Gå til innhold

Folk som driter i korona


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Har ikke krefter eller tid til å leve i frykt hele tida. Før eller siden må verden og livene våre gå videre, med eller uten virus.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AmandaVI skrev:

Har ikke krefter eller tid til å leve i frykt hele tida. Før eller siden må verden og livene våre gå videre, med eller uten virus.

Dette er presist det jeg mener jeg også. Jeg blir beskyldt for det ene og det andre her inne. Det er ikke det at jeg ikke bryr meg, men jeg har ikke tenkt til å bruke mndsvis/årevis av min tid på å leve i frykt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei de fleste merker jo ingenting eller kun milde symptomer.

Anonymkode: 7c8a8...e3e

Poenget i den undersøkelsen som det refereres til i innlegget du svarte på, er at denne endringen på hjertet også forekommer hos individer med et mildt sykdomsforløp. Om denne endringen er permanent, er det ingen som vet, men alvorlig er det likevel.

Anonymkode: 78aa0...c69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi84 skrev:

Dette er presist det jeg mener jeg også. Jeg blir beskyldt for det ene og det andre her inne. Det er ikke det at jeg ikke bryr meg, men jeg har ikke tenkt til å bruke mndsvis/årevis av min tid på å leve i frykt. 

Det finnes en mellomting mellom å leve i konstant frykt og det å innta en fatalistisk holdning til det hele. 

Anonymkode: 78aa0...c69

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spanskesyken var ti ganger mer dødelig og rammet i langt større grad yngre mennesker. Den var dermed langt mer alvorlig enn covid19.

Anonymkode: f492d...c2d

Ikke sant, covid og spanskesyken er like dødelig, covid rundt 0,7% av smittete dør. 

Anonymkode: 87bcc...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da for svarte faen an å ta forholdsregler og begrense seg, uten at det betyr at du lever i evig frykt. Ta dere sammen! 

Anonymkode: 97439...a68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar mine forholdsregler, men lever ikke i frykt for viruset. Kan ikke slutte å leve selv om det finnes. 

Anonymkode: bb89b...a6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
6 timer siden, AmandaVI skrev:

Har ikke krefter eller tid til å leve i frykt hele tida. Før eller siden må verden og livene våre gå videre, med eller uten virus.

Jeg synes smittevernstiltakene er så enkle at de har blitt automatiserte i løpet av de månedene vi har hatt dem.

Jeg tenker ikke lenger over at jeg spriter hendene oftere enn før, jeg bare gjør det.
Jeg tenker ikke over at jeg holder større avstand enn jeg gjorde før, jeg bare gjør det
osv... 

Jeg lever ikke i frykt, jeg lever tilnærmet som normalt, men jeg klarer da godt å opprettholde godt smittevern likevel, og det uten unormalt stor tankevirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AmandaVI skrev:

Har ikke krefter eller tid til å leve i frykt hele tida. Før eller siden må verden og livene våre gå videre, med eller uten virus.

Det krever ikke så veldig stor mental kapasitet å følge enkle smittevernsregler. Er det sånn at du mangler denne kapasiteten, eller er det latskap?

Anonymkode: 1cabd...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever tilnærmet helt normalt igjen. Inkludert store sammenkomster, og utenlandsturer. Og etterlever alle smittevernsregler. 

For meg er vurderingen enkel: FHI og Myndighetene har vurdert hva som er greit. Min personlige vurdering er at det er greit, og at risikoen for at jeg sprer smitte videre er forsvinnende liten. 

Så kan jo hver gjøre sin personlige vurdering, og oppføre seg deretter. Det jeg ikke forstår i disse trådene er at enkelte mener at sin egen, personlige mening trumfer både min mening, FHI sin mening og regjeringens mening? 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar mine forholdsregler, men lever ikke i frykt for viruset. Kan ikke slutte å leve selv om det finnes. 

Anonymkode: bb89b...a6a

Ja det som er viktig å følge de reglene så det ikke blir store utbrudd i hele Norge.

Så er det noen som driter både i viruset og reglene. Skjønner ikke hvorfor. Trodde det var viktig å få bort viruset jeg. Ikke la det øke med vilje bare for enkelte ikke gidder å følge regler. Vil heller ikke leve i frykt hele tiden, men det skjer likevel. Frykt hver eneste dag, og det blir ikke bedre av at folk bryter regler, driter i det, viruset øker, og hører om folk som går på butikker og jobb med forkjølelsesymptom. 

Folk skal ikke slutte å leve på grunn av korona, men følge reglene og respektere at det er en pandemi er ikke å slutte å leve. Så derfor lurer jeg på grunnen til at noen driter i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Warrior skrev:

Ja det som er viktig å følge de reglene så det ikke blir store utbrudd i hele Norge.

Så er det noen som driter både i viruset og reglene. Skjønner ikke hvorfor. Trodde det var viktig å få bort viruset jeg. Ikke la det øke med vilje bare for enkelte ikke gidder å følge regler. Vil heller ikke leve i frykt hele tiden, men det skjer likevel. Frykt hver eneste dag, og det blir ikke bedre av at folk bryter regler, driter i det, viruset øker, og hører om folk som går på butikker og jobb med forkjølelsesymptom. 

Folk skal ikke slutte å leve på grunn av korona, men følge reglene og respektere at det er en pandemi er ikke å slutte å leve. Så derfor lurer jeg på grunnen til at noen driter i det. 

Man kan gå på butikken når man er i karantene hvis man må ha mat. I store deler av landet finnes det ingen tjenester som tilbyr hjemkjøring av matvarer.  På jobb derimot skal man ikke gå. 

Anonymkode: 1d62b...894

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever tilnærmet helt normalt igjen. Inkludert store sammenkomster, og utenlandsturer. Og etterlever alle smittevernsregler. 

For meg er vurderingen enkel: FHI og Myndighetene har vurdert hva som er greit. Min personlige vurdering er at det er greit, og at risikoen for at jeg sprer smitte videre er forsvinnende liten. 

Så kan jo hver gjøre sin personlige vurdering, og oppføre seg deretter. Det jeg ikke forstår i disse trådene er at enkelte mener at sin egen, personlige mening trumfer både min mening, FHI sin mening og regjeringens mening? 

Anonymkode: 7d9e2...ca0

du tenker at selvstendig tenkning ikke er av det gode? at vi ikke må være kritiske til myndighetenes håndtering av saker? at alt som ikke er spesifikt forbudt er moralsk riktig?

er du sikker på at det er sånn du vil vi skal ha det? 

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du tenker at selvstendig tenkning ikke er av det gode? at vi ikke må være kritiske til myndighetenes håndtering av saker? at alt som ikke er spesifikt forbudt er moralsk riktig?

er du sikker på at det er sånn du vil vi skal ha det? 

Anonymkode: 1cabd...9af

Man kan fortsatt ikke pålegge andre sine egne hjemmesnekrede regler.

Anonymkode: 1d62b...894

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gå på butikken når man er i karantene hvis man må ha mat. I store deler av landet finnes det ingen tjenester som tilbyr hjemkjøring av matvarer.  På jobb derimot skal man ikke gå. 

Anonymkode: 1d62b...894

Hva i all verden er da poenget med karantene hvis de går på butikken blant andre mennesker? Er ikke poenget med karantene å holde seg hjemme og unngå andre mennesker? Pga faren for smitte? Det der er bare merkelig. Trodde seriøst det ikke var lov. Da er det jo enda farligere å gå i butikk hvis alle i karantene har lov å gå selv i butikkene. Det er svært smittsomt virus.

I tillegg til enkelte som driter i viruset og smitte. Som jeg ikke kan forstå hvorfor. 

 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Warrior skrev:

Hva i all verden er da poenget med karantene hvis de går på butikken blant andre mennesker? Er ikke poenget med karantene å holde seg hjemme og unngå andre mennesker? Pga faren for smitte? Det der er bare merkelig. Trodde seriøst det ikke var lov. Da er det jo enda farligere å gå i butikk hvis alle i karantene har lov å gå selv i butikkene. Det er svært smittsomt virus.

I tillegg til enkelte som driter i viruset og smitte. Som jeg ikke kan forstå hvorfor. 

 

Fordi man må ha mat for å overleve.

Anonymkode: 1d62b...894

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fortsatt ikke pålegge andre sine egne hjemmesnekrede regler.

Anonymkode: 1d62b...894

det er ingen som pålegger noen regler. Men det er noen som er kritiske til andres valg. Det må de tåle. 

Anonymkode: 1cabd...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er ingen som pålegger noen regler. Men det er noen som er kritiske til andres valg. Det må de tåle. 

Anonymkode: 1cabd...9af

Tåle hva? At ukjente mennesker slenger dritt mot dem? Det gidder de fleste ikke å bry seg om. 

Anonymkode: 1d62b...894

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tåle hva? At ukjente mennesker slenger dritt mot dem? Det gidder de fleste ikke å bry seg om. 

Anonymkode: 1d62b...894

Tåle at vi har en åpen debatt, som bidrar til økt forståelse for at det å reise utenlands under en pandemi er et jævlig dårlig valg, selv om det formelt sett ikke er ulovlig.

Anonymkode: 1cabd...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...