Gå til innhold

Folk som driter i korona


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja, men nå konstaterer vi jo at folk ikke kan oppføre seg. Det er et faktum som vi må forholde oss til. Nytter ikke å sitte her å gnåle over at folk ikke holder avstand, uten å gjøre noe. Så da er kanskje det enkleste å stenge grensene igjen. For det virket jo faktisk.

Anonymkode: 1cabd...9af

 

Det er fullstendig misforstått. Smitte har det vært her hele tiden.

Men - I mars-april var alle forsiktige, og ikke minst - alt var stengt, det skjedde ikke noe. Nå er alt åpent, det inviteres til bryllup, utestedene er åpne, hurtigruten går. Og folk er rett og slett dritt lei, og evner ikke å oppføre seg. 

Virker som om utenlandsturer har blitt syndebukk for et mye større problem - folks uansvarlige oppførsel internt i Norge. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Moss - brudd karantene. brudd avstandsregler. 

Hurtigruten - brudd karantene, samt andre regelbrudd. 

Haugesund og Bergen - mindre, lokale utbrudd, som per nå synes å ikke ha spredd seg utenfor husstanden. Slik Regjeringen varslet, og sier vi må leve noen år fremover. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

vel, nå vet ikke jeg hva slags definisjon du har på "husstand", men antar at ekteparet som startet utbruddet er 1 husstand. De har spredt det til flere i Haugesund, samt andre kommuner som Sveio og Askøy. Så det enkleste er jo å si at du tar feil - det har faktisk spredt seg langt utenfor husstanden, og blir av helsemyndighetene betegnet som en av smitteklyngene vi har  nå.

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Det er fullstendig misforstått. Smitte har det vært her hele tiden.

Men - I mars-april var alle forsiktige, og ikke minst - alt var stengt, det skjedde ikke noe. Nå er alt åpent, det inviteres til bryllup, utestedene er åpne, hurtigruten går. Og folk er rett og slett dritt lei, og evner ikke å oppføre seg. 

Virker som om utenlandsturer har blitt syndebukk for et mye større problem - folks uansvarlige oppførsel internt i Norge. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

i juni kunne tusenvis demonstrere rundt om i landet, uten at det ble påvist ett eneste nytt smittetilfelle som følge av disse forsamlingene.

Idag? flere utbrudd på flere steder i landet, der man sporer smitten tilbake til utlandet.

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er fullstendig misforstått. Smitte har det vært her hele tiden.

Men - I mars-april var alle forsiktige, og ikke minst - alt var stengt, det skjedde ikke noe. Nå er alt åpent, det inviteres til bryllup, utestedene er åpne, hurtigruten går. Og folk er rett og slett dritt lei, og evner ikke å oppføre seg. 

Virker som om utenlandsturer har blitt syndebukk for et mye større problem - folks uansvarlige oppførsel internt i Norge. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

Den 13. juli var tredagerssnittet 4 nye tilfeller per dag. I går var det 47. Så ja, smitten har rent teknisk vært der hele tiden. Så vidt. Men det er utenlandsreisingen som har øket den til 47, og det er en økende trend, istedet for å flate ut på 4 og nedover.

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den 13. juli var tredagerssnittet 4 nye tilfeller per dag. I går var det 47. Så ja, smitten har rent teknisk vært der hele tiden. Så vidt. Men det er utenlandsreisingen som har øket den til 47, og det er en økende trend, istedet for å flate ut på 4 og nedover.

Anonymkode: 1cabd...9af

Det er regelbrudd som har økt den. At folk blir slappere. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er regelbrudd som har økt den. At folk blir slappere. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

så de mange tusen som sto tett sammen i demonstrasjoner i juni, uten at det ble påvist ett eneste smittetilfelle etterpå, de var ikke så veldig slappe? eksemplarisk smittevernsorientert ungdom?

den må du lenger ut på landet med.

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

så de mange tusen som sto tett sammen i demonstrasjoner i juni, uten at det ble påvist ett eneste smittetilfelle etterpå, de var ikke så veldig slappe? eksemplarisk smittevernsorientert ungdom?

den må du lenger ut på landet med.

Anonymkode: 1cabd...9af

Myndighetene ønsket en gjenåpning, at vi skulle tilbake til normalen i størst mulig grad. 

Dersom vi ikke hadde sett alle disse regelbruddene kunne vi holdt konfirmasjoner og bryllup, og reist en del til utlandet, uten økning i R-tallet. 

Når man har en rekke regelbrudd kan resultatet bli strengere retningslinjer i veldig mange år. Ikke en veldig positiv tilværelse for mange. 

Myndighetenes retningslinjer, inkludert vurdering av grønne land, er fornuftige og gjennomtenkte. Folks slapphet og arroganse i forhold til smittevernsregler er problemet. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myndighetene ønsket en gjenåpning, at vi skulle tilbake til normalen i størst mulig grad. 

Dersom vi ikke hadde sett alle disse regelbruddene kunne vi holdt konfirmasjoner og bryllup, og reist en del til utlandet, uten økning i R-tallet. 

Når man har en rekke regelbrudd kan resultatet bli strengere retningslinjer i veldig mange år. Ikke en veldig positiv tilværelse for mange. 

Myndighetenes retningslinjer, inkludert vurdering av grønne land, er fornuftige og gjennomtenkte. Folks slapphet og arroganse i forhold til smittevernsregler er problemet. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

blablabla

Det er utenlandsreisene etter 15. juli som er den direkte årsaken til at vi har en økende smittetrend i Norge nå. Folk ble ikke plutselig dårligere på smittevern over natten fra den 15. til den 16. juli.

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

blablabla

Det er utenlandsreisene etter 15. juli som er den direkte årsaken til at vi har en økende smittetrend i Norge nå. Folk ble ikke plutselig dårligere på smittevern over natten fra den 15. til den 16. juli.

Anonymkode: 1cabd...9af

Se har blitt gradvis dårligere siden Juni, noe som etterhvert slår ut. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Se har blitt gradvis dårligere siden Juni, noe som etterhvert slår ut. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

fordi smitten kommer inn fra utenlandsreisene. Uten dem kunne folk vært slappe uten konsekvenser.

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se har blitt gradvis dårligere siden Juni, noe som etterhvert slår ut. 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

tullprat. Jeg bor i Stavanger. Det er en stor by, som ikke har hatt ett eneste lokalt smittetilfelle siden begynnelsen av mai. Men nå har vi plutselig 6 nye siste døgn. Smittet i utlandet alle som en. Det har ingenting med at vi kollektivt er slappere nå, og alt med reising å gjøre.

 

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den 13. juli var tredagerssnittet 4 nye tilfeller per dag. I går var det 47. Så ja, smitten har rent teknisk vært der hele tiden. Så vidt. Men det er utenlandsreisingen som har øket den til 47, og det er en økende trend, istedet for å flate ut på 4 og nedover.

Anonymkode: 1cabd...9af

Og så må du ta i betraktning at virus kommer i bølger, og aktiviseres igjen på høsten. Slik alle andre virus gjør. 

Anonymkode: 1d62b...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så må du ta i betraktning at virus kommer i bølger, og aktiviseres igjen på høsten. Slik alle andre virus gjør. 

Anonymkode: 1d62b...894

det er ingenting som tyder på at dette viruset er et sesongvirus. Du tar feil.

Anonymkode: 1cabd...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så må du ta i betraktning at virus kommer i bølger, og aktiviseres igjen på høsten. Slik alle andre virus gjør. 

Anonymkode: 1d62b...894

unnskyld at jeg svarte litt nebbete, men jeg leste feil på ab-koden.  Trodde jeg svarte en kverulant. Men, uansett  - det er ikke noe som tyder på at dette er et sesongvirus.

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke så mye på at det er utenlandsreisene som gjør at det blir mer smitte. Det er ferietiden generelt. Folk har en tendens til å hyle å skrike når de er på jobb, men på fritiden gir dem faen. Ser på mine kolleger. De skal ha hjemmekontor og lager avhandlinger på hvor smittefarlig det er på jobb, så dytter dem ut snaper osv på store fester de er på og på puber etc.

Anonymkode: d953b...e93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke så mye på at det er utenlandsreisene som gjør at det blir mer smitte. Det er ferietiden generelt. Folk har en tendens til å hyle å skrike når de er på jobb, men på fritiden gir dem faen. Ser på mine kolleger. De skal ha hjemmekontor og lager avhandlinger på hvor smittefarlig det er på jobb, så dytter dem ut snaper osv på store fester de er på og på puber etc.

Anonymkode: d953b...e93

der var nesten ikke smitte i Norge før utenlandsreisene. Så, jo, det er utenlandsreisene som er direkte årsak til den økende smittetrenden. 

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter at sentrale politikere mente at det var helt på sin plass å menge seg sammen 15000 i demonstrasjon midt i pandeminen tror jeg svært mange startet å gi beng, og jeg skal innrømme at jeg tenkte litt slik selv. Det holder ikke å argumentere med at det var en "god sak". Viruset spør ikke hvorfor man er sammen.....

Anonymkode: 43362...384

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det krever ikke så veldig stor mental kapasitet å følge enkle smittevernsregler. Er det sånn at du mangler denne kapasiteten, eller er det latskap?

Anonymkode: 1cabd...9af

Pleier ikke å svare AB'er, men sa jeg noe som helst om det? Selvfølgelig gjør jeg mitt. Holder avstand, spriter hendene, har vært hjemme og treffer stort sett den samme håndfullen mennesker hver dag. Det jeg ikke gidder er å følge med på smittetall og miste buksa i bakken for hvert nye tilfelle. Jeg bor i en liten kommune uten nye tilfeller siden tidlig i mars. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

der var nesten ikke smitte i Norge før utenlandsreisene. Så, jo, det er utenlandsreisene som er direkte årsak til den økende smittetrenden. 

Anonymkode: 1cabd...9af

Pussig det, at nå heter det at det var "nesten ikke smitte" i Norge før sommerferien. Mens i den perioden ble det gjort et stort drama ut av hvert eneste nye tilfelle, hvor forferdelig det var og hvor elendige folk var til å følge smittevernråd,

Anonymkode: 4b0ac...caa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder avstand og vasker hender selv, men jeg bruker ikke veldig mye energi på å irritere meg over de som ikke gjør det.

Utgangspunktet mitt er at vi lever i et fritt samfunn der folk har en ganske stor grad av frihet og kan ta gode eller dårlige valg. Alternativet er jo en statlig overstyrer, som i kommunistiske land. Jeg ser at mange nordmenn prøver seg på et slags "sosialt diktatur" der skam skal styre, og det er jeg heller ikke fan av. Vi har jo faktisk gått bort i fra den tankegangen på de fleste andre områder, der skammen skal styre landet.

Det finnes vanvittig mange mennesker i dette landet som ikke vasker hendene etter dobesøk heller, så det at de sliter med å vaske ekstra nå er ikke så overraskende. Jeg er ikke SÅ optimistisk på folks vegne.

Jeg føler det blir et langt liv dersom jeg skal bli sint og vondbråten for alt alle andre gjør. Vi betaler jo hele tiden over skatteseddelen for legehjelp til mennesker som med viten og vilje har spist eller røyket seg syke. Slik fungerer det i en velferdsstat. Jeg tror det som skjer her er at det er mange mennesker som føler et behov for å for en gangs skyld være "de flinke" og kunne rette pekefingeren mot andre. Hvem som koster landet vårt mest i totalen er et annet regnestykke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...