 11.53, AnonymBruker skrev:

Noen ganger er middagen min alene oppunder 2500 kcal. 

Det er visst forskjell på folk. 

Anonymkode: aa9cf...1d8

Hva spiser du da? Har du eksempler ? :) 

-TS

Anonymkode: e64e5...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem for meg å få i meg 2500 kcal dagen på vegetarmat som jo  inneholder flere kalorier enn animalsk.

 

Anonymkode: a29ea...aaf

Hva spiser du da? Har du eksempler ? :)

-TS

Anonymkode: e64e5...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...