Gå til innhold

Folk som driter i korona


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Driter ikke fullstendig i korona, men har akseptert at det eksisterer og at noen få tall i prosent blir alvorlige syke/få tall dør iht hvor mange som blir smittet. Har skjønt at dette er nok et nytt virus vi må lære oss å leve med, og innsett at det kommer nye virus hele tiden. Etterhvert vil det nok komme virus som er langt farligere enn dette corona viruset. 

Synd at noen dør pga viruset, men at sykdom dreper spesielt blant den eldre befolkningen er da ikke noe nytt. At noen få tall uten om eldre dør pga sykdom er også normalt. Dette er ikke noe som kan unngås helt uansett. Sykdom og død er en naturlig del av livet. Hører folk sier at de ikke unner noen å bli kvalt pga corona. Det forstår jeg. Samtidig er det viktig å tenke over at at mange mennesker dør hvert år pga hjertesvikt i eldre alder der lungene fylles opp med vann. Det gir også kvelings fornemmelse og dårlig pust.  Er ikke noe bedre det heller..

Virus, sykdom og død kommer alltid til å eksistere. Uansett hvor mye enn prøver å beskytte seg selv og andre, så vil noen bli syke uansett, og ja noen kommer til å dø pga dette eller andre virus som både eksisterer nå og som kommer til å komme i fremtiden.

Jeg tror corona blir et virus enn rett og slett må lære seg å leve med/akseptere at finnes, på lik linje som andre virus vi kjenner til. Jeg ser ikke for meg at det kommer noen vaksine med god effekt, men at etterhvert vil man kunne få medisiner som demper noen av symptomene. Et annet mulig scenario er at viruset muterer til noe mindre farlig eller at færre og færre blir rammet på sikt fordi de fleste har hatt det. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Greit nok at man må akseptere at det er kommet for å bli, selv om jeg sliter med å akspetere det, men jeg mener de som virkelig driter i viruset og smitten. Driter i reglene, håndvask osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi84 skrev:

innsett at det kommer nye virus hele tiden.

Nei det kommer ikke nye virus som corona covid-19 hele tiden. Når var det så mange tiltak rundt om i verden sist???

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i Korona, men bryr meg heller mer om Carlsberg. Det smaker bedre! haha!

Anonymkode: 03e22...b45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, NorthernLight skrev:

Nei det kommer ikke nye virus som corona covid-19 hele tiden. Når var det så mange tiltak rundt om i verden sist???

 

På sikt vil det komme virus som er mye verre enn dette. Det kan skje om 10 år, om 20 år, om 100 år, om 150 år osv som det ikke vil være behandling mot, som sprer seg mye fortere enn corona og som har mye høyere dødelighet.. Når vet man ikke. Poenget er at det på et eller annet tidspunkt vil dukke opp et farligere virus og da vil corona oppstå som ufarlig hvis man sammenligner med det nye farlige viruset som kommer en eller annen gang.  Alle virus er kjempe farlig i starten fordi vi ikke vet noen ting om det, og ikke alle virus har noen behandling. Virus er noe man må lære seg å leve med. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, tussi84 skrev:

På sikt vil det komme virus som er mye verre enn dette. Det kan skje om 10 år, om 20 år, om 100 år, om 150 år osv som det ikke vil være behandling mot, som sprer seg mye fortere enn corona og som har mye høyere dødelighet.. Når vet man ikke. Poenget er at det på et eller annet tidspunkt vil dukke opp et farligere virus og da vil corona oppstå som ufarlig hvis man sammenligner med det nye farlige viruset som kommer en eller annen gang.  Alle virus er kjempe farlig i starten fordi vi ikke vet noen ting om det, og ikke alle virus har noen behandling. Virus er noe man må lære seg å leve med. 

Det er store sjanser for at man får en bra vaksine mot covid-19. Det er flere forskere som har troen på det. Utallige forskere er på saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tussi84 said:

Driter ikke fullstendig i korona, men har akseptert at det eksisterer og at noen få tall i prosent blir alvorlige syke/få tall dør iht hvor mange som blir smittet. Har skjønt at dette er nok et nytt virus vi må lære oss å leve med, og innsett at det kommer nye virus hele tiden. Etterhvert vil det nok komme virus som er langt farligere enn dette corona viruset. 

Synd at noen dør pga viruset, men at sykdom dreper spesielt blant den eldre befolkningen er da ikke noe nytt. At noen få tall uten om eldre dør pga sykdom er også normalt. Dette er ikke noe som kan unngås helt uansett. Sykdom og død er en naturlig del av livet. Hører folk sier at de ikke unner noen å bli kvalt pga corona. Det forstår jeg. Samtidig er det viktig å tenke over at at mange mennesker dør hvert år pga hjertesvikt i eldre alder der lungene fylles opp med vann. Det gir også kvelings fornemmelse og dårlig pust.  Er ikke noe bedre det heller..

Virus, sykdom og død kommer alltid til å eksistere. Uansett hvor mye enn prøver å beskytte seg selv og andre, så vil noen bli syke uansett, og ja noen kommer til å dø pga dette eller andre virus som både eksisterer nå og som kommer til å komme i fremtiden.

Jeg tror corona blir et virus enn rett og slett må lære seg å leve med/akseptere at finnes, på lik linje som andre virus vi kjenner til. Jeg ser ikke for meg at det kommer noen vaksine med god effekt, men at etterhvert vil man kunne få medisiner som demper noen av symptomene. Et annet mulig scenario er at viruset muterer til noe mindre farlig eller at færre og færre blir rammet på sikt fordi de fleste har hatt det. 

 

Dette spesifikke coronaviruset (det er flere) kan vi ikke leve med på lik linje med de virus som sirkulerte i verden fra før av, av følgende årsaker:
- Det er et helt nytt virus. Det fantes ingen grad av flokkimmunitet, og etter noen måneder med pandemi er det nå selv i episentra som Nord-Italia og New York bare 10-20% av befolkningen som har immunitet. 
- Det gir alvorlige senskader til mange av de som blir smittet. Forestill deg at du er en frisk og rask 30-åring som kan forvente å leve med god helse til du er nærmere 80 år, så får du permanent lungeskade. Kanskje må du få nye lunger (transplantasjon), da reduseres forventet levealder betraktelig. 
- Aller viktigst: Hvis vi skulle hatt fullt frislipp, altså levd som før, ville helsevesenet raskt bli fullstendig overbelastet. Det ble overbelastet i Nord-Italia, i Spania, nå er det flere steder i USA der sykehusene er eller er i ferd med å blir overbelastet. Helsearbeidere som jobber 12-timers skift i ukomfortable smittevernsdrakter fortjener at vanlige folk overholder regler som å ikke ha nær omgang med folk utenfor husstanden, vasker seg på hendene ofte og holder avstand når man ferdes blant folk.

Du ser ikke for deg at det kommer noen vaksine med god effekt? Har du utdannelse innen fagfeltet og jobber med det? Det produseres vaksine mot vanlig sesonginfluensa hvert år. Noen ganger har den god effekt, noen ganger ikke fullt så god, fordi farmasøytene må lage den i forhold til hvordan prognosene tilsier at viruset vil bli, de kan ikke vente til det faktisk oppstår. Uansett, det er blitt laget effektiv influensavaksine drøssevis av ganger. Aldri har så stor andel av verdens ekspertise innen feltet jobbet så fokusert på et virus, og aldri har de hatt bedre tilgang på midler. Fordi de har fått store tilskudd kan de gjøre mange ting som vanligvis går seksensielt i parallell, dermed tar det kortere tid. F. eks. har Bill Gates finansiert bygging av produksjonsanlegg for 7 forskjellige vaksiner som nå er på forskningsstadiet. Sannsynligvis er det bare 1 eller 2 av dem som blir effektive, men når de er klare slipper de å vente på at produksjonsanlegg skal bygges. 

At coronaviruset gjør den menneskelige verten til dels svært syk er tegn på at det er en dårlig tilpasset parasitt. Over tid vil de fleste parasitter mutere slik at de gjør liten eller ingen skade på verten, fordi de genvariantene av parasitten som skader verten mindre lettere får spredd seg til andre mennesker. Eksempel på unntak er f. eks. HIV. Det gjør stor skade på verten, men siden det går flere år før verten utvikler AIDS kan viruset spre seg til mange andre mennesker. 

Nå har det vist seg at viruset som forårsaker Covid-19 muterer svært sakte. Det gjør det lettere å lage en vaksine, men også at det vil gå mye lengre tid før det blir mindre farlig for mennesker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter ikke fullstendig i det. Vasker henda og holder litt ekstra avstand (et par meter) til de eldste familiemedlemmene, men ellers tar jeg ikke så mange forholdsregler. Viruset er (med overveldende sannsynlighet) ufarlig for meg.

Anonymkode: f492d...c2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tussi84 said:

På sikt vil det komme virus som er mye verre enn dette. Det kan skje om 10 år, om 20 år, om 100 år, om 150 år osv som det ikke vil være behandling mot, som sprer seg mye fortere enn corona og som har mye høyere dødelighet.. Når vet man ikke. Poenget er at det på et eller annet tidspunkt vil dukke opp et farligere virus og da vil corona oppstå som ufarlig hvis man sammenligner med det nye farlige viruset som kommer en eller annen gang.  Alle virus er kjempe farlig i starten fordi vi ikke vet noen ting om det, og ikke alle virus har noen behandling. Virus er noe man må lære seg å leve med. 

Å "lære seg å leve med det" betyr å innrette seg slik at virus som skaper pandemi ikke får spredd seg. Data fra Spanskesyken viser at de steder der man hadde få eller ingen smittevernstiltak fikk man svært stor andel smittede, mange døde og et fullstendig overbelastet helsevesen.

I 1918-1920 ble det de fleste steder i verden innført tiltak som til dels overlapper med de vi har hatt nå: Steder der mange folk samlet seg (barer, teatre etc.) ble stengt, skolene ble stengt noen steder, sosial distansering etc. Det virket da, og det virker nå. 

Dessuten: At slike virus smitter fra dyr til mennesker, slik det sannsynligvis har skjedd her, skyldes at vi mennesker trenger oss inn på områdene ville dyr lever i. Ved å la naturen få være i fred for utbygging, fangst av ville dyr etc. kan vi slippe unna en del virus som kan bli skumle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Collan skrev:

Å "lære seg å leve med det" betyr å innrette seg slik at virus som skaper pandemi ikke får spredd seg. Data fra Spanskesyken viser at de steder der man hadde få eller ingen smittevernstiltak fikk man svært stor andel smittede, mange døde og et fullstendig overbelastet helsevesen.

I 1918-1920 ble det de fleste steder i verden innført tiltak som til dels overlapper med de vi har hatt nå: Steder der mange folk samlet seg (barer, teatre etc.) ble stengt, skolene ble stengt noen steder, sosial distansering etc. Det virket da, og det virker nå. 

Dessuten: At slike virus smitter fra dyr til mennesker, slik det sannsynligvis har skjedd her, skyldes at vi mennesker trenger oss inn på områdene ville dyr lever i. Ved å la naturen få være i fred for utbygging, fangst av ville dyr etc. kan vi slippe unna en del virus som kan bli skumle.

Spanskesyken var ti ganger mer dødelig og rammet i langt større grad yngre mennesker. Den var dermed langt mer alvorlig enn covid19.

Anonymkode: f492d...c2d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet, og hygiene generelt, var jo noe helt annet for hundre år siden enn det er nå. Hvis spanskesyken gjorde comeback ville vi ikke sett like høye dødstall. Det blir litt søkt å sammenligne. 

Anonymkode: fa489...f30

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Spanskesyken var ti ganger mer dødelig og rammet i langt større grad yngre mennesker. Den var dermed langt mer alvorlig enn covid19.

Anonymkode: f492d...c2d

Ja, Spanskesyken var mest dødelig for mennesker i alderen 25-35. Den hadde høyere dødelighet enn Covid-19, noe av det kan skyldes at de sanitære forholdene i verden var dårligere da enn nå. F. eks. var ga den ganske høy dødelighet blant soldatene i skyttergravene i 1918, sannsynligvis fordi de var svekket av dårlig kosthold, dårlige sanitære forhold, kulde og gjørme etc.

Det betyr ikke at vi kan leve som i årene 1921-2019 nå. Hvis vi skulle sluppet opp på alle tiltak ville helsevesenet raskt bli fullstendig overbelastet. Legene vil måtte avgjøre hvem av de nylig smittede med alvorlig forløp som skal få intensivhjelp, og hvem som må bli liggende og dø for seg selv. Det kan skje i Norge; vi har 950 intensivplasser ved maksimal utnyttelse av ressursene. Hvis 100 000 skulle være smittet på en gang vil ca. 5% av disse trenge intensivhjelp, dvs. 5000 mennesker. Med 100 000 smittede vil apparatet for smittesporing bli overbelastet, man vil ikke klarer å spore og sette folk i karantene i tide. Vi ville fått eksponentiel vekst, med flere tusen, sannsynligvis titusener døde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Collan skrev:

Ja, Spanskesyken var mest dødelig for mennesker i alderen 25-35. Den hadde høyere dødelighet enn Covid-19, noe av det kan skyldes at de sanitære forholdene i verden var dårligere da enn nå. F. eks. var ga den ganske høy dødelighet blant soldatene i skyttergravene i 1918, sannsynligvis fordi de var svekket av dårlig kosthold, dårlige sanitære forhold, kulde og gjørme etc.

Det betyr ikke at vi kan leve som i årene 1921-2019 nå. Hvis vi skulle sluppet opp på alle tiltak ville helsevesenet raskt bli fullstendig overbelastet. Legene vil måtte avgjøre hvem av de nylig smittede med alvorlig forløp som skal få intensivhjelp, og hvem som må bli liggende og dø for seg selv. Det kan skje i Norge; vi har 950 intensivplasser ved maksimal utnyttelse av ressursene. Hvis 100 000 skulle være smittet på en gang vil ca. 5% av disse trenge intensivhjelp, dvs. 5000 mennesker. Med 100 000 smittede vil apparatet for smittesporing bli overbelastet, man vil ikke klarer å spore og sette folk i karantene i tide. Vi ville fått eksponentiel vekst, med flere tusen, sannsynligvis titusener døde. 

Andelen som trenger intensivbehandling er lavere enn 5%. Rundt 2-3%. I tillegg er det slik at mange eldre, som er de som virkelig blir syke, får aldri tilbud om intensivbehandling. Det reelle behovet for intensivplasser ved f.eks. 100000 smittede er dermed langt lavere. Kanskje rundt 1000 plasser.

Anonymkode: f492d...c2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg skjønner ikke helt dette her med at det er så mange som sier folk driter i korona. Hver gang jeg er på butikken så ser jeg folk sprite hender som bare det - jeg har fått påpakk et ganger for å ha glemt meg i forhold til hvor jeg skal stå i køen på disse merkene, og er glad noen sier ifra så jeg husker det. Det er ihvertfall veldig klart at folk fra type 30 og oppover tar hensyn og gjør det de skal.

Det eneste jeg merker på at det virker som dette er ikke-eksisterende for, er ungdommer. De sitter i klynger, klemmer på hverandre osv, står tett oppi meg på vei inn i bussen osv. Det er vel gjerne fordi de ikke bryr seg så mye om det fordi det ikke rammer dem noe særlig.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spanskesyken var ti ganger mer dødelig og rammet i langt større grad yngre mennesker. Den var dermed langt mer alvorlig enn covid19.

Anonymkode: f492d...c2d

Var hygiene og kunnskap om virus det samme i 1918 som i dag, tenker du? Penicillinet var heller ikke oppdaget, slik at de fleste døde av bakteriell lungebetennelse som følgetilstand av spanskesyken.

Anonymkode: 78aa0...c69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bryr meg ikke pga det er så mye annet som er dødelig. 

Eneste vi vet i livet er at vi skal dø, vi bare vet ikke når. 

Anonymkode: 73b8e...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Driter ikke fullstendig i det. Vasker henda og holder litt ekstra avstand (et par meter) til de eldste familiemedlemmene, men ellers tar jeg ikke så mange forholdsregler. Viruset er (med overveldende sannsynlighet) ufarlig for meg.

Anonymkode: f492d...c2d

har du hørt om den studien som viser at 78% fikk skade på hjertemuskelen? har du informert deg om alle studiene som melder om et sykdomsforløp som varer flere måneder? er du klar for et halvt år med utmattelse, feber opp og ned og daglig hodepine? Er det overveldende sannsynlig at akkurat du slipper permanent skade på lungene?

Anonymkode: 1cabd...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo startet lignende tråder tidligere, hvorfor ikke fortsette dem?

Anonymkode: 5b4fe...b1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har du hørt om den studien som viser at 78% fikk skade på hjertemuskelen? har du informert deg om alle studiene som melder om et sykdomsforløp som varer flere måneder? er du klar for et halvt år med utmattelse, feber opp og ned og daglig hodepine? Er det overveldende sannsynlig at akkurat du slipper permanent skade på lungene?

Anonymkode: 1cabd...9af

Nei de fleste merker jo ingenting eller kun milde symptomer.

Anonymkode: 7c8a8...e3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...